بررسی تحلیل کارایی قیمتگذاری در صندوقهای قابل معامله (ETFs) دولتی در بورس تهران.
محورهای موضوعی : اقتصاد مالیمیثم کاویانی 1 , سید فخرالدین فخرحسینی 2
1 - دانشجوی دکتری مدیریت مالی، واحد علیآبادکتول، دانشگاه آزاد اسلامی، علیآبادکتول، ایران
2 - گروه حسابداری، واحد تنکابن، دانشگاه آزاد اسلامی، تنکابن، ایران
کلید واژه: کارایی, قیمت&lrm, گذاری, ETF,
چکیده مقاله :
صندوق قابل معامله در بورس (ETF) یک نوآوری مهم در کل بازارهای مالی جهانی از زمانی است که اولین مورد از این صندوقها در سال 1989 در بازار سهام کانادا راهاندازی شد. سپس در سال 1993 در بازار آمریکا معرفی شد. در کشور نیز ما نقطه عطف راهاندازی صندوقهای سرمایهگذاری از سال 92 به بعد است. هدف این پژوهش بررسی کارایی قیمتگذاری صندوقهای دولتی با رویکرد فلسفه تحقیقاتی اثباتگرایی - قیاسی است که در آن دادهها برای بررسی پاسخ به سوالات جمعآوری، تجزیه و تحلیل و تفسیر میشوند. از رگرسیون حداقل مربعات معمولی (OLS) برای تجزیه و تحلیل کارایی قیمتگذاری و پایداری آن استفاده شده است. نتایج پژوهش نشان میدهد ETFهای دولتی از جهت تنوع به شکل مناسبی برای سرمایهگذاران طراحی نشده و احتمالاً به دلیل حجم معاملات کم و تأخیر قیمتهای بازار در انعکاس ارزش خالص دارایی (NAV) کماکان بازارپذیری خوبی ندارد. از طرفی این صندوقها به طور متوسط با ارزش کمتری نسبت به NAVهای خود معامله میشوند و انحراف قیمتهای ETF از NAV (یعنی صرف یا کسر) برای صندوق واسطهگری مالی تا روز سوم و برای صندوق پالایشی تا روز دوم نیز از بین نمیرود. نتایج همچنین نشان داد که بین حجم معاملات ETFهای دولتی و نوسانات؛ و بین بازده ETF و انحرافات همزمان رابطه مثبت معنادار و نهایتاً رابطه منفی و معناداری نیز بین بازده و انحرافات با وقفه وجود داشته است. این یافتهها را میتوان شواهدی از خلاف کارایی بازار ETFهای دولتی تفسیر نمود.
An exchange-traded fund (ETF) is a major innovation in all global financial markets since the first of these funds was launched in 1989 in the Canadian stock market. It was then introduced to the US market in 1993. In our country, too, we are at the turning point of launching investment funds from 1992 onwards. The purpose of this study is to evaluate the pricing efficiency of government funds with the approach of positivist-deductive research philosophy in which data are collected, analyzed, and interpreted to examine the answers to questions. Ordinary least squares (OLS) regression has been used to analyze pricing efficiency and sustainability. The results show that government ETFs are not well designed for investors due to diversity and are probably not marketable well due to low trading volume and market price delays in reflecting net asset value (NAV). On the other hand, these funds are traded at a lower value than their NAVs on average, and the deviation of ETF prices from NAV (permium or discount) for the financial intermediation fund until the third day and for the refining fund until the second day from It does not disappear. The results also showed that between the volume of government ETF transactions and deviations; there was a positive and significant relationship between ETF returns and simultaneous deviations and finally a negative and significant relationship between returns and deviations with interruption. These findings can be interpreted as evidence of the weak-form efficiency of government ETFs.
