• XML

    isc pubmed crossref medra doaj doaj
  • فهرست مقالات


      • دسترسی آزاد مقاله

        1 - شناخت کمی و کیفی پار کها و فضاهای سبز شهر تهران مطالعه موردی: منطقه 8 شهرداری تهران
        حسنعلی لقایی هومن بهمن پور فرناز حیدری
        اهمیت فضاهای سبز شهری به عنوان عرصه های عمومی در الگوهاینوین زندگی شهری و نقش مهم این فضاها در نظام کاربری زمین، ایجادفضاهایی جهت گذران اوقات فراغت برای شهروندان، کاهش میزانآلودگ یهای محیطی و ایجاد رابط های قو یتر، میان آنان با محیط شهریواضح و مشخص است. ارزیابی پار کها چکیده کامل
        اهمیت فضاهای سبز شهری به عنوان عرصه های عمومی در الگوهاینوین زندگی شهری و نقش مهم این فضاها در نظام کاربری زمین، ایجادفضاهایی جهت گذران اوقات فراغت برای شهروندان، کاهش میزانآلودگ یهای محیطی و ایجاد رابط های قو یتر، میان آنان با محیط شهریواضح و مشخص است. ارزیابی پار کها و فضاهای سبز شهری منطقه 8تهران به عنوان یکی از چند منطقه ای که در مقایسه با سایر مناطق شهرو علی رغم دارا بودن منابع و فضاهای مناسب، در وضعیت مناسبی قرارندارند، موضوع مقاله حاضر است. نتایج این ارزیابی م یتواند در بکارگیریو تخصیص منابع برای مدیران و طراحان شهری مفید بوده و در عین حالنحوه استفاده عموم مردم از فضا را نشان م یدهد. این مقاله برگرفته از طرحپژوهشی است که در روند انجام آن با تکیه بر مبانی نظری و تئور یهایارائه شده در مورد پارک های شهری و همچنین مروری بر تجارب ایران وجهان در این مورد، با مقایسه و بررسی کلی وضعیت پار کهای منطقه 8در شهر تهران، پارک های مهم و اصلی آن در مقیاس های مختلفناحیه ای، محله ای و یا واحد همسایگی با انتخاب معیارهای تعیینک‌نندهمورد ارزیابی قرار گرفتند. نتایج حاصل در دو بخش کمی و کیفی ارائهگردیدند که بیانگر کمبود میزان سرانه فضای سبز در این منطقه وهمچنین عدم پراکنش مناسب و عدم کارکرد اکولوژیکی بالا، به ویژه درشش ماهه دوم سال، می باشند. همچنین؛ پارک های منطقه از لحاظ ایمنیو امنیت در وضعیت مطلوبی به سر نمی برند که این امر سبب کاهشمیزان حضور و استفاده گروه های مختلف سنی از پارک ها گردیده است.نامناسب بودن تعداد و تنوع تأسیسات و تجهیزات پارک ها و غیر استانداردبودن فضاهای بازی کودکان نیز از دیگر موارد منفی مشاهده شده دراین گونه فضاها می باشد. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        2 - ناپایداری اکوتوریسم روستایی در استان خوزستان
        مریم طهماسبی کورش رضایی مقدم
        بسیاری از برنامه ریزان و سیاستگذاران از توریسم به عنوان رکن اصلیتوسعه پایدار یاد م یکنند. این صنعت بخش عظیمی از درآمدهای ملیبسیاری کشورهای جها نسوم را به خود اختصاص م یدهد. مدیریتاکوتوریسم در ایران کی عنصر حیاتی برای رشد و توسعه جامعه است.ایران با تنوع آب و هوایی، گون ه چکیده کامل
