تدوین راهبردهای توسعة ورزش شرکت پالایش نفت آبادان
محورهای موضوعی : خطمشیگذاری عمومی در مدیریترضا بالدی 1 , حسین اکبری یزدی 2 , شیوا آزادفدا 3
1 - دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی، واحد تهران شمال، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران ، ایران
2 - استادیارگروه مدیریت ورزشی، دانشکده تربیت بدنی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران
3 - استادیار گروه تربیت بدنی، واحد تهران، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
کلید واژه: ورزش, برنامه راهبردی, تحلیل سوات,
چکیده مقاله :
هدف: هدف از این پژوهش تدوین راهبرهای توسعة ورزش شرکت پالایش نفت آبادان با رویکرد تصمیمگیری چند معیاره بود که با روش کاربردی-تحلیلی انجام شده است. روشها: پژوهش از نظر هدف کاربردی و از منظر نحوة گردآوری اطلاعات از نوع آمیخته(کیفی و کمی) میباشد. جامعة آماری پژوهش شامل ورزشکاران، مدیران باشگاهها و همچنین صاحبنظران دانشگاهی در حیطة مدیریت راهبردی در ورزش بود. نمونة آماری این پژوهش نیز شامل شورای راهبردی بود که از جامعة فوق به روش هدفمند انتخاب گردید و تعداد آنها 17 نفر بود. ابزار اندازه گیری این پژوهش شامل پُرسشنامة بسته پاسخ مربوط به گویه های سوات بود. این پرسشنامه شامل 31 سؤال بود که سؤالات آن نقاط قوت (8 سؤال)، نقاط ضعف (7 سؤال)، فرصتها (8 سؤال) و تهدیدها (8 سؤال) را مورد بررسی قرار دادند جهت رتبهبندی راهبردهای شناسایی شده از پرسشنامهای مطابق با روش تحلیل سلسله مراتبی استفاده گردید. یافتهها: مطابق با نتایج رتبهبندی راهکارها مشخص گردید که تمرکز برگسترش ورزش های همگانی کم هزینه با وزن کلی 211/0، راهبرد مشارکت با منطقه آزاد در توسعه و تقویت زیر ساختهای ورزشی شهر با وزن کلی 163/0 و راهبرد توسعة نظام آموزش و ارتقاء کلیة منابع انسانی(مدیران، کارشناسان، کادر فنی و ورزشکاران) با وزن کلی 146/0 مهمترین راهبردهای توسعة ورزش شرکت پالایش نفت آبادان میباشد.
Objective: The purpose of this study was to compile the guidelines for sports development of Abadan Oil Refining Company with a multi-criteria decision-making approach that has been done by applied-analytical method. Methods: The present research is applied in terms of purpose and in terms of how to collect information of mixed type (qualitative and quantitative). The statistical population of the present study included athletes, club managers, as well as academic experts in the field of strategic management in sports. The statistical sample of this study also included the Strategic Council, which was selected from the above community in a targeted manner and their number was 17 people. Findings: A questionnaire was also used to rank the identified strategies in accordance with the hierarchical analysis method. Partnership strategy with free zone in developing and strengthening the city's sports infrastructure with a total weight of 0.163 and strategy for developing the education system and upgrading all human resources (managers, experts, technical staff and athletes) with a total weight of 0.146 are the most important development strategies the sport is Abadan Oil Refining Company.
_||_
تدوین راهبردهای توسعة ورزش شرکت پالایش نفت آبادان
چکیده
هدف: هدف از این پژوهش تدوین راهبرهای توسعة ورزش شرکت پالایش نفت آبادان با رویکرد تصمیمگیری چند معیاره بود که با روش کاربردی-تحلیلی انجام شده است.
روشها: پژوهش حاضر از نظر هدف جزء پژوهشهای کاربردی و از منظر نحوة گردآوری اطلاعات از نوع آمیخته(کیفی و کمی) میباشد. در بخش کیفی از کدگذاری جهت بررسی مصاحبه ها و در بخش کمی از روش های آماری جهت بررسی داده های مستخرج از پرسسشنامه تحقیق استفاده گردید. جامعة آماری پژوهش حاضر شامل ورزشکاران، مدیران باشگاهها و همچنین صاحبنظران دانشگاهی در حیطة مدیریت راهبردی در ورزش بود. نمونة آماری این پژوهش نیز شامل شورای راهبردی بود که از جامعة فوق به روش هدفمند انتخاب گردید و تعداد آنها 17 نفر بود. ابزار اندازه گیری این پژوهش شامل پُرسشنامة بسته پاسخ مربوط به گویه های سوات بود. این پرسشنامه شامل 31 سؤال بود که سؤالات آن نقاط قوت (8 سؤال)، نقاط ضعف (7 سؤال)، فرصتها (8 سؤال) و تهدیدها (8 سؤال) را مورد بررسی قرار دادند جهت رتبهبندی راهبردهای شناسایی شده از پرسشنامهای مطابق با روش تحلیل سلسله مراتبی استفاده گردید.
یافتهها: مطابق با نتایج رتبهبندی راهکارها مشخص گردید که تمرکز برگسترش ورزش های همگانی کم هزینه با وزن کلی 211/0، راهبرد مشارکت با منطقه آزاد در توسعه و تقویت زیر ساختهای ورزشی شهر با وزن کلی 163/0 و راهبرد توسعة نظام آموزش و ارتقاء کلیة منابع انسانی(مدیران، کارشناسان، کادر فنی و ورزشکاران) با وزن کلی 146/0 مهمترین راهبردهای توسعة ورزش شرکت پالایش نفت آبادان میباشد.
واژگان کلیدی: برنامه راهبردی ورزش، شرکت پالایش نفت آبادان، تحلیل سوات ، رویکرد تصمیمگیری چند معیاره
مقدمه
ورزش در تمام دوران زندگي اهميت زيادي دارد و موجب ميشود افراد، زمان مناسبي براي گذران اوقات فراغت خود داشته باشند و در تأمين سلامت جسمي و روحي آنان تأثير بسيار زيادي دارد. بسياري از آثار نامطلوب محيط اجتماعي، اقتصادي، وضع خانوادگي، وراثت و مانند آن از طريق ورزش كاهش مييابد يا حتي به طور كامل از بين ميرود (هولیهام وو ایت1، 2002،2 25). فوايد آشكار مشاركت در فعاليتهاي بدني را ميتوان در سه بعد برشمرد. از جمله فوايد جسماني مشاركت در فعاليتهاي بدني، افزايش سطح سلامت، افزايش آمادگي جسماني، كاهش وزن، افزايش قدرت بدني، از كاركردهاي روانشناختي يا فردي آن افزايش بهزيستي روانشناختي، كسب شادي و طراوت، لذت و تفريح، و از جمله كاركردهاي اجتماعي آن، گسترش شبكة روابط اجتماعي و كسب پاداشهاي اجتماعي است (بوث2 و همکاران، 2006، 124). باتوجه به فوايد ذكرشده تقاضاي مردم براي شركت در فعاليتهاي جسماني روز به روز افزايش می یابد و اين باعث افزايش رشد و گسترش اين فعاليتها در سطح جهان شده است، به نحويكه براي پاسخگويي به اين تقاضاها، جنبشها، سازمانها و نهادهاي مختلفي به وجود آمده است. در ايران ورزش همگاني از سال 1358 با عنوان ورزش محلات آغاز شد و در سال 1362 به صورت تشكل قانوني با نام جهاد تربيت بدني رسميت يافت (آرمندنیا3، 2016، 74).
