رد پای سوگند آیینی یادگار زریران در شاهنامه (پژوهشی پیرامون بیتی از داستان رستم و اسفندیار)
محورهای موضوعی : متون زبان و ادبیات فارسی
1 - استادیار گروه زبان و ادبیات فارسی، واحد کرج، دانشگاه آزاد اسلامی، کرج، ایران.
کلید واژه:
چکیده مقاله :
با بررسی رفتار کلی انسان باستان با این شگفتی رو به رو می شویم، که تنها، عملی مقدس و سپندینه می شود که به طریقی با حقیقتی که فراتر از خود آن ها است، شریک و انباز شود و به همین واسطه بی درنگ این اعمال مانا و جاوید شده و از هستی سرشار می گردند؛ از این رو این اعمال در نظر مردمان کهن جلوه گاهی قدسی یافته و یادگار کرداری ازلی می شوند، چرا که از زمان تاریخی فناپذیر جدا شده و به زمان بی زمانی مثالی و باقی می پیوندد. بنابراین ارزش اعمال انسان بستگی به این دارد که چقدر این اعمال با کرداری آغازین ارتباط داشته باشد. سوگند نیز یکی از اعمال آیینی است که در خاطرة ازلی انسان تبدیل به نمونه ای کهن شده است. وفای به عهد و پیمان در تاریخ مینوی بشر سابقه ای طولانی دارد و به آن روز باز می گردد که خداوند از انسان عهد گرفت، پیمانی که زنجیر وفای به آن تا ابد بر گردن انسان ها نهاده شد. قسم یا سوگند، آیینی است که می توان برای اثبات یک ادعا و یا برای رد اتهام و یا قبول انجام تعهدی در آینده باشد که برای ادای آن نیاز به مراسم آیینی است. بر این اساس می توان مراسم آیینی را نوع خاصی از گفتار و اعمال منظم (تکرارشونده) دانست، که از آموزه های خاطرات ازلی و ماورایی بشر سرچشمه می گیرد. این اعمال برای بیان احساسات دینی و مذهبی به کار گرفته می شود و به دلیل قدمت زیادی که دارند در بیشتر موارد با حماسه، اسطوره و سنت یک جامعه پیوند می خورند. حاصل این پژوهش که به روش تحلیل متن از نوع توصیفی-کتابخانه ای با شیوة مقابله ای و قیاسی است، نشان می دهد که برای سوگند آیینی موجود در متن کهن یادگار زریران، می توان نمونة مشابهی در شاهنامه (ادبیات فارسی دورة نو) یافت.
By investigating the general behavior of the ancient human being, we face a wonder that an action is considered holy if only it is related to something beyond human and mortal features and that is why such holy actions become immortal, timeless, and full of life. So in the conscience of ancient people, such actions are considered to be holy and they are reminders of an eternal deed that is separated from the mortal historical time and attached to a timeless immortal juncture. Therefore, the value of human actions depends on how much they are related to that first eternal deed. Oath is a ritual deed in the eternal memory of humankind which is turned into an old example. Being faithful to covenant has a long precedent in immaterial, spiritual, mankind history and it refers to that day in which God made a covenant with man, a pledge that put eternal fidelity chain around the human neck. An oath or pledge is a ritual that is used to prove a claim or reject an accusation or accept an obligation in the future that requires a ritual ceremony to be fulfilled. According to that, we can consider ritual ceremony as special and organized acts and words that originate from the eternal and transcendental memory of mankind. These actions are to explain the religious feelings, and because of their antiquity, in most cases, they are engaged with epic, myth, and traditions of a society. The result of this research which is a descriptive-library text analysis method with confrontational and deductive techniques shows that there is a similar example of olden Yadegar Zariran text ritual oath in Shahname (the new era of Persian literature).
کتاب ها
قرآن مجید(1361) ترجمه مهدی الهی قمشهای.
ابوالقاسمی، محسن(1388) تاریخ زبان فارسی، تهران: سمت.
آسانا، جیجاماسب(1371) متون پهلوی، سعید عریان، تهران: کتابخانه های جمهوری اسلامی ایران.
آموزگار، تفضلی، ژاله، احمد (1386) کتاب پنجم دینکرد، تهران: معین.
آموزگار، ژاله(1392) یادگار زریران، تهران: مهارت.
الیاده، میرچا(1384) اسطورة بازگشت جاودانه، بهمن سرکاراتی، تهران: طهوری.
باقری، مهری(1393) دین های ایران باستان، تهران: قطره.
بلعمی، ابوعلی(1380) تاریخ بلعمی، تصحیح ملک الشعرای بهار، تهران: زوّار.
بهار، مهرداد(1386) جستاری چند در فرهگ ایران، تهران: اسطوره.
پورداود، ابراهیم(1347) یَشت ها، جلد1، به کوشش بهرام فرح وشی، تهران: طهوری.
