الگوی مناسب تجارت الکترونیک در بخش کشاورزی
محورهای موضوعی : فصلنامه علمی -پژوهشی تحقیقات اقتصاد کشاورزی
1 - دانشیار گروه اقتصاد، دانشگاه آزاد، واحد تهران شمال، تهران، تهران ( نویسنده مسئول)،
کلید واژه: تجارت الکترونیک, کشاورزی, خشکبار, بازاریابی الکترونیک, بازاریابی نسل چهارم,
چکیده مقاله :
بازاریابی نسل چهارم یا بازاریابی دیجیتالی، با تاکید بر بازاریابی افقی، مراحل نگرش به مشتری را آگاهی، جذب، پرسش، اقدام و حمایت توصیف میکند. استراتژیهای پیشنهادی، برای هدایت مشتری بین مراحل مذکور شامل جذابیت، کنجکاوی، تعهد و وابستگی است. این پژوهش به شناخت مولفههای موثر در جذابیت، تولید محتوی، شناخت کانالهای ارتباطی و تاثیر آنها بر خرید اینترنتی محصولات کشاورزی و در آخر بررسی امکان حمایت مشتری پرداخته است. دادههای تحقیق در سال 1402، از طریق پرسشنامه الکترونیکی جمعآوری شد و به منظور تحليل ساختار دروني پرسشنامه و كشف عوامل تشكيل دهنده هر سازه یا متغیر مکنون، از ابزار تحليل عاملي تأييدي، و آزمون فرضیهها، به روش حداقل مربعات جزئی (Partial Least Square) و نرمافزار Smart PLS استفاده شد. آزمون فرضیات تحقیق نشان میدهد که تضمینکیفیت خشکبار، تولید مبتنی بر سفارش و فعالیتهای عامالمنفعه در جذابیت سایت، موثر است. همچنین جذابیت سایت، خلق محتوی توسط کارشناس تولید و حضور در رسانه های اجتماعی در خرید اینترنتی موثر است و در صورت رضایت از خرید، مشتری از سایت حمایت خواهد کرد.
Fourth-generation marketing, or digital marketing, with an emphasis on horizontal marketing, describes the stages of the customer experience: awareness, attraction, inquiry, action, and support. Suggested strategies to guide the customer between the mentioned stages include attraction, curiosity, commitment and dependence. This research has studied the effective components in attractiveness, content production, knowledge of communication channels and their impact on the online purchase of agricultural products and finally investigated the possibility of customer support. The research data was collected in 2023 through an electronic questionnaire. Confirmatory factor analysis was used to analyze the internal structure of the questionnaire and discover the constituent factors of each structure or latent variable. Hypotheses were tested using the Partial Least Square method. And Smart PLS software was used. The test of research hypotheses shows that dry fruit quality assurance, order-based production and public benefit activities are effective in the attractiveness of the site. Also, the attractiveness of the site, the creation of content by the production expert and the presence in social media are effective in online shopping, and if the customer is satisfied with the purchase, the customer will support the site.
Abbattista, F., Degemmis, M., Licchelli, O., Lops, P., Semeraro, G., & Zambetta, F. (2002). Improving the usability of an e-commerce web site through personalization. Recommendation and Personalization in eCommerce, 2, 20-29.
Afsharkohan, J., & Sharafi, B. (2016). Media, audience socio-economic status, and highlighting health-related lifestyle knowledge. Applied Sociology (Isfahan University of Humanities Research Journal), 27 (1 (61) # E0058), Retrieved from https://www.sid.ir/en/journal/ViewPaper.aspx?id=316903.
Azizi, J. (2007). Economic evaluation of rice marketing strategies in guilan province. Journal of agricultural sciences, 12(4), 715-728.
Azizi. J., and Aref Eshghi T., (2011). The Role of Information and Communication Technology (ICT)in Iranian Olive Industrial Cluster. Journal of Agricultural Science (CANADA). 3, 228-240.
Azizi, J., & Rahmani, S.M., (2024). Analysis of the Data Flow Diagram in the Market of Agricultural Products. Available at SSRN: https://ssrn.com/abstract=4825687 or http://dx.doi.org/10.2139/ssrn.4825687
Azizi, J., and Yazdani, S., (2007). Analysis of Competition Power for Export of IRANIAN Almond. Journal of Agricultural Science . 13, 25-37. https://www.sid.ir/en/journal/ViewPaper.aspx?ID=101462
Ali, A., & Bhasin, J. (2019). Understanding Customer Repurchase Intention in E-commerce: Role of Perceived Price, Delivery Quality, and Perceived Value. Jindal Journal of Business Research, 2278682119850275.
Barclay, D., Higgins, C., & Thompson, R. (1995). The partial least squares (PLS) approach to casual modeling: personal computer adoption ans use as an Illustration.
Havlícek, Z., Lohr, V., Šmejkalová, M., Grosz, J., Benda, P. J. A. o.-l. P. i. E., & Informatics. (2013). Agritourism Farms-Evaluation . Websites Quality and Web 2.0. 5(1), 31.
Kotler, P., Kartajaya, H., & Setiawan, I. (2016). Marketing 4.0: Moving from traditional to digital: John Wiley & Sons.
Kotler, P., & Keller, K. L. (2001). A framework for marketing management (Vol. 2): Prentice Hall Upper Saddle River, NJ.
Liu, Z., Chou, P. A., & Zhang, Z. (2008). Personalized e-coupons for mobile communication devices. In: Google Patents.
Naidoo, P., & Sharpley, R. (2016). Local perceptions of the relative contributions of enclave tourism and agritourism to community well-being: The case of Mauritius. Journal of Destination Marketing Management, 5(1), 16-25.
Naseri, Z., Norouzi, A., Fahimnia, F., & Amir, M. (2017). Content Marketing: Identifying the key components and dimensions to provide a conceptual model. Journal of Library and Information Science, 7 (1), 280-303.
Phelan, C., Sharpley, R. J. T. P., & Development. (2011). Exploring agritourism entrepreneurship in the UK. 8(2), 121-136.
Sedaghat, R. (2018). Investigation of Factors Affecting Consumption in the Internal Market of Pistachio, Iran Pistachio Science and Technology, 2 (3), 116-193. Retrieved from http://pistachio.vru.ac.ir/article_62740_660c3e58c1a82efddbab2ae6ffff6ee5.pdf
Zhang, K., Xu, Y., & Liu, W. (2019). Empirical analysis of the intelligent influence factors of social network services effectiveness in e-commerce based on human learning behaviors. Psychology research and behavior management, 12, 417.