امروزه، سازمانهاي ورزشي از جمله ادارات ورزشی سازمانهای مختلف، همانند سازمانهاي غيرورزشي در معرض تغيير و تحولات، محيطي و جهاني قرار دارند، به همين دليل سازمانها ناگزيرند به طور دائم بر رويدادهاي داخلي و خارجي نظارت كنند تا بتوانند در زمان مناسب و برحسب ضرورت خود را با تغييرات وفق دهند. در دنياي كنوني كه با سرعتي سرسامآور در حال تغيير است، ديگر نميتوان از تصميمگيريهاي يكباره و مبتني بر قضاوتهاي شهودي و تجربي استفاده كرد. امروزه سازمانهايي موفق خواهند بود كه بتوانند از علم و مديريت راهبردي استفاده كنند. دانشمندان بسیاري اهميت برنامهريزي راهبردي را از جنبههاي مختلف بررسي كردهاند و همگي. روي همبستگي برنامهريزي راهبردي با عملكرد مطلوب سازمان توافق نظر دارند (رنجر و استفان4 ،2016، 255). به عقيدة خوئل روزز، سازمان بدون راهبرد همانند كشتي بدون ناخداست. ازاينرو هر سيستمي كه خواهان موفقيت است، بايد اهداف مشخص داشته باشد و نحوه و زمان رسيدن به آن اهداف را نيز مشخص سازد (بلیر5 و همکاران، 1996، 74). رنجر و استفان (2016) در پژوهشی به بررسی ترکیب و یکپارچهسازی مؤثر منابع کلیدی و قابلیتهای پشتیبانی رویدادها و فعالیتهای ورزشی بینالمللی و حامیان اصلی آنها پرداختند. نتایج نشان داد که قابلیتهای کلیدی که در این زمینه مورد بررسی قرار گرفتند عبارتند از: امکانات تعاملی، جذب، تطبیق و یادگیری است. همچنین توانایی سازمانهای ورزشی برای به اشتراک گذاشتن و جذب دانش و استفاده از دانش در فرآیند برنامهریزی و مدیریت آنها بسیار مهم است. میلارا و دوهرتی6(2016) در پژوهشی به بررسی ظرفیتسازی در سازمانهای غیر انتفاعی ورزشی(مدل فرآیند توسعه) پرداختند. نتایج نشان داد که افزایش ظرفیت سازمانهای غیرانتفاعی، نیاز به بررسی و ارزیابی نیازها در پاسخگویی به محرکهای بیرونی دارد. همچنین نیاز به تدوین اهداف خاص و یک استراتژی مناسب و در نظر گرفتن ابعاد خاص میباشد. نتایج نشان داد که علاوه بر این، نیاز به بررسی تاثیر اهداف کوتاه مدت و بلند مدت پس از اجرای استراتژی با در نظر گرفتن برنامه است. جاویکا پتکوویک 7و همکاران (2016) پژوهشی با عنوان اهمیت برنامه ریزی استراتژیک برای سازمانهای ورزشی به انجام رساندند. این پژوهشگران با بررسی نتایج پژوهشهای مختلف عنوان کردند که سازمانهای ورزشی برای بقاء و حصول نتایج سازمانی مورد انتظار نیازمند برنامه ریزی راهبردی هستند.
راهبرد، واژهاي است كه از مديريت نظامي سرچشمه گرفته است و براي تشريح شيوهاي كه به آن وسيله نيروهاي نظامي به هدفهايشان دست مييابند، به كار ميرود. راهبرد عبارت است از برنامة جامع و كاملي كه بر مبناي آن نيل به اهداف اساسي سازمان تضمين ميشود. استراتژي نوعي برنامه است كه مقصود يا منظور اصلي سازمان را برحسب خدمتي كه به جامعه عرضه خواهد كرد، معين ميكند. برنامهريزي راهبردي نگاه به آينده دارد و تمركز آن بر آيندة پيشبينيشده است و به اين مسئله توجه دارد كه جهان بعد از 5 الي 10 سال چه تفاوتهايي با اكنون خواهد داشت و درصد خلق آيندة سازمان بر مبناي آن چيزي است كه احتمال ميرود در آينده ايجاد شود. برنامهريزي راهبردي نقش كليدي در موفقيت سازمانها در ميدان رقابت دارد. اين نوع برنامهريزي اگر به درستي تدوين شود، به انتخاب راهبردهايي منجر ميشود و در صورت اجراي صحيح و به موقع به تعالي سازمان ميانجامد (حیدری8، 2015، 55).
هدف از تبيين راهبرد اين است كه چشماندازي براي توسعه ارائه شود و اولويتها، برنامهها و حمايتهاي خاص را براي ما مشخص سازد. ميتوان مديريت راهبردي را به اين گونه تعريف كرد: هنرو علم تدوين، اجرا و ارزيابي تصميماتي كه سازمان را قادر ميسازد به هدفهاي بلندمدت خود دست يابد. پس مراحل مديريت راهبردي دربرگيرندة سه مرحله است: تدوين، اجرا و ارزيابي راهبردها (گیرجینو9، 2001، 74). مقصود از تدوين راهبرد تعيين مأموريت سازمان است.
از سویی سازمانها با تغییر و تحولات محیط بیرونی مانند عوامل سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، تکنولوژی، اجتماعی، رقبا، ذی نفعان، نهادهای دولتی، واسطههای مالی، اتحادیهها و عرصهکنندگان و نیز عوامل درونی مانند عوامل مدیریتی، مالی، بارزاریابی، خدمات، پژوهش، توسعه و متغیرهای سازمانی، فردی و فنی مواجه میباشند و برای ادامه حیات خود نیازمند برنامه ریزی راهبردی متناسب با شرایط خود می باشد. در این راستا دوکارمو10و همکاران (2019) معتقداند که که برنامه ریزی استراتژیک در مدیریت ورزش می تواند انقلابی در بهبود برنامه های ورزشی و گسترش بیش از پیش برنامه های ملی ایجاد کند. یانگ11و همکاران(2020) اظهار کردند که برنامهریزی استراتژیک میتواند زمینه هماهنگی و بهره وری منابع را در جهت دستیابی به اهداف فراهم نماید. وانی 12و همکاران (2020)، همونسبی 13و همکاران (2019) و مامچور 14و همکاران (2019) دریافتند اطلاعات فراهم شده برای برنامهریزی استراتژیک میتواند برای بهبود سایر برنامههای عملیاتی در جهت توسعة ورزش مورد استفاده قرار گیرد. لذا استفاده از برنامهریزی استراتژیک میتواند زمینة توسعة اقدامات و بهرهوری برنامههای عملیاتی در حوزة ورزش سازمانها و شرکتها را بهبود دهد و زمینة توسعه بیش از پیش ورزش همگارنی را فراهم کند. در این بین شرکتهایی در صنایع مادر در کشورها وجود دارند که فعالیت های آنها بر رشد و توسعه همه جانبه منطقه جغرافیایی که در آن هستند، تأثیرات چشمگیری می گذارد. از جمله این شرکت ها در کشور ما می توان به شرکت هایی از قبیل شرکت پالایش نفت آبادان اشاره نمود. این شرکت با بیش از یک قرن سابقه فعالیت در زمینه پالایش و پخش فرآورده های نفتی، بعنوان بزرگترین پالایشگاه کشور در حال فعالیت می باشد. به نظر می رسد داشتن برنامه راهبردی در سطوح مختلف همگانی، قهرمانی و حرفه ای کمک شایانی در جهت رشد و توسعه همه جانبه در این منطقه خواهد داشت. شرکت پالایش نفت آبادان که در سال 1912 آغاز به کار نموده است، بزرگترین پالایشگاه ایران محسوب می گردد. در حال حاضر تعداد 3052 نفر در آن مشغول به کار می باشند و اعضای خانواده آنان 2665 نفر هستند. در شرکت مذکور، ورزش زیر نظر امور ورزش پالایشگاه در دو بخش زنان و مردان و در سطوح همگانی و قهرمانی و حرفه ای اداره می گردد. در این میان داشتن برنامه راهبردی در ورزش شرکت پالایش نفت آبادان دارای اهمیت فراوانی می باشد. وجود منابع عظیم نفتی در این شرکت میتواند بعنوان اهرمی در جهت سوق دادن اقشار مختلف ساکن در منطقه به ورزش و فعالیتبدنی در سطوح مختلف همگانی، قهرمانی و حرفهای مورد استفاده قرار گیرد. از طرفی دیگر گرایش جوانان به انواع سرگرمیهای غیر ورزشی در میان ساکنان منطقه آزاد، ضرورت هر چه بیشتر پرداختن به ورزش و فعالیتبدنی از طریق داشتن یک برنامه راهبردی توسط مسئولین ورزش شرکت پالایش نفت آبادان را نشان میدهد. لذا هدف از پژوهش حاضر تدوین راهبرهای توسعه ورزش شرکت پالایش نفت آبادان با رویکرد تصمیم گیری چند معیاره میباشد.
