پژوهش حاضر، با هدف تعیین رابطه مهارتها و صلاحیتهای بهکارگیری فنآوری اطلاعات و ارتباطات و توانمندسازی روانشناختی انجام گرفت. این تحقیق، از لحاظ هدف، کاربردی و از نظر روش، از نوع همبستگی است. جامعه آماری، کلیه کارکنان دارای مدرک فوق دیپلم و بالاتر اداره کل میراث فرهن چکیده کامل
پژوهش حاضر، با هدف تعیین رابطه مهارتها و صلاحیتهای بهکارگیری فنآوری اطلاعات و ارتباطات و توانمندسازی روانشناختی انجام گرفت. این تحقیق، از لحاظ هدف، کاربردی و از نظر روش، از نوع همبستگی است. جامعه آماری، کلیه کارکنان دارای مدرک فوق دیپلم و بالاتر اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهر اصفهان میباشند که تعداد آنها در سال 1393 مشتمل بر 165 نفر بود. از بین افراد مذکور، با روش نمونهگیری طبقهای متناسب با حجم جامعه و با استفاده از فرمول کوکران، 103 نفر به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. به منظور گردآوری دادهها، پرسشنامه محققساخته مهارتها و صلاحیتهای بهکارگیری فنآوری اطلاعات و ارتباطات با پایایی 85/0 و پرسشنامه استاندارد توانمندسازی روانشناختی اسپریتزر (1996) با پایایی 81/0، مورد استفاده قرار گرفتند. تجزیه و تحلیل دادهها به کمک روشهای آمار استنباطی شامل، ضریب همبستگی پیرسون و آزمون تحلیل واریانس چندراهه از طریق نرمافزار SPSS انجام شد. نتایج بهدست آمده نشان داد که بین مهارتها و صلاحیتهای بهکارگیری فنآوری اطلاعات و ارتباطات و توانمندسازی روانشناختی کارکنان رابطه معناداری وجود داشت (01/0P<، 269/0=r). همچنین، بین بعد مهارتهای عمومی با توانمندسازی روانشناختی (05/0P<، 247/0=r)، بین بعد مهارتهای تخصصی با توانمندسازی روانشناختی (05/0P<، 195/0=r)، صلاحیتهای شناختی با توانمندسازی روانشناختی (01/0P<، 283/0=r)، صلاحیتهای عملکردی با توانمندسازی روانشناختی (05/0P<، 253/0=r) رابطه معناداری وجود داشت. اما، بین بعد صلاحیتهای عاطفی با توانمندسازی روانشناختی (05/0P<، 052/0=r) رابطه معناداری مشاهده نشد.
پرونده مقاله
هدف از پژوهش حاضر، بررسی بارشناختیبیرونی آموزش به شیوه چندرسانهای و روش مرسوم، مبتنی بر الگوی طراحی آموزشی مریل در درس زیست‎شناسی بود. این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از نظر روششناسی در زمره پژوهشهای شبهآزمایشی است. جامعه آماری پژوهش، شامل کلیه دانشآموزان پسر چکیده کامل
هدف از پژوهش حاضر، بررسی بارشناختیبیرونی آموزش به شیوه چندرسانهای و روش مرسوم، مبتنی بر الگوی طراحی آموزشی مریل در درس زیست‎شناسی بود. این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از نظر روششناسی در زمره پژوهشهای شبهآزمایشی است. جامعه آماری پژوهش، شامل کلیه دانشآموزان پسر پیشدانشگاهی رشته علوم تجربی شهر ملایر بود. نمونههای پژوهش با استفاده از روش نمونهگیری در دسترس انتخاب و در دو گروه کنترل و آزمایش به صورت تصادفی گماشته شدند. گروه آزمایش در معرض متغیر مستقل (چندرسانهای آموزشی مبتنی بر الگوی طراحی آموزشی مریل) قرار گرفت. گروه کنترل محتوای درس زیستشناسی را که با توجه به الگوی طراحی آموزشی مریل طراحی شده بود، به شیوه سخنرانی آموزش دیدند. ابزار جمعآوری دادهها، پرسشنامه سنجش بارشناختی برونکن، پلاس و لیوتنر با پایایی 83/0 بود. نتایج نشان داد که بارشناختی بیرونی در آموزش درس زیست‎شناسی با استفاده از الگوی طراحی آموزشی مریل در شیوه چندرسانهای کمتر از شیوه سنتی است. بدین معنا که مطلب درس زیستشناسی در ارایه به شیوه چندرسانهای مبتنی بر الگوی طراحی آموزشی مریل، نسبت به روش سنتی از سهولت جهت یادگیری برخوردار بوده است و از اضافه بارشناختی تحمیل شده به یادگیرندگان جلوگیری میکند.
