نقش مدیران فرهنگی در حفظ و ارتقاء سرمایه اجتماعی مطالعه موردی: سازمان فرهنگی و هنری و شهرداری تهران
محورهای موضوعی : مدیریت فرهنگیدکتر کریم حمدی 1 , مینا اصفهانی 2
1 - ندارد
2 - ندارد
کلید واژه: سرمایه اجتماعی, مشارکت, گرو ههای غیر رسمی, بستر سازی فرهنگی, اطلاع رسانی,
چکیده مقاله :
مقاله حاضر که گزارشی است از یک مطالعه موردی در زمینه نقش مدیران فرهنگی در حفظ و ارتقاء سرمایهاجتماعی، ابتدا با بیان اهمیت مطالعه در زمینه سرمایه اجتماعی در سطح سازمان، به تعریف آن پرداخته و سپس عواملهفتگانه موثر بر سرمایه اجتماعی شامل اعتماد، تعهد و مسئولیت، همکاری های گروهی، مشارکت در تصمیم گیری ها،تعهد دینی، آگاه سازی و اطلاع رسانی و بسترسازی فرهنگی توسط مدیر ان تشریح می کند یافته های این پژوهش نشانمی دهد که بین ایجاد اعتماد متقابل، مشارکت در تصمیم گیری ها، ایجاد گروه های غیر رسمی و بسترسازی فرهنگیتوسط مدیران و ارتقاء سرمایه اجتماعی رابطه معنی دار وجود داشته و از سوی دیگر بین اطلاع رسانی و آگاه سازی،احساس مسئولیت و تعهد مدیران و تعهد دینی و پای بندی به ارزش های اخلاقی توسط مدیران و ارتقاء سرمایهاجتماعی همبستگی وجود ندارد.
The present article which is a report of a studied case in the field ofcultural managers’ role in maintaining and increasing the social stock,indicates first the importance of studying the social stock in organizations,then defines social stock, and afterwards, describes the seven effectivefactors on it i.e. trust, responsibility and commitment, informing and layingculture by managers. Findings from this investigation suggest that there is ameaningful relationship between mutual trust, involving in decisionmaking, creating unofficial groups, and laying culture by managers andincrease of the social stock. On the other hand they show that there is notany correlation between informing, managers’ felling of responsible andcommitment, religious commitment, managers’ stability on ethical ethicalvalues and the increase of the social stock.