پورداود، ابراهیم 1347) ویسپرد، به کوشش بهرام فرح وشی، تهران: طهوری.
پین سنت، جان(1379) شناخت اساطیر یونان، ترجمة باجلان فرّخی، تهران: اساطیر.
تفضلی، احمد(1376) تاریخ ادبیات پیش از اسلام، به کوشش ژاله آموزگار، تهران: سخن.
ثعالبی، حسین بن محمد(1372) شاهنامة کهن، ترجمة محمد روحانی، مشهد: دانشگاه فردوسی.
خالقی مطلق، جلال(1389) یادداشت های شاهنامه، جلد2، تهران: مرکز دایره المعارف بزرگ اسلامی.
دادگی، فرنبغ(1369) بُندهش، ترجمة مهرداد بهار، تهران: توس.
دهخدا، علی اکبر(1373) لغتنامه، جلد 1 دورة جدید، تهران: دانشگاه تهران.
راشد محصل، محمد تقی(1389) دینکرد هفتم، تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.
راشد محصل، محمد تقی(1385) زند بهمن یسن، تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.
رسولی، سید جواد(1384) آیین اساطیری در پیشینة سوگند در ایران و جهان، تهران: سروش.
رضایی، مریم(1393) دینکرد چهارم، تهران: علمی.
ستاری، جلال(1389) آیین و اسطوره، تهران: مرکز.
صفا، ذبیح الله(1374) حماسهسرایی در ایران، تهران: فردوسی.
صفاری، نسترن(1396) موجودات اهریمنی در شاهنامه فردوسی، کرج: جام گل.
طبری، محمد بن جریر(1388) تاریخ طبری یا تاریخ الرسل و الملوک، ترجمة ابوالقاسم پاینده، تهران: اساطیر.
غیبی، بیژن(1379) «یادگار زریران»، پژوهشهای ایرانشناسی ناموارة دکتر محمود افشار، به کوشش ایرج افشار،تهران: مجموعه انتشارات ادبی و تاریخی بنیاد موقوفات دکتر محمود افشار.
فردوسی، ابوالقاسم(م1967) شاهنامه، مسکو: آکادمی علوم شوروی.
فردوسی، ابوالقاسم (1386) شاهنامه، به کوشش جلال خالقی مطلق و همکاران، جلد 1تا6، تهران: مرکز دایره المعارف بزرگ اسلامی.
کیانی، حسین(1371) سوگند در زبان و ادب فارسی، تهران: دانشگاه تهران.
ماهیار نوابی، یحیی(1374) یادگار زریران متن پهلوی با ترجمة فارسی و آوانگاری لاتین و سنجش آن با شاهنامه، تهران: اساطیر.
مسکویه راضی، ابوعلی(1376) تجارب الامم، ترجمة ابوالقاسم امامی و علینقی منزوی، جلد 1، تهران: توس.
مقدم، محمد(1342) راهنمای ریشة فعل های ایرانی، تهران: علمی.
نارمن شارپ، رِلف(1346) فرمان های شاهنشاهان هخامنشی، شیراز: پازینه.
نولدکه، تئودور(1369) حماسة ملی ایران، ترجمة بزرگ علوی، تهران: سپهر.
واحد دوست، مهوش(1387) نهادینه های اساطیری در شاهنامة فردوسی، تهران: سروش.
ورمازن، مارتین(1383) آیین میترا، ترجمة بزرگ نادرزاده، تهران: چشمه.
مقاله ها
بهار، محمد تقی(1321) سوگند در ادبیات فارسی، مهر ایران، شمارة 4 (دی ماه)، صص 212-206.
بهار، محمد تقی(1321) یادگار زریران، شاهنامة گشتاسب-حماسة ملی ایران قدیم، تعلیم و تربیت، شمارة 5-6(سال پنجم)، صص 264-257.
پور داود، ابراهیم(1321) سوگند، مجلة مهر، شمارة 75-76 ، صص 292-281.
حیدری، دریا(1392) سوگند در شاهنامه و ارتباط اساطیری آن با آب و آتش، پژوهش نامة ادب حماسی، شمارة 16، صص 62-35.
عابدی، حمید(1385) رسوم آیینی و ارزش های اخلاقی، مجلة حدیث زندگی، شمارة 29 (خرداد و تیر)، صص 30-26.
_||_Books
The Holy Quran (1982) Translated by Mahdi Elahi Ghomshei.
Abolghasemi, Mohsen (2009) History of Persian Language, Tehran: Samat.
Asana, Jijamasb (1992) Pahlavi Texts, Saeed Erian, Tehran: Libraries of the Islamic Republic of Iran.
Amoozgar, Tafazli, Jaleh, Ahmad (2007) The fifth book of Dinkord, Tehran: Moin.
Amoozgar, Jaleh (2013) Yadegar Zariran, Tehran: Skills.