پرونده مقاله
هدف پژوهش حاضر، شناسایی و اولویتبندی عوامل مؤثر بر برندسازی آموزش مجازی دانشگاه اصفهان می‎باشد. این پژوهش، از نظر ماهیت آمیخته اکتشافی و از حیث هدف کاربردی میباشد. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دانشجویان مجازی دانشگاه اصفهان، در سه رشته تحصیلی کتابداری، مدیریت ا چکیده کامل
هدف پژوهش حاضر، شناسایی و اولویتبندی عوامل مؤثر بر برندسازی آموزش مجازی دانشگاه اصفهان می‎باشد. این پژوهش، از نظر ماهیت آمیخته اکتشافی و از حیث هدف کاربردی میباشد. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دانشجویان مجازی دانشگاه اصفهان، در سه رشته تحصیلی کتابداری، مدیریت اجرایی و مدیریت ارشد کسب و کار (MBA)، در سال تحصیلی 94-1393 می‎باشد. با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی و با استفاده از جدول کرجسی و مورگان، 188 دانشجو به عنوان نمونه انتخاب شدند. برای جمعآوری داده‎ها با استفاده از منابع کتابخانهای و اینترنتی و نظر استادان، مؤلفه‎های برندسازی در دانشگاه استخراج و برای تنظیم پرسشنامه استفاده گردید. برای تجزیه و تحلیل داده‎ها نیز از مدلسازی معادلات ساختاری استفاده گردید. پس از شناسایی مؤلفه‎ها و دستهبندی آنها تحت چهار مؤلفه اصلی انسان، راهبرد، زیرساخت و فرآیند به بررسی و اولویتبندی هر کدام از گویه‎ها در هر مؤلفه پرداخته شد. یافتهها نشان داد که در مؤلفه راهبرد میزان شهریه دریافتی، در مؤلفه زیرساخت گویه سهولت دسترسی به پرتال دانشگاه، در مؤلفه انسان گویه بهکارگیری نیروهای با مهارت و تخصص ویژه در دانشگاه و نهایتاً در مؤلفه فرآیند گویه کمک‎های مالی به دانشجویان دارای بیشترین اهمیت در جذب دانشجویان مجازی در دانشگاه اصفهان بودند.
پرونده مقاله
هدف از پژوهش حاضر، ارزیابی عوامل مؤثر بر موفقیت پیادهسازی یادگیری از طریق موبایل در کارکنان شرکت پتروشیمی شازند با استفاده از نظریه کنش منطقی می‎باشد. روش پژوهش از لحاظ هدف از نوع کاربردی و از حیث گردآوری داده‎ها از نوع توصیفیـ همبستگی می‎باشد. جامعه آماری چکیده کامل
هدف از پژوهش حاضر، ارزیابی عوامل مؤثر بر موفقیت پیادهسازی یادگیری از طریق موبایل در کارکنان شرکت پتروشیمی شازند با استفاده از نظریه کنش منطقی می‎باشد. روش پژوهش از لحاظ هدف از نوع کاربردی و از حیث گردآوری داده‎ها از نوع توصیفیـ همبستگی می‎باشد. جامعه آماری پژوهش، کلیه کارکنان شرکت پتروشیمی شازند است که حجم آنها در سال 1393 مجموعاً، 1700 نفر می‎باشد. از بین آنها، با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی ساده 313 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. به منظور جمعآوری داده‎ها از پرسشنامه محققساختهای استفاده شد که پایایی برای کل پرسشنامه برابر 0/88 به دست آمد. همچنین برای بررسی سؤال‎های پژوهش، از آزمون آماری ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه استفاده شد. با توجه به نتایج بهدست آمده از میزان تمایل به یادگیری، میزان کنترل رفتاری، میزان آگاهی و ذهنیت و قصد یادگیری در بین کارکنان شرکت پتروشیمی شازند نشان میدهد که ذهنیت بسیار مثبت و موافقی در مورد این نوع از یادگیری در بین کارکنان این شرکت وجود دارد. هم‎چنین، تمایل به یادگیری، کنترل رفتاری، آگاهی و ذهنیت؛ قصد یادگیری از طریق موبایل در شرکت پتروشیمی شازند را پیشبینی می‎کند.