        بسیاری از برنامه ریزان و سیاستگذاران از توریسم به عنوان رکن اصلیتوسعه پایدار یاد م یکنند. این صنعت بخش عظیمی از درآمدهای ملیبسیاری کشورهای جها نسوم را به خود اختصاص م یدهد. مدیریتاکوتوریسم در ایران کی عنصر حیاتی برای رشد و توسعه جامعه است.ایران با تنوع آب و هوایی، گون ههای گیاهی و حیات وحش منحصر ب هفردمی تواند جایگاه ممتازی در میان کشورهای جهان کسب نماید. استانخوزستان نیز با دارا بودن عرص ههای طبیعی و چش ماندازهای زیبا تواناییجذب گردشگران داخلی و خارجی را دارد. یافته های این پژوهش نشانم یدهد که این صنعت در خوزستان به دلیل عدم توجه کافی با مسائلو مشکلات عدید های نظیر ضعف در مدیریت و برنام هریزی، عدم وجودقوانین صریح، کمبود اعتبارات مالی، کافی نبودن پرسنل آموزش دیده ومتخصص و عدم مشارکت محلی مواجه است. یافت هها همچنین نشا ندهندهروند ناپایداری و تخریب اکوتوریسم روستایی در استان خوزستان می باشد.در پایان مقاله، پیشنهاداتی برای حرکت در جهت توسعه پایدار اکوتوریسماستان ارائه شده است. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        3 - برنامه ریزی و زو ن بندی ذخیر ه گاه زیستکره حرا براساس معیارهای بین المللی با تأکید بر جزیره قشم( با استفاده ازGIS)
        حسنعلی لقایی مسعود منوری بشیر رئیسی
        از آنجایی که هدف از این تحقیق بهر هبرداری بهینه از منطقه مورد مطالعهدر راستای اهداف ذخیره گاه زیست کره بود با استفاده از منابع اکولوژیک ومنابع اقتصادی اجتماعی با بهره گیری از روش تجزیه و تحلیل سیستمیجهت زو نبندی استفاده GIS و با استفاده از سیستم اطلاعات جغرافیاییگردید. چکیده کامل
        از آنجایی که هدف از این تحقیق بهر هبرداری بهینه از منطقه مورد مطالعهدر راستای اهداف ذخیره گاه زیست کره بود با استفاده از منابع اکولوژیک ومنابع اقتصادی اجتماعی با بهره گیری از روش تجزیه و تحلیل سیستمیجهت زو نبندی استفاده GIS و با استفاده از سیستم اطلاعات جغرافیاییگردید. با توجه به اینکه این منطقه فاقد عوارض برجسته و تغییراتتوپوگرافی خاص بوده جهت زون بندی ذخیره گاه زیس تکره از نقش ههایشیب، ارتفاع، جهت و در نهایت نقشه واحد شکل زمین که به طور معمولدر مطالعات مربوط به ارزیابی توان اکولوژیک محی طهای خشکی مورداستفاده قرار می گیرد، در این مطالعه مورد استفاده قرار نگرفته و به جایآن از فاکتورهای بیولوژیکی و اقتصادی اجتماعی و نق شهای سه گانه ذخیره گاه زیست کره )نقش توسعه نقش حفاظت، نقش لجستیک( وتعریف مربوط به هر یک از زو نها، مورد استفاده قرار گرفت که در نهایتت عداد سه هسته طبیعی، یک زون ضرب هگیر پیرامونی و 2 زون بینابینیانتخاب گردیدند که از سطح کل ذخیر هگاه زیس تکره 28983 هکتار بهعنوان زون هسته 50156 هکتار به عنوان زون ضرب هگیر پیرامونی و 7694هکتار به عنوان زون بینابینی اختصاص یافته اند. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        4 - دستورالعمل ارزیابی اثرات زیس تمحیطی طرح های حمل و نقل ریلی
        مجید عباس پور عبدالرضا کرباسی محمد صادق سخاو ت جو محسن سعیدی فاطمه زاهد
        در حال حاضر کشورهای مختلف به منظور پیشبرد اهداف خود در جهتتوسعه و گسترش همه جانبه دارای برنام ههای مدون کوتا همدت، میا نمدتو بلند مدت م یباشند که به وسیله گرو ههای تخصصی در بخ شهای مختلفنظیر حمل و نقل، راهکا رهای اجرایی توسعه و دورنمای آنها به صورتشاخ صهای کمی و کیفی تع چکیده کامل
