بررسی تطبیقی آموزههای دینی در شعر ابی العتاهیه و ناصر خسرو قبادیانی
محورهای موضوعی : زبان و ادب فارسی
1 - کارشناس ارشد زبان و ادبیات عربی دانشگاه حکیم سبزواری
کلید واژه: religious, آموزه&rlm, های دینی, شعر فارسی و عربی, ابی العتاهیه, ناصر خسرو قبادیانی, Persian and Arabic poetry Abe Altahyh, Naser Khosrow Qbadyany,
چکیده مقاله :
یکی از بنیادی ترین مسائل جوامع بشری مسأله ی تربیت صحیح وارائه ی برنامه های آموزشی به افراد آن است تا زمینه های سیاست های توسعه ی همه جانبه ی جوامع متوقف نشود. امروزه روند ارتقا و انتشار فرهنگ دینی در کشورهای اسلامی به شدت متأثر از فرهنگ بیگانه است و دین که یکی از الزامات حیات انسانی است به بهانه ی تجدد در آستانه ی اضمحلال است، پس در جامعه ی اسلامی باید منابع دینی از جمله قرآن کریم ، کتب روایی و آثاری از این دست به شدت مورد اهتمام مجریان و متصدیان فرهنگی جوامع قرار گیرند. از دیرباز آموزه ها و تعالیم ارزش بخش قرآنی و روایی با نوآوری های خاص شاعران و نویسندگان به قلمرو ادبیات دینی راه یافته و از قدرت تعلیمی والایی جهت ارائه ی الگوهای سبک زندگی اسلامی برخورداراست. یکی از این شعرای بزرگ ابی العتاهیه شاعر عصر عباسی است که در سرایش اشعار خردورزانه از تبحری خاص برخوردار است . ناصر خسرو شاعر و سفرنامه نویس عهد غزنوی نیز در سرودن این گونه اشعار از مهارتی بی بدیل بهره می برده است. هدف ما در این پژوهش تحلیلی- توصیفی بررسی ارزنده ترین و متعالی ترین اصول اخلاق اسلامی در آیینه ی شعر ابی العتاهیه و ناصر خسرو قبادیانی است.
One of the most fundamental issues of human societies the problem of proper training and offering educational programs to those areas of policy that has not stopped the development of all aspects of society. Today, the promotion and dissemination of religious culture in Muslim countries is heavily influenced by foreign culture and religion is one of the requirements of human life in the name of modernity is on the verge of collapse, In Islamic society to religious sources, including the Quran, books of validity and effects of such highly paid executives and operators are cultural. Ancient doctrines and teachings of Quran and traditions with innovations worthy of poets and writers to spread religious literature And to provide a great educational power of lifestyle patterns enjoys. One of the great poets of the era of the Abbasid poet Abu Altahyh intellectual poetry in the composition is of particular mastery. Naser Khosrow, poet and travel writer Ghaznavi era in writing these poems took advantage of the unique skill. The aim of this cross-sectional study to evaluate the most valuable and the most noble principles of Islamic ethics in the light of poetry and Abe Altahyh Naser Khosrow Qbadyany.
قرآن کریم
References
1.Abdullah binMohammed. (1990). GhararhikamVdrrKelam. (Raja. M., editor), second edition. Qom: DaralktabEslami
2.AbiAltahyh, 1986, the Court, Beirut: Darbyrvt.512p
3.paiande, A..(2003). NahjAlfsahh(set asidesProphet).chapquarter.Tehranworld ofknowledge.912p
4.taghavy, SayyedNasrallah, 2008, poemsNasser Khosro, third edition, Tehran deputy.
5.HarranIbnbranch, Hassanibn Ali. (2002.). AlqvlasAl's Garden Alrsvl. AltbhAlsabhInstituteLlmtbvatAlalmy. 512p
6.H., Atwan. (Nd). AlzndqhandAlshvbyhperAlsrAbbasAlavl.byrvt: Dar Al-Geel.224p
7.khansari, MohammadBenHussein. (1987). MoreGhararVdrrhikamKelam. Tehran: Tehran University.
28.Safa, Zabihullah. (1990). History of literaturein Iran.Tenth Edition. Tehran: Ferdows.
9.AllamaMajlisi, Muhammad Baqir al.(1984). Bihar al-Anwar. Beirut: Instituteenforceable.
10.AlibinAbytalb. (2005). Translationof Nahj al. (Dashti, Mohammad, Translator). First Edition.Qom. LeadershipPublications
11.Kermani, MohammadIbn Sina. (2009). ShiiteandShiitepoetsin thepoetryofthe Abbasidera. Tehran: etelaat. 279p
12.Mohammadi Rey shahri, M. (1998). Ofwisdom. Volume VII. First Edition.Qom: Dar al-Hadith. 575p
13. Mohammadi Rey shahri, M. (1386) scanningthe Quranand Hadithhappiness. Qom: Dar al-Hadith.231p
14.MousaviBojnordi, K. (1993). Great IslamicEncyclopedia. Tehran: Center of Great IslamicEncyclopedia.
_||_