رابطه بین شایستگیهای کانونی و حرفهای دانشجویان کشاورزی و ساختار اجتماعی آموزش با نقش میانجی انگیزه تحصیلی
محورهای موضوعی : پژوهش های ترویج و آموزش کشاورزیمسعود سامیان 1 , رضا موحدی 2 , ابراهیم صالحی عمران 3 , حشمت اله سعدی 4
1 - دانشجوی دکتری ترویج و آموزش کشاورزی دانشگاه بوعلی سینا همدان، ایران.
2 - دانشیار گروه ترویج و آموزش کشاورزی دانشگاه بوعلی سینا همدان، ایران.
University, Hamedan, Iran
3 - استاد گروه علوم تربیتی دانشگاه مازندران، ایران.
4 - دانشیار گروه ترویج و آموزش کشاورزی دانشگاه بوعلی سینا همدان، ایران.
کلید واژه: شایستگی کانونی, شایستگی حرفهای, ساختار اجتماعی آموزش, انگیزه تحصیلی,
چکیده مقاله :
بسیاری از فارغ التحصیلان دانشگاه ها، در حوزه کاری خود پس از فراغت از تحصیل موفق عمل نمی کنند؛ که یکی از دلایل آن نداشتن انگیزه تحصیلی و شایستگی های لازم در طول دوران تحصیل میباشد. هدف اصلی این تحقیق بررسی رابطه بین شایستگی های کانونی و حرفه ای دانشجویان کشاورزی و ساختار اجتماعی آموزش با نقش میانجی انگیزه تحصیلی می باشد. پژوهش حاضر پژوهشی کاربردی است با ماهیت یا رویکرد کمی که به شیوه توصیفی-همبستگی انجامشده است. جامعه آماری این پژوهش را دانشجویان کشاورزی دانشگاه بوعلی سینا همدان در سه مقطع تحصیلی کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری تشکیل میدهند که شامل 440 نفر میباشند که از این تعداد بر اساس روش نمونهگیری تصادفی طبقه ای با انتساب متناسب با استفاده از فرمول کوکران 205 نفر بهعنوان حجم نمونه انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه استاندارد میباشد که روایی آن توسط متخصصان فنی مورد تائید قرار گرفت و پایایی آن نیز از طریق آزمون آلفای کرونباخ محاسبه گردید که مقدار آن برای بخشهای مختلف پرسشنامه بالاتر از 79/. =α به دست آمد. نتایج تحقیق نشان داد که بین شایستگیهای کانونی، حرفهای و ساختار اجتماعی آموزش رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. همچنین نتایج حاصل از رگرسیون چندگانه بین تأثیر ساختار اجتماعی آموزش بر شایستگیهای کانونی 67/0؛ و تأثیر ساختار اجتماعی آموزش بر شایستگیهای حرفهای 59/. به دست آمد. همچنین نتایج حاصل از تحلیل مسیر با استفاده از نرمافزار LISREL8.8 و SmartPLS3 نیز نشاندهنده ارتباط مستقیم و معنادار شایستگیهای کانونی با ساختار اجتماعی آموزش با ضریب مسیر 69/0؛ و مقدار 75/6=t و نیز ارتباط مستقیم شایستگی حرفهای با ساختار اجتماعی آموزش با ضریب مسیر 84/0؛ و همچنین ارتباط غیرمستقیم بین شایستگیها و انگیزه تحصیلی با ساختار اجتماعی آموزش بود.
Many university graduates do not succeed in their field of study after graduation, one of the reasons for this problem is lack of educational motivation and needed competencies during their study. The main purpose of this research was to investigate the relationship between core and professional competencies of agricultural students and the social structure of education with the mediating role of educational motivation. This study as an applied research has used a quantitative methodology through a descriptive- correlation method. The statistical population of this study were 440 agricultural students from Bu-Ali Sina University at three levels B.Sc, M.Sc. and Ph.D in Hamedan. Based on a stratified random sampling method, 205 students were selected using Cocheran formula. The data collection tool was a standard questionnaire whose validity was confirmed during a panel of experts’ views and its reliability was confirmed by Cronbach's alpha test and it was α= 0.79 for different parts of the questionnaire. The results of the research showed that there is a significant positive relationship between variables the core and professional competencies with the social structure of education. Also, the results of multiple regression revealed that social structure of education can determine 67 percent of core competencies but 59 percent of professional competencies. Also, the results of path analyzing by Lisrel and SmartPLS3 software showed a direct and significant correlation between both core and professional competencies with the social structure of education (β= 0.69, β=0.84) and an indirect relationship between competencies, educational motivation and social structure of education
پای خسته، پ.، علم بیگی، ا.، و بطحائی، س. (1396). بررسی شایستگیهای موردنیاز توسعه کارآفرینی پایدار در آموزش عالی کشاورزی. فصلنامه پژوهش مدیریت آموزش کشاورزی، شماره 40، صفحات 43-32.
