شناسایی الگوی جاری حکمرانی در دانشگاه آزاد اسلامی در زمینه توجه به صنعت و بازار
محورهای موضوعی : تعالی منابع انسانینعمت جعفریان اول 1 , هادی پوشافعی 2 * , حسین مؤمنی مهموئی 3 , امیر امیری رشخوار 4
1 - دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی، واحد تربت حیدریه، دانشگاه آزاد اسلامی، تربت حیدریه، ایران
2 - دانشیار مدیریت آموزشی ، گروه علوم تربیتی، دانشگاه بیرجند، بیرجند، ایران
3 - گروه علوم تربیتی، واحد تربت حیدریه، دانشگاه آزاد اسلامی، تربت حیدریه، ایران
4 - گروه علوم تربیتی، واحد سرخس، دانشگاه آزاد اسلامی، سرخس، ایران.
کلید واژه: حکمرانی دانشگاه آزاد, رابطه دانشگاه و صنعت, حکمرانی دانشگاهی بازارگرا,
چکیده مقاله :
هدف اصلی پژوهش حاضر شناسایی الگوی جاری حکمرانی دانشگاه آزاد اسلامی در زمینه توجه به صنعت و بازار بوده است. این پژوهش با استفاده از رویکرد کیفی و کاربست روش داده بنیاد انجام گرفت. جامعهی آماری شامل اعضای هیات رئیسه و رؤسای دانشکدههای واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی در استان خراسان رضوی بودهاند که از طریق نمونهگیری هدفمند از نوع ملاک محور انتخاب شدند. دادهها از طریق مصاحبهی نیمهساختاریافته با 15 نفر از مشارکتکنندگان (تا رسیدن به اشباع نظری) جمعآوری شدند. به منظور تجزیه و تحلیل دادهها، از روش کدگذاری باز، محوری و گزینشی استفاده گردید. در راستای تأمین روایی و پایایی از معیارهای لینکن و گوبا بهره گرفته شد. نتایج نشاندهنده 38 مفهوم محوری و 13 مقوله منتخب است که در قالب نظریه دادهبنیاد شامل ارتباط ناکارآمد دانشگاه، صنعت و بازار به عنوان پدیده محوری، شرایط علی (عوامل ساختاری – سازمانی؛ عوامل ارتباطی – تعاملی؛ عوامل علمی – حرفهای)، راهبردها (گرایش به رویکردهای سنتی در حکمرانی؛ عدم تنوع در شیوههای تأمین مالی؛ گسست ارتباطی دانشگاه و نهادهای واسط صنعتی- تجاری)، شرایط زمینهای (عوامل محیطی-زیرساختی)، شرایط مداخلهکننده تسهیلگر(ضرورتها و الزامات رقابتی؛ درسآموختههای منطقهای و جهانی؛ تودهای شدن آموزش عالی)، شرایط مداخلهگر محدودکننده (سیاستزدگی و محرکهای اجتماعی – فرهنگی) و پیامد (پیامدهای فردی؛ سازمانی و عمومی - اجتماعی) سازمان یافت.
The main goal of the current research was to identify the current governance model of Islamic Azad University in the field of attention to industry and market. This research was conducted using a qualitative approach and the application of the data-foundation method. The statistical population included the members of the board of directors and the heads of faculties of Islamic Azad University in Khorasan-Razavi province, who were selected through purposeful criterion-based sampling. Data were collected through semi-structured interviews with 15 participants (until theoretical saturation). In order to analyze the data, open, axial and selective coding method was used. In order to ensure validity and reliability, Lincoln and Goba criteria were used. The results show 38 core concepts and 13 selected categories, which in the form of data-based theory include ineffective communication between universities, industry and the market as a central phenomenon, causal conditions (structural-organizational factors; communication-interactive factors; scientific-professional factors) e), strategies (tendency to traditional approaches in governance; lack of diversity in financing methods; communication gap between universities and industrial-commercial intermediate institutions), background conditions (environmental-infrastructural factors), intervening conditions for facilitation -Ger (necessities and competitive requirements; regional and global lessons learned; massification of higher education), limiting intervening conditions (politicization and social-cultural stimuli) and consequence (consequences individual; organizational and general-social) was organized.
اشتراوس، آنسلم و کوربين، جوليت (1390). مبانی پژوهش کیفی: فنون و مراحل تولید نظریه زمینهای. مترجم؛ ابراهيم افشار، تهران: نشر نی.
امیری فرح¬آبادی، جعفر و ابوالقاسمی، محمود (1401). سهم و نقش حکمرنی دانشگاهی بازارگرا در تحقق کارکردهای دفاتر انتقال فنائری دانشگاهی. فصلنامه آموزش عالی، 14 (4)، 125-105.
امیری فرح¬آبادی، جعفر (1401). آموزش عالی در پرتوی فلسفه نئولیبرالیسم. تهران، انتشارات ارشدان.
فراستخواه، مقصود(1398). روش تحقیق کیفی در علوم اجتماعی (با تأکید بر نظریه پایه) گرنددتئوری(GTM). تهران: آگاه.