پیشینه پژوهش
علیزاده(1397) در تحقیقی با عنوان" تدوین برنامه راهبردی فدراسیون تنیس روی میز ایران با استفاده از رویکرد SWOT و AHP" به تدوین راهبردهای این فدراسیون پرداخت. در این پژوهش جهت تحلیل محیط از رویکرد تحلیل منابع و وظایف برای محیط درونی و رویکرد نیروهای رقابتی پورتر و pestle برای تحلیل محیط بیرونی استفاده شد و با استفاده از ماتریس های Ife و efe امتیاز محیط درونی(25/247) و بیرونی(44/245) شناسایی شده و موقعیت راهبردی تدافعی تشخیص داده شد. سپس با توجه به نظرات اعضای شورای راهبردی و با استفاده از ماتریس TOWS؛ 4 راهبرد در موقعیت تهاجمی، 1 راهبرد رقابتی، 3 راهبرد محافظه کارانه و 4 راهبرد تدافعی تدوین شدند. در نهایت با استفاده از فرایند تحلیل سلسله مراتبی، حیطه های کلیدی عملکرد و راهبردهای مربوط به هر کدام اولویت بندی شدند و وزن کلی راهبردها مشخص شد. راهبردهای تقویت تعاملات بین المللی با مربیان، لیگ ها و باشگاه های برجسته خارجی و پژوهش محور نمودن فعالیت ها و هدفمندی فرایندها که مربوط به حیطه بهبود فرایندها هستند، مهمترین راهبردهای تدوین شده بودند.
عباسپور دربندی(1397) در تحقیقی با عنوان تدوین برنامه راهبردی اداره کل ورزش و جوانان منطقه آزاد اروند به روش تحلیل سوات" به تدوین راهبردهای لازم در منطقه آزاد اروند پرداخت. پس از تجزیه و تحلیل دادهها، چشمانداز، ماموریت، ارزشهای محوری، اهداف کلان، نقاط قوّت، ضعف، فرصت، تهدید، موقعیت راهبردی و راهبردهای اداره کل ورزش و جوانان منطقه آزاد اروند تعیین گردید. این اداره کل با 14 قوت، 24 ضعف، 15 فرصت و 17 تهدید، در موقعیت راهبردی محافظه کارانه(WO) قرار داشت که نشان میدهد سازمان باید با استفاده از فرصت های محیط بیرون برای پوشش ضعف های داخلی تلاش نماید. با بهرهگیری از ماتریس تطبیقیSWOT تعداد چهار راهبرد SO، دو راهبرد ST، 10راهبرد WO و چهار راهبرد WT، مجموعاً 20 راهبرد استخراج شد.
آرمند نیا(1395) به تدوین فرآیند مدیریّت راهبردی ورزش قهرماني جانبازان و معلولین جمهوری اسلامی ایران با رویکرد کارت امتیازی متوازن(Bsc) پرداخته است. شورای راهبردی تحقیق به روش نمونه گيري هدفمند، به تعداد 30 نفر از بین افراد واجد شرایط انتخاب، ابتدا پرسشنامه بسته پاسخ(SWOT) جهت تحلیل وضع موجود، از آمار توصیفی(میانگین و انحراف معیار)که بخش اول مربوط به عوامل بیرونی، بخش دوّم مربوط به عوامل درونی و بخش سوّم مربوط به ویژگی های جمعیّت شناختی(سن، تجربه و تحصیلات) بود، استفاده شد. سپس گویه های نهایی SWOT توسط ماتریس های IFE و EFE تحلیل و موقعیت راهبردی ورزش قهرماني جانبازان و معلولین مشخص و بعد از آن راهبردها با استفاده از ماتریس TOWS تنظیم و سپس اولویت بندی مناظر و راهبردها، با استفاده از پرسشنامه مقایسات زوجی(AHP) انجام گردیده است. پرسشنامه های AHP نیز توسط شورای راهبردی(30نفر) تکمیل و در مرحله بَعد راهبردها توسط شورای راهبردی در مناظر چهار گانه BSC که بومی سازی شده، چیدمان و بر اساس آن اهداف راهبردی، سنجه ها، اهداف کمّی، اقدامات و ابتکارات تدوین و در شورای راهبردی تصویب گردید.
یانگ15و همکاران(2020) در پژوهشی با عنوان هماهنگی و عوامل محرک صنعت ورزش و توسعه پایدار منطقه ای اظهار کردند که برنامهریزی استراتژیک میتواند زمینه هماهنگی و بهره وری منابع را در جهت دستیابی به اهداف فراهم نماید.
وانی 16و همکاران (2020) در پژوهشی با عنوان تدوین برنامه ریزی استراتژیک مدیریت ورزشی با استفاده از آنالیز Swot دریافتند اطلاعات فراهم شده برای برنامهریزی استراتژیک میتواند برای بهبود سایر برنامههای عملیاتی در جهت توسعة ورزش مورد استفاده قرار گیرد.
دوکارمو17و همکاران (2019) در پژوهشی با عنوان برنامه جشنواره ورزشی در سطح ملی و بین المللی دریافتند که برنامه ریزی استراتژیک در مدیریت ورزش می تواند انقلابی در بهبود برنامه های ورزشی و گسترش بیش از پیش برنامه های ملی ایجاد کند.
پدراس18 و همکاران(2019) در پژوهشی با عنوان پاسخ به پیچیدگی های نهادی چند سطحی در یک فدراسیون ملی ورزش، عنوان نمود که به منظور بررسی همه جانبه یک فدراسیون ورزشی، باید تمامی جنبههای آن از جمله روابط درون سازمانی، روابط برون سازمانی، پیچیدگیهای درونی و برونی را مورد بررسی قرار داد. همچنین به برنامهریزیهای استراتژیک نیاز میباشد.
رنجر و استفان19 (2016) در تحقیقی به بررسی ترکیب و یکپارچه سازی موثر منابع کلیدی و قابلیت های پشتیبانی رویدادها و فعالیت های ورزشی بین المللی و حامیان اصلی آنها پرداختند. نتایج نشان داد که قابلیتهای کلیدی که در این زمینه مورد بررسی قرار گرفتند عبارتند از: امکانات تعاملی، جذب، تطبیق و یادگیری است. همچنین توانایی سازمانهای ورزشی برای به اشتراک گذاشتن و جذب دانش و استفاده از دانش در فرایند برنامه ریزی و مدیریت آنها بسیار مهم است.
روش پژوهش
پژوهش حاضر از نظر هدف جزو پژوهشهای کاربردی و از منظر نحوه گردآوری اطلاعات از نوع آمیخته (کیفی و کمی) میباشد که اطلاعات مورد نیاز در بخش کیفی با استفاده از مصاحبههای انفرادی و شورای راهبردی و در بخش کمّی با استفاده از ماتریسهای خاص مطالعات راهبردی و تحلیل سلسله مراتبی استفاده شد. در ادامه مسائل مربوط به بخش های کیفی و کمی اشاره شده است.
روش تحقیق کیفی
جامعه آماری پژوهش در بخش کیفی شامل تمامی خبرگان آگاه به موضوع پژوهش بودند که بر حسب انتخاب هدفمند تا رسیدن به اشباع نظری، تعداد 12 نفر به عنوان نمونه پژوهش در بخش کیفی مشخص شدند. ابزار گردآوری اطلاعات در بخش کیفی شامل مصاحبه های نیمه ساختاریافته بود که در راستای پاسخ به اهداف پژوهش طراحی گردید. در بخش کیفی تحقیق جهت بررسی روایی از قابلیت باور پذیری (اعتبار)، انتقال پذیری و تایید پذیری استفاده گردید. بدین منظور محقق جهت بررسی قابلیت باورپذیری از تایید فرایند پژوهش توسط هشت متخصص و همچنین استفاده از دو کدگذار جهت کدگزاری چند نمونه مصاحبه جهت کسب اطمینان از یکسانی دیدگاه کدگذاران استفاده گردید. همچنین جهت بررسی انتقال پذیری از نظرات سه متخصص که در پژوهش مشارکت نداشتند در مورد یافته های پژوهش مورد مشورت قرار گرفتند. همچنین جهت بررسی قابلیت تایید پذیری از ثبت و ضبط تمامی مصاحبه ها و بررسی آنان در زمان های مورد نیاز استفاده گردید. در بخش کیفی پژوهش جهت بررسی پایایی، از کمیته های تخصصی استفاده گردید. بدین صورت که نظرات کمیته های تخصصی در خصوص اهداف مورد بررسی و با نظرات به دست آمده مورد بررسی قرار گرفت و با مقایسه؛ یکسان بودن نتایج اولیه با نظرات کمیته تخصصی مورد تایید قرار گرفت. جهت بررسی داده های بخش کیفی از کدگذاری به صورت کدگذاری باز، محوری و انتخابی استفاده شد.
