شناسایی روشهای اثر بخش یاددهی – یادگیری (مطالعه موردی: منابع یادگیری در آموزشهای کارآفرینی)
محورهای موضوعی : تعالی منابع انسانیمحمد باشکوه 1 , وجیه وفایی 2 , بهمن خداپناه 3 , مرضیه خداپناه 4
1 - دانشیار، گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل. ایران
2 - دانشجوی دکتری کارآفرینی- دانشگاه تهران- دانشکده کارآفرینی
3 - دکتری تخصصی کارآفرینی- دانشکده کارآفرینی- دانشگاه تهران
4 - کارشناس ارشد حسابداری-دانشگاه آزاد اردبیل
کلید واژه: ظرفیت کارآفرینانه دانشجو, آموزش کارآفرینی, ظرفیت کارآفرینانه اساتید, یاددهی اثربخش, منابع یادگیری کارآفرینانه,
چکیده مقاله :
چکیدههدف از انجام پژوهش حاضر، شناسایی روشهای موثر یاددهی-یادگیری در آموزش کارآفرینی بوده است. پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی بوده و از منظر شیوه گردآوری دادههت در رده تحقیقات آمیخته قرار دارد. در فاز اول پس از مطالعه اسنادی و طراحی چارچوب نظری، با خبرگان این حوزهمصاحبه عمیق و نیمهساختاریافته انجام گردید و از این طریق مدل مفهومی تحقیق طراحی گردید در این مدل، روشهای یاددهی کارآفرینانه منبعث از چهارمنبع یادگیری (مشاهده، گفتگو، منابع انتشاراتی، یادگیری از انجام کار) به عنوان متغیر مستقل، عملکرد یادگیری به عنوان متغیر وابسته و سه متغیر قابلیت کارآفرینانه دانشجو، قابلیت کارآفرینانه مدرس و حمایت دانشگاه، به عنوان متغیرهای تعدیلگر تعیین شد و مورد بررسی قرار گرفت. در مرحله دوم،جهت آزمون مدل، پرسشنامهای طراحی و میان دانشجویان کارآفرینی توزیع گردید. نتایج پژوهش نشان داد که روشهای یادگیری از مشاهده، یادگیری از منابع انتشاراتی و یادگیری رفتاری-تجربی، بر عملکرد یادگیری تاثیر مثبت دارد و در این میان قابلیت کارآفرینانه دانشجویان و مدرسان و حمایتهای دانشگاه، بر شدت اثربخشی هر روش تاثیرگذار است.
the purpose of the current research was to identify effective teaching-learning methods in entrepreneurship education. The current research is applied in terms of its purpose and it is in the category of mixed research from the point of view of data collection method. In the first phase, after studying the documents and designing the theoretical framework, an in-depth and semi-structured interview was conducted with the experts in this field and through this the conceptual model of the research was designed. of doing work) as an independent variable, learning performance as a dependent variable and three variables of student entrepreneurship ability, instructor entrepreneurship ability and university support were determined as moderating variables and were investigated. In the second stage, to test the model, a questionnaire was designed and distributed among entrepreneurship students. The results of the research showed that the methods of learning from observation, learning from published sources and behavioral-experimental learning have a positive effect on learning performance, and among them, the entrepreneurial ability of students and lecturers and the support of the university have an effect on the effectiveness of each method.Keywords: instruction methods, effectiveness, nascent entrepreneur, entrepreneurial learning source, student entrepreneurial capability, teacher entrepreneurial capability, university support.
_||_