ارائه الگوی برندسازی شخصی افراد کارآفرین در راستای افزایش سودآوری صنعت خودرو کشور مبتنی بر نظریه دادهبنیاد
محورهای موضوعی : اقتصاد مالی
ابوالقاسم پهلوان
1
,
حمید سعیدی
2
*
,
محمد علی عبدالوند
3
,
حمید رضا سعید نیا
4
1 - دانشجوی دکتری، گروه کارآفرینی، دانشکده مدیریت و اقتصاد ، دانشگاه عاوم تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
2 - استادیار، گروه مدیریت بازرگانی، واحد یادگار امامخمینی(ره) شهرری، دانشگاه آراد اسلامی ، تهران، ایران (نویسنده مسئول)
3 - استادیار گروه مدیریت بازرگانی دانشکده مدیریت و اقتصاد ، ,واحد علوم تحقیقات، دانشگاه آراد اسلامی، تهران ، ایران
4 - دانشیار گروه آموزشی مدیریت بازرگانی ، واحد تهران شمال، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
کلید واژه: برندسازی شخصی, کارآفرین, سودآوری, صنعت خودرو,
چکیده مقاله :
در محیط به شدت رقابتی، کارآفرینان در راه اندازی و مدیریت کسب و کار با چالشهای متنوعی از جمله افزایش هزینههای سربار و ورشکستگی مالی رو به رو هستند؛ کارآفرینان کسب و کار می توانند با اتخاذ رویکردها و سیاستهای اجرایی، نقش مهمی را در پیشگیری و جلوگیری از ورشکستگی و همچنین افزایش سودآوری صنایع به ویژه صنعت خودرو داشته باشند. با توجه به رشد روزافزون فعالیتهای کارآفرینانه، برندسازی شخصی به عنوان یکی از راهکارهای اصلی میتواند در توسعه صنایع و بسترسازی زمینههای سود و رشد به ویژه در صنعت خودرو مؤثر واقع شود. با توجه به اهمیت این موضوع، در مقاله حاضر سعی شده است عوامل مؤثر بر برندسازی شخصی افراد کارآفرین در راستای افزایش سودآوری صنعت خودرو بر اساس نظرات خبرگان به صورت نمونهگیری در دسترس و هدفمند که به تعداد 12 نفر تعیین شده از طریق مصاحبه، در قالب نظریه داده بنیاد، الگوسازی شود. براساس نتایج تحقیق، عوامل اصلی تأثیرگذار بر تقویت برندسازی شخصی افراد کارآفرین در صنعت خودرو در قالب الگوی پارادایمی نظریهی داده بنیاد و نظر خبرگان شناسایی و تدوین گردید. متغیرهای علّی شامل عوامل پیشبرنده فردی و عوامل پیشبرنده محیطی میباشد، متغیرهای مداخلهگر شامل تسهیلگرها میباشد، متغیرهای زمینهساز شامل بهرهگیری از فناوری، به کارگیری روشهای نوین صنعت و مشتری محوری میشود، متغیرهای راهبردی شامل راهبردهای قدرت برندسازی شخصی افراد کارآفرین میگردد و پیامد مدل موجب توسعه نوآوری، افزایش سودآوری و سهم بازار خواهد شد.
In highly competitive environment, entrepreneurs are facing various challenges in starting up and managing businesses, including increasing overhead costs and financial bankruptcy; By adopting approaches and executive policies, business entrepreneurs can play an important role in averting and preventing bankruptcy, as well as increasing the profitability of industries, especially the automobile industry. Considering the increasing growth of entrepreneurial activities, personal branding as one of the main solutions can be effective in the development of industries and the foundation of profit and growth areas, particularly in this challenging industry. The current study is conducted to create a model of the effective factors on the personal branding of entrepreneurs to increase the profitability in this industry. The participants are 12 managers selected via available and targeted sampling and the data is collected through interviews in the form of grounded theory. Based on the results of the research, the main factors influencing the strengthening of the personal branding of entrepreneurs in the automobile industry were identified and classified in the form of a paradigm model of the grounded theory of according to the opinions of experts. Causal variables include individual driving factors and environmental driving factors, intervention variables include facilitators, contextual variables include technology utilization, application of new industry and customer-oriented methods. Strategic variables include the personal branding power of entrepreneurs. The outcome of the model leads to the development of innovation, increasing profitability and market share.