جانعلی زاده چوببستی، ح.، خاک زاد، ز.، و مرادی، ف. (1391). شایستگیها کانونی دانشجویان دانشگاه مازندران؛ ارتقاء یا افت. دو فصلنامه مطالعات برنامهریزی آموزشی، سال 1، شماره 2، صفحات 111-61.
حاجیانی، ا. (1390). شاخصهای همبستگی اجتماعی و تأثیر دانشگاه آزاد اسلامی بر آن. فصلنامه مطالعات ملی، دوره 12، شماره 1، صفحات 124-105.
حمیدی زاده، م.ر.، و براموند، س. (1390). طراحی و تبیین مدل توانمندسازی و شایستگی حرفهای. پژوهشهای مدیریت منابع انسانی، دوره 1، شماره 4، صفحات 79-63.
حیدری، غ.، فرج پهلو، ع.، عصاره، ف. و گرایی، ا. (1392). تأثیر آموزش عالی بر شایستگیها کانونی دانشجویان دوره کارشناسی کتابداری و علم اطلاعات: موردپژوهشی دانشگاه فردوسی مشهد. فصلنامه مطالعات ملی کتابداری و سازماندهی اطلاعات، دوره 1، شماره 24، صفحات 50-30.
خروشی، پ.، نصر اصفهانی، ا.ر.، میر شاه جعفری، ا.، و موسی پور، ن. (1396). مدل مفهومی شایستگیهای مورد انتظار از دانشجو معلمان در برنامه درسی دانشگاه فرهنگیان بر اساس دیدگاه صاحبنظران. فصلنامه مطالعات اندازهگیری و ارزشیابی آموزشی، سال 7، شماره 18، صفحات 199-169.
خورشیدی، ع.، و فرخی، د. (1391). مؤلفههای سازنده شایستگیهای مهارت آموختگان. دو فصلنامه مطالعات برنامهریزی آموزشی، سال 1، شمار 2، صفحات 162-131.
رمضانی، ع. (1387). آموزش منابع انسانی مبتنی بر شایستگی و رویکرد تدوین شایستگیها. تهران: دومین کنفرانس توانمندسازی منابع انسانی، قابل دسترسی در: https://www.civilica.com/Paper-HUMANEMPOWERMENT02-HUMANEMPOWERMENT02_039.html
سلیمی، ق.، حیدری، ا.، و کشاورزی، ف. (1394). شایستگیها اعضای هیئتعلمی جهت تحقق رسالت دانشگاهی؛ تأملی بر ادراکات و انتظارات دانشجویان دکتری. دو فصلنامۀ نوآوری و ارزشآفرینی، سال 3، شمارۀ 7، صفحات 85-103.
شارع پور، م.، صالحی، ص.، و فاضلی، م. (1380). بررسی میزان شایستگیهای کانونی در میان دانشجویان. فصلنامه نامه علوم اجتماعی، دوره 18، شماره 18، صفحات 88-63.
شارع پور، م.، صالحی، ص.، و فاضلی، م. (1380). توانمندیها و شایستگیهای کانونی دانشآموختگان آموزش عالی (بامطالعه میدانی در چند دانشگاه کشور). طرح پژوهشی شماره 32، موسسه پژوهش و برنامهریزی آموزش عالی، پاییز 1380، تهران.
شیخ محمدی، ع.، ارجمند نیا، ع. ا.، حسنزاده، س.، و رضایی میر حصاری، ع. (1393). اثربخشی برنامه مبتنی بر شایستگی اجتماعی در افزایش مهارتهای اجتماعی دانشآموزان دارای ناتوانیهای یادگیری. فصلنامه کودکان استثنایی، سال 14، شماره 3، صفحات 30-19.
صالحی عمران، ا. (1385). بررسی نگرش اعضای هیئتعلمی نسبت به علل مهاجرت نخبگان به خارج از کشور (موردمطالعه: دانشگاه مازندران). فصلنامه علوم اجتماعی، شماره 2، صفحات 80-57.
صالحی عمران، ا. (1393). آموزش شایستگیهای کانونی در برنامه درسی بهعنوان رویکرد جدید برای ایجاد ارتباط در مطالعات میانرشتهای. دو فصلنامه مطالعات برنامه درسی آموزش عالی، سال 5، شماره 10، صفحات 61-44.
طهماسبی، م.، پزشکی راد، غ.، و شعبانعلی فمی، ح. (1389). عوامل مؤثر بر توانمندی دانشجویان کشاورزی جهت ورود به بازار کار در عصر جهانیشدن. مجله آموزش عالی، سال 2، شماره 4، صفحات 175-149.
علم بیگی، ا.، امیری، ر.، و صاحب دل، س. (1395). نقش مهارتهای اشتغال در انگیزه تحصیلی دانشجویان کشاورزی مرکز آموزش عالی امام خمینی (ره). فصلنامه پژوهش مدیریت آموزش کشاورزی، شماره 37، صفحات 62-49.
قادر زاده، ا.، و شفیعی نیا، ع. (1391). تأثیر ساختار اجتماعی آموزش بر قومگرایی دانشجویان. فصلنامه علوم اجتماعی، شماره 59، صفحات 210-169.