بررسی تحلیل کارایی قیمتگذاری در صندوقهای قابل معامله (ETFs) دولتی در بورس تهران
چکیده
صندوق قابل معامله در بورس (ETF) یک نوآوری مهم در کل بازارهای مالی جهانی از زمانی است که اولین مورد از این صندوقها در سال 1989 در بازار سهام کانادا راهاندازی شد. سپس در سال 1993 در بازار آمریکا معرفی شد. در کشور نیز ما نقطه عطف راهاندازی صندوقهای سرمایهگذاری از سال 92 به بعد است. هدف این پژوهش بررسی کارایی قیمتگذاری صندوقهای دولتی با رویکرد فلسفه تحقیقاتی اثباتگرایی - قیاسی است که در آن دادهها برای بررسی پاسخ به سوالات جمعآوری، تجزیه و تحلیل و تفسیر میشوند. از رگرسیون حداقل مربعات معمولی (OLS) برای تجزیه و تحلیل کارایی قیمتگذاری و پایداری آن استفاده شده است. نتایج پژوهش نشان میدهد ETFهای دولتی از جهت تنوع به شکل مناسبی برای سرمایهگذاران طراحی نشده و احتمالاً به دلیل حجم معاملات کم و تأخیر قیمتهای بازار در انعکاس ارزش خالص دارایی (NAV) کماکان بازارپذیری خوبی ندارد. از طرفی این صندوقها به طور متوسط با ارزش کمتری نسبت به NAVهای خود معامله میشوند و انحراف قیمتهای ETF از NAV (یعنی صرف یا کسر) برای صندوق واسطهگری مالی تا روز سوم و برای صندوق پالایشی تا روز دوم نیز از بین نمیرود. نتایج همچنین نشان داد که بین حجم معاملات ETFهای دولتی و نوسانات؛ و بین بازده ETF و انحرافات همزمان رابطه مثبت معنادار و نهایتاً رابطه منفی و معناداری نیز بین بازده و انحرافات با وقفه وجود داشته است. این یافتهها را میتوان شواهدی از خلاف کارایی بازار ETFهای دولتی تفسیر نمود.
واژههای کلیدی: کارایی، قیمتگذاری، ETF
طبقهبندی موضوعی: G14, G12
مقدمه
صندوق قابل معامله در بورس1 (ETF) نشاندهنده نوآوری مهم کل بازارهای مالی جهانی از زمانی است که اولین مورد آن در بازار سهام کانادا در سال 1989 راهاندازی شد. پس از آن در سال 1993، این نوع صندوق در بازار آمریکا معرفی شد. آنهایی که به عنوان ETF شناخته میشوند، مانند صندوقهای سرمایه بسته معمولی برای هر نوع دارایی مانند سهام، کالا و اوراق قرضه رفتار میکنند. به طور کلی صندوق قابل معامله در بورس به برخی از شاخصهای خاص مرتبط هستند و از اینرو نزدیک به خالص ارزش دارایی2 (NAV) خود معامله میشوند. از آنجایی که ETF دارای پرتفوی است، مزایای تنوعبخشی را فقط با یک سهم ارائه میدهد. در اصل، سهام ETF باید عملکرد یکسانی با سهام پایه خود داشته باشند، که به معنای همان سطح ریسک است. اما به دلیل بازار ثانویه امکان واگرایی آنها وجود دارد. این واقعیت باعث میشود سهام ETF به طور قابل توجهی نوسان خود را افزایش دهد (مالوف و مدیروس3، 2014). از آنجایی که ETF را میتوان برای ایجاد تنوع در پرتفوی استفاده کرد (هوانگ و لین4، 2011)، لذا نسبت به صندوقهای سرمایهگذاری مشترک انعطافپذیرتر هستند زیرا میتوان آنها را در طول روز معامله کرد. همچنین، گزارشهای شاخص اساندپی در مقابل سرمایهگذاری فعال5 (SPIVA) نشان میدهد که اکثر مدیران فعال نتوانستند بر بازار غلبه نمایند. در مقایسه با صندوقی که به طور فعال مدیریت میشوند، ETFها به طور متوسط کارمزدهای مدیریتی کمتری دارند و شفافیت بیشتری دارند (گورسیو و رویتر6، 2014). بنابراین، یک روند صعودی در صندوقهای شاخص با مدیریت منفعل و صندوقهای ETF وجود دارد. چندین برنده جایزه نوبل (مانند دانیل کانمن، یوجین فاما، هری مارکوویتز و ویلیام شارپ7) و همچنین برخی از سرمایهگذاران مشهور (مانند جان بوگل و وارن بافت8) پیشنهاد کردند که افراد در صندوقهای منفعل با کارمزد پایین (یعنی ETF) سرمایهگذاری کنند. چندین موسسه وقفی دانشگاهی مانند دانشگاههای استنفورد، ییل و هاروارد اخیراً از این توصیه پیروی کرده و موقعیت خود را در ETFها افزایش دادهاند (العبدالجادر و موسی9، 2009). همچنین در کشور ما نقطه عطف تاریخچه صندوقهای سرمایهگذاری از سال 92 به بعد است. صندوقهای سرمایهگذاری در کنار دیگر رکنهای بازار سرمایه رشد کردند. با اینکه در کشور ما فعاليت اين صندوقها عمر کوتاهي دارد اما تعداد آنها در حال افزايش است (عادلی، 1395). همچنین از طرف دیگر مهمترین رویداد در این حوزه، آغاز به کار صندوقهای قابل معامله بود که با استقبال بازار مواجه شد و 5 صندوق قابل معامله تاسیس شده توانستند تا پایان همین سال 1392 حدود 2 هزار میلیارد سرمایه جذب کنند.
