تولدهای فرا هنجار قهرمان و انواع آن در افسانه های پریان کهگیلویه و بویراحمد
محورهای موضوعی : زبان و ادب فارسی
1 - صدا و سیمای مرکز کهگیلویه و بویراحمد
کلید واژه: دگردیسی, افسانه پریان, کهگیلویه و بویراحمد, تولد فراهنجار,
چکیده مقاله :
چکیدهتولد بهعنوان یکی از اسرارآمیزترین جنبههای پیدایش،از شاخصهای اصول و باورهای انسان است. انسانها با درج باورهای خود نسبت به زایش، اشتیاق به زندگی و تداوم آن ، از راه افسانهها، این باور را به آیندگان نیز انتقال دادهاند. در بسیاری از افسانههای عامیانه کهگیلویه و بویراحمد، تولد قهرمان یا زمینههای آن در برابر عملکردهای وی پس از تولد، از برجستگی بیشتری برخوردار است.هدف پژوهش حاضر بررسیو نشان دادن انواع تولدهای فراهنجار، فرایندهای خلاف معمول در بهدنیا آمدن قهرمان، مردن و دوباره زنده شدن به اشکال گوناگون،اعتقاد به جاودانگی و زیستن پس از مرگ در باور مردم کهگیلویه و بویراحمد است.در این دسته از افسانهها، تولد انواع و اقسامی دارد که به خاطر تفاوت و تنوع آنها، قابل تفکیک است. از نظر روساخت، هیچ تولدی ظاهراً شبیه تولد دیگر نیست اما در اساس، بنمایه و ژرف ساخت همهی آنها یکسان بوده و اگر تفاوتی وجود دارد در روساخت یا شکل ظاهری افسانه است. علاوه بر این نشان داده میشود که تولد غیرمعمول قهرمان در افسانههای جادویی نسبت به این عنصر در داستانهای غیر جادویی بیشتر بهچشم می-خورد. این پژوهش با بررسی عنصر تولد فراهنجار و انواع آن در افسانههای شفاهی - جادویی کهگیلویه و بویراحمد به شیوهی توصیفی-تحلیلی انجام شد. در این جستار نشان داده شد که تولد انواعی دارد که خود به زیرشاخههایی مانند انواع منشأ تولد تقسیم میشود. واژگان کلیدی: افسانه پریان، کهگیلویه و بویراحمد، تولد فراهنجار، دگردیسی.
AbstractBirth, as one of the most mysterious aspects of creation, is one of the hallmarks of human principles and beliefs. Through myths, human beings have passed on their beliefs about procreation, longing for life and its continuation through myths. In many folk tales of Kohgiluyeh and Boyer-Ahmad, the birth of the hero or its contexts is more prominent than his actions after birth. The hero, death and resurrection in various forms, the belief in immortality and life after death is believed by the people of Kohgiluyeh and Boyer-Ahmad. Are separable. In terms of superstructure, no birth is apparently similar to another birth, but basically, the foundation and depth of construction are all the same, and if there is a difference in superstructure or appearance, it is a myth. In addition, it is shown that the unusual birth of a hero in magical legends is more noticeable than this element in non-magical stories. This research was carried out by descriptive-analytical method by examining the element of normative birth and its types in Kohgiluyeh and Boyer-Ahmad oral-magical myths. In this study, it was shown that birth has types that are divided into sub-categories such as types of birth origin.Keywords: Afsaneh Parian, Kohgiluyeh and Boyerahmad, Birth of Farahnjar, Metamorphosis.
منابع
اسپرغم،ثمین، و قوام، ابوالقاسم،(1397)، تحلیل ساختاری بارداری ها و زایش های فراطبیعی در قصه های پریان ایرانی و اسطوره های ایرانی، هندی و بین النهرینی، پزهشهای ایرانشناسی، سال 8 ، شماره2.
اسنودن،روت،(1389)، خودآموز یونگ، ترجمه نورالدین رحمانیان، تهران: آشیان.
الیاده،میرچا (1376)، آیینها و نمادهای آشناسازی، ترجمه نصرالله زنگویی، تهران: آگه.
بلوم،جرالد اس، (1352)، نظریههای روانکاوی شخصیت، ترجمه هوشنگ حق نویس، تهران: امیرکبیر.
بیلسکر،ریچارد، (1384)، یونگ، ترجمه حسین پاینده، تهران: طرح نو.
پراپ، ولادیمیر،(1368) ،ریشههای تاریخی قصههای پریان، ترجمه فریدون بدرهای، تهران: توس.
پراپ، ولادیمیر،(1392) ،ریختشناسی قصه های پریان،ترجمه فریدون بدرهای، تهران:توس.
