فرهنگ تجلی پیدا کرده و بر ایجاد ارتباطات انسانی در صحنههای مختلف ازجمله سازمانها موثرند. این پژوهش با هدف تبیین نقش رسانههای جمعی (داخلی، خارجی و شبکههای اجتماعی مجازی) بر فرهنگ سازمانی انجام شده است.
روش پژوهش: پژوهش از نوع توصیفی و روش آن پیمایشی است. جامعۀ آماری چکیده کامل
فرهنگ تجلی پیدا کرده و بر ایجاد ارتباطات انسانی در صحنههای مختلف ازجمله سازمانها موثرند. این پژوهش با هدف تبیین نقش رسانههای جمعی (داخلی، خارجی و شبکههای اجتماعی مجازی) بر فرهنگ سازمانی انجام شده است.
روش پژوهش: پژوهش از نوع توصیفی و روش آن پیمایشی است. جامعۀ آماری کارکنان بنیاد شهید و امور ایثارگران تهران بزرگ است. تعداد 150 نفر بصورت نمونهگیری تصادفی انتخاب و دادهها از طریق پرسشنامه گردآوری شد. دادهها با استفاده از نرمافزار spss و ضریب همبستگی پیرسون مورد تحلیل قرار گرفتند.
یافتهها: رسانههای داخلی بیشترین و رسانههای خارجی کمترین میزان استفاده را در بین کارکنان بنیاد شهید و امورایثارگران دارد. میانگین کلی فرهنگ سازمانی در میان پاسخگویان بالاتر از حد متوسط (39/3) است. در میان مولفههای فرهنگ سازمانی، بیشترین میانگین مربوط به ارزشها (95/3) و کمترین مقدار مربوط به اسطورهسازی (7/2) است. طبق آزمون فرضیهها رسانههای داخلی بر فرهنگ سازمانی کارکنان بنیاد شهید بیشترین تاثیر را داشته و بعد آن شبکههای اجتماعی، اما رسانههای خارجی کمترین تاثیر را برمولفههای فرهنگ سازمانی دارند.
نتیجهگیری: با تشویق کارکنان به استفاده از رسانههای جمعی داخلی، فرهنگ سازمانی بالاتر میرود. با به تصویر کشیدن حفظ آثار و ارزشهای شهدا و ایثارگران و اسطورهسازی در رسانههای جمعی اعم از داخلی و خارجی و شبکههای مجازی، هم اهمیت آن در جامعه نمایان میشود و هم کارکنان بنیاد شهید و امور ایثارگران آن را درجهت ارتقاء فرهنگ سازمانی خود به کار میگیرند.
پرونده مقاله
مقدمه و هدف پژوهش: هدف از این پژوهش بررسی رابطه مدیریت فرهنگی با تعهد سازمانی و رفتار شهروندی سازمانی به منظور ارایه مدل مفهومی در استان مازندران در سال 1397بوده است.
روش پژوهش: روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری را کلیه کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی استان چکیده کامل
مقدمه و هدف پژوهش: هدف از این پژوهش بررسی رابطه مدیریت فرهنگی با تعهد سازمانی و رفتار شهروندی سازمانی به منظور ارایه مدل مفهومی در استان مازندران در سال 1397بوده است.
روش پژوهش: روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری را کلیه کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی استان مازندران تشکیل دادهاند که تعداد 250 نفر بودند. نمونه آماری با استفاده از فرمول کوکران 152 نفر محاسبه گردید. روش نمونهگیری تصادفی ساده بود.
یافتهها: آزمون فرضیات حاکی از آن است که بین تمام ابعاد متغیر مدیریت فرهنگی با تعهد سازمانی رابطه معنادار و مستقیمی وجود دارد. اما از بین ابعاد مدیریت فرهنگی فقط مأموریت با رفتار شهروندی رابطه دارد. همچنین بین تعهد سازمانی و ابعاد آن با رفتار شهروندی سازمانی رابطهای وجود ندارد.