به جز این 5 صندوق، 26 صندوق دیگر هم مجوز فعالیت گرفتند و به این ترتیب تعداد صندوقهای سرمایهگذاری تا پایان سال 92 و با احتساب انحلال 4 صندوق به 119 صندوق رسید. سال 1395 که با صعود آغاز شده بود، نتوانست بازدهی مثبت را حفظ کند و روند نزولی را در پیش گرفت اما با این حال صندوقهای درآمد ثابت توانستند بازدهی مثبت خود را حفظ کنند و با 19 درصد سوددهی سرمایهگذاران زیادی را به خود جذب کنند. بنابراین سرمایهگذاران زیادی به سمت این صندوقها روانه شدند و تعداد آنها با جهش بیسابقهای به 8/1 میلیون نفر رسید. در پایان سال 1396 تعداد صندوقهای سرمایهگذاری به 172 صندوق رسید که ارزش داراییهای آنها بیش از 145 هزار میلیارد تومان و تعداد واحدهای سرمایهگذاری در آنها بیش از 3250 میلیارد واحد بوده است. در سال 1397 نیز تعداد صندوقهای سرمایهگذاری با احتساب صندوقهایی منحل شدند، به 163 صندوق رسید که در بین آنها 75 صندوق با درآمد ثابت، 20 صندوق مختلط و 68 صندوق سهامیوجود داشت و مجموع ارزش داراییهای همه صندوقها حدود 151 هزار میلیارد تومان بود. هم اکنون طبق آخرین گزارشهای بدست آمده در سال ۱۴۰۰ بیش از ۱۱۳ هزار میلیارد تومان ارزش معاملات این صندوقها در نتیجه معاملات ثانویه و پذیرهنویسی بوده که در نتیجه معاملاتی به حجم ۷۲ میلیارد واحد رقم خورده است و همچنین ارزش معاملات خرد صندوقها در پایان اسفند ۱۴۰۰ نسبت به مدت مشابه سال پیش از آن ۴۸ درصد و حجم معاملات آنها ۵۸ درصد رشد داشته است10.