        در حال حاضر کشورهای مختلف به منظور پیشبرد اهداف خود در جهتتوسعه و گسترش همه جانبه دارای برنام ههای مدون کوتا همدت، میا نمدتو بلند مدت م یباشند که به وسیله گرو ههای تخصصی در بخ شهای مختلفنظیر حمل و نقل، راهکا رهای اجرایی توسعه و دورنمای آنها به صورتشاخ صهای کمی و کیفی تعیین گردیده و به عنوان سندی برای توسعهکشو رها به کار م یرود. به طور کلی برخی از برنام هها و استراتژ یهایدارای اهمیت ویژه برای وزارت راه و ترابری شامل توسعه و گسترش حملو نقل ریلی در کشور، توسعه شبکه را ههای ارتباطی کشور، توسعه و نوسازیناوگان حمل و نقل و طرح مطالعه جامع حمل و نقل کشور است که وزارتراه سعی بر تحقق آنها دارد. با توجه به اینکه هرگونه گسترش توام با اثرات وپیام دهای زیس تمحیطی متعدد است لذا انجام ارزیابی اثرات زیس تمحیطیطر حهای عمرانی به ویژه طر حهای حمل و نقل ریلی در راستای جلوگیری ازبروز اثرات زیان بار به محیط و ارائه رو شهای کاهش اثرات بر اساس تأکیداصل پنجاهم قانون اساسی جمهوری اسلامی ضرورت ویژه دارد. در اینتحقیق به منظور هدایت مجریان و مشاوران طر حهای حمل و نقل ریلی،با شناسایی کلیه فعالی تهای و جنبه های اث رگذار بر محیط زیست ناشی ازپروژ ههای ریل سازی، ویژگ یهای محیط زیست موجود اعم از محیط زیستفیزیکی، شیمیایی و بیولوژیکی مورد بررسی قرار گرفته و پارامت رهای هرمحیط به تفصیل شناسایی و مورد تحلیل قرار گرفته و سپس رو شهایشناخت آنها ارائه شده است. با شناخت محیط زیست موجود و فعالی تهایطرح، اثرات زیست محیطی ناشی از اجرای طرح بر محی طهای مختلفشامل اثرات بر محیط خاک، آب، هوا، صدا و پوشش گیاهی و جانوریشناسایی شده و رو شهای کاهش اثرات و برنام ههای پایش و مدیریتزیست محیطی برای آنها ارائه شده است. در نهایت با استفاده از نتایج کلیهموارد فوق دستورالعمل ارزیابی زیست محیطی طر حهای حمل و نقل ریلیدر 12 بند که هدایت گر مشاوران جهت انجام صحیح ارزیابی است تدوینگردیده است.اصل پنجاهم قانون اساسی جمهوری اسلامی ضرورت ویژهدارد. در این تحقیق به منظور هدایت مجریان و مشاوران طر حهای حمل ونقل ریلی، با شناسایی کلیه فعالی تهای و جنب ههای اثر گذار بر محیط زیستناشی از پروژ ههای ریل سازی، ویژگ یهای محی طزیست موجود اعم ازمحیط زیست فیزیکی، شیمیایی و بیولوژیکی مورد بررسی قرار گرفته وپارامت رهای هر محیط به تفصیل شناسایی و مورد تحلیل قرار گرفته و سپسرو شهای شناخت آنها ارائه شده است. با شناخت محیط زیست موجود وفعالی تهای طرح، اثرات زیس تمحیطی ناشی از اجرای طرح بر محی طهایمختلف شامل اثرات بر محیط خاک، آب، هوا، صدا و پوشش گیاهی وجانوری شناسایی شده و رو شهای کاهش اثرات و برنام ههای پایش ومدیریت زیست محیطی برای آنها ارائه شده است. در نهایت با استفاده ازنتایج کلیه موارد فوق دستورالعمل ارزیابی زیست محیطی طر حهای حملو نقل ریلی در 12 بند که هدای تگر مشاوران جهت انجام صحیح ارزیابیاست تدوین گردیده است. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        5 - مدیریت و برنامه ریزی محیط زیست از دیدگاه برنامه چهارم توسعه
        ناصر محرم نژاد سمیرا خدیوی
