واکاوی مولفه های کارآفرینی فرهنگی مبتنی بر صنایع خلاق گردشگری
محورهای موضوعی : مدیریت فرهنگیمصطفی نباتی نژاد 1 , سعید شریفی 2 , محمد مهدی مظاهری 3
1 - دانشجوی دکتری مدیریت فرهنگی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایران.
2 - عضو هیات علمی گروه مدیریت فرهنگی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اصفهان (خوراسگان) اصفهان، ایران (نویسنده مسئول).
3 - عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات تهران، تهران
کلید واژه: کارآفرینی فرهنگی, صنایع خلاق, گردشگری.,
چکیده مقاله :
مقدمه و هدف پژوهش: صنایع خلاق با توجه به اهمیت یافتن کارآفرینی در حوزه فرهنگ به یکی از ظرفیتهای فعال گردشگری بدل شده است؛ موضوعی که علی رغم نیاز کمتر مورد توجه قرار گرفته است. هدف پژوهش حاضر واکاوی مولفههای کارآفرینی فرهنگی مبتنی بر صنایع خلاق گردشگری است.
روش پژوهش: این پژوهش از نظر هدف، کاربردی، از منظر روش در دو فاز کیفی از نوع تحلیل مضمون و کمیاز نوع پیمایشی انجام شد. در فاز اول با 15 نفر از متخصصان موضوعی در زمینههای مختلف مطالعات فرهنگی و مدیریتی که تجربه کارآفرینی فرهنگی و شناخت صنایع خلاق گردشگری از طریق مصاحبه نیمه ساختاریافته دادهها گردآوری و از طریق ممیزان بیرونی و محاسبه نرخ توافق اعتبار کدگذاری تایید شد.
یافتهها: در فاز دوم از طریق پرسشنامه محقق ساخته بر پایه ابعاد استخراج شده از مولفههای فاز اول بین 140 نفر از کارشناسان حوزه گردشگری، مدیریت فرهنگی، رسانه و مدیریت شهری توزیع و از طریق روایی محتوایی و صوری و ضریب آلفای کرونباخ اعتبار ابزار مورد تایید قرار گرفت. تجزیه و تحلیل از طریق تحلیل عاملی مرتبه دوم انجام گرفت.
نتایج: یافتهها نشان میدهد بازاندیشی محیطی، نوآوری و فناوری گردشگری، شبکه گردشگری خلاق و مدیریت سرمایه
به ترتیب دارای بیشترین بارهای عاملی هستند. در بعد بازاندیشی محیطی توسعه شهر خلاق دارای بیشترین بار عاملی است.
The aim of the current research is to analyze the components of cultural entrepreneurship based on creative tourism industries. This research was conducted in terms of purpose, application, and method in two qualitative phases of thematic analysis and quantitative of survey type. In the first phase, with 15 subject experts in different fields of cultural and management studies who have cultural entrepreneurship experience and knowledge. Creative tourism industries collected data through semi-structured interviews and confirmed through external auditors and calculating the agreement rate of coding validity. In the second phase, through a researcher-made questionnaire based on the dimensions extracted from the components of the first phase, it was distributed among 140 experts in the fields of tourism, cultural management, media, and urban management, and the validity of the tool was confirmed through content and face validity and Cronbach's alpha coefficient. took Analysis was done through second-order factor analysis. The findings show that environmental rethinking, tourism innovation and technology, creative tourism network and capital management have the highest factor loading, respectively. In the dimension of environmental rethinking, the development of the creative city has the highest factor load.