تدوین مدل کیفی تعالی سرمایه انسانی در آموزش و پرورش ایران
محورهای موضوعی : تعالی منابع انسانیکژال شهریاری 1 , یحیی داداش کریمی 2 , کاوه تیمورنژاد 3 , داریوش غلامزاده 4
1 - مدیریت دولتی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد بناب
2 - مدیریت دولتی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد بناب
3 - مدیریت دولتی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز
4 - مدیریت دولتی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز
کلید واژه: مدل کیفی, آموزش و پرورش, الگوی تعالی, سرمایه انسانی,
چکیده مقاله :
سرمایه انسانی برای نهادآموزش و پرورش دارایی و سرمایه اصلی محسوب می شود ، کنش های مدیران در برساخت یک نگاه تحولی است و جزء زیربنایی ترین شاخص و مولفه در تحلیل کلان آموزش و پرورش به شمارمی آید. هدف این پژوهش تدوین مدل کیفی تعالی سرمایه انسانی در آموزش و پرورش ایران است. پژوهش حاضر به لحاظ ماهیت، اکتشافی و از نوع بنیادی و از نظر روش نمونهگیری، هدفمند میباشد. ابزار گردآوری اطلاعات مصاحبه نیمهساختاریافته بود که با انجام 1110 مصاحبه به اشباع نظری حاصل شد. دادهها با استفاده از روش کدگذاری گلیزری و با نرمافزار (MAXQDA11) تحلیل شدند. یافتهها نشان داد که مدل تعالی سرمایه انسانی در آموزش و پرورش ایران براساس کدگذاری دارای 5 مقوله اصلی و 31 مولفه فرعی است که در مجموع مولفههای اثرگذار در مولفههای تعالی سرمایه انسانی آموزش و پرورش را تشکیل میدهند. مدل کیفی حاصل از این پژوهش با در نظر گرفتن عوامل علّی از قبیل نتایج بیانگر این است که اهداف محتوایی (دانشی-شناختی)، اهداف فردی (روانشناختی)، اهداف فراشناختی، اهداف اجتماعی و اهداف ساختاری سازمانی در مدل کیفی تعالی سرمایه انسانی آموزش و پرورش ایران هستند.
Human capital is considered the main asset and capital for the educational institution, the actions of the managers are in the construction of a transformational view and it is considered as the most fundamental indicator and component in the macro analysis of education. The purpose of this research is to develop a qualitative model of human capital excellence in Iranian Education and Training. The present research is exploratory and fundamental in nature and purposeful in terms of sampling method. The data collection tool was a semi-structured interview, which reached theoretical saturation by conducting 1110 interviews. The data were analyzed using Glazier coding method and software (MAXQDA11). The findings showed that the human capital excellence model in Iran's education based on has 5 main categories and 31 sub-components, which in total constitute the effective components of the human capital excellence components of education and training. The qualitative model resulting from this research, taking into account causal factors such as the results, shows that is content goals (knowledge-cognitive), individual goals (psychological), metacognitive goals, and social goals and organizational structural goals. In the qualitative model of the excellence of human capital of Iran's education and training.
_||_