        چکیدهرشد و توسعه پایدار فعالی تهای بشر، متأثر از میزان پایداری در سیست مهایزیس تمحیطی ، اقتصادی و اجتماعی می باشد. امروزه برنامه ریزی جهتبهر هبرداری از منابع برای نیل به توسعه پایدا ر، به عنوان یکی از مهمترینمسائل اقتصادی، زیست محیطی و اجتماعی بشر تبدیل شده است. درصورت چکیده کامل
        چکیدهرشد و توسعه پایدار فعالی تهای بشر، متأثر از میزان پایداری در سیست مهایزیس تمحیطی ، اقتصادی و اجتماعی می باشد. امروزه برنامه ریزی جهتبهر هبرداری از منابع برای نیل به توسعه پایدا ر، به عنوان یکی از مهمترینمسائل اقتصادی، زیست محیطی و اجتماعی بشر تبدیل شده است. درصورت عدم توجه به این اصل، ذخایر طبیع ی، زیستگا ههای حیا توحشو میرا ثهای فرهنگی که متعلق به جامعه و تمامی نس لها بوده نابودخواهد شد. از اینرو ایجاد تمهیدات لازم به منظور برقراری تعادل میاننیازهای امروز و حفظ ذخایر ملی از وظایف مهم مسئولان به ویژه دولتومجلس م یباشد. از همین رو استقرار توسعه پایدار در کشور نیازمند تدوینو اجرای قانون برنام ههای توسعه می باشد. قوانین برنامه ا ی، چارچو بها ونظام سامان یافته توسعه همه جانبه یک کشور را معین میک‌ند که در قالبآن سیاست های کلی و استراتژیک پذیرفته شده پدیدار م یگردد.با بررسی قوانین برنامه چهارم توسعه و مقایسه آن با برنام ههای عمرانیگذشت ه، جایگاه محی طزیست سیر صعودی داشته است. در حقیقت، قانونبرنامه چهارم توسعه در راستای تحقق توسعه پایدار در کشور و رعایتچارچو بهای مقرر در اصل پنجاهم قانون اساسی سعی کرده است تا روندتوسعه به ویژه توسعه اقتصادی و صنعتی کشور را با ضروریات زیس تمحیطیتطبیق داده تا از توسعه ناپایدار ممانعت به عمل آورد.در برنامه چهارم توسعه ، یکی از محورهای شش گانه به نام حفاظتمحیط زیس ت، آمایش سرزمین و توازن منطق های بوده و درمجموع 15 مادهاز 161 ماده قانون برنامه چهارم به محی طزیست اختصاص یافته و در کنارآن نیز در 14 ماده دیگر ضرورت رعایت مسائل زیس تمحیطی مورد توجهقرار گرفته است. روند طی شده بیانگر حرکت در مسیری نسبتاً موفق درزمینه لحاظ نمودن ملاحظات زیست محیطی با برنام ههای توسعه ای جهتدستیابی به توسعه پایدار می باشد که موفقیت قطعی این برنام هها منوط بهاجرای کامل آن خواهد بود. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        6 - گزارشگری محیط زیست و استرا تژی تجاری
        اسماعیل غفاری
        حسابداری محیط زیست به عنوان یکی از زیر مجموع ههای حسابداری درطول سا لهای گذشته پیوسته در مسیر توسعه گام برداشته اس ت. با افزایشتمرکز جامعه پیرامون مباحث زیس تمحیطی، حسابداری نقش ویژ های را درراستای انداز هگیری عملکرد بر عهده گرفته اس ت. آگاهی از وضعیت محیطپیرامونی، موجب چکیده کامل
        حسابداری محیط زیست به عنوان یکی از زیر مجموع ههای حسابداری درطول سا لهای گذشته پیوسته در مسیر توسعه گام برداشته اس ت. با افزایشتمرکز جامعه پیرامون مباحث زیس تمحیطی، حسابداری نقش ویژ های را درراستای انداز هگیری عملکرد بر عهده گرفته اس ت. آگاهی از وضعیت محیطپیرامونی، موجب پویایی عملکرد زیس تمحیطی واحد تجاری م یشود. دراین نوشتار نگارنده یکپارچگی روی ههای محیطی با روی ههای تجاری را موردتوجه قرار داده و از بررسی نحوه برخورد با حسابداری