روش تحقیق کمی
جامعة آماری پژوهش حاضر در بخش کمی شامل ورزشکاران، مدیران باشگاهها و همچنین صاحبنظران دانشگاهی در حیطة مدیریت راهبردی در ورزش بود. نمونة آماری این پژوهش در بخش کمی شامل شورای راهبردی بود که از جامعة فوق به روش هدفمند انتخاب گردید و تعداد آنها 17 نفر بود و در کلیة مراحل فرآیند پژوهش حضور فعال داشتند. 5 نفر از جامعة آماری فوق را اعضای هیأت علمی دانشگاهها، 4 نفر دارای پستهای مدیریتی در پالایشگاه، 5 نفر از کارشناسان امور ورزش پالایشگاه، نماینده مربیان، باشگاهها و پیشکسوتان تشکیل دادند. ابزار اندازهگیری این پژوهش در بخش کمی شامل پُرسشنامة بسته پاسخ مربوط به گویه های سوات بود. این پرسشنامه شامل 31 سؤال بود که سؤالات آن نقاط قوت (8 سؤال)، نقاط ضعف (7 سؤال)، فرصت ها (8 سؤال) و تهدیدها (8 سؤال) را مورد بررسی قرار دادند. این پرسشنامه در طیف 5 ارزشی لیکرت طراحی گردیده بود. روایی این پرسشنامه با بررسی نظرات خبرگان مورد تایید قرار گرفت. همچنین پایایی این پرسشنامه پس از محاسبه آلفای کرونباخ میزان 82/0 در بخش نقاط قوت، 86/0 در بخش نقاط ضعف، 83/0 در بخش فرصت ها، 85/0 در بخش تهدیدها و 84/0 به صورت کلی مشخص گردید. همچنین جهت رتبه بندی راهبردهای شناسایی شده از پرسشنامه ای مطابق با روش تحلیل سلسله مراتبی استفاده گردید. این پرسشنامه به صورت مقایسه زوجی راهبردهای شناسایی شده طراحی گردیده بود. روایی این پرسشنامه با بررسی نظرات خبرگان مورد تایید قرار گرفت. همچنین پایایی این پرسشنامه پس از محاسبه آلفای کرونباخ میزان 86/0 مشخص گردید. به منظور تجزیه و تحلیل داده ها در این پژوهش از روش های آماری آمار توصیفی و سرشماری با استفاده از نرم افزار SPSS استفاده گردید. همچنین براي تعيين درجه اهميت و وزن معيارها از تكنيك فرآيند تحليل سلسله مراتبي(AHP) با استفاده از نرم افزار Expert Choice استفاده می شود.
یافته های پژوهش
نتایج توصیفی مربوط به سطح تحصیلات نمونة آماری پژوهش نشان داد که بیشترین فراوانی(10)، مربوط به افراد با تحصیلات کارشناسی ارشد می باشد(82/58). نتایج توصیفی مربوط به رشته تحصیلی نمونه آماری پژوهش نشان داد که 47/76 درصد (۱3 نفر) از شرکتکنندهها در رشته تربیتبدنی و سایر آزمودنیها (6/55 درصد) در رشتههایی به غیر از تربیتبدنی تحصیل کردهاند. 5 نفر از جامعه آماری فوق را اعضای هیأت علمی دانشگاه ها، 4 نفر دارای پست های مدیریتی در پالایشگاه، 5 نفر از کارشناسان امور ورزش پالایشگاه، نماینده مربیان، باشگاه ها و پیشکسوتان تشکیل دادند. نتایج توصیفی مربوط به سابقه شغلی نمونه آماری پژوهش نشان داد که بیشترین تعداد شرکت کننده(05/47 درصد) مربوط به افرادی است که بین 6 تا 15 سال سابقه کار دارند. 29/35 درصد افراد بین 16 تا 25 سال و 64/17 درصد افراد نیز بالای 26 سال سابقه کار دارند.
پس از نوشتن پیش نویس اولیه چشم انداز ده ساله ورزش پالایش نفت آبادان، در نهایت با نظرات شورای راهبردی چشم انداز نهایی به این شرح تدوین شد:
"کارکنان و خانواده هایی فعال و تیم ها و قهرمانانی موفق و مدال آور "
مطابق با نتایج گروه راهبردی پژوهش حاضر، بیانیه چشم انداز بدین صورت بود.
"در سال 1407، حداقل 80 درصد از کارکنان شرکت پالایش نفت آبادان و 50 درصد از افراد خانواده های آنها به طور منظم(حداقل سه روز در هفته به مدت یک ساعت) به فعالیت ورزشی می پردازند و تیم های این شرکت در لیگ های سراسری رتبه های اول تا سوم را کسب خواهند کرد."
در این مرحله ابتدا پیش نویس اولیه مأموریت امور ورزش شرکت پالایش نفت آبادان با استفاده از نظرات اعضای شورای راهبردی در خصوص مواردی که باید در ماموریت امور ورزش پاسخ داده شود، تدوین شد و در نهایت با نظرات شورای راهبردی ماموریت نهایی به این شرح تدوین شد:
”امور ورزش شرکت پالایش نفت آبادان به منظور توسعه ورزش و ترویج سبک زندگی فعال در میان کارکنان و خانواده های این شرکت، تأسیس شده است و در نظر دارد که با توجه به قدرت نفوذ و تأثیرگذاری بالای خود در سطح منطقه آزاد اروند و همچنین با بهره گیری از هیأت های ورزشی فعال، منابع انسانی متخصص و متعهد و رعایت عدالت محوری و شفافیت مالی، فعالیت های ورزشی را در میان تمامی شهروندان منطقه، گسترش دهد و ضمن تدارک تجهیزات نرم افزاری و سخت افزاری در حیطه ورزش همگانی و حرفه ای و دستیابی به مقام های قهرمانی در لیگ های کشوری، از طریق ترویج سبک زندگی فعال باعث کاهش ناهنجاری های اجتماعی و تقویت روحیه سالم و افزایش نشاط اجتماعی در منطقه شود“. جدول 1 نتایج مربوط به نقاط قوت و ضعف محیط درونی امور ورزش شرکت پالایش نفت آبادان را نشان می دهد.
جدول 1. گویه های نهایی قوّت ها و ضعف ها
نمره وزن×رتبه | شدّت عامل | ضریب اهمیّت (وزن) | عوامل | کُد | عوامل درونی |
46/21 | 9/2 | 4/7 | اماکن و تجهیزات ورزشی مناسب | S1 |
قوت ها ( 3 یا 4 ) |
11/25 | 1/3 | 1/8 | بودجه مناسب(نسبت به سایر ارگان ها) | S2 | |
77/22 | 3/3 | 9/6 | تعداد مناسب مربیان و داوران فعال در حوزه امور ورزش پالایشگاه | S3 | |
44/20 | 8/2 | 3/7 | تعداد مناسب ورزشکاران تحت پوشش امور ورزش پالایشگاه | S4 | |
16/17 | 3/3 | 2/5 | حضور تیم های مختلف حاضر در مسابقات قهرمانی و حرفه ای | S5 | |
27/27 | 7/2 | 1/10 | برگزاری مسابقات داخلی وزارت نفت(کارکنان، همسران و فرزندان کارکنان) | S6 | |
6/15 | 6/2 | 0/6 | روابط عمومی (انعکاس خبری مطلوب) | S7 | |
19/15 | 1/3 | 9/4 | وجود پیشکسوتان با تجربه فنی بالا در مجموعه نفت | S8 | |
28/17 | 4/2 | 2/7 | برنامه محور نبودن فعالیت های ورزشی همگانی، حرفه ای و قهرمانی | W1 |
ضعف ها ( 1 یا 2 ) |
63/18 | 3/2 | 1/8 | مدیران غیر ورزشی | W2 | |
59/11 | 9/1 | 1/6 | عدم وجود برنامه بازاریابی و وابستگی کامل به منابع نفتی | W3 | |
48/8 | 6/1 | 3/5 | تمرکز شدید بر رشته های خاص(فوتبال و بسکتبال) و ورزش مردان | W4 | |
29/10 | 1/2 | 9/4 | عدم وجود برنامه استعدادیابی | W5 | |
72/6 | 4/1 | 8/4 | عدم وجود پایگاه قهرمانی | W6 | |
63/14 | 9/1 | 7/7 | کاهش بودجه اختصاصی در سطح همگانی | W7 | |
62/252 |
| 100=∑ | مجموع ضرایب اهمیّت عوامل درونی |
|
|
مطابق با نتایج جدول فوق تعداد 8 قوت و 7 ضعف شناسایی گردید. جدول شماره 2 نتایج مربوط به نقاط فرصت ها و تهدیدهای محیط درونی امور ورزش شرکت پالایش نفت آبادان را نشان می دهد.
