الگوی خط مشی رفتار خریدار مجازی با تکیه بر متغیر اعتماد به برند آنلاین
محورهای موضوعی : خطمشیگذاری عمومی در مدیریتکامبیز صناعی 1 , اصغر مشبکی 2 , حسن اسماعیل پور 3 , سیاوش احمدی چهره برق 4
1 - دانشجوی دکترای تخصصی، گروه مدیریت بازرگانی، واحد امارات، دانشگاه ازاد اسلامی، دبی، امارات متحده عربی
2 - استاد گروه مدیریت بازرگانی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران.
3 - استادیار، گروه مدیریت بازرگانی، واحد تهران مرکز، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
4 - استادیار، گروه آمار و ریاضی، واحد تهران شمال، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران ، ایران
کلید واژه: رویکرد ترکیبی, داده بنیاد, خرید اینترنتی, قصد خرید, خطمشی, اعتماد به برند آنلاین,
چکیده مقاله :
زمینه و هدف:با گسترش روزافزون اینترنت درزندگی، یکی از مباحث طرح شده، شیوه انجام مبادلات از طریق اینترنت است که مورد توجه بسیاری از سازمانها و مشتریان قرار گرفته است. از آنجا که خط مشی گذاری به طور ذاتی یک حوزه پیچیده تلقی می شود، طبق قانون ضرورت تنوع باید با آن به صورت پیچیده برخورد کرد از این رو تحقیقات زیادی برای حمایت از خرید آنلاین انجام شده است.پژوهش حاضر با هدف؛ ارائه الگوی خط مشی رفتار خریدار مجازی با تکیه بر متغیر اعتماد به برند آنلاین انجام گرفته است. روش: پژوهش حاضر بنیادی توسعهای بوده و با رویکرد آمیخته و به دنبال ارائه مدلی مفهومی قصد خرید مشتریان در رفتار خرید آنلاین با در نظر گرفتن متغیر اعتماد به برند آنلاین بوده و جامعه آماری این تحقیق در بخش کیفی شامل مدیران، و استادان و خبرگانی که اثر شایان توجه، علمی و یا عملی در حوزه رفتار خرید آنلاین داشتهاند، برگزیده شده است. بر این اساس، در این مرحله 15 نفر از خبرگان در پژوهش مشارکت کرده و نمونه مورد بررسی این بخش را شکل دادهاند. ابزار اساسی گردآوری دادهها در مرحله کیفی پژوهش، مصاحبه نیمه ساختار یافته با استفاده از پروتکل بوده که برنامهریزی و اجرا شده است.
Background and Aim: With the increasing expansion of the Internet in life, one of the topics discussed is the method of conducting transactions through the Internet, which has been considered by many organizations and customers. Because policy-making is inherently complex, the law of diversity must be dealt with in a complex way, so much research has been done to support online shopping. Providing a virtual buyer behavior policy model based on the online brand trust variable.Method: The present study is a fundamental development with a mixed approach and seeks to provide a conceptual model of customers' intention to buy in online shopping behavior by considering the variable of trust in the online brand. A remarkable scientific or practical effect in the field of online shopping behavior has been selected. Accordingly, at this stage, 15 experts participated in the research and formed the sample of this section. The main tool for data collection in the qualitative stage of the research was a semi-structured interview using a protocol that was planned and conducted.
دانایی فرد، حسن، (1383)، هم سازی شیوههای کمی و کیفی در پژوهشهای سازمانی: تاملی بر استراتژی پژوهش ترکیبی.
داناییفرد، حسن، (1394)، روش شناسی مطالعات دلالت پژوهی در علوم اجتماعی و انسانی: بنیان ها، تعاریف، اهمیت، رویکردها و مراحل اجرا. روش شناسی علوم انسانی, 86 (22), 39-72.
داناییفرد، حسن و امامی، کریم، (1386)، الزامات عصر فناوری اطلاعات و ارتباطات: نظریه پردازی در مدیریت دولتی. دانش مدیریت, 64 (17), 61-80.
_||_Altug, T. Aydinliyim)2016)Counteracting strategic purchase deferrals: the impact of online retailers return policy decisions,Manuf. Serv. Oper. Manag., 18 , pp. 376-392
Cachon, P. Feldman (2015)Price commitments with strategic consumers: why it can be optimal to discount more frequently than optimal,Manuf. Serv. Oper. Manag., 17 (2015), pp. 399-410
Kremer, B. Mantin, A. Ovchinnikov (2017)Dynamic pricing in the presence of myopic and strategic consumers: theory and experiment,Prod. Oper. Manag., 26, pp. 116-133.
