مدلی برای تصمیمات برونسپاری خدمات ترویج کشاورزی در استان گلستان
محورهای موضوعی : پژوهش های ترویج و آموزش کشاورزی
مریم نعیمی
1
,
کوروش روستا
2
*
,
محمدشریف شریف زاده
3
,
اسدالله زمانی پور
4
,
رضا برادران
5
1 - دانشجوی دکتری ترویج و آموزش کشاورزی، واحد بیرجند، دانشگاه آزاد اسلامی، بیرجند، ایران
2 - ترویج و آموزش کشاورزی، دانشکده کشاورزی، دانشگاه آزاد اسلامی، بیرجند، ایران
3 - دانشیار دانشکده کشاورزی، گروه ترویج و آموزش کشاورزی، دانشگاه علوم کشاورزی گلستان ،گرگان، ایران
4 - دانشیار دانشکده کشاورزی، گروه ترویج و آموزش کشاورزی، دانشکده کشاورزی بیرجند، ایران
5 - دانشیار دانشکده کشاورزی، واحد بیرجند، دانشگاه آزاد اسلامی، بیرجند ، ایران
کلید واژه:
چکیده مقاله :
پژوهش حاضر با هدف بررسی روند تصمیمات برون سپاری و ارائه مدلی برای تصمیم گیری در خصوص برون سپاری خدمات ترویج کشاورزی صورت گرفته است. این تحقیق از نوع کیفی بوده و به روش تئوری بنیانی انجام شده است. گردآوری دادهها با استفاده از مصاحبه ژرفانگر نیمه ساختارمند صورت گرفته است. جامعه آماری تحقیق شامل صاحبنظران دانشگاهی، کارشناسان جهاد کشاورزی و خبرگان بخش غیر دولتی بوده است، نمونه ها با استفاده از روش نمونه گیری هدفمند و با تکنیک گلوله برفی، 30 نفر گزینش و مورد بررسی قرار گرفتند. فرآیند گردآوری اطلاعات تا سطح اشباع نظری و آستانه سودمندی اطلاعات قابل دسترس ادامه یافت. بر اساس کدهای طبقه بندی شده محوری (20طبقه) مسائل عمده برون سپاری شامل: توسعه و گسترش IT، ضعف و ناکارآمدی ترویج دولتی، تقویت بخش غیر دولتی/ خصوصی، تقاضا محور شدن کار تولید، گسترش سیستم ترویج تکثرگرا، مدیریت دانش بهره برداران و کشاورزان، سرمایه گذاری در کشاورزی، اجرای سیاستهای تشویقی- حمایتی، تمرکز زدایی فعالیتهای ترویج، تقویت تعاملات بین کشاورزان مراکز علمی و مراکز تحقیقات، شناسایی ظرفیت های عرضه، اصلاح درساختارمدیریتی، بازخورد گرفتن از انواع خدمات ارایه شده و استفاده ازآن در برنامه ریزی، مدیریت ریسک،تجاری سازی کشاورزی، چابک سازی سازمانی ترویج، سطح پوشش خدمات در مناطق روستایی، بهره وری و امنیت غذایی، بهره وری از پتانسیل ها و ظرفیت بخش غیر دولتی، آمادگی رقابت پذیری در بازار جهانی تدوین شده است.
The current research has been done with the aim of investigating the process of outsourcing decisions and providing a model for decision-making regarding the outsourcing of agricultural extension services. This research is of a qualitative type and has been done using the grounded theory method. Data collection has been done using semi-structured in-depth interview. The statistical population of the research included academic experts, agricultural Jihad experts and non-governmental sector experts, 30 people were selected and examined using the purposeful sampling method and snowball technique. The process of collecting information continued until the level of theoretical saturation and the threshold of usefulness of available information. Based on the core classified codes (20 categories), the major issues of outsourcing include: development and expansion of IT, weakness and inefficiency of government promotion, strengthening of the non-governmental/private sector, demand-oriented production work, expansion of the pluralist promotion system, knowledge management of users and farmers, investing in agriculture, implementing incentive-support policies, decentralizing extension activities, strengthening interactions between farmers, scientific centers and research centers, identifying supply capacities, reforming the management structure, getting feedback from the types of services provided and using it in planning , risk management, commercialization of agriculture, organizational agility of promotion, coverage level of services in rural areas, productivity and food security, efficiency of the potentials and capacity of the non-governmental sector, readiness for competitiveness in the global market have been compiled.