محمودی توپکانلود و معرفت، رحمان (1402). موانع کارآفرینی دانشگاهی و تجاری¬سازی دانش در رشته علم اطلاعات و دانش-شناسی. فصلنامه مطالعات کتابداری و سازماندهی اطلاعات، 34 (2)، صص 98-71.
نادری، نادر؛ بهاروند، فتانه و گوران، میلان (1402). تجاری¬سازی تحقیقات دانشگاهی در فراگرد کارآفرینی دانشگاهی با رویکرد فراترکیب. فصلنامه پژوهش¬های مدیریت عمومی، 16 (61)، صص 216-193.
نوروزی، مهناز؛ موسی¬خانی، مرتضی و سبحانی، عبدالرضا (1401). طراحی الگوی مشارکت ذینفعان در توسعه کارآفرینی دانشگاهی در ایران (مورد مطالعه: دانشگاه آزاد اسلامی). فصلنامه مدیریت راهبردی، 28 (81)، صص 173-157.
Christensen, T., Gornitzka, Å., & Ramirez, F. O. (Eds.). (2018). Universities as agencies: Reputation and professionalization. Springer.
Cornelius-Bell, A. (2021). University governance, radicalism and the market economy: Where student power gave way to economics and educative possibility to the corporate university. International Journal of Social Sciences & Educational Studies, 8(2), 76-87.
Croucher, G., Wen, W., Coates, H., & Goedegebuure, L. (2020). Framing research into university governance and leadership: Formative insights from a case study of Australian higher education. Educational Management Administration & Leadership, 48(2), 248-269.
Donina, D., & Hasanefendic, S. (2019). Higher Education institutional governance reforms in the Netherlands, Portugal and Italy: A policy translation perspective addressing the homogeneous/heterogeneous dilemma. Higher Education Quarterly, 73(1), 29-44.
Donina, D., & Paleari, S. (2019). New public management: global reform script or conceptual stretching? Analysis of university governance structures in the Napoleonic administrative tradition. Higher Education, 78, 193-219.
Franco, I., Saito, O., Vaughter, P., Whereat, J., Kanie, N., & Takemoto, K. (2019). Higher education for sustainable development: Actioning the global goals in policy, curriculum and practice. Sustainability Science, 14(6), 1621-1642.
Fuadi, D., Harsono, H., Syah, M. F. J., Susilo, A., Suhaili, S., & Wahyono, B. (2021). Self-Governance: Internationalization management of distinctive higher education towards the world class university. Indonesian Journal on Learning and Advanced Education (IJOLAE), 3(2), 96-113.
Huisman, J., & Stensaker, B. (2022). Performance governance and management in higher education revisited: international developments and perspectives. Quality in higher education, 28(1), 106-119.
Huyghe, A., Knockaert, M., Piva, E., & Wright, M. (2016). Are researchers deliberately bypassing the technology transfer office? An analysis of TTO awareness. Small Business Economics, 47(3), 589-607.
Jiang, F., & Kim, K. A. (2020). Corporate governance in China: A survey. Review of Finance, 24(4), 733-772.
Larrán Jorge, M., & Andrades Peña, F. J. (2017). Analysing the literature on university social responsibility: A review of selected higher education journals. Higher Education Quarterly, 71(4), 302-319.
Lucas, A. (2021). The authoritarian academy: corporate governance of Australia’s universities exploits staff and students and degrades academic standards. Pearls and Irritations.
Martínez-García, I., Padilla-Carmona, M. T., & Alastor, E. (2019). Understanding governance at university: from management to leadership. Journal of Applied Research in Higher Education, 11(3), 466-480.
Meoli, M., Paleari, S., & Vismara, S. (2019). The governance of universities and the establishment of academic spin-offs. Small Business Economics, 52, 485-504.
Mok, K. H. (2021). Managing neo-liberalism with Chinese characteristics: The rise of education markets and Higher education governance in China. International Journal of Educational Development, 84, 102401.
Nabaho, L. (2019). Shared governance in public universities in Uganda: Current concerns and directions for reform.
Ngo, J., & Meek, L. (2019). Higher education governance and reforms in Indonesia: Are the matrices of autonomy appropriate?. Journal of International and Comparative Education (JICE), 17-26.
Pronay, S., Keszey, T., Buzás, N., Sakai, T., & Inai, K. (2021). Performance of university technology transfer offices: evidence from Europe and Japan. International Journal of Productivity and Performance Management.
Sahlin, K., & Eriksson-Zetterquist, U. (2024). University Collegiality and the Erosion of Faculty Authority (p. 296). Emerald Publishing.
Sarrico, C. S., Rosa, M. J., & Carvalho, T. (2022). Introduction to the research handbook on academic careers and managing academics. In Research Handbook on Academic Careers and Managing Academics (pp. 1-16). Edward Elgar Publishing.
Stransky-Can, K. (2023). In between new public management and network governance in Austria, Finland and Scotland: Potential conflicts in autonomy understandings of governments and universities. Journal of the Knowledge Economy, 14(3), 2742-2766.