فهرست منابع
آزاد فراهانی، فرزانه، علیقلی، منصوره. نعمتی زاده، سینا. (1401). ارائه مدل بازاریابی در شرایط رکود. فصلنامه اقتصاد مالی، دوره16، شماره1، پیاپی 58.
احمدیان، مجید. عابدی، زهرا. غفارزاده، حمیدرضا. (1393). ارزیابی شکست بازار در انعکاس ناکارایی زیست محیطی(مطالعه¬ی موردی: بازار خودروهای متداول در ایران). فصلنامه اقتصاد مالی. شماره29.
انصاری، منصور؛سیدین زاده، میرقاسم. (1395). برندسازی ایده ها: « صلح پایدار» به مثابه یکی از اصول گفتمانی انقلاب اسلامی.
بهاري، نادر؛ آقازاده، هاشم؛ روشن دل اربطاني، طاهر؛ صدقي، شهرام.(1396). طراحي الگوي برندسازي شهري براي توسعه کارآفريني (مورد مطالعه: شهرستان گرمي)، مجله توسعه كارآفريني، تابستان 1396، دوره 10، شماره 2.
تاجیک، سمیه، علی پور، ابوالفضل، تربتی، سروناز. (1399). نقش اینستاگرام در توسعه برند شخصی(مورد مطالعه: کاربران ایرانی اینستاگرام،1398). فصلنامه پژوهش های ارتباطی. دوره27، شماره103.
حیدری، فاضل. (1399). بررسی تأثیر ویژگی های برند شخصی ستاره ورزشی بر عشق به برند در بین مشتریان محصولات ورزشی برند جهانی، دومین کنفرانس ملی علوم انسانی و توسعه.
جوانی، وجیهه. (۱۳۹۶). الگوی پارادیمی برندسازی در صنعت ورزش، مجله مدیریت ورزشی، دوره نهم، شماره۱.
رستگار، على؛ خضری، رشید؛ کریمی یزدی، عبدالرسول.(۱۳۹۵). تأثیر برند بر رفتار مصرف کننده. مقاله منتشر شده در کنفرانس پژوهش های نوین در مدیریت، اقتصاد و حسابداری، برلین - آلمان.
صادقی، رحیم. (1399). شناسایی عوامل اثرگذار سرمایه های انسانی با رویکرد برند شخصی. کنفرانس ملی مدیریت برند.
فراهانی آزاد، فرزانه، علیقلی، منصوره. نعمتی زاده، سینا. (1401). ارائه مدل بازاریابی در شرایط رکود. فصلنامه اقتصاد مالی، دوره16، شماره1، پیاپی 58.
قادری مقدم، رضا. باثری، بیژن. فلیحی، نعمت. عباسی، غلامرضا. (1401). فصلنامه اقتصاد مالی، دوره16، شماره59. پیاپی59.
صفار، یاسر. عظیم زاده، مرتضی. کفاش پور، آذر. (1395)، مجله مدیریت و توسعه ورزش، دوره 4، شماره 1، 85-103
عزیزی، شهریار. جمالی کایک، شهرام. رضائی مرتضی. نشریه تحقیقات بازرایابی نوین، دوره2، شماره 4، پباپی 7
محقق نیشابوری، محمد سعید؛ طالبی، کامببز؛ سجادی، سید مجتبی. (1396). عوامل خروج کارآفرینان: تلفیق نگاه فردی-محیطی. توسعه آفرینی شماره37.
محمدی فر، یوسف. روستا، احمد. حمیدیزاده، محدرضا. قره چه، منیژه، (1395)، مدلی برای برندسازی شهری در ایران براساس نظریه ی داده بنیاد، فصلنامه مدیریت برند، دوره3، شماره 1.
منوریان، عباس؛ صفویه، جواد؛ آقاخانی، نرگس؛ رضایی نور، جلال. (1396). بررسی عوامل مؤثر در تدوین استراتژی های برند سازی دانشگاه های مبتنی بر آموزش الکترونیکی. فناوری آموزش. جلد11، شماره3.
محقق نیشابوری، محمد سعید؛ طالبی، کامببز؛ سجادی، سید مجتبی. (1396). عوامل خروج کارآفرینان: تلفیق نگاه فردی-محیطی. توسعه آفرینی. شماره37 :497-516.
Amoako, G. K., & Okpattah, B. K. (2018). Unleashing salesforce performance: The impacts of personal branding and technology in an emerging market. Technology in Society, 54, 20-26.
