بررسی مؤلفه های مکتب اکسپرسیونیسم در رمان همنوایی شبانۀ ارکستر چوب ها
محورهای موضوعی : متون زبان و ادبیات فارسی
1 - دانشجوی دکتری گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایران
کلید واژه: اکسپرسیونیسم, رضا قاسمی, همنوایی شبانۀ ارکستر چوبها, سینما, نقاشی,
چکیده مقاله :
جهانبینی انسان در آغاز قرن بیستم، تحت تأثیر جنگ جهانی اول، دستخوش دگرگونیهایی میشود و در پی آن، هنر این عصر نیز چهرهای دیگرگون مییابد. انسان در این دوران، انسانی است مرگاندیش و تلواسه و تشویش بر وجود او سایه افکنده است. رهاورد این فرایند در هنر، اکسپرسیونیسم است که بهعنوان مکتبی هنری، به بازنمایی وضعیت یادشده میپردازد و آثاری را به عرصۀ هنر عرضه میدارد که با آثار دورههای پیشین تفاوتهایی آشکار دارند. این مقاله کوشیده است با بهرهگیری از منابع کتابخانهای و بهروش توصیفی-تحلیلی، مؤلفه های مکتب اکسپرسیونیسم را در رمان همنوایی شبانۀ ارکستر چوبها، اثر رضا قاسمی، بررسی کند تا ضمن کمک به درک بهتر جنبههای اکسپرسیونیستی داستان، به معرفی بیشتر این اثر بهعنوان الگویی متفاوت در زمینۀ رماننویسی فارسی بپردازد. نتایج بهدست آمده نشاندهندۀ آن است که نویسنده از مؤلفه هایی همچون بیان ترس، مسائل روانی، سردرگمی، اعتقادات و باورها، روابط عاشقانه و پرداختن به شگردهایی مانند پیشگویی، ایجاد بحران هویت، تحریف واقعیت، مسخ، تاکید بر درهمریختن فرم و بیتوجهی به قواعد نگارشی بهره برده است و در بهکارگیری برخی از این مؤلفه ها، از بنمایههای مکتب اکسپرسیونیسم که در نمایشنامهنویسی و به ویژه سینمای اکسپرسیونیستی آلمان دیده می شود، متأثّر بوده است؛ ترس از مرگ، استفاده از ظرفیت فضاهای تاریک و نورپردازی، ایجاد اختلال در شخصیت راوی توسط سایۀ او و پیامدهای آن که به مشکلاتی همچون خودویرانگری و بحران هویت منجر می شود، ازجملۀ این موارد است؛ افزون بر این، ردپایی از نیم نگاه نویسنده به نقاشی اکسپرسیونیستی نیز در رمان به چشم میخورد که این ویژگی جلوهای خاص به اثر قاسمی بخشیده است.
At the beginning of the twentieth century, the human worldview is undergoing transformations under the influence of the First World War, and subsequently the art of this age is also transformed. Human in this era, the human being is the dying and the mutilation and the anxiety in his being shadowed. This process in art is Expressionism, which, as an artistic school, represents the state of the art and presents works of art that reveal differences with the works of earlier periods. This article attempts to explore the components of Expressionism school in romania in Hamnavayi-e Shabane-ye Orkestr-e Chubha by Reza Qasemi using library resources and descriptive-analytic methods to help better understand the expressive aspects of the story. Introducing more of this work as a different model in Persian novels. The results show that the author is from factors such as expression of fear, psychological problems, confusion, faiths and beliefs, Romance and dealing with such puzzles as prediction, creating a crisis of identity, distortion of reality, seduction, emphasis on dismembering the form, and neglecting the rules of writing, and using some of these components of the teachings of the expressionism school which has been implicated in playwriting, and in particular the expressionist cinema of Germany; The fear of death, the use of the capacity of dark spaces and lighting, the disturbance of the narrator's personality by his shadow, and its consequences that lead to problems such as self-destruction and the identity crisis; In addition, the footprint of the writer's half-way to the expressionist painting is also evident in the novel, which has a special effect on Qasemi's work.