دولت نیز در سال 98 برای واگذاری باقیمانده سهام خود در شرکتهای فعال بازار سرمایه بحث صندوقهای ETF را مطرح کرد و هدف خود را از این کار هر چه بیشتر مردمیکردن اقتصاد، تعمیق بازار سرمایه و انتفاع عامه مردم از رشد این بازار اعلام کرد. دولت با عرضه بخش قابل توجهی از سهام شرکتهای معتبر و ارزشمند در این صندوقها، سیل قابل توجهی از مردم را وارد بازار بورس کرد تا سهامیکه در اختیارشان است را مدیریت کنند. طبق برنامهریزی صورت گرفته اولین ETF دولتی ارائه شده در بورس تهران، ترکیبی از سهام دولت در سهم مربوط به سه بانک صادرات، تجارت و ملت و همچنین شرکتهای بیمه البرز و بیمه اتکایی امین بود که با نام «صندوق واسطهگری مالی یکم» با نماد واسطهگری مالی یکم به افراد حقیقی واگذار شد و این مقدمهای برای شناخت و استقبال عموم بیشتر نسبت به سرمایهگذاری در ETF بود. همچنین بعد از مدتی صندوق دولتی دوم تحت عنوان صندوق پالایشی با نماد پالایش از ترکیب سهام شرکتهای پالایشی نفت اصفهان (با نماد شپنا)، تهران (با نماد شتران)، بندرعباس (شبندر) و تبریز (با نماد شبریز) است. با نگاهی به این دو صندوق دولتی ملاحظه میگردد صندوق واسطهگری مالی یکم به جهت تنوع در سهام نوع صنعتی که در آن وجود دارد از دیدگاه تنوعبخشی تا حدودی به شکل علمی ایجاد شده است، در حالی که در صندوق پالایشی به علت عدم تنوع در سهام با توجه به نوع صنعت اصل تنوعبخشی زیر سوال رفته است. از اینرو به نظر میرسد ضمن اینکه نوع داراییها موجود در این صندوقها به خوبی انتخاب و تخصیص داده نشده است، نیاز است از دیدگاه علمی با در نظر گرفتن اصل تنوع بخشی و کارایی قیمتگذاری این صندوقها نقشه راه مناسبی برای متولیان صندوقهای خصوصی و دولتی ایجاد نمود، چنان چه سنجش و ارزیابی کارایی از گذشتههای بسیار دور موردتوجه بوده است (آزاد و پورزمانی، 1399) و به طور حتم مدیریت ناکارای صندوقها عواقب بدی خواهد داشت (محمودی و همکاران، 1398). از اینرو پژوهش حاضر برای اولین بار قصد دارد که با استفاده از دادههای روزانه ETFهای دولتی به کارآیی قیمتگذاری بپردازد و به طور کلی به این سوال پاسخ دهد که کارایی قیمتگذاری در این صندوقها چگونه است؟
پیشینه پژوهش
در خصوص کارایی قیمتگذاری صندوقهای دولتی پژوهشهای مختلفی در جهان انجام شده است که تمامی این پژوهشها میتواند مبنای مقایسه و چگونگی رفتار قیمتی آنها را در کشور ما نیز باشد. در یکی از این پژوهشها ژو و همکاران11 (2021) نشان دادند که با توجه به کاهش کارایی در بازار سرمایه چین، راههای بهبود کارایی قیمتگذاری در این صندوقها ضرورت دارد. نتایج پژوهش آنها همچنین نشان داد که کارایی قیمتگذاری سهام ETF به طور قابل توجهی بالاتر از سهامی است که توسط ETFها نگهداری نمیشود. کارایی قیمتگذاری پس از ورود ETFها به سهام اصلی به طور معناداری بهبود مییابد. برعکس، زمانی که ETFها از سهام اصلی خارج میشوند، کاهش معناداری در کارایی قیمتگذاری وجود دارد. المضاف و الحاشل12 (2020) در پژوهشی به کارایی قیمتگذاری صندوقهای قابل معامله در بورس عربستان پرداختند و نشان دادند که صندوقهای ETF عربستان در حال حاضر به دلیل حجم معاملات کم و تأخیر قیمتهای بازار در انعکاس ارزش خالص دارایی (NAV) تنوع مناسبی را برای سرمایهگذاران ارائه نمیکنند. المضاف (2019) در پژوهش دیگری به کارایی قیمتگذاری صندوق قابل معامله کشورهای همکاری خلیج فارس پرداخت و بدین نتیجه رسید که عربستان سعودی بهطور میانگین 41/0 دلار، بیشترین صرف دلاری را نشان میدهد. از سوی دیگر، امارات با میانگین کسر 06/0 دلار