عوامل مؤثر بر موفقیت پیادهسازی یادگیری از طریق موبایل با استفاده از نظریه کنش منطقی
محورهای موضوعی : مدیریت آموزشی
حسین مولائیعلیآباد
1
(کارشناس ارشد آموزش و بهسازی منابع انسانی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران)
شهرام مهرآور گیگلو
2
(دانشجوی دکتری مدیریت آموزش عالی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران)
اباصلت خراسانی
3
(دانشیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران)
کوروش فتحیواجارگاه
4
(استاد گروه علوم تربیتی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران)
کلید واژه: یادگیری از طریق موبایل, نظریه کنش منطقی, پتروشیمی شازند,
چکیده مقاله :
هدف از پژوهش حاضر، ارزیابی عوامل مؤثر بر موفقیت پیادهسازی یادگیری از طریق موبایل در کارکنان شرکت پتروشیمی شازند با استفاده از نظریه کنش منطقی می‎باشد. روش پژوهش از لحاظ هدف از نوع کاربردی و از حیث گردآوری داده‎ها از نوع توصیفیـ همبستگی می‎باشد. جامعه آماری پژوهش، کلیه کارکنان شرکت پتروشیمی شازند است که حجم آنها در سال 1393 مجموعاً، 1700 نفر می‎باشد. از بین آنها، با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی ساده 313 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. به منظور جمعآوری داده‎ها از پرسشنامه محققساختهای استفاده شد که پایایی برای کل پرسشنامه برابر 0/88 به دست آمد. همچنین برای بررسی سؤال‎های پژوهش، از آزمون آماری ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه استفاده شد. با توجه به نتایج بهدست آمده از میزان تمایل به یادگیری، میزان کنترل رفتاری، میزان آگاهی و ذهنیت و قصد یادگیری در بین کارکنان شرکت پتروشیمی شازند نشان میدهد که ذهنیت بسیار مثبت و موافقی در مورد این نوع از یادگیری در بین کارکنان این شرکت وجود دارد. هم‎چنین، تمایل به یادگیری، کنترل رفتاری، آگاهی و ذهنیت؛ قصد یادگیری از طریق موبایل در شرکت پتروشیمی شازند را پیشبینی می‎کند.
The goal of this study was to evaluate the factors affecting the success of mobile learning implementation in the employees of the Shazand Petrochemical Company by using the theory of reasoned action. The research method was practical with respect to purpose, and descriptive-correlational in terms of collecting the data. The statistical population in this study was all the employees of the Shazand Petrochemical Company and the size of the population in the year 2014 was a total of 1700 persons. Using simple random sampling, 313 persons were chosen as the sample. To collect the data, a researcher-made questionnaire was used, which reliability was 0.88. Also, the Pearson’s correlation coefficient test and the multiple regression were used to test the research questions. Due to the results obtained from the willingness to learn, behavioral control, knowledge, mindset, and intention of learning in the employees of the Shazand Petrochemical Company revealed that there was a very positive and congruent mindset about this type of learning among the company’s employees. Also, the willingness to learn, behavioral control, knowledge, and mindset predict the intention of mobile-based learning among the Shazand Petrochemical Company employees.