تبیین مفهوم مشارکت سازمانی و ارائه الگوی ارزیابی آن در سازمانهای دولتی ایران
محورهای موضوعی : خطمشیگذاری عمومی در مدیریتعادل صلواتی 1 , کیومرث احمدی 2 , منصور ایراندوست 3 , کرامت اله افخمی 4
1 - رییس دانشکده علوم انسانی دانشگاه آزاد سنندج
2 - مدیریت دولتی ،دانشکده علوم انسانی ،دانشگاه آزاد اسلامی ،واحد سنندج ،ایران
3 - مدیریت دولتی .دانشکده علوم انسانی .دانشگاه آزاد اسلامی ،واحد سنندج
4 - یوسف آبادخ سیدجمال ادین اسدآبادی خ نهم پلاک 23 واحد 8
کلید واژه: درگیر کار شدن, عجین شدن با شغل, توانمندسازی, مشارکت سازمانی, دموکراسی مشارکتی,
چکیده مقاله :
زمینه : برای جلب مشارکت کارکنان در امور سازمان، مطالعات متعددی انجام و برنامهها و الگوهای مختلفی در دنیا تجربه شده اما چالش اصلی ،عدم همپوشانی مطالعات، ارزیابی عملکرد مشارکتی ، نقصان درک مشترک از مفهوم دقیق مشارکت و کمبود نظام جامع ارزیابی است. هدف :ارایه الگوی یکپارچه ارزیابی مشارکت درسازمانهای دولتی است. روش: از لحاظ هدف اکتشافی وتوصیفی،داده ها بصورت کیفی و به روش نظریه داده بنیاد، از ادبیات پژوهش و مصاحبه با نخبگان، کارکنان و مسئولان سازمانهای دولتی دریک مقطع زمانی اخذ و با تحلیل مستمردادهها بانرم افزارMAXQDA، روابط و ابعاد، شناسایی والگوی ارزیابی ارایه می شود که کاربردی است. یافته ها: در کدگذاری باز،1075کد مفهومی شناسایی و با همگرایی میان آنها، 13 مقوله محوری شامل مفهوم ، فلسفه ،شرایط علی ،شرایط مداخله گر ، شرایط زمینه،شرایط محیطی ،استراتژی ،فراگرد ، شکل ، پیامدها، ارزیابی و نظام مشارکت سازمانی به دست آمد.مقوله نظام مشارکت سازمانی به عنوان پدیده مرکزی انتخاب، روابط آن بامقوله ها تبیین و طبق روش علل اربعه ارسطو، الگوی ارزیابی درچهار بعد وضعیت غایی، وضعیت مادی، وضعیت صوری و وضعیت فاعلی، ارایه شد. نتیجه گیری: این الگو وضعیت مشارکت سازمانی را براساس ابعاد حاصل ازنظریه داده بنیاد، بطورنظاممند اندازهگیری، ارزیابی و بازخوردآن در فرایند تحقق ارزشهای اجتماعی تعریف شده در سازمانهای دولتی بکار میرود.
Background: Scientists conducted various studies and programs to attract staff to participate in organizational affairs but the main challenge is studies do not overlap each other, the practical evaluation of participatory performance is difficult, not a common understanding of the precise concept of partnership.the lack of comprehensive system for evaluating organizational participation. Objective: The aim is presenting an evaluation model of participation in public organizations. Method: This is exploratory ,descriptive and applied,data obtained qualitatively, based on the Grounded Theory, at a specific time from Interview with Elites, Governmental Personnel and Officials.The relations and aspects identified by MAXQDA Software and an evaluation model was presented. Results:In the Open Coding Process, 1075 Conceptual code was Identified and converging of them in the Axial Coding,resulted in 13 Categories includes:The concept,Scope,Causal Conditions,Contextual Conditions,Intervening Conditions, Environmental Conditions,Strategy,Process ,Form, Outcomes ,Evaluation and Organizational participation System. The concept of Organizational participation system as a Central Phenomenon was selected and the dimensions and specifications were identified and explained.Finally based on Aristotle's four causes namely: Casual, Ultimate, Formal and Material, a model of organizational participation evaluation was presented. Conclusion:This model contributes to Systematically evaluating of partnerships and uses feedback to continually improve participation in public organizations
_||_