بررسی رابطه بین سبکهای رهبری مدیران و میزان سلامت سازمانی مدارس (ابتدایی پسرانه) نواحی هفتگانه آموزش و پرورش مشهد
محورهای موضوعی : علوم تربیتی
1 - کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی M.A
کلید واژه:
چکیده مقاله :
تحقیق حاضر به مطالعه رابطه بین سبکهای رهبری مدیریت مدیران و سلامت سازمانی مدارس میپردازد، دو جامعه آماری و به تبع آن دو نمونه آماری (مدیران و معلمین) را در بر دارد. جامعه آماری تحقیق شامل مدیران و معلمین مدارس ابتدائی پسرانه نواحی هفتگانه شهر مشهد است. نمونه آماری شامل 306 نفر میباشد که از 15 مدیر و 255 معلم تشکلیل شده است به منظور اندازه گیری هر یک از متغیرهای پژوهش از پرسشنامه استفاده شده است که شامل: 1Q: پرسشنامه LPC مبنی بر نظریه اقتضایی فیدلر جهت تعیین سبک رهبری مدیران از دیدگاه مدیر تنظیم شده است. 2Q: پرسشنامه OHIمبنی بر نظریه پارسونز جهت تعیین میزان سلامت سازمانی مدارس از دیدگاه معلمین تنظیم شده است. نتایج حاصله از یافته های تحقیق بیانگر وجود رابطه مستقیم و معنی دار بین سبک رهبری مدیران و میزان سلامت سازمانی مدارس است و همچنین بین سبک رهبری رابطه مدار با میزان سلامت سازمانی مدارس رابطه مستقیم و معنیدار وجود دارد. و بین سبک رهبری رابطه مدار و وظیفه مدار ضعیف با میزان سلامت سازمانی رابطه معکوس وجود دارد از اینرو می توان گفت مدیرانی که از سبک رهبری رابطه مدار استفاده میکنند نسبت به مدیرانی که از سبک رهبری رابطه مدار و وظیفه مدار ضعیف استفاده می کنند مدارس آنان از میزان سلامت سازمانی بالایی برخوردار است که در تحقیق حاضر نیز بیش از نیمی از مدارس از سبک رهبری رابطه مدار برخوردارند و دارای میزان سلامت سازمانی بالایی هستند و تنها تعداد بسیار کمی از مدارس از سبک رهبری تیمی و سبک رهبری وظیفه مدار برخوردارند.
The present research studies the relationship between the managers leadership styles and schools organizational health. Two statistical population following two statistical samples (managers and teachers) are introduced here the statistical population of the research includes managers and teachers of Mashhad seven district schools. The statistical sample includes 306 people consisting of 51 managers and 255 teaches, for measuring all. Research variable questionnaires are used as follows: Questionary no 1: LPC questionary which is prepared on the basis of the theory of fielders exigency in order to determine the managers leadership styles form the view point of the manager. Questionary 2: OHI questionary which is prepared on the basis of the theory of parsoonz in order to identify the level of the schools organizational health form the view point of the teachers. The results showed that there is a direct and meanistul relationship between the managers leadership styles and schools organizational health. It also showed a direct and meanigful relationship between the relation orientation leadership styles and schools organizational health level whereas, there was a reverse relationship between the week relation and duty-orientation leadership style and organizational health level. So it can be said thal those mangers who use relation-orientation leadership style haue schools with high organizational health in comparison with managers who use weak relation and duty- orientation leadership style. In the present research more than lalf of the schools hane relation-orientation leadership style and possess high organizational health. Only a few schools haue team leadership team leadership style and duty-orientation leadership style.