Ahmad Pour Dariani, M., Nickbin, H., & Karimi, A. (2012). [Factors affecting entrepreneurship development through agricultural advisory services corporations in Zanjan Province (Persian)]. Iranian Journal of Agricultural Economics & Development Research, 2(4), 535-46.
Ahmad, R., Hashim, L., & Harun, N. (2016). Criteria for effective authentic personal branding for academic librarians in Universiti Sains Malaysia libraries. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 224, 452-458.
Banet-Weiser, S. (2012). AuthenticTM: The politics of ambivalence in a brand culture (Vol. 30). NYU press.
Blaer, M., Frost, W., & Laing, J. (2020). The future of travel writing: Interactivity, personal branding and power. Tourism Management, 77, 104009.
Centeno. Edgar, Cambra-Fierro. Jesus, Vazquez-Carrasco. Rosario, Susan J. Hart, Dinnie,. Keith (2019) "The interplay betweenSME owner-managers and the brand-as-a-person", journal of product & brand management, https://doi. org/10. 1108/ jpbm-10-2017-1645.
Guillaume, D. (2020). Social dynamics and stakeholder relationships in personal branding. Journal of Business Research, Elsevier, vol. 106(C), pages 118-128.
Global Entrepreneurship Monitor (GEM), 2017. Global Report 2016/17. [online] Available at:
Luca.F.A., Ioan. C. A., Sasu. C (2015), The importance of the professional personal brand. The doctors`personal brand. 7th International Conference on Globalization and Higher Education in Economics and Business Administration, GEBA 2013, Procedia Economics and Finance 20 . pp 350 – 357.
Lucio Fuentelsaz & Consuelo González-Gil & Juan P. Maicas, 2015. "What determines entepreneurial failure: taking advantage of the institutional context," Documentos de Trabajo dt2015-05, Facultad de Ciencias Económicas y Empresariales, Universidad de Zaragoza.
Schawbel, D. (2010). Me 2.0, Revised and Updated Edition: 4 Steps to Building Your Future. Kaplan Publishing; Revised edition.
Schawbel, D. (2015). Developing your personal brand in the workplace.
Smith, G. (2009). Conceptualizing and testing brand personality in British politics. Journal of political marketing, 8(3), 209-232.
Mohammed, E., Steyn, R., & Mohammed, E. (2016). Personal branding: A systematic review of the research and design strategies used reported in journal articles relating to critical elements of personal branding. In Proceedings of the International Conference on Business and Management Dynamics 2016: Sustainable economies in the information economy (pp. 27-35).
Michel, G. (2017). From brand identify to polysemous brands: Commentary on Performing identities: Processes of brand and stakeholder identify co-construction”.Journal of Business Research, 70, 453–455.
Meisner, C. Ledbetter. (2020). Participatory branding on social media: The affordances of live streaming for creative labor. First published online.
Moen, P., & Hernandez, E. (2009). Social convoys: Studying linked lives in time, context, and motion. Guilford Press.
Morton, R. L. (2012). Bringing your personal brand to life: an effective brand communicates your distinct value. Healthcare executive, 27(1), 70-73.
Morgan, M. (2011). Personal Branding : Create your Value Proposition. Strategic Finance magazine; 9(3): 13–28.1-
Manurung, A. D. R. (2015). The influence of heroic leadership and learning organization to work achievement with authentic personal branding as mediator. Mediterranean Journal of Social Sciences, 6(5 S5), 18.
Nolan, L. (2015). The impact of executive personal branding on non-profit perception and communications. Public Relations Review, 41(2), 288-292.
Oriol Iglesiasa, Stefan Markovicb, Josep Rialpc,(2019), “How does sensory brand experience influence brand equity? Considering the roles of customer satisfaction, customer affective commitment, and employee empathy”,
Journal of Business Research, volume 96,pp 343-354.
Oshiro, K. F., Brison, N., & Bennett, G. (2021). Personal branding project in a sport marketing class. Journal of Hospitality, Leisure, Sport & Tourism Education, 28, 100308.
Pagis, M., & Ailon, G. (2017). The paradoxes of self-branding: An analysis of consultants’ professional web pages. Work and Occupations, 44(3), 243-267.
Vanderford, N. L. (2017). The “Me Brand”: Tips for Successful Personal Branding. ReSearch A Career Guide for Scientists, 119-138.