پلووسکی،آن، (1364)، دنیای قصه گویی، مترجم محمدابراهیم اقلیدی، تهران: سروش.
جابز،گرترود، (1370)، سمبلها،ترجمه محمدرضا بقاپور، تهران: مترجم.
حسنزاده،منصور، (1394)، انار، نماد زایش و باروری در فصل تولد خورشید، روزنامهی اعتماد، شماره 3420.
حسینی، مریم و عظیمی،مرضیه، (1395)، تحلیل قصههای پریان ایرانی، فرهنگنامهی فرهنگ و ادب عامه، سال 4 شماره 9.
دلاشو،م.لوفلر،( 1364 )، زبان رمزی افسانهها، ترجمه جلال ستاری، تهران: توس.
رستگارفسایی،منصور،(1388)،پیکرگردانی در اساطیر،چاپ دوم،تهران:پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.
رضی، هاشم ،آئین مهر (میترائیسم)،1371، تهران: بهجت.
ریاحی، علی،(1365)، زار و باد بلوچ(پژوهشی در فرهنگ بلوچ)، چاپ اول، تهران: طهوری.
رئیسینیا، رحیم ،(1366)،کوراغلو در افسانه و تاریخ، تبریز: نیما.
ساتن، الول، ( 1374)، قصههای مشدی گلین خانم، ترجمه آذر امیرحسینی و احمد وکیلیان، چ3، تهران: مرکز.
سیپک،ییری، (1384)، ادبیات فولکلور ایران، ترجمه محمد اخگری، تهران: سروش.
شکیبی ممتاز،نسرین و حسینی،مریم، (1392)، طبقه بندی انواع خویشکاری تولد قهرمان در اسطورهها، افسانهها، داستانهای عامیانه و قصههای پریان، دوفصلنامه فرهنگ و ادبیات عامه، دوره1، شماره 1.
شوالیه، ژان و گربران، آلَن،(1379) ،فرهنگ نمادها: اساطیر، رویاها، رسوم و...، ترجمه و تحقیق سودابه فضایلی، تهران: انتشارات جیهون.
ضابطی جهرمی،احمد،(1389)، پژوهشهایی در شناخت هنر ایران،تهران: نی.
عبدالهی،منیژه، (1381)، فرهنگ جانوران در ادب فارسی، تهران: پژوهنده.
عفیفی،رحیم ،(1374)، اساطیر و فرهنگ پهلوی در نوشتههای پهلوی، تهران: توس.
قائم مقامی،جهانگیر، (1345)، مسأله کشته شدن گاو آپیس بهدست کمبوجیه در بررسیهای تاریخی، شماره1، سال چهارم، صص138-127.
کمپبل،جوزف،( 1389)، قهرمان هزار چهره، ترجمه شادی خسروپناه، تهران: گل آفتاب.
کی گوردن،والتر،و سخنور، جلال، (1370)، درآمدی بر نقد کهن الگویی؛ادبستان فرهنگ و هنر، شماره16.
گریمال،پییر،( 1356)، فرهنگ اساطیر یونان و روم، ترجمه احمد بهمنش،تهران: دانشگاه تهران.
مارزلف، اولریش( 1376)، طبقهبندی قصههای ایرانی،ترجمه کیکاووس جهانداری، تهران:مرکز .
مبلغی آبادانی، عبدالله،تاریخ ادیان و مذاهب جهان از 35هزار سال قبل تا اسلام و مذاهب و فرق در اسلام، 3جلد، 1373، تهران: منطق(سینا).
محجوب، محمدجعفر،(1382)، ادبیات عامیان ایران، به کوشش حسن ذوالفقاری، تهران: چشمه.
مستوفی،حمدالله،(1363)، تاریخ گزیده؛ به اهتمام عبدالحسین نوائی، تهران: امیرکبیر.
نجوی شیرازی،ابوالقاسم،(1359)، قصههای ایرانی، تهران: امیرکبیر.
_||_
- Spargham, Samin, and Qavam, Abolghasem, (2017), structural analysis of supernatural pregnancies and births in Iranian fairy tales and Iranian, Indian and Mesopotamian myths, Persian Studies, year 8, number 2.
- Snowden, Ruth, (1389), Jung's self-study, translated by Nooruddin Rahmanian, Tehran: Ashian
- Eliadeh, Mircha (1376), familiarization rituals and symbols, translated by Nasrullah Zangoui, Tehran: Age
- Bloom, Gerald S., (1352), psychoanalytic theories of personality, translated by Hoshang Haq Navis, Tehran: Amir Kabir
- Bilsker, Richard, (1384), Jung, translated by Hossein Payandeh, Tehran: New Design
- Propp, Vladimir, (1368), the historical roots of fairy tales, translated by Fereydon Badrei, Tehran: Tos
- Propp, Vladimir, (2012), The morphology of fairy tales, translated by Fereydon Badrhai, Tehran: Tus.