پرونده مقاله
گسترش فنآوری های ارتباطی، با به ارمغان آوردن آموزش های الکترونیکی برای حوزه های دانشگاهی، بستر مناسبی جهت توسعه سریع آموزش عالی را فراهم ساخت. اما همزمان، کیفیت آموزشی این برنامهها به یکی از دغدغه های آموزشی عصر حاضر تبدیل شد. هدف از انجام پژوهش حاضر ارزیابی کیف چکیده کامل
گسترش فنآوری های ارتباطی، با به ارمغان آوردن آموزش های الکترونیکی برای حوزه های دانشگاهی، بستر مناسبی جهت توسعه سریع آموزش عالی را فراهم ساخت. اما همزمان، کیفیت آموزشی این برنامهها به یکی از دغدغه های آموزشی عصر حاضر تبدیل شد. هدف از انجام پژوهش حاضر ارزیابی کیفیت برنامههای آموزشی دانشگاه مجازی شیراز، بر اساس ده ملاک محتوا، ارتباط و تعامل، انعطافپذیری و سازگاری، توجیه دانشجویان، پشتیبانی فنی، پشتیبانی آموزشی، راهبردهای ارزیابی، بازخورد، راهبردهای تدریس و هدایت برخط میباشد. روش تحقیق از نوع توصیفی، پیمایشی بود. جامعه آماری پژوهش را 92 نفر از دانشجویان کارشناسیارشد فنآوری اطلاعات دانشگاه مجازی شیراز تشکیل میدادند. اطلاعات، با استفاده از پرسشنامه محققساخته در مقیاس پنج درجهای لیکرت گردآوری شد. پایایی پرسشنامه با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ برابر با 0/96 محاسبه گردید. دانشجویان میزان کیفیت ملاکهای محتوا، انعطافپذیری و سازگاری، پشتیبانی فنی، راهبردهای ارزیابی و هدایت برخط را نامطلوب و میزان کیفیت ملاکهای ارتباط و تعامل، توجیه دانشجویان، پشتیبانی آموزشی، بازخورد و راهبردهای تدریس را در سطح متوسط ارزیابی نمودند. در کل، نتایج این پژوهش نشان داد کیفیت دورههای مجازی دانشگاه شیراز از دید دانشجویان در سطح مطلوبی ارزیابی نمیگردد.
پرونده مقاله
هدف پژوهش حاضر، بررسی آسیبهای روانی- اجتماعی ناشی از بهکارگیری تلفن همراه و اینترنت در میان دانشجویان بود. پژوهش حاضر از حیث هدف، کاربردی و از لحاظ جمعآوری دادهها، همبستگی میباشد. جامعه آماری، تمامی دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد اسلامشهر میباشد که تعداد آنها چکیده کامل
هدف پژوهش حاضر، بررسی آسیبهای روانی- اجتماعی ناشی از بهکارگیری تلفن همراه و اینترنت در میان دانشجویان بود. پژوهش حاضر از حیث هدف، کاربردی و از لحاظ جمعآوری دادهها، همبستگی میباشد. جامعه آماری، تمامی دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد اسلامشهر میباشد که تعداد آنها برابر 18825 است. نمونه آماری شامل 398 دانشجو بود که با روش نمونهگیری تصادفی طبقهای انتخاب شدند. ابزار پژوهش، شامل یک پرسش‎نامه محقق ساخته با 50 گویه بوده است. دادهها با استفاده از آزمون همبستگی اسپیرمن، خیدو و تحلیل واریانس یکراهه و آزمون شفه مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. بر اساس یافتهها، رابطه بین میزان استفاده از اینترنت و تلفن همراه با تعاملات اجتماعی منفی و معنادار میباشد. رابطه بین میزان استفاده از اینترنت و تلفن همراه و وابستگی روانی مثبت و معنادار میباشد. رابطه بین میزان استفاده از اینترنت و افتتحصیلی معنادار نمیباشد. رابطه بین میزان استفاده از تلفن همراه و افتتحصیلی معنادار میباشد. بیشترین نوع استفاده دانشجویان زن از اینترنت و تلفن همراه در موارد سرگرمی بوده است. همچنین، دانشجویان زن نسبت به دانشجویان مرد از تلفن همراه بیشتر به منظور سرگرمی و تفریح استفاده میکردند. بیشترین نوع استفاده دانشجویان مجرد از اینترنت و تلفن همراه در موارد سرگرمی بوده است. همچنین، دانشجویان مجرد نسبت به دانشجویان متأهل از تلفنهمراه بیشتر به منظور سرگرمی و تفریح استفاده مینمایند.