معامله میکند. علاوه بر این، انحرافات (صرف یا کسر) تا چهار روز در کویت ادامه دارند، در حالی که پس از یک روز در عربستان سعودی و قطر از بین میروند. وایت13 (2018) در پژوهشی با عنوان ETF و کارایی قیمتگذاری سهام با سرمایه کلان بدین نتیجه رسیدند که ارتباط بین تغییرات مالکیت ETF و همزمانی بازده سهام وجود دارد. چاروپات و میو14 (2018) در پژوهشی با عنوان کارایی قیمتگذاری صندوقهای قابل معامله اهرمی بدین نتیجه رسیدند که اگرچه انحرافات قیمت (از NAVs) به طور متوسط کوچک است، انحرافات بزرگ میتواند به خصوص با صندوقی که دارای ضریب اهرم بالایی هستند رخ دهد. صندوقهای گاو نر (یعنی آنهایی که ضریب مثبت دارند) بیشتر از صندوقهای خرس (یعنی آنهایی که ضریب منفی دارند) با کسر معامله میکنند. علاوه بر این، صندوقی که در یک سمت بازار هستند دارای انحرافات قیمتی هستند که با یکدیگر همبستگی مثبت دارند. در کشورمان نیز شاعرعطار و میرزاپور باباجان (1400) در پژوهشی با عنوان اثر شوک حاصل از دارایی پایه بر انحراف قیمتگذاری صندوقهای قابل معامله طلا بدین نتیجه رسیدند که انحراف قیمتگذاری پایا و قابل پیشبینی بوده و بنابراین میتواند به عنوان یک هزینه اضافی و ضمنی معامله تلقی شود. پژوهشگران دلیل قابل پیشینی بودن انحراف قیمتگذاری، پایداری و فرآیند کشف قیمت خاص این طبقه از داراییها است. همچنین استفاده از تابع واکنش ضربهای نشان داد که اثر شوک حاصل از دارایی پایه بر انحراف قیمتگذاری صندوقهای مورد نمونه یکسان بوده و پس از شش روز از بین میرود که نشاندهنده کارایی نسبی قیمتگذاری این صندوقها است. شاعرعطار و میرزاپور باباجان (1399) در پژوهش دیگر با عنوان تجزیه و تحلیل کارکرد کشف قیمت صندوقهای قابل معامله طلا در ایران بدین نتیجه رسیدند که علیت از بازار نقدی به سمت بازار ETF طلا بوده و 64 درصد کشف قیمت در بازار نقدی صورت میگیرد و این ابزار صرفاً پیرو بازار نقدی میباشد. معیار خطای ردیابی نشان از عملکرد بهتر بازار نقدی داشته و رهیافت انحراف قیمتگذاری نیز بیانگر این است که ETF طلا نسبت به بازار نقدی کمتر مورد اقبال عمومی بوده است. اقبالپور و باغانی (1396) در پژوهشی با عنوان اثرات متقابل ریسک و بازده صندوقهای سرمایهگذاری قابل معامله در بازار سرمایه ایران بدین نتیجه رسیدند که بین بازده صندوقهای قابل معامله در بورس اوراق بهادارتهران با بازده سایر صندوقها با وقفههای زمانی متفاوت رابطه معناداری وجود دارد و همچنین نوسانات بازده در صندوقهای قابل معامله در بورس اوراق بهادار تهران به سایر صندوقهای قابل معامله منتقل میشود باتوجه به اینکه مقادیر مجموع آلفا و بتا در اکثر صندوقها (8 صندوق از 10 صندوق) بیشتر از 1 بود در نتیجه اثر شوکهای مربوط به نوسانات در کوتاهمدت جز برای 2 صندوق از بین صندوقهای نمونه، از بین نمیرود.
مدل و سوالات پژوهش
این پژوهش قصد دارد به بررسی کارایی قیمتگذاری ETFهای دولتی از طریق پایداری انحرافات، چگونگی تنوعبخشی این صندوقها، درجه وابستگی بازده این صندوقها به درصد انحرافات و نوسانات در حینروز (روزانه)15 در قالب تصریح مدلهای رگرسیون مختلف به شرح ذیل بپردازد:
برای پاسخ به سوال اول که آیا ETFهای دولتی در بازار سرمایه کشورمان تنوع را برای یک سرمایهگذار انفرادی فراهم میکند یا خیر؟ از مدل بازار زیر و طبق تحلیل رگرسیون حداقل مربعات معمولی16 (OLS) همانند پژوهش آدجی17 (2009) پاسخ داده شده است:
(1)
که در آن بازده ETF و بازده شاخص کل بازار بورس تهران است. برای سنجش تنوعبخشی از ضریب تعیین R2 در مدل (1) استفاده شده است.