نتیجهگیری: مدیریت ﻓﺮﻫنگی از راه ﺑﺮﻧﺎﻣﻪرﻳﺰی، ﮔﺰﻳﻨﺶ، اﺟﺘﻤﺎﻋﻲ ﻛﺮدن و ﺑﻬﺮهﮔﻴﺮی ﭘﻴﻮﺳﺘﻪ از ﻧﻤﺎدﻫﺎ و ﺷﻌﺎرﻫﺎی از ﭘـﻴﺶ ﺑﺮﻧﺎﻣﻪرﻳﺰی ﺷﺪه دﻗﻴﻖ میتواند به ﻓﺮﻫﻨﮓ ﺷﻜﻞ ﺧﺎﺻـﻲ بدهد و از اﻳـﻦ راه رﻓﺘـﺎرﻫـﺎی ﺷـﻬﺮوﻧﺪی ﺳﺎزﻣﺎﻧﻲ ﻛﺎرﻛﻨﺎن را ﺟﻬﺖ ﺑﺨﺸﺪ. همچنین ﻓﺮدی ﻛﻪ ﺗﻌﻬﺪ ﺳﺎزﻣﺎﻧﻲ ﺑﺎﻻﻳﻲ دارد، در ﺳﺎزﻣﺎن ﺑﺎﻗﻲ ﻣﻲﻣﺎﻧﺪ، اﻫـﺪاف آن را ﻣﻲﭘﺬﻳﺮد و ﺑﺮای رﺳﻴﺪن ﺑﻪ آن اﻫﺪاف از ﺧﻮد ﺗﻼش ﺑﻴﺶ از ﺣﺪ و ﻳﺎ ﺣﺘﻲ اﻳﺜﺎر ﻧﺸﺎن ﻣﻲدﻫﺪ و وﺟﺪان ﻛﺎری ﺑﺎﻻﻳﻲ دارد.
پرونده مقاله
مقدمهوهدفپژوهش: پژوهش حاضر با هدف اعتبار سنجی الگوی شجاعت اخلاقی مدیران ارشد در سازمانهای دولتی انجام شده است.جامعه آماری پژوهش کلیه کارکنان بانک کشاورزی در استان همدان میباشد که از 597 نفر کارمند شاغل نمونه 355 نفری با روش تصادفی- طبقهای انتخاب شده و تعداد 345 پرسشن چکیده کامل
مقدمهوهدفپژوهش: پژوهش حاضر با هدف اعتبار سنجی الگوی شجاعت اخلاقی مدیران ارشد در سازمانهای دولتی انجام شده است.جامعه آماری پژوهش کلیه کارکنان بانک کشاورزی در استان همدان میباشد که از 597 نفر کارمند شاغل نمونه 355 نفری با روش تصادفی- طبقهای انتخاب شده و تعداد 345 پرسشنامه مورد تحلیل قرار گرفت.
روشپژوهش: در این پژوهش کاربردی با رویکرد کمی و روش پیمایشی به منظور اعتباریابی از تنها الگوی ارائه شده برای شجاعت اخلاقی مدیران ارشد در سازمانهای دولتی ایران ابتدا پرسشنامهای مقدماتی طراحی شد سپس این پرسشنامه در اختیار 15 نفر از خبرگان پژوهش قرار گرفته و جرح و تعدیلهای مدنظر انجام و پس از اخذ روایی محتوا،30 گویه در قالب پرسشنامه اصلی پژوهش انتخاب شدند.
یافتهها: پرسشنامهها در اختیار نمونه آماری پژوهش قرار گرفتند و با استفاده از معادلات ساختاری و به کمک محاسبه پایای مرکب، روایی واگرا و همگرا و تحلیل عاملی تاییدی درجه اول و دوم، اعتبار مدل اصلی و فرضیههای آن آزمون شدند.