Ma, G. Li, S.P. Sethi, X. Zhao (2019)Advance selling in the presence of market power and risk-averse consumers,Decis. Sci. J., 50, pp. 142-169
Papanastasiou, N. Savva (2017)Dynamic pricing in the presence of social learning and strategic consumers,Manag. Sci., 63 , pp. 919-939
Papanastasiou, N. Savva (2017)Dynamic pricing in the presence of social learning and strategic consumers,Manag. Sci., 63 , pp. 919-939
Reagan,C (2015)Bye-bye, High-End Handbag,
Wu, R.H. Teunter, S.X. Zhu (2019)Online marketing: when to offer a refund for advanced sales,Int. J. Res. Market., 36 , pp. 471-491
Wu, S.X. Zhu, R.H. Teunter (2021)Advance selling and advertising: a newsvendor framework,Decis. Sci. J., 52 , pp. 182-215
Xu, Y. Duan, (2020)Pricing, ordering, and quick response for online sellers in the presence of consumer disappointment aversion,Transport. Res. E Logist. Transport. Rev., 137 , p. 101925
Yuan, B. Shen (2019) Renting fashion with strategic customers in the sharing economy,Int. J. Prod. Econ., 218 , pp. 185-195
Osadchiy, E. Bendoly (2015) Are Consumers Really Strategic? Implications from an Experimental Study
Hendricks, V.R. Singhal (2014) The effect of demand-supply mismatches on firm riskProd. Oper. Manag., 23 , pp. 2137-2151
Adida and Özer,(2019) Why markdown as a pricing modality? Manag. Sci., 65. pp. 2161-2178
Benyon, D. (2019). Designing user experience. Pearson UK.
Corra,J, R. Montoya, C. Thraves (2016) Contingent preannounced pricing policies with strategic consumers,Oper. Res., 64, pp. 251-272
Discounts,www.cnbc.com2015-07-08bye-bye-high-end-handbag-discounts.html
Diya, S. Z., Prorna, R. A., Rahman, I. I., Islam, A. B., & Islam, M. N. (2019, February). Applying brain-computer interface technology for evaluation of user experience in playing games. In 2019 International Conference on Electrical, Computer and Communication Engineering (ECCE) (pp. 1-6). IEEE.
Dong and Wu, (2019)Two-period pricing and quick response with strategic customers,Int. J. Prod. Econ., pp. 165-173
Duarte, P., e Silva, S. C., & Ferreira, M. B. (2018). How convenient is it? Delivering online shopping convenience to enhance customer satisfaction and encourage e-WOM. Journal of Retailing and Consumer Services, 44, 161-169.
Dwairi, S. (2019). Development of an Ontology-based Framework and Tool user experience Requirements (OntEIR) (Doctoral dissertation
George, C., Schwuchow, J., & Hussmann, H. (2019, November). Fearing UX Curve disengagement from the real world. In 25th ACM Symposium on Virtual Reality Software and Technology (pp. 1-5).
Int. J. Prod. Res., 57 , pp. 2769-2787
-Kasuma, J., Kanyan, A., Khairol, M., Sa'ait, N., & Panit, G. (2020). Factors Influencing Customers Intention for Online Shopping'. International Journal of Modern Trends in Business Research, 3 (11), 31-41.
Kumar, H., Bugge, R. A. B., Suther, L. K. R., Birkeland, S., Brun, R., Pelanis, E., & Elle, O. J. (2019). Mixed reality holograms for heart surgery planning: first user experience in congenital heart disease. European Heart Journal-Cardiovascular Imaging, 20 (8), 883-888.
Li,C, F. Zhang (2013) Advance demand information, price discrimination, and preorder strategies,Manuf. Serv. Oper. Manag., 15 , pp. 57-71
Merugu, D., Mohan, D., & Krishna, V. (2020). Customer satisfaction towards online shopping with reference to Jalandhar City. International Journal of Management (IJM), 11 (2), 36-47.
Prod. Oper. Manag., 22 , pp. 571-587
Rogoff, H., Marquez, J. E., Ghosh, K., Jou, C., McAuliffe, P., Rathi, S., ... & Bui, D. (2020). Clinical outcomes after hematoma development: a study of 627 tissue expander breast reconstructions. Annals of plastic surgery, 85 (S1), S63-S67.
Sharma, G., Bajpai, N., Kulshreshtha, K., Tripati, V., Dubey, P. (2019). Foresight for online shopping behavior: a study of attribution for “what next syndrome”, Foresight, 21 (2): 285-317.
Shen,B, X. Xu, T.-M. Choi (2019)Simplicity is beauty: pricing coordination in two-product supply chains with simplest contracts under voluntary compliance
Shin, Y., Im, C., Oh, H., & Kim, J. (2017). Design for experience innovation: understanding user experience in new product development. Behaviour & Information Technology, 36 (12), 1218-1234.
Shukri, A., Udayanan. (2019). Factors Influencing Online Shopping Intention: A study among online shoppers in Oman, International Journal of Academic Research in Business and SocialSciences, 9 (3): 691–709.
W.S. Lim, C.S. Tang (2013)Advance selling in the presence of speculators and forward-looking consumers
Wei, F. Zhang (2018)Recent research developments of strategic consumer behavior in operations management,Comput. Oper. Res., 93 , pp. 166-176
Yang, B., Liu, Y., Liang, Y., & Tang, M. (2019). Exploiting user experience from online customer reviews for product design. International Journal of Information Management, 46, 173-186.