تبیین و سطح بندی عوامل موثر بر قیمت گذاری مربیان لیگ برتر فوتبال کشور
محورهای موضوعی : مدیریت ورزشحمیدرضا سلیمی 1 , محمد رأفتی 2 * , سید محمدحسین حسینی روش 3 , شهریار خرازیان 4
1 - گروه تربیت بدنی ، واحد مشهد ، دانشگاه آزاد اسلامی ، مشهد ، ایران
2 - گروه مدیریت دولتی، دانشکده حسابداری و مدیریت، واحد مشهد، دانشگاه آزاد اسلامی، مشهد، ایران.
3 - گروه تربیت بدنی ، واحد مشهد ، دانشگاه آزاد اسلامی ، مشهد ، ایران
4 - گروه تربیت بدنی ، واحد مشهد ، دانشگاه آزاد اسلامی ، مشهد ، ایران
کلید واژه: مدیریت منابع انسانی, موفقیت, مربیان, قیمت گذاری, لیگ برتر فوتبال.,
چکیده مقاله :
هدف: هدف پژوهش حاضر تبیین و سطح بندی عوامل موثر بر قیمت گذاری مربیان لیگ برتر فوتبال کشور بود.
روششناسی: این پژوهش از از نظر ماهیت و هدف از نوع کاربردی و از نظر روش تحلیل از نوع توصیفی و اکتشافی بود. در این پژوهش از یک رویکرد کیفی(مصاحبه های نیمه ساختار یافته رویکرد گلیزر) استفاده شد. جامعه آماری شامل اساتید مدیریت ورزشی، بازاریابی و اقتصاد، روسای هیات های فوتبال کشور، روسای سابق و حال فدراسیون فوتبال، مدیران باشگاه های ورزشی و مدیران برنامه (ایجنت) بود. روش نمونه گیری به صورت هدفمند بود. در این بخش مصاحبه نیمه ساختار یافته با 14 نفر از خبرگان انجام گردید تا داده ها به اشباع نظری رسید. در بخش ساختاری تفسیری پرسشنامه توسط 11 نفر تکمیل شد.
یافتهها: یافته ها نشان داد 3 مضمون اصلی (مربوط به شخصیت، موفقیت و ویژگی خاص) در قالب 11 مضمون فرعی و 66 کد باز شناسایی شد. همچنین یافته های مدلسازی ساختاری تفسیری نشان داد عوامل موثر بر قیمت گذاری مربیان لیگ برتر فوتبال ایران در 5 سطح قرار دارند. در سطح اول عوامل روانی، در سطح دوم سه مولفه صاحب سبک، انطباق پذیری و عوامل زمینه ای، در سطح سوم چهار مولفه عوامل قردی، جذابیت رسانه ای، قدرت اثرگذری و مرجعیت و عمکلرد ارتباطی؛ در سطح چهارم دو مولفه تخصص علمی ورزشی و سابقه و پیشینه خوب و در آخرین سطح و مهمترین سطح از نظر نفوذ شاخص عملکرد قرار دارد.
نتیجهگیری: در یک نتیجه گیری کلی باید ذکر که فاکتورهای زیادی برای مربیان وجود دارد که در قیمت گذاری آنها موثر است و رتبه بندی مولفه ها نشان دهنده این است که در نهایت عملکرد مربی بیشترین نقش را در قیمت خواهد گذاشت.
Objective: The aim of the current research was to explain and stratify the factors affecting the pricing of coaches of the country's premier football league.
Methods: This research was applied in terms of nature and purpose, and descriptive and exploratory in terms of analysis method. In this research, a qualitative approach (semi-structured interviews of Glazer's approach) was used. The statistical population included professors of sports management, marketing and economics, presidents of the country's football teams, former and current presidents of the football federation, managers of sports clubs and program managers (agents). The sampling method was purposeful. In this section, a semi-structured interview was conducted with 14 experts until the data reached theoretical saturation. In the interpretative structural part of the questionnaire, 11 people completed it.
Results: The findings showed that 3 main themes (related to personality, success and special features) were identified in the form of 11 sub-themes and 66 open codes. Also, the findings of the interpretative structural modeling showed that the factors affecting the pricing of coaches of the Iranian premier football league are at 5 levels. In the first level of psychological factors, in the second level three components of style owner, adaptability and contextual factors, in the third level four components of media factors, media attractiveness, influence and authority and communication skills; In the fourth level, there are two components of sports scientific expertise and good background, and in the last level and the most important level in terms of the influence of the performance index.
Conclusions: In a general conclusion, it should be mentioned that there are many factors for coaches that are effective in their pricing, and the ranking of the components shows that the coach's performance will play the biggest role in the price.
ایزدخواه شکیبا، اشرف گنجویی فریده، حاجی انزهایی زهرا. (1401). طراحی مدل استراتژیهای کسب و کار بازاریابی محصولات ورزشی در شبکههای اجتماعی. ۱۲ (۲۴) :۱۰۴-۱۲۰.
ایزدیار, محبوبه, معماری, ژاله, & موسوی, میرحسین. (1395). معادلۀ قیمتگذاری بازیکنان لیگ برتر فوتبال ایران. مجله تحقیقات اقتصادی, 51(1), 25-40.