همچنین برای تعیین کارایی قیمتگذاری ETFهای دولتی و پاسخ به این سوال که پایداری انحرافات (تفاوت بین قیمت و NAV به عنوان صرف یا کسر) ETFهای دولتی چگونه است؟ مشابه پژوهشهای چارتریس18 (2013)؛ جارس و لاوین19 (2004)؛ کایالی20 (2007)؛ لین و همکاران21 (2006) و رومپوتیس22 (2012) از مدل رگرسیون OLS زیر استفاده شده است:
(2)
که در آن انحراف است (یعنی تفاوت بین قیمت روزانه صندوق و NAV) و انحراف با وقفه یک روزه است. اهمیت ، ، به ترتیب نشاندهنده پایداری یک، دو و سه روز است. در بازاری با سازوکار آربیتراژ کارا، انتظار میرود انحرافات برای دورههای بلندمدت پایدار نباشد. پایداری انحرافات نشان دهنده ناکارآیی است و میتواند فرصتهای آربیتراژی ایجاد کند.
همچنین برای بررسی چگونگی تاثیر نوسانات در حینروز ETF بر حجم معادلات صندوقها از معادله رگرسیون زیر استفاده شده که این مدل که برای توضیح حجم روزانه ETF اعمال میشود:
(3)
که در آن حجم ETF روزانه؛ C یک ثابت است. InraVolatilityt نوسانات در حینروز ETF است که به صورت زیر مورد سنجش قرار میگیرد:
در مدل فوق درصد مطلق تغییر در انحراف با وقفه است که به صورت محاسبه میشود:
مدل (4) نیز به بررسی چگونگی رابطه بین بازده و درصد انحراف ETFها به شرح ذیل پرداخته است:
(4)
که در آن درصد تغییر قیمتها و درصد تغییر در انحرافات محاسبه شده با استفاده از معادله
است.
و نهایتاً مدل (5) جهت بررسی واکنش بازده به قیمت صندوق مورد استفاده قرار گرفته است:
(5)
که در آن درصد تغییر در قیمت ETF است، درصد تغییر در NAV و درصد تغییر انحرافات با یک وقفه است.
روششناسی پژوهش
این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و به لحاظ روش اجرا جزو پژوهشهای توصیفی– همبستگی است و از آنجایی که در آن هدف کشف روابط از طریق جمعآوری دادهها برای آزمون فرضیه مبتنی بر نظریههای موجود است، از فلسفه پژوهشهای اثباتگرایی تبعیت میکند (کراتر و لنکستر23، 2009). نمونه آماری پژوهش دو صندوق ETF (دارای یکم و صندوق پالایشی) که دولت منتشر کرده میباشد که توسط بورس اوراق بهادار تایید و مورد معامله قرار گرفته است. دادههای روزانه برای برای دو صندوق دولتی از زمان در دسترس بودن دادههای آن استفاده شده است. دادههای پژوهش به صورت روزانه است که برای صندوق واسطهگری مالی یکم دادهها از تاریخ 4/4/1399 و همچنین برای صندوق پالایشی از تاریخ 9/9/1399 تا پایان 31/2/1401 در سایت https://www.fipiran.com در دسترس بوده و مورد استفاده شده است. همچنین پژوهش حاضر از ابزارها و تکنیکهای مختلف آماری و اقتصادسنجی جهت پشتیبانی از تحلیل و دستیابی به اهداف تعیین شده استفاده میکند که چنین روشهایی به طور مختصر توضیح داده شدند تا درک درستی از ارتباط این تکنیکها در پژوهش حاضر ایجاد نمایند.
