تاثیر الزام دوجانبه، اعتماد و حفظ وجهه بر دستاوردهای ادراک شده فردی و گروهی مدیریت دانش با نقش میانجی تسهیم دانش(مورد مطالعه: شرکت مخابرات استان اصفهان)
محورهای موضوعی : خطمشیگذاری عمومی در مدیریتملیحه سلطانی 1 , حمیدرضا پیکری 2
1 - دانشجوی کارشناسی ارشد، گروه مدیریت، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اصفهان (خوراسگان)، اصفهان، ایران
2 - گروه مدیریت دولتی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان(خوراسگان)، اصفهان، ایران
کلید واژه: اعتماد, الزام دوجانبه, تسهیم دانش, حفظ وجهه, دستاوردهای ادراک شده فردی و گروهی مدیریت دانش,
چکیده مقاله :
زمینه:این پژوهش با محوریت مدیریت دانش و درزمینه عوامل مؤثر بردستاوردهای فردی وگروهی مدیریت دانش در شرکت مخابرات است. هدف:پژوهش حاضر با هدف تعیین تاثیر الزام دوجانبه،اعتماد وحفظ وجهه بردستاوردهای ادراک شده فردی وگروهی مدیریت دانش بانقش میانجی تسهیم دانش صورت پذیرفته است. روش:براساس هدف،کاربردی و از نوع توصیفی-همبستگی می باشد.جامعه کارکنان مخابرات استان اصفهان درسال1396به تعداد3100نفر بود و با استفاده از فرمول کوکران،حداقل تعداد342نفر به عنوان نمونه آماری انتخاب وتعداد351پرسشنامه براساس یک فرآیند نمونه گیری دردسترس، توزیع و داده ها جمع آوری گردید. گردآوری اطلاعات به روش میدانی صورت پذیرفت و ابزارگردآوری، پرسشنامه بومی سازی شده بود. یافته ها:درتجزیه وتحلیل داده ها ازنرم افزار SPSSبرای آمارتوصیفی وSmartPLS برای آمار استنباطی استفاده گردید.ازمدل سازی معادلات ساختاری برای آزمون فرضیه ها ومدل مفهومی پژوهش استفاده گردید.یافته ها نشان دادکه الزام دوجانبه(5/4,t=55/0=β)،اعتماد(3/2,t=61/0=β)،حفظ وجهه (8/1,t=18/0=β )وتسهیم دانش(8/3,t=45/0=β )بردستاوردهای ادراک شده فردی وگروهی مدیریت دانش تاثیر مثبت ومعناداری دارند.همچنین گویای تاثیر مثبت ومعنادار الزام دوجانبه (3/5, t=52/0=β ) واعتماد(9/4, t=64/0=β )برتسهیم دانش بود،اما نشان داد حفظ وجهه برتسهیم دانش تاثیرمعناداری ندارد(31/0, t=04/0=β ). نتیجه گیری:الزام دوجانبه، اعتماد و حفظ وجهه بردستاوردهای فردی وگروهی مدیریت دانش تاثیر دارد ولی تسهیم دانش نقش میانجی دراین روابط بازی نمی کند.
The purpose of this study is to investigate the effect of reciprocal obligation, trust and face maintenance on perceived individual and group achievements of knowledge management with the mediating role of knowledge sharing in the telecommunication company of Isfahan province. The present study is an applied research in terms of the purpose and the method of data collection is descriptive and correlational. The statistical population of this study was3100employees of Isfahan Telecommunication Company in2017among them, at least342people were selected as the statistical sample using Cochran formula and 351questionnaires were distributed based on non-probabilistic sampling process and data were collected. Data gathering method in the present research is field method and data collection tool is a localized. To analyze the data, SmartPls software was used in two levels of descriptive and inferential statistics. The results obtained from structural equations showed that the reciprocal obligation (β=0/55, t=4/5), trust(β=0/61,t=2/3),facemaintenance (β=0/18, t=1/8) and knowledge sharing (β=0/45,t=3/8) have a positive and significant effect on the perceived individual and collective achievements of knowledge management . Also, it shows the positive and significant effect of reciprocal obligation (β=0/52, t=5/3) and trust (β=0/64,t=4/9) on knowledge sharing, but showed no significant effect on knowledge sharing (β=0/04,t=0/31).
_||_