- Plovovski, Ann, (1364), the world of storytelling, translated by Mohammad Ebrahim Eqlidi, Tehran: Soroush
- Jobs, Gertrude, (1370), Symbols, translated by Mohammad Reza Begapour, Tehran: translator
- Hassanzadeh, Mansour, (2014), Pomegranate, a symbol of birth and fertility in the season of the birth of the sun, Etemad newspaper, number 3420
- Hosseini, Maryam and Azimi, Marzieh, (2015), Analysis of Iranian Fairy Tales, Dictionary of Popular Culture and Literature, Year 4, Number 9.
- Delasho, M. Loeffler, (1364), The Coded Language of Legends, translated by Jalal Sattari, Tehran: Tos
- Rostgarfasai, Mansour, (2008), Portraiture in Mythology, second edition, Tehran: Institute of Human Sciences and Cultural Studies.
- Razi, Hashem, Ain Mehr (Mithraism), 1371, Tehran: Behjat
- Riahi, Ali, (1365), Zar and Bad Baloch (a study in Baloch culture), first edition, Tehran: Tahori
- Raisinia, Rahim, (1366), Koraglu in legend and history, Tabriz: Nima
- Satin, Alul, (1374), Tales of Mashdi Glin Khanum, translated by Azar Amirhosseini and Ahmad Vakilian, 3rd volume, Tehran: Center
- Sipak, Yiri, (1384), Iranian folklore literature, translated by Mohammad Akhgari, Tehran: Soroush
- Shakibi Mumtaz, Nasreen and Hosseini, Maryam, (2012), classification of the types of self-care of the birth of the hero in myths, legends, folk stories and fairy tales, biannual journal of culture and popular literature, volume 1, number 1
- Shavalieh, Jean and Gerbran, Alan, (1379), Culture of Symbols: Myths, Dreams, Customs, etc., translated and researched by Soudabe Fazali, Tehran: Jihoon Publications
- Bajeli Jahormi, Ahmad, (2009), Researches in Iranian Art Recognition, Tehran: Ni.
- Abdolahi, Manijhe, (2008), Animal culture in Persian literature, Tehran: Pozhohandeh
- Afifi, Rahim, (1374), Pahlavi mythology and culture in Pahlavi writings, Tehran: Tos
- Qaim Maggi, Jahangir, (1345), the issue of the killing of the Apis cow by the Cambodians in historical studies, number 1, year 4, pp. 138-127
- Campbell, Joseph, (1389), Hero with a thousand faces, translated by Shadi Khosrupanah, Tehran: Gol Aftab
- Kay Gordon, Walter, and Sokhnoor, Jalal, (1370), an introduction to archetypal criticism, Culture and Art Library, No. 16
- Grimal, Pierre, (1356), Greek and Roman Mythology, translated by Ahmad Bahmanesh, Tehran: University of Tehran
- Marzelf, Ulrich (1376), classification of Iranian stories, translated by Kikavos Jahandari, Tehran: Center
Abadani, Abdullah, History of Religions and Religions of the World from 35 thousand years ago to Islam and Religions and Differences in Islam, 3 volumes, 1373, Tehran: Logic (Sina).
- Mahjoub, Mohammad Jaafar, (2012), Iranian folk literature, by Hasan Zulfiqari, Tehran: Cheshme.
- Mustofi, Hamdollah, (1363), selected history; To the attention of Abdul Hossein Navaei, Tehran: Amir Kabir
- Najavi Shirazi, Abul Qasem, (1359), Iranian stories, Tehran: Amir Kabir.
o eliminate and achieve conventional realms through demilitarization. Becoming or becoming means the transitions through which a concept is transformed.
The minority becomes a resistance to the ideology of the majority and represents an escape from the norms of the majority. All forms are to go to the literature of the minority and to become a minority. Becoming plays a central role in Deleuze's view. He uses the rhizome to explain his philosophy of becoming. In this research, in a descriptive-analytical method, while providing a definition of minority literature, an attempt is made to analyze and recognize this theory in the novel Verman Jai Khali Salouch.
Thrill comes from its influence.
By reading two novels, according to the approach of minority literature, we found that the features of this thinking are among the most important. It is characterized by deterritorialization to achieve becoming, and the application of this approach is possible in both novels.