بررسی موانع صنعت فرهنگی میان تجار ایران و آذربایجان
محورهای موضوعی : مدیریت فرهنگیسید رضا صالحی امیری 1 , علیرضا هرمزپور 2
1 - ندارد
2 - ندارد
کلید واژه: صنعت فرهنگی, صنایع فرهنگی,
چکیده مقاله :
مقاله حاضر برگرفته از کاری پژوهشی با عنوان "بررسی موانع صنعت فرهنگی میان تجار ایران وآذربایجان"می باشد که در سال1385در شهر آستارا انجام گرف ته است . در این مقاله نخست به اهمیت نقشفرهنگ در توسعه کشورها پرداخته و ضمن تبیین جایگاه دولت در این مقوله، به تعریف صنعت فرهنگی ودامنه فعالیت های مربوط به این صنعت اشاره می نماید و به دنبال آن، وضعیت صنایع فرهنگی در اقتصادکشورهای در حال توسعه را شرح می دهد. در ادامه ضمن ارائه مدل مفهومی پژوهش، به موانع سیاسی،اقتصادی، مدیریتی، تکنولوژیکی و قانونی به عنوان متغیرهای مستقل تحقیق پرداخته و سپس به نتایج پاره ای ازتحقیقات در داخل کشور پیرامون موانع تجارت خارجی اشاره می کند. در نهایت نیز ضمن معرفی جامعه ونمونه آماری، چگونگی تست فرضیات پنج گانه پژوهش توصیف می گردد.
The present article is taken from an investigational work with the title of“Reviewing the barriers of cultural industry between merchants of Iranand Azerbaijan”, which is done in Astara city in2006. In this article, theimportance of the role of culture in development of countries isconsidered first, and indicating the position of the state in this case,cultural industry and the range of activities in this industry are defined,and consequently, the condition of cultural industries in the economy ofdeveloping countries is explained. Afterwards, presenting a conceptualmodel of investigation, political, economic, managerial, technological,and legal barriers are concerned as independent variables of the research,and then the results from some researches o barriers of foreign businessare pointed out. At the end, as the society and a statistical sample areintroduced, it is described how to test the five hypothesis of theinvestigation.