نقش رسانه های جمعی بر فرهنگ سازمانی کارکنان بنیاد شهید و امورایثارگران تهران بزرگ
محورهای موضوعی : مدیریت فرهنگیزهرا محمدی 1 , مصطفی قیاسوند 2
1 - استادیار گروه علوم اجتماعی دانشگاه پیام نور تهران (نویسنده مسئول).
2 - کارشناس ارشد مدیریت رسانه دانشگاه پیام نور تهران.
کلید واژه: فرهنگ سازمانی, بنیاد شهید, رسانههای جمعی, شبکههای اجتماعی,
چکیده مقاله :
فرهنگ تجلی پیدا کرده و بر ایجاد ارتباطات انسانی در صحنههای مختلف ازجمله سازمانها موثرند. این پژوهش با هدف تبیین نقش رسانههای جمعی (داخلی، خارجی و شبکههای اجتماعی مجازی) بر فرهنگ سازمانی انجام شده است. روش پژوهش: پژوهش از نوع توصیفی و روش آن پیمایشی است. جامعۀ آماری کارکنان بنیاد شهید و امور ایثارگران تهران بزرگ است. تعداد 150 نفر بصورت نمونهگیری تصادفی انتخاب و دادهها از طریق پرسشنامه گردآوری شد. دادهها با استفاده از نرمافزار spss و ضریب همبستگی پیرسون مورد تحلیل قرار گرفتند. یافتهها: رسانههای داخلی بیشترین و رسانههای خارجی کمترین میزان استفاده را در بین کارکنان بنیاد شهید و امورایثارگران دارد. میانگین کلی فرهنگ سازمانی در میان پاسخگویان بالاتر از حد متوسط (39/3) است. در میان مولفههای فرهنگ سازمانی، بیشترین میانگین مربوط به ارزشها (95/3) و کمترین مقدار مربوط به اسطورهسازی (7/2) است. طبق آزمون فرضیهها رسانههای داخلی بر فرهنگ سازمانی کارکنان بنیاد شهید بیشترین تاثیر را داشته و بعد آن شبکههای اجتماعی، اما رسانههای خارجی کمترین تاثیر را برمولفههای فرهنگ سازمانی دارند. نتیجهگیری: با تشویق کارکنان به استفاده از رسانههای جمعی داخلی، فرهنگ سازمانی بالاتر میرود. با به تصویر کشیدن حفظ آثار و ارزشهای شهدا و ایثارگران و اسطورهسازی در رسانههای جمعی اعم از داخلی و خارجی و شبکههای مجازی، هم اهمیت آن در جامعه نمایان میشود و هم کارکنان بنیاد شهید و امور ایثارگران آن را درجهت ارتقاء فرهنگ سازمانی خود به کار میگیرند.
Introduction and Objective: Today, mass media has manifested itself in the context of culture by exchanging public opinion and transmitting new information, and is effective in creating human connections in various scenes, including organizations. The aim of this study was to explain the role of mass media (internal, external and virtual social networks) on organizational culture. Method: The research is descriptive and its method is survey. The statistical population of the staff of the Martyrs and Veterans Affairs Foundation of Greater Tehran. A total of 150 people were randomly selected and the data were collected through a questionnaire. Data were analyzed using SPSS software and Pearson correlation coefficient. Results and Conclusions: Based on the obtained data, it was found that domestic media have the most and foreign media have the lowest usage among the staff of the Martyr and Veterans Affairs Foundation. The overall average of organizational culture among respondents is above average (3.39). Among the components of organizational culture, the highest average is related to values (3.95) and the lowest value is related to mythology (2.7). According to the hypotheses, the domestic media had the greatest impact on the organizational culture of the staff of the Martyr's Foundation, followed by social media, but foreign media had the least impact on the components of organizational culture.
_||_