جدول 2. گویه های نهایی فرصتها و تهدیدها
نمره وزن×رتبه | شدّت عامل | ضریب اهمیّت (وزن) | عوامل | کُد | عوامل بيروني |
95/22 | 7/2 | 5/8 | علاقه مندی مردم منطقه آزاد اروند به ورزش | O1 |
فرصت (3 یا 4) |
72/22 | 2/3 | 1/7 | وجود نیروهای با تجربه متخصص(داور و مربی) در منطقه و استان | O2 | |
45/21 | 3/3 | 5/6 | وجود استعدادهای فراوان در منطقه | O3 | |
74/12 | 6/2 | 9/4 | وفاداری تماشاگران | O4 | |
97/26 | 9/2 | 3/9 | وجود سازمان منطقه آزاد اروند با بودجه فراوان | O5 | |
48/24 | 4/3 | 2/7 | وابستگی شدید ارگان های منطقه به شرکت پالایش نفت و نفوذ شدید آن در مناسبات مختلف منطقه | O6 | |
8/16 | 8/2 | 0/6 | امکان گسترش ورزش های آبی در منطقه | O7 | |
48/12 | 4/2 | 2/5 | حضور سیاسیون و سیاسی کردن ورزش | T1 |
تهدید (1 یا 2) |
56/16 | 3/2 | 2/7 | حمایت اندک بخش خصوصی و سرمایه گذاری آنان در این رشته | T2 | |
68/13 | 9/1 | 2/7 | امکانات و زیرساخت های قدیمی و نامناسب شهری | T3 | |
98/10 | 8/1 | 1/6 | وضعیت نامناسب اقتصادی خانواده ها | T4 | |
98/7 | 4/1 | 7/5 | شرایط جوی نامناسب در بیش از نیمی از سال(گرما، رطوبت، ریزگردها) | T5 | |
98/10 | 8/1 | 1/6 | گرایش شدید جوانان به اعتیاد و فضای مجازی و | T6 | |
48/8 | 6/1 | 3/5 | توقعات بیش از اندازه تماشاگران از نتایج تیم ها | T7 | |
24/9 | 2/1 | 7/7 | کاهش بودجه کلی کشور در نتیجه تحریم نفتی و کاهش صدور نفت | T8 | |
49/238 |
| 100=∑ | مجموع ضرایب اهمیّت عوامل بیرونی |
|
|
مطابق با نتایج جدول فوق تعداد 8 فرصت و 7 تهدید شناسایی گردید. نتیجه یافته ها در این قسمت جهت تعیین راهبرد با توجه به موقعیت قرار گرفتن امتیاز وزن در عوامل خارجی و داخلی می باشد. جمع امتیاز وزن عوامل ارزیابی داخلی(IFE) که به مقدار 62/252 بدست آمد در محل مربوطه و جمع امتیاز وزن عوامل ارزیابی خارجی(EFE) که عدد 49/238 بدست آمد نیز در محل مربوطه قرار می گیرد. نتیجه شکل شماره 1 موقعیت راهبردی ورزش شرکت پالایش نفت آبادان را در موقعیت رقابتی نشان می دهد.
استراتژي هاي تهاجمی
| استراتژي هاي محافظه كارانه |
استراتژي هاي رقابتی |
استراتژي هاي تدافعی |
شکل 1: موقعیت راهبُردی امور ورزش شرکت پالایش نفت آبادان
بعد از شناخت موقعیت راهبردی با استفاده از ماتریس IE ، راهبرد متناظر با هر منطقه با نظر شورای راهبردی و در قالب ماتریس TOWS تنظیم شد و به دلیل همجوار بودن منطقه راهبردی ورزش شرکت پالایش نفت آبادان با خانه های همجوار، راهبردهای مناطق دیگر نیز تدوین شد. جدول شماره 3، نتایج مربوط به راهبردهای توسعه ورزش شرکت پالایش نفت آبادان را نشان می دهد.
جدول 3. راهبردهای توسعه ورزش شرکت پالایش نفت آبادان
منطقه | راهبردها |
SO | SO1: سرمایه گذاری برای توسعه ورزش های آبی در منطقه(S1,O7,O2.O5,O3,S2) SO2: بهره گیری از ظرفیت های محلی و جهت دهی به انگیزه های هواداران جهت پیشبرد امور در ورزش شرکت(S3,O5,O4,O2,O1,S5,S7) SO3: توسعه گردشگری ورزشی(O7,O8,S6,S5,S8,S1) |
ST | ST1: تمرکز بر گسترش ورزش های همگانی کم هزینه(T8,T5,T3,T1,S6,S4,S1) ST2: برندسازی از طریق روابط عمومی و ارتباط با رسانه ها(S5,S3,T2,T7,T6,S7) ST3: مشارکت با منطقه آزاد در توسعه و تقویت زیر ساخت های ورزشی شهر(T4,S1,S2,T5,T6,T3) |
WO | WO1: مناسب سازی تخصیص بودجه به فعالیت های یا رشته های ورزشی مختلف(W7,W1,W4,O8,O6,O5) WO2: همکاری با منطقه آزاد، هیأت های استانی و فدراسیون ها جهت راه اندازی پایگاه های قهرمانی و کمپ ها(O5,O8,O6,W6,W3) WO3: توسعه نظام آموزش و ارتقای کلیه منابع انسانی(مدیران، کارشناسان، کادر فنی و ورزشکاران)(O8,O3,O2,W5,W2) |
WT | WT1: مشارکت با منطقه آزاد در شناساندن آن بعنوان قطب کمپ های تمرینی منطقه(T4,T3,T8,W3) WT2:تقویت سیستم مدیریت درآمد و هزینه(T8,T2,W6,W4,W3,W1) WT3:برونسپاری و مشارکت به بخش خصوصی در فعالیت های باشگاه داری |
براساس تحلیل SWOT، در مجموع از تعداد 12 راهبرد، سه راهبردSO، سه راهبرد ST، سه راهبرد WOو سه راهبرد WTبرای امور ورزش شرکت پالایش نفت آبادان تدوین شد.جدول شماره 4 نتایج رتبه بندی راهکارهای شناسایی شده را نشان می دهد.