نتیجهگیری: نتایج محاسبات با کمک نرمافزار لیزرل مبین تایید مدل و ارتباط بین متغیرهای آن بود. بر این اساس عوامل محیطی، متغیر مستقل بوده و بر عوامل سازمانی، فردی و مدیریتی اثرگذار میباشد از سوی دیگر عوامل سازمانی،فردی و مدیریتی بر یکدیگر اثرگذار بوده و بر عوامل شغلی نیز اثرگذار هستند و به عنوان متغیر میانجی نیز بر رابطه بین عوامل محیطی با عوامل شغلی اثرگذار هستند همچنین در پایان پژوهش پیشنهادهای اجرایی نیز ارائه شده است.
پرونده مقاله
مقدمه و هدف پژوهش: بررسی تحلیل و کارکردهای دین در نظام فرهنگی و اجتماعی و نقش و تأثیر آن در حفظ تعادل و نظم اجتماع یکی از حوزههای مهم مطالعاتی در جامعهشناسی دین بوده است. در این میان یکی از موضوعاتی که همواره محل بحث بوده است میزان تأثیر دین و دینداری جوانان تهرانی در چکیده کامل
مقدمه و هدف پژوهش: بررسی تحلیل و کارکردهای دین در نظام فرهنگی و اجتماعی و نقش و تأثیر آن در حفظ تعادل و نظم اجتماع یکی از حوزههای مهم مطالعاتی در جامعهشناسی دین بوده است. در این میان یکی از موضوعاتی که همواره محل بحث بوده است میزان تأثیر دین و دینداری جوانان تهرانی در جامعه است. هدف از این پژوهش شناسایی عوامل فرهنگی- اجتماعی مؤثر بر پایبندی جوانان تهرانی به ارزشهای دینی از دو بُعد مناسکی، پیامدی مورد مطالعه قرار گرفته است.
روش پژوهش: جمعیت نمونه آماری این پژوهش را جوانان تهرانی زن و مرد (18 تا 33 سال) از مناطق 22گانه استان تهران با تحصیلات دیپلم تا دکتری تشکیل میدهند. این مطالعه یک نوع پژوهش کمی از نوع پیمایشی بوده و ابزار گردآوری اطلاعات در آن از طریق پرسشنامه بوده است. همچنین طبق پرسشنامه اعتبارسنجی شده که توسط (گلارک و استارک) با توجه به معیارهای دین مسیحیت و در داخل سراجزاده با معیارهای دین اسلام تطبیق داده شده و انجام گرفته است.
یافتهها: یافتههای پژوهش نشان میدهد که عوامل فرهنگی و اجتماعی میتواند نقش بسیار پررنگی در پایبندی جوانان تهرانی به ارزشهای دینی داشته باشد. همچنین با توجه به تحلیل فرضیهها با استفاده از آزمون همبستگی پیرسون (فرضیات اول انجام مناسک، فرضیه دوم شرکت در برنامههای مختلف مذهبی) رابطه معناداری وجود داشته است. اما بین (فرضیات سوم برنامههای رسانه ملی، فرضیه چهارم پایگاههای اجتماعی فرهنگی و جوانان تهرانی) رابطه معناداری مشاهده نشد. در میان ابعاد دینداری میزان همبستگی بعد مناسکی 0/63 %، بعد پیامدی 0/56 % است.
نتیجهگیری: نتایج این تحقیق با مقایسه با تحقیقات قبلی که توسط (سراجزاده، کاظمی و فرجزاده در سال 1377) انجام شده در بُعد مناسکی 20% کاهش وجود داشته، بعد پیامدی 16% کاهش داشته که چشمگیر است. این نتایج با توجه به عوامل درونی دین بررسی شده است و کمتر عوامل بیرونی مد نظر قرار گرفته است.بهتر است در ادامه همین پژوهش و با تحلیل عوامل و مشخصهها به نتایج خوبی برای پیشرفت اعتقادات در دو بعد پیامدی و مناسکی رسید.
