رابطه بین آموزش سواد اطلاعاتی با عملکرد تحصیلی دانشجویان
محورهای موضوعی : فن‎آوری اطلاعات
کیومرث نیازآذری
1
,
ابوالقاسم بریمانی
2
*
,
علی جوکار
3
,
احمد رستگار امریی
4
1 - استاد گروه مدیریت آموزشی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساری، ساری ایران
2 - دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی، عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد نکا، نکا ایران
3 - دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساری، ساری ایران
4 - دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران (مازندران)، ساری، ایران
کلید واژه: انگیزه, دانشجویان, سواد اطلاعاتی, عملکرد تحصیلی, فنآوری اطلاعات و ارتباطات,
چکیده مقاله :
در عصر حاضر، دسترسی به اطلاعات و استفاده مؤثر از آن برای تمام اقشار جامعه به منزله یک اصل اساسی در زندگی اجتماعی و حرفه ای به شمار می رود. در این راستا، داشتن سواد اطلاعاتی ابزار ارتباط با جهان میباشد. هدف از این مطالعه، بررسی رابطه بین آموزش سواد اطلاعاتی با عملکرد تحصیلی دانشجویان کارشناسیارشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن بوده است. روش تحقیق، توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری، شامل کلیه دانشجویان مقطع کارشناسیارشد رشته های علوم تربیتی، مشاوره و روانشناسی به تعداد 688 نفر بود. نمونه آماری از طریق جدول کرجسی و مورگان، 242 نفر تعیین و به شیوه نمونهگیری تصادفی طبقهای بر حسب رشته تحصیلی انتخاب شدند. جهت گردآوری دادهها، از پرسشنامه محقق ساخته استفاده شده است. روایی محتوایی آن توسط استادان و متخصصان مربوطه مورد تأیید قرار گرفته است. پایایی آن با استفاده از فرمول آلفای کرونباخ برابر 0/79 بهدست آمد. جهت بررسی و تجزیه و تحلیل دادهها از روشهای آمار توصیفی و آمار استنباطی شامل ضریب همبستگی پیرسون، تحلیل واریانس دو راهه و رگرسیون چندمتغیره استفاده شد. نتایج حاصل از بررسی سؤالات تحقیق نشان داد که رابطه معناداری بین آموزش سواد اطلاعاتی (یافتن، استفاده کردن و انگیزه) با عملکرد تحصیلی دانشجویان مقطع کارشناسیارشد وجود دارد و 10/5 درصد تغییرات عملکرد تحصیلی دانشجویان را متغیر آموزش سواد اطلاعاتی تبیین می کند.
In the present era, having access to information and using it effectively is considered as a fundamental principle in the social and professional life of everyone from different groups of society. In this case, information literacy is a means of communication in the world. The aim of this study was to investigate the relationship between instruction of information literacy and academic performance of M.A. students in Islamic Azad University, Roodehen branch. The research method was descriptive and correlational. The statistical population was all M.A. students of pedagogy, consulting and psychology generally (N=688). 242 subjects were determined as sample through Krejcie and Morgan table and selected randomly by using stratified sampling method based on field of study. To collect data, a researcher made questionnaire was used.Content validity of the questionnaire was confirmed by professors and professional experts. The reliability was estimated 0.79 using Cronbach's alpha. To study and analyze the data, descriptive and inferential statistics such as Pearson correlation coefficient, two-way ANOVA and multiple regressions were used. The results of the survey showed a significant relationship between instruction of informational literacy (to find, to use and to be motivated) and M.A. students’ academic performance and %10.5 of the improvement in students' academic performance was due to their instruction of informational literacy.