بررسی رضایت و وفاداری گردشگران از محصول گردشگری شهرستان اردبیل با تأکید بر ویژگیهای دموگرافیکی و اجتماعی
محورهای موضوعی : مقالات تحلیلی جغرافیایی و محيطيابوالفضل قنبری 1 , رباب نقی زاده 2 , نسرین عمرانی 3
1 - استاد گروه پژوهشهای جغرافیای دانشگاه تبریز
2 - دانش آموخته کارشناسی ارشد جغرافیا و برنامه ریزی گردشگری داتشگاه تبریز
3 - دانش آموخته کارشناسی ارشد رشته علوم اقتصادی دانشگاه تبریز
کلید واژه: رضایت گردشگر, شهرستان اردبیل, وفاداری گردشگر, ویژگیهای دموگرافیکی و اجتماعی,
چکیده مقاله :
گردشگری صنعتی است که نیازمند شناخت و آگاهی کافی از مسایل و عوامل مؤثر اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی در هر منطقه است. بنابراین به عنوان فعالیتی اثرگذار بر تمامی ارکان توسعه، بیش از گذشته نیازمند مطالعه می باشد. در ادبیات گردشگری رضایت گردشگران از محصول گردشگری براساس ویژگی های دموگرافیکی و اجتماعی مورد بررسی و آنالیز قرار نگرفته است. هدف از این مطالعه ارزیابی رضایت گردشگران شهرستان اردبیل از محصول گردشگری (جاذبه ها و تسهیلات) براساس ویژگی های دموگرافیکی و اجتماعی (سن، وضعیت تأهل، جنسیت، تحصیلات، اشتغال) می باشد. به منظور سنجش رضایت گردشگران از محصول گردشگری پرسشنامه به عنوان ابزار تحقیق وارد پژوهش شده است. سنجش روایی و پایایی پرسشنامه استوار بر روش اعتبار محتوا و آزمون آلفای کرونباخ در نرم افزار SPSS نسخه 24 بوده است. مقدار آلفای کرونباخ برای کل پرسشنامه برابر85% بوده است که اعتبار قابل قبولی است. با لحاظ اینکه جامعه آماری این پژوهش گردشگران ورودی به شهرستان اردبیل در درتابستان سال 1395 به تعداد 400000 نفر می باشند که مطابق با فرمول کوکران 384 نفر به عنوان نمونه انتخاب شده است. نتایج نشان می دهد که گردشگران سطوح متفاوت رضایت را از محصول گردشگری شهرستان اردبیل بدست آوردند. همچنین نتایج پژوهش رابطه معناداری را بین ویژگی های دموگرافیکی- اجتماعی و وفاداری گردشگران نشان می دهد.