تجزیه و تحلیل دادهها
آمار توصیفی
جدول (1) آمار توصیفی دادههای روزانه صندوقهای ETF دولتی را در قالب شاخصهای مرکزی و پراکندگی نشان میدهد. این جدول نشان میدهد که صندوق واسطهگری مالی یکم در بازدهی بر حسب قیمت پایانی نسبت به صندوق پالایشی کمی بیشتر نوسان داشته در حالی که بازدهی بر حسب NAV در صندوق پالایشی کمی بیشتر از واسطهگری مالی یکم دارای نوسان بوده است. همچنین در صندوق واسطهگری مالی با مقایسه بازدهی بدست آمده از قیمت پایانی و NAV آن مشاهده میشود که به طور متوسط این صندوق بازدهی منفی را ایجاد کرده و بیانگر حرکت قیمتی این صندوق با NAV خود است در حالی که در صندوق پالایشی این مقدار یکی مثبت و دیگری منفی است که بیانگر عدم توجه سرمایهگذاران به NAV پالایشی در تصمیمات خرید و فروش واحدهای سرمایهگذاری بر حسب NAV آن را نشان میدهد. نهایتاً اینکه حداکثر بازدهی روزانه بر حسب قیمت پایانی برای صندوق واسطهگری مالی یکم 1/15 درصد بوده که در قیاس با صندوق پالایشی بازدهی بیشتری ایجاد کرده است و دلایل آن نیز میتواند بیانگر تنوعبخشی مناسبتر صندوق واسطهگری مالی یکم نسبت به صندوق پالایشی باشد.
جدول 1. آمار توصیفی ETFهای دولتی | ||||
| بازده بر حسب قیمت پایانی | بازده بر حسب NAV | ||
| واسطهگری مالی یکم | پالایشی | واسطهگری مالی یکم | پالایشی |
میانگین | 00071/0- | 00042/0- | 0003/0- | 000765/0 |
میانه | 003/0- | 002/0- | 001/0- | 0000/0 |
حداکثر | 151/0 | 10/0 | 095/0 | 092/0 |
حداقل | 157/0- | 085/0- | 139/0- | 067/0- |
انحراف معیار | 0377/0 | 030/0 | 0258/0 | 0268/0 |
چولگی | 1846/0 | 549/0 | 0767/0- | 1533/0 |
کشیدگی | 354/4 | 130/4 | 273/4 | 758/2 |
مشاهدات (روزانه) | 458 | 349 | 458 | 349 |
همچنین شکل (1) و (2) روند حرکتی قیمت ETFهای دولتی و NAVهای آنها را به طور جداگانه نشان میدهد. این صندوقها از زمان تأسیس طی دوره 1399 تا اردیبهشت 1401 در یک بازار کاملا نوسانی عبور کردند. همانطوری که ملاحظه میگردد در شکل (1) صندوق واسطهگری مالی در تمامی روزهای معاملاتی خود پایینتر از NAV خود معامله شده و همان طوری که از روند نموداری دو خط ملاحظه میشود، تغییرات قیمت مبادلاتی با NAV هماهنگی داشته است اما در شکل (2) که مربوط به صندوق پالایشی است در نیمی از روزهای معامله خود قیمت پایانی و NAV تقریبا هماهنگ بوده در حالی که در نیمه دوم دوره عمر معاملاتی خود شکاف بین این دو مقدار زیاد شده که به نوعی بیانگر عدم توجه سرمایهگذاران به NAV در تصمیمات خرید واحدهای سرمایهگذاری در صندوق پالایشی را مجددا نشان میدهد.
تحلیل تنوعبخشی در ETFهای دولتی
جدول (2) نشان میدهد که آیا ETFهای دولتی در بازار سرمایه کشورمان از تنوعبخشی مناسبی برخوردارند یا خیر؟ انتظار داریم که صندوق واسطهگری مالی یکم نسبت به صندوق پالایشی تنوع بیشتری داشته باشند زیرا واسطهگری مالی یکم بر خلاف صندوق پالایشی که فقط بر یک بخش (یعنی صنعت پالایش) تمرکز کرده، کمی تنوع بیشتری دارد و تنوع بیشتر به معنی ریسک خاص کمتر است، در حالی که صندوق پالایشی از چهار شرکت پالایشی تشکیل شده است که میتواند سرمایهگذاران را در معرض ریسک خاص صنعت قرار دهند.