جدول 4: وزن و رُتبه کلّی راهبُردها
راهبرد | وزن حیطه | وزن در حیطه | وزن کلی | رتبه |
تمرکز برگسترش ورزش های همگانی کم هزینه | 375/0 | 563/0 | 211/0 | اول |
مشارکت با منطقه آزاد در توسعه و تقویت زیر ساخت های ورزشی شهر | 375/0 | 437/0 | 163/0 | دوم |
توسعه نظام آموزش و ارتقای کلیه منابع انسانی(مدیران، کارشناسان، کادر فنی و ورزشکاران) | 146/0 | 00/1 | 146/0 | سوم |
توسعه گردشگری ورزشی | 292/0 | 326/0 | 095/0 | چهارم |
سرمایه گذاری برای توسعه ورزش های آبی در منطقه | 292/0 | 311/0 | 090/0 | پنجم |
مشارکت با منطقه آزاد در شناساندن آن بعنوان قطب کمپ های تمرینی منطقه | 187/0 | 297/0 | 055/0 | ششم |
بهره گیری از ظرفیت های محلی و جهت دهی به انگیزه های هواداران جهت پیشبرد امور در ورزش شرکت | 292/0 | 184/0 | 053/0 | هفتم |
همکاری با منطقه آزاد، هیأت های استانی و فدراسیون ها جهت راه اندازی پایگاه های قهرمانی و کمپ ها | 292/0 | 179/0 | 052/0 | هشتم |
برونسپاری و مشارکت به بخش خصوصی در فعالیت های باشگاهداری | 187/0 | 209/0 | 039/0 | نهم |
تقویت سیستم مدیریت درآمد و هزینه | 187/0 | 198/0 | 037/0 | دهم |
مناسب سازی تخصیص بودجه به فعالیت های یا رشته های ورزشی مختلف | 187/0 | 176/0 | 032/0 | یازدهم |
برندسازی از طریق روابط عمومی و ارتباط با رسانه ها | 187/0 | 12/0 | 022/0 | دوازدهم |
مطابق با نتایج رتبه بندی راهکارها مشخص گردید که تمرکز برگسترش ورزش های همگانی کم هزینه با وزن کلی 211/0، راهبرد مشارکت با منطقه آزاد در توسعه و تقویت زیر ساخت های ورزشی شهر با وزن کلی 163/0 و راهبرد توسعه نظام آموزش و ارتقای کلیه منابع انسانی(مدیران، کارشناسان، کادر فنی و ورزشکاران) با وزن کلی 146/0 مهمترین راهبردهای توسعه ورزش شرکت پالایش نفت آبادان می باشد.
بحث و نتیجه گیری
نتایج پژوهش نشان داد که براساس تحلیل سوات، در مجموع از تعداد 12 راهبرد، سه راهبردSO، سه راهبرد ST، سه راهبرد WOو سه راهبرد WTبرای امور ورزش شرکت پالایش نفت آبادان تدوین شد. مطابق با نتایج رتبهبندی راهکارها مشخص گردید که تمرکز برگسترش ورزش های همگانی کم هزینه با وزن کلی 211/0، راهبرد مشارکت با منطقه آزاد در توسعه و تقویت زیر ساختهای ورزشی شهر با وزن کلی 163/0 و راهبرد توسعه نظام آموزش و ارتقاء کلیة منابع انسانی (مدیران، کارشناسان، کادر فنی و ورزشکاران) با وزن کلی 146/0 مهمترین راهبردهای توسعة ورزش شرکت پالایش نفت آبادان میباشد.
تمرکز برگسترش ورزشهای همگانی کم هزینه از راهبردهای تدوین شده در این پژوهش بود. این راهبرد در برنامه راهبردی عباسپوردربندی (2018)، نظری و همکاران (2014) و دوکارمو و همکاران (2019) همسو است. در راهبردهای مشابه در سازمان های ورزشی مختلف آمده است. همچنین در برنامه راهبردی کشورهای استرالیا و نیوزیلند و نیز برنامه راهبردی دانشگاه پورتس موس مورد توجه قرار گرفته است.نتایج نشان داد که امور ورزش شرکت پالایش نفت آبادان در موقعیت رقابتی قرار دارد. وجود اماکن ورزشی مناسب در این شرکت می تواند در برگزاری ورزش های همگانی کم هزینه چه در اماکن سرپوشیده و چه در اماکن روباز یاری کننده باشد. برگزاری این نوع ورزش ها در کنار رودخانه های موجود در منطقه آزاد جهت جذب بیشتر مردم آن بعنوان ابزارهای ترغیب کننده می تواند مورد استفاده قرار گیرد. همچنین وجود بودجه مناسب نسبت به سایر ارگان ها سبب می شود این شرکت بتواند جهت تشویق مردم به حضور در این نوع برنامه ها، جوایز و هدایای مادی و معنوی در نظر بگیرد و از این طریق راه برای اجرای هرچه بهتر و بیشتر این راهبرد هموار سازد. با توجه به وجود رودخانه های اروند، کارون و بهمنشیر در منطقه آزاد اروند، به نظر می رسد برگزاری ورزش های همگانی کم هزینه از قبیل برنامه های پیاده روی، دویدن، دوچرخه سواری و پرتاب دارت و ... به آسانی و البته با داشتن برنامه مدون، قابل اجرا باشد.
یکی دیگر از راهبردها مشارکت با منطقه آزاد اروند در توسعه و تقویت زیرساختهای ورزشی شهر بود. توسعه زیرساختهای ورزشی در برنامههای راهبردی مربوط به کشور نیوزیلند و دانشگاه اوهایو مورد توجه قرار گرفته است. همچنین در برنامه های راهبردی علیزاده (2018)، جین بانگ و همکاران (2020)، یانگ و همکاران (2020) همسو است. در سازمانهای مختلف ورزشی به توسعة اماکن و زیرساختهای ورزشی تأکید گردیده است. ناگفته پیداست که وجود اماکن و تأسیسات ورزشی استاندارد، بستر بسیار مناسبی برای ارتقاء سطح ورزش در یک منطقه دارد. از سویی دیگر وجه اشتراک سازمان منطقه آزاد اروند و شرکت پالایش نفت آبادان، داشتن بودجه مناسب نسبت به سایر ارگان ها میباشد. با توجه به این نکات، همکاری این دو نهاد تأثیرگذار در سطح منطقه جهت توسعه و تقویت زیرساختهای ورزشی شهر میتواند کمک زیادی به توسعه ورزش در سطح منطقه آزاد اروند نماید. از آن جایی که این راهبرد در حیطه ورزش همگانی می باشد، می توان به این نکته اشاره نمود که ساخت و تجهیز اماکن ورزشی همگانی مانند سالن های چند منظوره، تجهیز پارک ها و اماکن عمومی به امکانات ورزش های ساده و عامه پسند مانند تنیس روی میز، دارت و ....باعث ترغیب افراد ساکن در منطقه در استفاده از این امکانات به جای فعالیتهای تفریحی غیر ورزشی جایگزین، میگردد.
دیگر راهبرد تدوین شده توسعه نظام آموزش و ارتقاء کلیه منابع انسانی(مدیران، کارشناسان، کادر فنی و ورزشکاران) بود.
این راهبرد بعنوان تنها راهبرد در حیطه مسئولیت اجتماعی و ارتباط با جامعه مورد توجه می باشد. تأکید بر ارتقاء و توسعه آموزش در راهبردهای عباسپور دربندی (2018) و آرمندنیا (2016) در برنامه راهبردی سازمان های مختلف ورزشی به چشم می خورد. با توجه به یافته های پژوهش، در بخش مدیران، برنامه محور نبودن و عدم وجود برنامه استعدادیابی، بازاریابی و ... از نقاط ضعف امور ورزش شرکت پالایش نفت آبادان محسوب می گردد. بنابراین به نظر می رسد یکی از بزرگترین معضلات موجود در ورزش پالایشگاه، عدم آموزش صحیح و آکادمیک مدیران این شرکت در زمینه اصول اساسی مدیریت ورزشی می باشد. بنابراین با برگزاری دوره های آموزشی مناسب و نیز ارزیابی دقیق از عملکرد آنان و دادن بازخورد به مدیران، کارشناسان و کلیه منابع انسانی در حوزه مدیریت امور ورزش، می توان بسیاری از مشکلات ورزش این شرکت را حل نمود. برگزاری دوره های آموزشی ملی و بین المللی نیز می تواند موجب ارتقاء سطح کیفی کادر فنی و ورزشکاران در رشته های مختلف ورزشی گردد.