Eliadeh, Mircha (2005) The Myth of Eternal Return, Bahman Sarkarati, Tehran: Tahoori.
Bagheri, Mehri (2014) Religions of Ancient Iran, Tehran: Qatreh.
Bal'ami, Abu Ali (2001) History of Bal'ami, corrected by Malekolshoara Bahar, Tehran: Zavar.
Bahar, Mehrdad (2007) A few essays on Iranian culture, Tehran: Myth.
Pourdavod, Ebrahim (1968) Yashtha, Volume 1, by Bahram Farahvashi, Tehran: Tahoori.
Pourdavod, Ebrahim 1968)) Vispard, by Bahram Farahvashi, Tehran: Tahoori.
Pin Saint, John (2000) Understanding Greek Mythology, translated by Bajlan Farrokhi, Tehran: Mythology.
Tafazli, Ahmad (1997) History of Pre-Islamic Literature, by Jaleh Amoozgar, Tehran: Sokhan.
Sa'labi, Hussein Ibn Mohammad (1993) Shahnameh Kohan, translated by Mohammad Rouhani, Mashhad: Ferdowsi University.
Khaleghi Motlagh, Jalal (2010) Shahnameh Notes, Volume 2, Tehran: The Great Islamic Encyclopedia Center.
Dadgi, Farnbagh (1990) Bandesh, translated by Mehrdad Bahar, Tehran: Toos.
Dehkhoda, Ali Akbar (1994) Dictionary, Volume 1 of the new course, Tehran: University of Tehran.
Rashed Mohassel, Mohammad Taghi (2010) Dinkard VII, Tehran: Institute of Humanities and Cultural Studies.
Rashed Mohassel, Mohammad Taghi (2006) Zand Bahman Yasen, Tehran: Institute of Humanities and Cultural Studies.
Rasouli, Seyed Javad (2005) Mythological ritual in the history of oath in Iran and the world, Tehran: Soroush.
Rezaei, Maryam (2014) Dinkard IV, Tehran: Elmi.
Sattari, Jalal (2010) Religion and Myth, Tehran: Center.
Safa, Zabihollah (1995) Epic song in Iran, Tehran: Ferdowsi.
Saffari, Nastaran (1396) Demonic creatures in Ferdowsi Shahnameh, Karaj: Gol Goal.
Tabari, Mohammad Ibn Jarir (2009) History of Tabari or the history of the messengers and kings, translated by Abu al-Qasim Payende, Tehran: myth
Gheibi, Bijan (2000) "Yadegar Zariran", Iranian Studies in the Name of Dr. Mahmoud Afshar, by Iraj Afshar, Tehran: Collection of Literary and Historical Publications of the Dr. Mahmoud Afshar Endowment Foundation.
Ferdowsi, Abolghasem (d. 1967) Shahnameh, Moscow: Soviet Academy of Sciences.
Ferdowsi, Abolghasem (2007) Shahnameh, by Jalal Khaleghi Motlagh et al., Volumes 1 to 6, Tehran: Center of the Great Islamic Encyclopedia.
Kiani, Hossein (1992) Oath in Persian Language and Literature, Tehran: University of Tehran.
Mahyar Navabi, Yahya (1995) Yadegar Zariran Pahlavi text with Persian translation and Latin transliteration and its comparison with Shahnameh, Tehran: Asatir.
Moskouyeh Razi, Abu Ali (1997) The Experiences of the Nations, translated by Abolghasem Emami and Alinaghi Manzavi, Volume 1, Tehran: Toos.
Moghadam, Mohammad (1963) Guide to the Roots of Iranian Verbs, Tehran: Scientific.
Norman Sharp, Ralph (1985) Orders of the Achaemenid Emperors, Shiraz: Pazineh
Noldeke, Theodore (1990) The National Epic of Iran, Bozorg Alavi's Translation, Tehran: Sepehr.
Vaheddoost, Mahvash (2008) Mythological Institutions in Ferdowsi Shahnameh, Tehran: Soroush.
Vermazan, Martin (2004) Mitra Religion,Bozorg Naderzadeh's translation, Tehran: Cheshmeh.
Articles
Bahar, Mohammad Taghi (1942) Oath in Persian Literature, Mehr Iran, No. 4 (January), pp. 212-206.
Bahar, Mohammad Taghi (1942) Yadegar Zariran, Goshtasb Shahnameh-National Epic of Ancient Iran, Education, No. 5-6 (fifth year), pp. 264-257.
Poor Davood, Ibrahim (1321) Oath, Mehr Magazine, No. 75-76, pp. 292-281.
Heidari, Darya (2013) Oath in Shahnameh and its mythological connection with water and fire, Journal of Epic Literature, No. 16, pp. 62-35
Abedi, Hamid (2006) Ritual customs and moral values, Journal of Hadith of Life, No. 29 (June and July), pp. 30-26.