پرونده مقاله
هدف از پژوهش حاضر، مقایسه سازگاری اجتماعی و پیشرفت تحصیلی در دو گروه از دانش‎آموزان کاربر و غیرکاربر کامپیوتر و اینترنت بود. این پژوهش از نوع مقطعی- مقایسهای بود. جامعه آماری، شامل کلیه دانش‎آموزان دبیرستانی 17-16 ساله کاربر و غیرکاربر اینترنت در سال 1393 بود. چکیده کامل
هدف از پژوهش حاضر، مقایسه سازگاری اجتماعی و پیشرفت تحصیلی در دو گروه از دانش‎آموزان کاربر و غیرکاربر کامپیوتر و اینترنت بود. این پژوهش از نوع مقطعی- مقایسهای بود. جامعه آماری، شامل کلیه دانش‎آموزان دبیرستانی 17-16 ساله کاربر و غیرکاربر اینترنت در سال 1393 بود. افراد نمونه 400 نفر از دانش‎آموزان دختر و پسر سال دوم دبیرستان در شهر تهران بودند. دانش‎آموزان غیرکاربر با استفاده از روش نمونه‎گیری تصادفی طبقه‎ای و دانش‎آموزان کاربر به شیوه همتاسازی (بر اساس سن، جنس و طبقه اجتماعی اقتصادی) انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از پرسش‎نامه سازگاری دانش‎آموزان دبیرستانی (AISS) و یک پرسشنامه محقق ساخته برای سنجش ویژگیهای جمعیت شناختی استفاده شد. برای سنجش پیشرفت تحصیلی دانش‎آموزان از مقایسه تفاوت معدل کل نیمسال اول و دوم دو گروه استفاده شد. برای تحلیل داده‎ها،‎‎ از آزمون آماری تی و تحلیل واریانس استفاده شد. نتایج نشان داد که بین دو گروه از دانش‎آموزان در پیشرفت تحصیلی تفاوت معنیداری وجود دارد. بدین معنا که دانش‎آموزان کاربر پیشرفت تحصیلی بیشتری از دانش‎آموزان غیرکاربر نشان دادند. اما، بین دو گروه از دانش‎آموزان از نظر سازگاری اجتماعی تفاوتی مشاهده نشد. به علاوه، نتایج آزمون تحلیل واریانس دو طرفه نشان داد تأثیر کاربرد کامپیوتر بر پیشرفت تحصیلی دو جنس یکسان است و در هر دو جنس موجب افزایش پیشرفت تحصیلی می‎‎شود. این نتایج تلویحات مهمی برای مدیران و برنامه‎ریزان در زمینه آموزش شیوه استفاده از اینترنت به دانش‎آموزان دارد.
پرونده مقاله
این پژوهش به منظور ارایه مدلی مناسب جهت ارتقاء سرمایه اجتماعی اعضای هیأت علمی در نظام آموزش از دور انجام گرفت. روش پژوهش، کمی و توصیفی- همبستگی است. جامعه آماری این پژوهش را کلیه اعضای هیأت علمی دانشگاه پیام نور کشور تشکیل دادند. روش نمونهگیری از نوع خوشهای چندمرحلها چکیده کامل
این پژوهش به منظور ارایه مدلی مناسب جهت ارتقاء سرمایه اجتماعی اعضای هیأت علمی در نظام آموزش از دور انجام گرفت. روش پژوهش، کمی و توصیفی- همبستگی است. جامعه آماری این پژوهش را کلیه اعضای هیأت علمی دانشگاه پیام نور کشور تشکیل دادند. روش نمونهگیری از نوع خوشهای چندمرحلهای با توزیع نسبتی بود. حجم نمونه بر اساس جدول کرجسی و مورگان 280 نفر تعیین شد. جهت جمعآوری دادهها از دو پرسشنامه محقق ساخته استفاده شد. پرسشنامه اول برای سنجش مؤلفههای اثرگذار بر روی کیفیت نظام آموزش از دور و پرسشنامه دوم برای اندازهگیری سرمایه اجتماعی تدوین گردید. روایی محتوایی پرسشنامهها را صاحب نظران تأیید کردند و برآورد تحلیل عاملی نیز نشان داد که روایی سازه عاملهای استخراج شده در هر دو پرسشنامه مطلوب میباشد. پایایی پرسشنامهها با استفاده از آلفای کرونباخ به ترتیب 87/0 و 95/0 برآورد گردید. برای تحلیل دادهها، علاوه بر آمار توصیفی، از آمار استنباطی (رگرسیون سلسله مراتبی و معادله ساختاری) استفاده گردید. نتایج به دست آمده از رگرسیون سلسله مراتبی نشان داد که در سطح اول از بین عوامل زمینهای، بیشترین اثر روی سرمایه اجتماعی، مربوط به سواد فرهنگی خانواده (48/0) و در سطح دوم، از بین عوامل سازمانی، بیشترین اثر به ترتیب مربوط به متغیرهای کارکرد آموزشی (58/0) و فضای ارتباطی (52/0) و کمترین میزان، مربوط به متغیر فنآوری الکترونیکی (34/0) است. همچنین، نتایج به دست آمده از معادلات ساختاری، مناسب بودن مدل طراحی شده با دادهها را مورد تأیید قرار داد.
پرونده مقاله