ارائه مدلی برای نظام آموزشی الکترونیکی مؤسسات آموزش عالی کشور
محورهای موضوعی : آموزش عالیصاحب احمدی 1 , جعفر قهرمانی 2 , یدالله عباس زاده سهرون 3
1 - دانشجوی دکتری گروه مدیریت آموزشی، واحد مرند، دانشگاه آزاد اسلامی، مرند، ایران
2 - استادیار، گروه مدیریت آموزشی، واحد مرند، دانشگاه آزاد اسلامی، مرند، ایران
3 - استادیار، گروه مدیریت دولتی، واحد خوی، دانشگاه آزاد اسلامی خوی، ایران
کلید واژه: یادگیری الکترونیکی, آموزش الکترونیکی, موسسات آموزش عالی,
چکیده مقاله :
این پژوهش با هدف ارائه مدلی برای نظام آموزش الکترونیکی کشور صورت گرفته است. در راستای شناسایی این عوامل و در نهایت ارائه مدل، پرسشنامه ای در قالب متغیرهای کلامی طراحی شده و بین خبرگان توزیع گردید. جهت بررسی صحت و اعتبار سطوح، ابعاد و عوامل نیز پرسشنامه ای طراحی شد و میان داوطلبین توزیع شد. با توجه به شیوع بیماری کرونا و استفاده گسترده تمام مقاطع و دروس از آموزش الکترونیکی جهت نشان دادن اهمیت سیستم آموزش الکترونیکی از 100 فرد داوطلب که از آموزش های الکترونیکی دانشگاه های آزاد اسلامی استفاده می کردند، خواسته شد با توجه به دوره های برگزار شده در سیستم آموزش آنلاین دانشگاه، به سؤالات مطرح شده در پرسشنامه پاسخ دهند. جهت تجزیه و تحلیل داد ه ها از آزمون دوجمله ای برای تایید اجزای مدل توسط جامعه مورد مطالعه، اولویت بندی مولفه ها و شاخص ها با استفاده از آزمون فریدمن و وزن دهی به شاخص ها با روش میانگین موزون، ارائه شد. مدل مفهومی پژوهش در سطح مولفه ها و شاخص ها طراحی شد. این مدل با هشت مولفه ارتباط دانش پذیری، تعامل، نگرش مدرس نسبت به دانش پذیران، صلاحیت فنی مدرس، محتوا، نگرش نسبت به آموزش، تجربه سیال و نتایج یادگیری و تاثیرات فردی در28 شاخص به دست آمده است. نتیجه تعیین اولویت مولفه ها نشان داد بالاترین رتبه مربوط به"نتایج یادگیری و تاثیرات فردی" و کم ترین رتبه مربوط به "تعامل"می باشد.
زندی، ساسان. عابدی، داریوش. چنگیز، طاهره. یوسفی، علیرضا. یمانی، نیکو و کبیری، پیام. (1383). آشنایی با آموزش الکترونیکی به عنوان فناوری جدید آموزشی و ادغام آن در برنامههای آموزش پزشکی، مجلهی ایرانی آموزش در علوم پزشکی، 61: 11-23.
AbuSeileek, A. F. (2012). The effect of computer- assisted cooperative learning methods and group size on the EFL learners’ achievement in communication skills, Computers & Education, 58 (1): 231–239.
Chang, Ch., & Su, Y. (2012). Cross–cultural interface design and the classroom–learning environment in Taiwan, Turkish online journal of educational technology,11 (2): 82-93.
Chanlin, L. J., & Chan, K. Ch. (2010). Group learning strategies for online course, Social and Behavioral Sciences, 2: 397–401
Chavez, J., & Romero, M. (2012). Group awareness, learning, and participation in Computer Supported Collaborative Learning (CSCL), Social and Behavioral Sciences, 46: 3068–3073.
Cheng, C. H., & Lin, Y. (2002). Evaluating the best main battle tank using fuzzy decision theory with linguistic criteria evaluation, European journal of operational research, 142 (1): 174-186.
