تأثیرفناوری اطلاعات بر آموزش
محورهای موضوعی : علوم تربیتی
1 - هیئت علمی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران
کلید واژه:
چکیده مقاله :
تغییرات سریع فناوری اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی در جهان امروز، جوامع معاصر را با چالشهای بیسابقه ای رو به رو ساخته است که کشور ما هم از این نظر مستثنا نیست. قرن بیست و یکم در انتظار دنیایی است که راهبری آن را اطلاعات به عهده دارد. انسان در گذر تاریخی خویش سه مرحله اصلی را طی نموده است. دوره اول با توسعه کشاورزی و وسعت زمینهای مزروعی، نظامهای قومی و عشیره ای به رشد و بالندگی رسیدند. هسته های اولیه مدنیت و نهادهای اجتماعی به خصوص مدارس شکل گرفت افراد تربیت شده این دوران که محصول تمدن روستاییاند افراد چند وجهی و علاقهمند بودند. با ظهور انقلاب صنعتی، انسان پای در دوره دوم یعنی عصر ماشین نهاد. در این دوره فناوری از تولید علم پیشی گرفت و علم را زیر مجموعه خود در آورد، علم پاسخگوی فناوری و نیازهای به وجود آمده در این دوران شده به تبع آن گرایشهای مهندسی به شدت رشد کرد و قافله سالار این عصر، فناوری شد. در این دوره مدارس شکل خاصی گرفت و به مقاطع ابتدائی و متوسطه تقسیم شد. این تقسیم بندی در دانشگاه شدید تر شد به طوری که شاید بتوان گفت ما متخصص ناخن پای چپ یا مژه هفتم چشم راست داریم. در بطن عصر ماشین، سیل مهاجرت به شهرها، و انباشت اطلاعات حرکتی در حال تکوین بود که تولید نسلهای رایانه ای را به دنبال داشت و سبب پای نهادن انسان به دوره سوم یعنی عصر اطلاعات شد. رشد سریع فناوری اطلاعات و ارتباطات تأثیرات شگرف و همه جانبه ای بر تمامی شئونات جامعه دارد و به عنوان عامل اصلی باعث افزایش بهره وری میشود و سبب تغییر در نظامهای موجود میگردد. برای بهتر زیستن در آینده آشنایی با زمینه های کاربرد فناوری اطلاعات ضروری است. اینترنت، اینترانت ،اکسترانت، پست الکترونیکی، یادگیری الکترونیکی، مدارس مجازی، دانشگاه های اینترنتی ،سواد اطلاعاتی، و جز آن نمونه هایی از کاربری فناوری اطلاعات است. در این مقاله سعی شده است به آموزش در عصر اطلاعات، آموزش الکترونیکی و نگاهی به رویکردهای سنتی و جدید آموزش داشته باشد.
The quick changes of social, cultural and economical technology in today’s world have embedded the present societies with unbelievable challenges that present societies with unbelievable challenges that our country is not also an exception the twenty one century is waiting for a world which will be led by information. People have pass three main phases in the history if the world process. In the first phase, tribal and ethnical systems had an acceptable progress as the result of agricultural and farming development, the initial nucleus of civil life and social structures specially schools were formed the people who were grown up in this period and were the product of village civilization had multi-lateral behaviors. Emerging the industrial revolution, the second period preceded, machine world began, in this period, technology the science production and science become its subcategory, so science fulfilled the technology as the result , engineering beranches quickly developed and become the outstanding convoy of the technology age, school were formed as primary and high schools. This slassification was more uninersit, level, so that we can say today we have spelialist for the left leg nail of the seventh eyelid of the right eye. In the bed of the machin age, the influx of people to the cities and accumulation of the moving information was being formed which led to produeiy the computer genenation , this happening vesulted in the third period advent, the quick denelopment of communicalion and information technology has a great and full scale impact an all aspects of the society , this quick change is the main fact of the productuity and changes in systems. Getling familianty with the usage of the information technology is necessary for a better life in the futunc internet, intranet, eatranct. Electronic post, electronic learning, virtual schools and universities, informatianl teachrology useages. In this article , the focus’s is on education in the information age, electronic education and a look at the traditional and ,modern methods of teaching.