توسعة گردشگری ورزشی نیز از راهبردهای تدوین شده این پژوهش بود. این راهبرد در برنامه راهبردی کشور نیوزیلند و دانشگاه اوهایو نیز دیده می شود و علیزاده (2018)، عباسپور دربندی (2018)، کریمی (2015) و رشید لمیر و همکاران (2012) در برنامه های راهبردی خود در سازمانهای مختلف ورزشی آن را مورد توجه قرار داده اند. توسعة گردشگری ورزشی مربوط به حیطه ورزش قهرمانی و حرفه ای میباشد و کمک شایانی در رسیدن به افق های مدنظر در ورزش قهرمانی و حرفه ای دارد. با توجه به شرایط آب و هوایی گرم و مرطوب در تابستان و نیز آب و هوای بسیار معتدل در زمستان، منطقه آزاد اروند میتواند میزبان مناسبی در فصل زمستان جهت حضور علاقه مندان باشد. گردشگری ورزشی مستلزم ساختن زیرساخت های شهری از جمله اماکن اقامتی، رستوران ها و ... می باشد و به نظر میرسد در این بخش نیز مشارکت شرکت پالایش نفت آبادان با سایر سازمان ها مخصوصاً منطقه آزاد اروند، می تواند سبب برداشتن گام های مؤثری در این مسیر گردد.
راهبرد تدوین شده بعدی، سرمایه گذاری برای توسعة ورزشهای آبی در منطقه بود. وجود رودخانههای کارون، اروند و بهمنشیر در منطقه، قابلیت منحصر به فرد و با ارزشی را در آن ایجاد کرده است. عبور این رودخانه ها از میانه شهرهای آبادان، خرمشهر، جزیره مینو و اروندکنار، جذابیت دوچندانی به آن می دهد. استفاده از این وضعیت خاص، در زمینه ورزش های آبی، شرکت پالایش نفت آبادان را با فرصتی استثنایی جهت ارتقاء و توسعه این دسته از ورزش ها در منطقه روبرو می نماید. برگزاری مسابقات ملی و بین المللی، برگزاری اردوهای تیم ملی در دو بخش مردان و زنان و در رده های مختلف سنی، آموزش انواع رشته های آبی به صورت منظم جهت توسعه آن در بین افراد بومی ساکن در منطقه و ... از جمله کارهایی است که می تواند در توسعه ورزش های آبی در منطقه، به امور ورزش شرکت پالایش نفت آبادان یاری نماید. این راهکار در قالب توسعه ورزش همگانی و حرفه ای در راهبردهای برنامه کشور نیوزیلند و همچنین در برنامه راهبردی عباسپور دربندی (2018) مورد توجه قرار گرفته است.
راهبرد دیگر، مشارکت با منطقه آزاد در شناساندن آن بعنوان قطب کمپ های تمرینی منطقه بود. این راهبرد در حیطه مدیریت و بازاریابی می باشد و علیزاده (2018)، عباسپور دربندی (2018)، آرمندنیا (2016)، علیدوست قهفرخی(2014) و رشید لمیر و همکاران (2012) در برنامههای راهبردی سازمان های مختلف ورزشی به آن اشاره نموده اند. شرایط آب و هوایی خاص در منطقه آزاد اروند در زمستان، سبب می گردد برگزاری اردوها و تمرینات راحت تر و مؤثرتر از مناطق سردسیر دنبال گردد. در حال حاظر تیم های مطرح فوتبال دنیا در فصل زمستان و با توجه به شرایط سرمای شدید در کشورهایشان، به قصد برگزاری اردوهای بین فصل خود به کشورهای حوزه خلیج فارس با شرایط برابر آب و هوایی نسبت به منطقه آزاد، حضور پیدا می نمایند. بنابراین در صورتی که زیرساخت های گردشگری و شهری مهیا گردد و شرکت پالایش نفت آبادان با همکاری منطقه آزاد اروند، به طرق مختلف، به تبلیغ و معرفی این منطقه اقدام نمایند، شاهد استقبال گسترده از کمپ ها و اردوگاه های این منطقه خواهیم بود. علاوه بر این با ترغیب تیم های داخلی جهت برگزاری اردوها و کمپ های زمستانی در این منطقه، از خروج ارز از کشور می توان جلوگیری نمود.
بهره گیری از ظرفیتهای محلی و جهتدهی به انگیزه های هواداران جهت پیشبرد امور در ورزش شرکت از دیگر راهبردهای تدوین شده بود. هواداران در تمامی دنیا بعنوان سرمایه ای غیر قابل انکار محسوب می شوند که متصدیان ورزش تلاش می کنند همواره از انگیزه های آنان در جهت پیشبرد امور خود استفاده نمایند و خیل عظیمی از نیروی داوطلبی را از میان آنها انتخاب و بکار گیرند. در منطقه آزاد وجود هواداران پرشور که در تمامی رشته های ورزشی حضور همیشگی و پر شور و حرارت دارند به چشم می خورد که می توان با داشتن سیاست های لازم از وجود آنها جهت پیشبرد اهداف ورزشی استفاده نمود. استفاده از نیروی داوطلبی در برنامه راهبردی دانشگاه اوهایو و نیز کشور نیوزیلند نیز مورد توجه قرار گرفته است.
راهبرد همکاری با منطقه آزاد، هیأت های استانی و فدراسیون ها جهت راه اندازی پایگاههای قهرمانی و کمپ ها، راهبرد دیگری است که در حیطة ورزش قهرمانی قرار دارد. بدون شک کمپ های تمرینی مجهز و پایگاه های قهرمانی، خود به خود سبب جذب ورزشکاران، تیم های ورزشی و حتی گردشگران ورزشی خارج از منطقه میگردد. از سویی دیگر وجود چنین اماکن و تجهیزات ورزشی مدرن موجبات رشد و بهرهوری ورزشکاران و تیم های رشتههای مختلف در سطح منطقه میگردد. بنابراین تأسیس و تجهیز چنین اماکنی به شکوفایی ورزش حرفه ای و قهرمانی منجر میگردد.
یکی دیگر از راهبردهای تدوین شده، برونسپاری و مشارکت بخش خصوصی در فعالیتهای باشگاهداری بود. بر اساس یافته های پژوهش حاضر، یکی از ضعف های امور ورزش شرکت پالایش نفت آبادان، تکیه زیاد به درآمدهای نفتی بود. این راهبرد با تأکید بر از بین بردن این ضعف اساسی، بخش خصوصی را در تأمین نیازهای مالی امور ورزش وارد عرصه می نماید. این راهبرد که در حیطه مدیریت و بازاریابی قرار دارد، در درازمدت می تواند تدریجاً وابستگی ها به درآمدهای نفتی را کاهش دهد و نهایتاً بخش قابل توجهی از هزینه های امور ورزش را بر دوش بخش خصوصی قرار دهد. این راهبرد در برنامه راهبردی عباسپور دربندی (2018)، آرمندنیا (2016) و نیز در برنامه راهبردی دانشگاه اوهایو و پورس موس دیده می شود.
تقویت سیستم مدیریت درآمد و هزینه نیز از راهبردهای تدوین شده بود. این راهبرد نیز یکی از ضعف های امور ورزش شرکت پالایش نفت آبادان بود که دلایل مالی و مدیریتی داشت. با اجرای این راهبرد تلاش می گردد ارتباط منطقی و مشخصی میان هزینه های امور ورزش و درآمدهای آن برقرار نمود. در صورتی که این مهم به درستی اجرا گردد در ادامه مسیر این شرکت در زمینه امور مالی به خودکفایی خواهد رسید و وابستگی شدید آن به منابع نفتی کاهش پیدا خواهد نمود. این راهبرد در برنامه راهبردی عباسپور دربندی (2018)، آرمندنیا (2016) و نیز در برنامه راهبردی دانشگاه اوهایو و پورس موس دیده می شود.
دیگر راهبرد مناسب سازی تخصیص بودجه به فعالیت های یا رشته های ورزشی مختلف بود. یکی از موارد نارضایتی بسیاری از دست اندرکاران، ورزشکاران و علاقه مندان به ورزش در شرکت پالایش نفت آبادان، توجه بیش از اندازه به رشته های ورزشی خاص مانند بسکتبال و فوتبال است و در کنار آن توزیع بودجه در بین رشته های مختلف ورزشی در این شرکت به نظر نامتعادل و نابرابر می باشد. همانطور که نتایج این پژوهش نشان داد ورزش های همگانی نیاز به توجه بیشتری دارند. رشته های ورزشی دیگر نیز می بایست مورد توجه قرار گیرند. در صورت توزیع منطقی و متوازن بودجه در بین رشته های ورزشی مختلف، شاهد پیشرفت و رونق همه رشته ها خواهیم بود.