پرونده مقاله
مقدمه و هدف پژوهش: اقتصاد هنر به عنوان زیر مجموعهای از اقتصاد فرهنگ از حوزههای نوظهورِ مرتبط با فرهنگ است. حراج تهران از مهمترین و اثرگذارترین رویدادهای مرتبط با اقتصاد هنر در ایران است. در این پژوهش تلاش شده تا رابطه میان برخی عوامل فرازیبائی شناسانه بر قیمت فروش آث چکیده کامل
مقدمه و هدف پژوهش: اقتصاد هنر به عنوان زیر مجموعهای از اقتصاد فرهنگ از حوزههای نوظهورِ مرتبط با فرهنگ است. حراج تهران از مهمترین و اثرگذارترین رویدادهای مرتبط با اقتصاد هنر در ایران است. در این پژوهش تلاش شده تا رابطه میان برخی عوامل فرازیبائی شناسانه بر قیمت فروش آثار در این رویداد با استفاده از نظریات آرتور دانتو و جورج دیکی تبیین گردد.
روش پژوهش: به لحاظ نوع و هدف پژوهش، توصیفی اکتشافی، از نظر نحوه گردآوری دادهها اسنادی و از نظر نوع داده کمی است. جامعه آماری شامل هشتصد و سی هفت اثر فروخته شده در نه دوره حراج تهران از دویست و هفتاد و هفت هنرمند است که با گردآوری و دستهبندی دادهها از سایت حراج تهران و استفاده از نظریات دانتو و دیکی به عنوان مبنای نظری، تحلیل دادهها و آزمون فرضیات در دو سطح توصیفی و استنباطی پژوهش با نرمافزار SPSS21 بررسی شدند.
یافتهها: ناهمگن بودن دادههای مربوط به آثار فروش و چولگی شدید به سمت راست نشان داد که بخش اعظم عواید حراج تهران نصیب تعداد کمی از هنرمندان حاضر میشود. همچنین ناهمخوانی قیمت فروش آثار با نرخ تخمین بیانگر آن بود که عوامل فرازیبائی شناسانه در قیمت فروش آثار تأثیر دارد. از سوی دیگر متغیرهای مربوط به خصوصیات هنرمند (سن، در قید حیات بودن یا نبودن)، مِدیای اثر و تعداد ادوار حضور در حراج تهران ارتباط معناداری با قیمت آثار داشتند.
نتیجهگیری: حراج تهران در بازاری انحصاری و با استفاده از بخش کوچکی از هنرمندان بر نرخ آثار در بازارِ هنر ایران تأثیرگذار است. این رویداد از یک سو به افزایش مبادلات در اقتصاد هنر ایران کمک نموده و از سوی دیگر باعث افزایش انحصار در این بازار شده است. براساس یافتههای پژوهش بخش دولتی برای کمک به حفظ تعادلِ بازارِ آثار هنری بهتر است روی بخشهایی از بازارِ هنر تمرکز کند که اکثریت هنرمندان امکان دسترسی به آنرا ندارند. همچنین هنرمندان حاضر در این رویداد با تمرکز روی استمرار حضور در رویداد میتوانند به بهبود قیمت آثارشان امیدوار بوده و سرمایهگذاران آثار هنری بهتر است روی هنرمندانی سرمایهگذاری کنند که سن بالاتری دارند، مدیای آثار آنها ماندگارتر است و استمرار بیشتری در ارائه اثر به حراج تهران دارند.
پرونده مقاله
هدف پژوهش: هدف اصلی پژوهش حاضر بررسی نقش میانجیگری یادگیری فردی بین یادگیری الکترونیکی و پیشرفت تحصیلی دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد محمودآباد بوده است.
روش پژوهش:این تحقیق برحسب هدف از نوع کاربردی و برحسب نحوه گردآوری دادهها از نوع توصیفی و از گروه پیمایشی، همب چکیده کامل
هدف پژوهش: هدف اصلی پژوهش حاضر بررسی نقش میانجیگری یادگیری فردی بین یادگیری الکترونیکی و پیشرفت تحصیلی دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد محمودآباد بوده است.
روش پژوهش:این تحقیق برحسب هدف از نوع کاربردی و برحسب نحوه گردآوری دادهها از نوع توصیفی و از گروه پیمایشی، همبستگی میباشد.