حیدری, محسن, صادقی بروجردی, سعید, آندرف, ولادمیر, & امیری, سید حمید. (1400). شناسایی و وزندهی متغیرهای عملکردی مؤثر بر قیمتگذاری مهاجمان لیگ برتر فوتبال ایران. نشریه مدیریت ورزشی, 13(4), 1337-1355.
طیبی, محسن, سلطان حسینی, محمد, سلیمی, مهدی, & لنجان نژادیان, شهرام. (1401). مقایسۀ روش های رگرسیون خطی و شبکۀ عصبی مصنوعی در تخمین قیمت بازیکنان حرفه ای فوتبال ایران. مطالعات مدیریت ورزشی, 14(شماره 71), 117-154.
عبدی, شهرام, زنگی آبادی, مصطفی, & طالب پور, مهدی. (1395). تعیین نقش عوامل اثرگذار بر ارزش گذاری بازیکنان لیگ برتر فوتبال ایران. مدیریت منابع انسانی در ورزش, 3(2), 121-136.
گرجی پور, احمد رضا, شجاعی, وحید, & حامی, محمد. (1401). شناسایی عوامل مؤثر بر ارزشگذاری فوتبالیستهای لیگ برتر ایران. پژوهش های فیزیولوژی و مدیریت در ورزش, 14(4), 169-181.
محمدی, رحمان, بهرامی, شهاب, & عیدی, حسین. (1400). طراحی مدل قیمتشکنی و راهبرد ضد قیمتشکنی در بازار ورزش ایران. مدیریت و توسعه ورزش, 10(2), 88-101.
محمودی زاد آذری, سعید, احسانی, محمد, نظری, رسول, & نوروزی سید حسینی, رسول. (1401). ارائه مدل ارزش بازار بازیکنان حرفه ای فوتبال ایران : رویکرد ساختگرا نظریه داده بنیاد. مطالعات مدیریت ورزشی, 14(شماره 71), 17-46.
معماری, ژاله, خوش بیان, هدی, & صفایی, علیرضا. (1399). قیمتگذاری بازیکنان فوتبال با تکنیک دادهکاوی مورد مطالعه: بازیکنان باشگاه استقلال. نشریه مدیریت ورزشی, 12(3), 735-757.
Abraham, R., Harris, J., & Auerbach, J. (2013). Human Capital Valuation in Professional Sport. International Journal of Business, Humanities and Technology, 3(3), 12-21.
Bernstein, J. (2006, November) The secrets to price-setting. Business Week Online, 20-21.
Bondarik, R., Pilatti, L. A., & Horst, D. J. (2020). Sports mega-events and overestimated promises: the case of the 2014 FIFA World Cup in Brazil. Journal of Tourism and Cultural Change, 18(3), 351-367.
Dey, P. K., Banerjee, A., Ghosh, D. N., & Mondal, A. C. (2014). AHP-neural network based player price estimation in IPL. International Journal of Hybrid Information Technology, 7(3), 15-24.
Kang, J. H., Lee, Y. H., & Sihyeong, K. (2007). Evaluating management efficiency of korean professional baseball teams using data envelopment analysis (DEA). International Journal of Sport and Health Science, 5, 125-134.
Kim, S., Yoo, E., & Pedersen, P. M. (2007). Market segmentation in the K-League: an analysis of spectators of the Korean Professional Soccer League. International Journal of Sports Marketing and Sponsorship.
Kirschstein, T., & Liebscher, S. (2019). Assessing the market values of soccer players–a robust analysis of data from German 1. and 2. Bundesliga. Journal of Applied Statistics, 46(7), 1336-1349.
Liu J, Zhai X, Chen L. Optimal Pricing Strategy under Trade-in Program in the Presence of Strategic Consumers. Omega. 2018 Mar 27.
Müller, O., Simons, A., & Weinmann, M. (2017). Beyond crowd judgments: Data-driven estimation of market value in association football. European Journal of Operational Research, 263(2), 611-624.
Patnaik, D., Praharaj, H., Prakash, K., & Samdani, K. (2019, March). A study of Prediction models for football player valuations by quantifying statistical and economic attributes for the global transfer market. In 2019 IEEE International Conference on System, Computation, Automation and Networking (ICSCAN) (pp. 1-7). IEEE.
Roska, V. (2012). The Financial Contribution of International Footballer Trading to the Romanian Football league and to the National Economy. Theoretical and Applied Economics.
Singh, P., & Lamba, P. S. (2019). Influence of crowdsourcing, popularity and previous year statistics in market value estimation of football players. Journal of Discrete Mathematical Sciences and Cryptography, 22(2), 113-126.
Soltanhoseini, M., Razavi, S. M. J., & Salimi, M. (2017). Identifying and Prioritizing Barriers to the Privatization of Soccer Industry in Iran Using Multi-Criteria Analysis and Copeland's Approach. Sport Management Studies, 9(41), 15-36
Stotlar DK. Developing Successful Sport Marketing Plans. 3 edition. Morgantown, WV: Fitness Info Tech; 2009. 128 p.
Yaldo, L., & Shamir, L. (2017). Computational estimation of football player wages. International Journal of Computer Science in Sport, 16(1), 18-38