شناسایی انواع گردشگری شهری بر اساس ظرفیت های شناسایی شده صنایع خلاق در کلانشهرهای منتخب
محورهای موضوعی : مطالعات میان فرهنگی
وحید غرقی شفیعی
1
,
علی رشیدپور
2
*
,
سعید شریفی
3
1 - دانشجوي دكتري مدیریت فرهنگی، واحد اصفهان (خوراسگان)، دانشگاه آزاد اسلامي، اصفهان، ایران
2 - دانشیار گروه مدیریت فرهنگی، واحد اصفهان (خوراسگان)، دانشگاه آزاد اسلامي، اصفهان، ایران
3 - دانشیار گروه مدیریت فرهنگی، واحد اصفهان(خوراسگان)، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران.
کلید واژه: گردشگر, گردشگری شهری, صنایع خلاق, نوع شناسی,
چکیده مقاله :
صنعت گردشگری در طول چند دهه گذشته رشد و توسعه چشمگیری را تجربه کرده است و نیاز است با توجه به جذابیت صنایع خلاق برای گردشگران این موضوع به صورت ویژه در کلان شهرها مورد توجه قرار بگیرد. بنابراین هدف از پژوهش حاضر (شناسایی انواع گردشگری شهری بر اساس ظرفیت های شناسایی شده صنایع خلاق در کلان شهرهای منتخب) بود. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر روش تحقیق ترکیبی( کیفی و کمی) است. جامعه آماری در بخش کیفی شامل کلیه متخصصان و خبرگان در عرصه صنایع خلاق و گردشگر کلانشهرهای منتخب و در مرحله کمّی صاحبان مشاغل صنایع خلاق و گردشگری استان اصفهان بودند. حجم نمونه در مرحله کیفی 15 نفر و در مرحله کمّی 384 نفر بود. اعضای نمونه در مرحله کیفی به روش نمونه¬گیری گلوله برفی بر اساس اصل اشباع در نظر گرفته شد و در مرحله کمّی، با استفاده از جدول مورگان تعداد 384 نفر به روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شدند . ابزار گردآوری در بخش کیفی مصاحبه نیمه ساختاریافته و در بخش کمّی پرسشنامه برگرفته از مصاحبه ها بود. تحلیل داده های مصاحبه¬ها با استفاده از روش 7 مرحلهای كلايزي به طراحی مدل منجر شد. یافته¬ها نشان داد مضامین اصلی شامل 7 مقوله اصلی (گردشگری شهری، مدیریت گردشگری، حمایت و پشتیبانی، رفع موانع توسعه شهری، تقویت صنایع خلاق، زیرساختهای گردشگری، انگیزه و رضایت گردشگران) و40 مقوله فرعی بود. یافته های بخش کمی نشان داد (38%) از گردشگران در گروه گردشگران غیرنهادی (35%) نیمه نهادی و (27%) نهادی محسوب میشوند.