قانعی راد، م.ا.، و ابراهیمآبادی، ح. (1389). تاثیرساختار اجتماعی آموزش بر عملکرد دانشجویان. فصلنامه انجمن آموزش عالی ایران، سال 2، شماره 4، صفحات 27-1.
کلانتری، خ. (1392). مدلسازی معادلات ساختاری در تحقیقات اجتماعی – اقتصادی. تهران: انتشارات مهندسین مشاور طرح و منظر، چاپ دوم.
گل باز، ش.، و یعقوبی، ج. (1394). سنجش توانمندی شغلی دانشآموختگان مقطع کارشناسی کشاورزی و راهکارهای بهبود آن از دیدگاه دانشجویان کارشناسی ارشد دانشگاه زنجان. فصلنامه تحقیقات اقتصاد و توسعه کشاورزی ایران، دوره 46، شماره 2، صفحات 318-311.
مدهوشی، م.، و نیازی، ع. (1389). بررسی و تبیین جایگاه آموزش عالی ایران در جهان. فصلنامه آموزش عالی ایران، دوره 2، شماره 4، صفحات 147-111.
میر کمالی، م.، و ناستی زایی، ن. (1389). بررسی رابطه توانمندسازی روانشناختی با رضایت شغلی در کارکنان پرستاری. فصلنامه دانشکده پرستاری و مامایی، شماره 2. صفحات 113-104.
مؤمنی مهموئی، ح.، کرمی، م.، و مشهدی، ع. (1391). بررسی میزان آموزش مهارتهای اشتغالزای موردنیاز بازار کار در برنامههای درسی کارشناسی ناپیوسته حسابداری، مهندسی عمران و صنایع غذایی. پژوهش در برنامهریزی درسی، سال 9، دوره 2، شماره 7، پیاپی 43، صفحات 72-61.
نوری، ف.، میر شاه جعفری، ا.، و سعادتمند، ز. (1394). بررسی رابطه بین خودباوری تحصیلی با پیشرفت تحصیلی در درس فیزیک مبتنی بر انگیزه تحصیلی. فصلنامه پژوهش در برنامهریزی درسی، سال 12، دوره 2، شماره 19، صفحات 89-75.
یارمحمدزاده، پ.، و فیضاللهی، ز. (1395). تعیین رابطه حمایت اجتماعی، انگیزه تحصیلی با خود کارآمدی تحصیلی دانش آموزان دبیرستانهای شهر تبریز و آذرشهر. فصلنامه جامعهشناسی کاربردی، سال 27، شماره پیاپی 61، صفحات 169-157.
Cooper, S. (1998). Competencies. Retrieved from: http://www.refa.de/INTERNATIONA/ cbt-hp.htm.
Clardy, A. (2008). Human Resource Development and the Resource-Based Model of Core Competencies: Methods for Diagnosis and Assessment. Human Resource Development Review, 7(4): 387-407.
Katrien Koenen, A., & Dochy, D., & Berghmans, I. (2015). A phenomenographic analysis of the implementation of competencebased education in higher education. Teaching and Teacher Education, 50: 1-12.
Khalifi, A., & Nasimifar, H. (2014). A study of emotional intelligence components as predictors of entrepreneurship in students of Shahid Chamran University. Journal of Novel Applied Sciences, 3 (1): 1- 4.
Khatri, N. (2000). Managing human resource for competitive advantage: A study of companies in Singapore. The International Journal of Human Resource Management, 11(2): 336-365.
Kiffer, S., & Tchibozo, G. (2013). Developing the Teaching Competences of Novice Faculty Members: A Review of International Literature. Policy Futures in Education, 11 (3): 277-289.
McClelland, D. (1973). Testing for competence rather than for intelligence. American Psychologist, 28: 1-14.
Misbah, Z., Gulikers, J. Maulana, R., & Mulder, M. (2015). Teacher interpersonal behaviour and student motivation in competence-based vocational education: Evidence from Indonesia. Teaching and Teacher Education, 50: 79-89.
Movahedi, R., & Nagel, U.J. (2012). Identifying Required Competencies for the Agricultural Extension and Education Undergraduates. Journal of Agricultural Science and Technology, 14: 727-742.
Mulder, M. (2001). Competence development - some background thoughts, Journal of Agricultural Education and Extension, 7( 4): 147-159.
Pinto, M., Doucet, A. V., & Fernandez-Ramos, A. (2008). The role of information competencies and skills in learning to abstract. Journal of Information Science, 34 (6):799–815.
Prahalad, C.K., Hamel, G. (1990). The core competence of the corporation. Harvard Business Review, 68(3): 79-91.
Selznick, P. (1957). Leadership in administration: A sociological interpretation. New York, NY.: Row, Peterson and Company. https://www.amazon.com/Leadership-Administration-Interpretation-Philip-Selznick/dp/0520049942.
Thelin, J. R. (1992). Student Cultures, in: Clark, B. R. and Neave, G. R. (edits), the Encyclopedia of Higher Education, 3: 1709-1719.
_||_