زیست محیطی دراستانداردهای حسابداری مالی اجتناب نموده است . و ضمن بررسی موضوعاستراتژی تجاری که شامل برنامه، تصمیمات متهورانه مدیرا ن، پشتیبانی وآموزش می باش د، اثرات درون سازمانی و برون سازمانی که از کیسو منجر بهکاهش بهای عملیاتی و سرمای های تجهیزات کنترل کننده آلودگی و تع یینروش ارزیابی سرمای هگذاری، و ازسوی دیگر سبب تدوین مقررات از سویدول تها و آثار و تبعات مالیاتی م یگردد را مورد توجه قرارداده است. توجهبه مسائل زیس تمحیطی در سا لهای اخیر به حوزه تدوین استانداردها نیزگسترده شده و نمونه بارز آن را م یتوان در استانداردهای هیأت تدویناستانداردهای حسابداری دولتی امر کیا و رهنمودهای ایفک مشاهده نموددر این نوشتار ابعاد زیر مورد بررسی قرار می گیرن د:• عناصر محیطی استراتژی تجاری• تهیه گزار شهای عملکردی ضروری• شناسایی مهارت های چندگانه مورد نیاز برای انداز هگیری• گر دآوری و تجزیه و تحلیل داد ههای مور دنیاز پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        7 - بام سبز؛ رویکردی در ارتقای یکفی خرد اقلیم و جاذبه گردشگری شهر پایدار
        مرجان خانزاده نطنزی
        امروزه ، پیشرفت شهرنشینی به عنوان امری اجتنا بناپذیر باعث خلق کیدغدغه فکری برای اندیشمندا ن و طراحان شهری و محیطی در جه ت ارایهراهکارهایی برای تعدیل معضلات ناشی از آن شده است و پرداختن به اینامر منتج به دستیابی الگوهایی جهت تقلیل اثرات مخرب ناشی از آن وهمچنین بالا بردن چکیده کامل
        امروزه ، پیشرفت شهرنشینی به عنوان امری اجتنا بناپذیر باعث خلق کیدغدغه فکری برای اندیشمندا ن و طراحان شهری و محیطی در جه ت ارایهراهکارهایی برای تعدیل معضلات ناشی از آن شده است و پرداختن به اینامر منتج به دستیابی الگوهایی جهت تقلیل اثرات مخرب ناشی از آن وهمچنین بالا بردن کیفیات محیط زندگی شهری گشته اس ت. بشر، امروزهبه ارزش و اهمیت خلق فضاهای پایدار پی برده و در تلاش برای پاس خدهیبه نیازها و خواسته های خود اما با در نظر گرفتن اف قهایی پایدار م یکوش د.نتیجه این تلاش در رفع نیاز شهرنشینی آفرینش الگوهای شهری استپایدا ر، شهری متراکم و فشرده .اما مانند بسیاری موارد این دستی‌‌افته بشری نیز بدون پیامد نمی باش د.تحقیقات نشان داده اند که افزایش تراکم، باعث بر هم زدن تعادل موجود درپرتو افکنی فضاهای شهری و انتقال گرمایی بین زمی ن، ساختما نه ا، اتمسفرو همچنین تولید گرمای داخلی خود شهر گردید ه، دمای هوای شهری راافزایش داده و بر سرعت باد نیز تأثیرگذار اس ت. از طرفی دیگر افزایشتراکم م یتواند به معنای کاهش فرصت های خلق فضاهای سبز شهری ودر نتیجه کاهش مطلوبیت فضا باشد و همچنین به سبب افزایش ازدحامآلودگی هوا را به دنبال داشته باشد .در این خصو ص، با مها به مثابه رویه هایی که بیشترین سهم از پلانشهرهای فشرده را به خود اختصاص م یدهند م یتوانند بسیار موردتوجه قرار گیرند از طرفی نیز اثرات بهبود بخش پوش شهای گیاهی درمطلوب سازی کیفی شرایط آب و هوایی )معتدل سازی اثرات و پیام دهاناشی از تراکم شهری، کاهش امواج گرمایی و خورشید ی، سرعت باد وآلودگی هوا( می تواند به عنوان پتانسیلی بالقوه در طر حها لحاظ گردد .