با بررسی نتایج بدست آمده از مدل (1)، مقدار ضریب تعیین بر اساس تاثیر بازدهی شاخص بازار بر بازدهی مبتنی بر NAV صندوق پالایشی در حالت عدم رابطه معناداری 0008/0 و برای واسطهگری مالی یکم 35/0 است، که به ترتیب نشاندهنده عدم تنوعبخشی مناسب در صندوق پالایشی است، در حالی که در صندوق واسطهگری مالی یکم 65 درصد از کل ریسک قابل تنوع است. به نظر میرسد تنوع بیشتر در واسطهگری مالی یکم به جهت حضور دو صنعت مختلف (بانک و بیمه) در پرتفوی است. با این حال، به دلیل ماهیت غیرنقدشونده سهام ETF و رفتار معامله خاص آنها، سرمایهگذارانی که در این ETFها خرید میکنند، نمیتوانند مزایای تنوعبخشی کسب کنند و این به نوعی از مقادیر متفاوت R2 بهدستآمده از مدل رگرسیون بازده شاخص بازار و بازده ETF (درصد تغییر در قیمتها) مشهود است. نتایج نشان میدهد ضریب تعیین که دو صندوق محدوده 8/43 و 1/45 دارند. بنابراین، بسیاری از تغییرات در بازده ETFهای دولتی را میتوان با حرکت در بازار توضیح داد (یعنی سطوح کم ریسک خاص).
جدول 2. بررسی تنوعبخشی صندوقهای دولتی ETFهای دولتی | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
متغیر وابسته | ضریب تعیین | واسطهگری مالی یکم | پالایشی | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
بازدهی مبتنی بر قیمت پایانی | R2 | 451/0 | 438/0 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
بازدهی مبتنی بر NAV | R2 | 35/0 | *0008/0 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
نکته: ردیف اول نتایج مدل رگرسیونی را ارائه می دهد:که در آن بازده ETF است (درصد تغییر قیمت)، Rm بازده شاخص بازار است،، ردیف دوم نتایج مدل رگرسیونی را نشان می دهد: که در آن بازده NAV است (درصد تغییر در NAV). * ضریب تعیین بدست آمده در حالت عدم معناداری است. همچنین شکلهای (1) و (2) نشان میدهد که بین قیمتهای ETF و NAV در صندوق پالایشی در قیاس با واسطهگری مالی یکم دارای واگرایی وجود دارد و این بیانگر ناکارآیی قیمتگذاری در صندوق پالایشی است در حالی که در صندوق واسطهگری مالی یکم به جهت تنوع بیشتر این ناکارایی خیلی مشهود نبوده است و دلیل آن به احتمال زیاد سرمایهگذاری سرمایهگذاران در این صندوق با در نظر گرفتن بازده مبتنی بر NAV است که میتوانند به بهبود نقدینگی و در نتیجه به افزایش کارایی در قیمتگذاری آن دست یابند و همچنین نتیجه نهایی آن دسترسی سرمایهگذاران به ریسک پایینتر پرتفوی متنوع ETF است. برای بررسی بیشتر روند حرکتی قیمت سهام صندوقهای دولتی با شاخص کل بازار با در نظر گرفتن شکل (3) که نمودار تعاملی صندوقهای دولتی با شاخص کل بازار را از تاریخ دوم آذرماه 1392 تا زمان نگارش مقاله را نشان میدهد و میتوان ملاحظه نمود که این صندوقها نتوانستند بر بازار غلبه کنند و در بیشتر دوره معاملاتی خطوط روند قمیتی این صندوقها زیر روند شاخص کل بوده است.
شکل (3) نمودار تعاملی صندوقهای دولتی با شاخص کل بازار (منبع: https://www.fipiran.com)
تحلیل کارایی قیمتگذاری در ETFهای دولتی برای ارزیابی پایداری انحرافات (یعنی صرف و کسر)، انحرافات را در روز t با وقفه یک، دو و سه روزه تحلیل شده است. از جدول (3) مشاهده میکنیم که انحراف قیمتETFها از NAV در یک و دو روزه (در فاصله اطمینان 99 درصد) و همچنین در سه روزه (در فاصله اطمینان 95 درصد) در صندوق واسطهگری مالی یکم و در یک و دو روزه (در فاصله اطمینان 95 درصد) در صندوق پالایشی از بین نمیرود.
|