Chiu, Ch. H., & Hsiao, H., F. (2010). Group differences in computer supported collaborative learning: Evidence from patterns of Taiwanese students’ online communication, Computers & Education, 54 (6): 427–435.
Doner, W., Zinser, A., Colon, T.; Schartz, M. (1985). Distant training the basic science and medical treatments: evaluation of satellite communication, Distant education, 6: 4-33.
Garrison, D. R., Anderson, T., & Archer, W. (2000). Critical inquiry in a text-based environment: Computer conferencing in higher education, The Internet and Higher Education, 2 (2–3): 87–105.
Garrison, D. R., Cleveland-innes, M., & Fung, T. Sh. (2010). Exploring causal relationships among teaching, cognitive and social presence: Student perceptions of the community of inquiry framework, Internet and Higher Education. 13 (1): 31–36.
Janssen, J., Erkens, G., Kirschner, P. A., & Kanselaar, G. (2009). Influence of group member familiarity on online collaborative learning, Computers in Human Behavior, 25 (2): 161–170.
Janssen, J., Erkens., G., Kanselaar., G., & Jaspers., J. (2007). Visualization of participation: Does it contribute to successful computer-supported collaborative learning? Computers & Education, 49: 1037–1065.
Jessie, L. G. (2007). The Elements of a Professional Learning Community Professional learning communities will change how you and your staff view learning, Leadership Compass, 5 (2): 23-31
Kala, S., Esaramalay, S., & Patang, A. (2010). Electronic education and constructivism: a model for nursing training, Today nursing education, 30: 61-66.
Lidner, E., & Geronpa L. (1993). Information era encountering with education; case study about electronic classes, Information systems researches, 4 (1): 24-54.
Louise, j., Davis, R., Jenkins, D., & Tait, A. (2005). A review on evaluation of studies on computer-based learnings in nursing educations, Today nursing education, 25 (8): 586-597.
Matzat, U. (2013). Do blended virtual learning communities enhance teachers’ professional development more than purely virtual ones? A large-scale empirical comparison, Computers & Education, 60 (1): 40–51
Mohsenin, J. (2010). The Intersection of Community and Culture: A Model to Develop Culturally Diverse Online Learning Communities in U.S, Distance Education, Dissertation presented for philosophy of doctor in Walden University.
Nam, Ch., W., & Zellner, R. D. (2011). The relative effects of positive interdependence and group processing on student achievement and attitude in online cooperative learning, Computers & Education, 56(4): 680–688.
Rigelman, N. M., & Ruben, B. (2012). Creating foundations for collaboration in schools: Utilizing professional learning communities to support teacher candidate learning and visions of teaching, Teaching and Teacher Education, 28 (1): 979-989.
Shaw, R. S. (2013). The relationships among group size, participation, and performance of programming language learning supported with online forums, Computers & Education, 62 (1): 196–207
Slotte, V. & Tynjälä, P. (2005). Communication and collaborative learning at work: Views expressed on a cross Cultural eLearning course, International Journal on eLearning, 4 (2): 191–207
Terkland, R., & Broseska, K. (1994). Research on distant training in the paper of Koi, D, and Kim. J and Kim, S (2007). EPR training by web based electronic system: fluid theory perspective, Studies of human-computer, 65: 223-243
Velri, T., & Lord, D. (2000). Important factor in successful online-courses, International Journal of educational management,5 (14): 216-223.
Wang, Q. (2010). Using online shared workspaces to support group collaborative learning, Computers & Education, 55 (2): 1270–1276.
Weinberger, A., Stegmann, K., & Fischer, F. (2010). Learning to argue online: Scripted groups surpass individuals (unscripted groups do not), Computers in Human Behavior, 26 (3): 506–515.
Wenger, E. (2012). Knowledge management is a donut: shaping your knowledge strategy with communities of practice, Ivey Business Journal, 14 (5): 85-96.
Yang, L., and Maxwell, B. (2007). Nursing education: Theories and concepts in the paper of Kala, S., Esaramalay, S., & Patang, A. (2010). Electronic education and constructivism: a model for nursing training, Today nursing education, 30: 61-66.