در این پژوهش ، با استفاده از مدل غیر ایستایی 1 ارائه شده بروسبه شبی هسازی سایتی در شرایط مختلف سه گانه )وضع )ENVI-met(موجو د، افزایش تراکم و سب زسازی با م( پرداخته شده و نتایج حاصل ازسبز سازی بام بالاخص بر روی دمای هوا و وزش باد به دست آورده شدهاس ت. در انتها مقایسه نتایج حاصله با پژوه شهای دیگر انجام گرفته باعثدستیابی به بینشی جام عتر از بهره و تأثیر سبز سازی بام در بهبود شرایطخرد اقلیمی بالاخص در شهرهای فشرده و با مقیاس استفاده گسترد هتراز گیاهان گردیده است و در خاتمه بحث به دلیل آگاهی بیشتر از ارزشبه کارگیری این مهم به عنوان کیی از اهداف قابل وصول و کاربردی درپروژ ههای شهری و معماری به اختصار سایر منافع آن نیز شمرده شده اس ت. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        8 - ارتقای سلامت جسمی روانی شهروندان با طراحی محیط و منظر شهری
        محمد باقری حمیدرضا عظمتی
        بحران سلامت و عدم ایمنی محیطی در ابعاد جسمی و روانی، فضاهایشهری ومسکونی معاصر را تهدید م یکند. فقدان ایمنی شهرونداندر مقابل تصادفات، عدم امنیت در فضاهای شهری و سکونتی، انزو ا،افسردگی و گسست اجتماعی در محلات شهری و نیز وابستگی مفرطشهروندان به اتومبیل و ک متحرکی در اقشار چکیده کامل
        بحران سلامت و عدم ایمنی محیطی در ابعاد جسمی و روانی، فضاهایشهری ومسکونی معاصر را تهدید م یکند. فقدان ایمنی شهرونداندر مقابل تصادفات، عدم امنیت در فضاهای شهری و سکونتی، انزو ا،افسردگی و گسست اجتماعی در محلات شهری و نیز وابستگی مفرطشهروندان به اتومبیل و ک متحرکی در اقشار مختلف از بیمار یهای مزمنشهری و محیطی هستند. در چنین شرایطی اتخاذ رو کیر دهای نوینبرنامه ریزی و طراحی محیط برای ارتقای سلامت محیطی شهروندانضروری است. طراحی فضاهای باز و محلات شهری متناسب با آسایشو سلامت شهروندان کیی از اهداف طراحی شهری پایدار به شمار م یرودکه در سا لهای اخیر- به ویژه در کشورهای توسعهی‌افته گسترش زیادیداشته و ارائه راهنماها و معیارهای طراحی برای آسایش، سلامت و ایمنیشهروندان از نتایج چنین رو کیردی بوده است. فرضیه این نوشتار آن استکه رو کیرد طراحی محلات شهری پایدار از طریق طراحی و ارتقای کیفیتفضاهای شهری و نواحی مسکونی م یتواند به ارتقای سلامت عمومیشهروندان منجر شود. بر این اساس طراحی فضاهای باز و سبز محل ی،برنامه ریزی فضاهای شهری پیاد ه، ایجاد محلات متراکم با کاربر یهایمختلط مسکونی و تجاری و اداری، اجرای طر حهای شهری میا نافزا درفضاهای باز و ب لااستفاد ه، افزایش دسترسی فیز کیی و بصری ساکنان بهطبیعت از طریق طراحی طبیع تگر ا، ایجاد فرص تهای فرهنگی اجتماعیو تجاری تفریحی در محله ، کاهش وابستگی زندگی شهری به اتومبیلاز طریق تجهیز محلات به خدمات عمومی نظیر مدارس محله ا ی، توسعهشبکه حمل و نقل بین محلی و ارتقای کیفیت فضاهای جمعی در مراکزمحلی متناسب با گرو ههای جمعیتی استفاده کننده از راهبردهای پایدار برایارتقای سلامت و ایمنی عمومی در محیط شهری شناخته شده است. بدیهیاست که افزایش کارایی محیط و منظر شهری و استفاده بیشتر شهرونداننیز به ترویج و گسترش فعالیت فیز کیی و حمل نقل غی رموتوری نیز کمکخواهد کرد. پرونده مقاله