آخرین راهبرد تدوین شده، برندسازی از طریق روابط عمومی و ارتباط با رسانه ها بود. در سراسر دنیا استفاده از روابط عمومی در سطح بالا می تواند به برندسازی و مطرح شدن نام یک سازمان یا باشگاه یاری رساند. همچنین با ارتباط مثبت و همه جانبه با رسانه ها موجبات گرایش افراد بیشتری به فعالیت های ورزشی در سطوح مختلف فراهم نمود. تدوین خط مشی های رسانه ای و ارتباط با صدا و سیما، شناسایی و برنامه ریزی جهت بهره گیری از ظرفیت شهرداری ها، بسیج و سایر سازمان های پر جمعیت جهت اشاعه ورزش شرکت، توسعه بخش روابط عمومی ورزش پالایشگاه از طریق ایجاد نشریه های مختلف، افزایش انعکاس خبری اتفاقات ورزش شرکت پالایش نفت در شبکه های اجتماعی، بهره گیری از فناوریهای MIS جهت مدیریت فرایندهای شرکت مانند اتوماسیون ، نرم افزارهای ارزیابی و کنترل و ...و حمایت از خلاقیت و نوآوری در فضای مجازی و حقیقی امور ورزش، از جمله فعالیت هایی است که میتوان در این زمینه انجام داد.
با توجه به برنامههای عملیاتی تدوین شده، پیشنهاد میگردد، نظر به این که پژوهش حاضر با استفاده از رویکرد تحلیل سلسله مراتبی انجام گرفت، مدل ارزیابی و اجرای راهبردهای تنظیم شده با استفاده از مدلهایی مانند کارت امتیازی متوازن و یا داشبورد تنظیم و پیادهسازی شود. همچنین پژوهش حاضر به تدوین برنامه راهبردی ورزش شرکت پالایش نفت آبادان به طور کلی پرداخت، لذا پیشنهاد میگردد پژوهش مشابهی با تمرکز بر ورزشهای آبی یا گردشگری ورزشی به صورت مجزا انجام گیرد. در طول انجام پژوهش اهمیت مشارکت سازمان منطقه آزاد اروند و امور ورزش پالایشگاه به وضوح مشخص گردید، لذا پیشنهاد میشود برنامه راهبردی ورزشی مشترک میان این دو سازمان تأثیرگذار تدوین گردد.
Reference
1. Armandniya, M. (2016). Develop a strategic management plan for championship sports for veterans and the disabled with a balanced scorecard approach; PhD Thesis in Sports Management; kharazmi University. (In Persian)
2. Australian Sports Commission; (2004); Planning in Sport: A Good Guide for Sporting Organizations; www.ausport.gov.au.
3. Benedict Wauters(2017) Strategic management in the public sector: atool for improving performance of ongoing operations or for redefining performance to meet new challeges?report to the European Commission Public Administration and Governance network
4. Buch, T (2006). Resident perception of event impacts: Taupe and Ironman New Zealand, Master’s Thesis, AUT University.
5. Camps، Andreu; Sakis Pappous, Athanasios; (2016); Predicting the Evolution of Sports Federation Membership: An Important Tool to Asses National Governing Bodies; Journal of Sports Science 4:57-69.
6. David, F. (2011). Strategic Management, Translation: Parsian, Ali and Arabi, Seyed Mohammad, Tehran: Office of Cultural Research, 20th Edition, 31-44 and 189-351.
7. Do Karmo, A., Tangkudung, J., & Asmawi, M. (2019). An evaluation of the traditional sports festival program at the national level. ijer-indonesian journal of educational review, 6(1).
8. Fred R.D (1998). How Companies define their mission; long range planning 22, no 3.
9. Fry, L. F.; Stoner, R ;( 1995). Strategic planning for the new and small business .upstarts publish hung company .INC.
10. Hakansson H, Snehota I, (2006). No business is an island: The network concept of business strategy. Scandinavian Journal of Management; 22(3): 256-270.
11. Hemmonsbey, J., & Tichaawa, T. M. (2019). Strategic planning of sport tourism events on destination brands: examining the role of home-grown sport. Geojournal of Tourism and Geosites.
12. Hideri, M. (2015). Developing a strategic physical education program at Kharazmi University; Master Thesis in Sports Management; kharazmi University. (In Persian)
13. Hosini, G. Hamidi, M. Tojari, F. (2012). Development of a strategic program for student sports at the Islamic Azad University, Journal of Sports Management, Volumes 4, 15, 33-15. . (In Persian)
14. Jinbang, Z., Xiaomin, W., & Shuming, Z. Research on the Development Index System and Dynamic Analysis of Sports Characteristic Town under the Background of Sports Industry.
15. Jovica Petkovic, Edmundas Jasinskas, Laima Jesevičiūtė-Ufartien ) 2016(. significance of strategic planning for results of sport organization. doi: 10.15240/tul/001/2016-4-005
16. kozma، miklos; andras, krisztina.(2016).a typology of international strategies for hungarian professional sports clubs.; management review, vol 3. no.2. 49-65
17. Mamchur, s. s., & proshin, a. n. (2019). Information system for operational planning of training load, rehabilitation and medical control in cyclic sports. In 12th international symposium on computer science in sport (pp. 95-96).
18. michael j. doorsi et al (2002). strategic planning in higher. education, ncen edition for Higher Education, Vol 116.
19. Rashidlamir, A. Dehghan, A, Rashidlamir, A. (2013). Develop a strategic plan for the General Directorate of Sports and Youth of Khorasan Razavi Province in the field of sports and physical education; Sport Managment; No. 15, pp. 179-191. . (In Persian)
20. Wani, I. A., & Faridi, M. Formulation of Sport Management Strategic Planning using SWOT Analysis. Parishodh Journal. Volume IX, Issue III, March/2020
21. Wilson, C, Hagartyy, D and Gauthier, J (2003). Result using the balanced score cared in the public sector, Journal of Corporate Real Estate, Vol. 6, pp. 53-63.
22. Yang, S., Xu, J., & Yang, R. (2020). Research On Coordination And Driving Factors Of Sports Industry And Regional Sustainable Development—Empirical Research Based On Panel Data Of Provinces And Cities In Eastern China. Sustainability, 12(3), 813.
23. Pedras, L., Taylor, T., & Frawley, S. (2019). Responses to multi-level institutional complexity in a national sport federation. Sport Management Review. doi:10.1016/j.smr.2019.05.001
Development of sports development guides Abadan Oil Refining Company
Abstract
Objective: The purpose of this study was to compile the guidelines for sports development of Abadan Oil Refining Company with a multi-criteria decision-making approach that has been done by applied-analytical method.
Methods: The present research is applied in terms of purpose and in terms of how to collect information of mixed type (qualitative and quantitative). The statistical population of the present study included athletes, club managers, as well as academic experts in the field of strategic management in sports. The statistical sample of this study also included the Strategic Council, which was selected from the above community in a targeted manner and their number was 17 people. The measurement tools of this research included the closed response questionnaire related to SWOT items. The questionnaire included 31 questions that examined strengths (8 questions), weaknesses (7 questions), opportunities (8 questions) and threats (8 questions).
Findings: A questionnaire was also used to rank the identified strategies in accordance with the hierarchical analysis method. Partnership strategy with free zone in developing and strengthening the city's sports infrastructure with a total weight of 0.163 and strategy for developing the education system and upgrading all human resources (managers, experts, technical staff and athletes) with a total weight of 0.146 are the most important development strategies the sport is Abadan Oil Refining Company.
Keywords: Sports Strategic Program - Abadan Oil Refining Company - SWOT Analysis - Multi-Criteria Decision Approach
[1] .Houliham & White
[2] .Booth
[3] Armandniya
[4] . Ragnar & Stephen
[5] .Blair
[6] Millara & Doherty
[7] jovica petkovic
[8] Hideri
[9] Girginov
[10] Do Karmo
[11] Yang
[12] Wani
[13] Hemmonsbey
[14] Mamchur
[15] Yang
[16] Wani
[17] Do Karmo
[18] . Pedras
[19] - Ragnar & Stephen