جامعه آماری:جامعه آماری این تحقیق دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد محمودآباد بود که بر این اساس 293 نفر از دانشجویان دانشگاه مورد تحقیق به روش نمونهگیری تصادفی طبقهای انتخاب شدند.
روش انجام پژوهش: ابزار اندازهگیری این تحقیق سه پرسشنامه استاندارد یادگیری الکترونیکی (کینز، 2004)، یادگیری فردی (مقیمی، 1390) و پیشرفت تحصیلی (والراند، 1989) بود. برای تعیین روایی پرسشنامهها ازروایی صوری و به منظور تعیین پایایی ابزار، از ضریب آلفای کرونباخ (برای پرسشنامههای یادگیری الکترونیکی برابر 825/0، یادگیری فردی برابر 863/0 و پیشرفت تحصیلی برابر 847/0) استفاده شد. دادههای پژوهش با استفاده از آزمون ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون و با بکارگیری نرمافزار SPSS مورد تجزیه و تحلیل واقع شدند.
یافته و نتیجه پژوهش: تحقیق نشان داد که، بین یادگیری الکترونیکی با پیشرفت تحصیلی در بین دانشجویان رابطه معنادار وجود دارد و تحقیق نشان داد که، بین یادگیری الکترونیکی با یادگیری فردی در بین دانشجویان رابطه معنادار وجود دارد و همچنین تحقیق نشان داد که، بین یادگیری فردی با پیشرفت تحصیلی در بین دانشجویان رابطه معنادار وجود دارد. در نهایت یادگیری فردی بین یادگیری الکترونیکی و پیشرفت تحصیلی دانشجویان نقش میانجیگیری دارد.
پرونده مقاله
مقدمه و هدف پژوهش: یکی از مهمترین موضوعات مطرح شده در مدیریت بانکها مدیریت ریسک است. این موضوع با توجه به اهمیت انواع ریسک در بانک میتواند مورد توجه مدیران قرار بگیرد. از موضوعات مطرح شده در سالهای اخیر مدیریت ریسک منابع انسانی است که ناظر بر تهدیدات وارد شده از سوی چکیده کامل
مقدمه و هدف پژوهش: یکی از مهمترین موضوعات مطرح شده در مدیریت بانکها مدیریت ریسک است. این موضوع با توجه به اهمیت انواع ریسک در بانک میتواند مورد توجه مدیران قرار بگیرد. از موضوعات مطرح شده در سالهای اخیر مدیریت ریسک منابع انسانی است که ناظر بر تهدیدات وارد شده از سوی منابع انسانی سازمان است، لذا با توجه به نقش پررنگ منابع انسانی در بانک هدف این پژوهش شناسایی و اولویتبندی ریسکهای منابع انسانی در بانک ملی خراسان شمالی است.روش پژوهش: این پژوهش از نوع آمیخته است. بخش کیفی از نوع مطالعه موردی است و دادههای آن با استفاده از مصاحبه با 9 نفر از خبرگان به وسیله نمونهگیری گلوله برفی و هدفمند جمعآوری شده است. سپس دادههای جمعآوری شده با روش تحلیل تم مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته و تمهای فرعی در 4 نوع ریسک منابع انسانی دستهبندی شدند. پرسشنامه مقایسه زوجی برای اولویتبندی ریسکها در بین 144 نفر توزیع شده و دادهها با تکنیک AHP تحلیل شده است.یافتهها: تجزیه تحلیل با روش تحلیل تم چهار ریسک مالی، سرمایه انسانی، ساختاری - عملیاتی و ریسک اطلاعاتی را برای بانک شناسایی کرد. همچنین تجزیه و تحلیل به روش AHP نشان داد اولویت ریسکهای منابع انسانی در بانک به ترتیب ریسک مالی، سرمایه انسانی، ساختاری - عملیاتی و اطلاعاتی است.نتیجهگیری: ریسک منابع انسانی بانک ملی خراسان شمالی شامل چهار مولفه ریسک مالی، سرمایه انسانی، ساختاری-عملیاتی و ریسک اطلاعاتی است که باید برای کنترل آن چارهاندیشی کند.
پرونده مقاله