کتاب ها
چیلورز، ایان و دیگران (1382) سبکها و مکتبهای هنری، ترجمۀ فرهاد گشایش، تهران: عفاف.
داد، سیما (1387) فرهنگ اصطلاحات ادبی، تهران: مروارید.
دونیس، دونیس ا (1389) مبادی سواد بصری، ترجمۀ نسیم منوچهرآبادی، تهران: خانۀ هنرمندان.
ذوالقدری (میرصادقی)، میمنت (1373) واژهنامۀ هنر شاعری، تهران: کتاب مهناز.
رید، هربرت (1380) معنی هنر، ترجمۀ نجف دریابندری، تهران: علمی و فرهنگی.
سبزیان مرادآبادی، سعید و میرجلالالدین کزازی (1388) فرهنگ نظریه و نقد ادبی، تهران: مروارید.
سعیدیان، عبدالحسین (1376) فرهنگ مصور مختصر چهارزبانۀ هنر نقاشی و آثار نقاشان جهان، تالیف و ترجمۀ عبدالحسین سعیدیان، تهران: علم و زندگی و پیکان.
سیدحسینی، رضا (1387) مکتبهای ادبی، جلد 2، تهران: نگاه.
شمیسا، سیروس (1394) مکتبهای ادبی، تهران: قطره.
قاسمی، رضا (1386) همنوایی شبانۀ ارکستر چوبها، تهران: نیلوفر.
کادن، جان آنتونی (1386) فرهنگ توصیفی ادبیات و نقد، ترجمۀ کاظم فیروزمند، تهران: شادگان.
گرگور، اولریش و انو پاتالاس (1384) تاریخ سینمای هنری، ترجمۀ هوشنگ طاهری، تهران: ماهور.
ناظرزادۀ کرمانی، فرهاد (1389) گزارهگرایی (اکسپرسیونیسم) در ادبیات نمایشی، تهران: سروش.
هیوارد، سوزان (1381) مفاهیم کلیدی در مطالعات سینمایی، ترجمۀ فتاح محمدی، زنجان: هزارۀ سوم.
مقالات
حسنزاده میرعلی، عبدالله (1394) بررسی و تحلیل مکتب اکسپرسیونیسم در ارمیا از رضا امیرخانی، مطالعات داستانی، دورۀ چهارم، شمارۀ 1، صص 20-36.
حسنلی، کاوس و طاهره جوشکی (1389) بررسی کارکرد راوی و شیوۀ روایتگری در رمان همنوایی شبانۀ ارکستر چوبها، ادبپژوهی، شمارۀ 12، صص 31-52.
زمانیان، مهدی (1381) اکسپرسیونیسم در ادبیات، کتاب ماه ادبیات و فلسفه، شمارۀ 54 و 55، صص 43-47.
صادقی، لیلا (1383) همزمانی همنوایی شبانۀ ارکستر چوبها با سلاخخانۀ شمارۀ پنج و بوف کور، کِلک، شمارۀ 149، صص 43-47.
یزدانیان، صفی (1387) خبر بد روی پل، سینما و ادبیات، شمارۀ 18، صص 12-13.
_||_Book
Chilorze, Ian et al. (2003) Art styles and schools, Translated by Farhad Geshaish, Tehran: Afaf.
Dada, Sima (2008) Dictionary of Literary Terms, Tehran: Morvarid.
Donis, Donis A. (2010) Principles of Visual Literacy, Translated by Nasim Manouchehrabadi, Tehran: Artists House.
Zolghadri (Mir Sadeghi), Meymant (1994 ) Dictionary of Poetic Art, Tehran: Mahnaz Book.
Reed, Herbert (2001) The Meaning of Art, translated by Najaf Daryabandari, Tehran: Scientific and Cultural.
Sabzian Moradabadi, Saeed and Mir Jalaluddin Kazazi (2009) Culture of Literary Theory and Criticism, Tehran: Morvarid.
Saeidian, Abdolhossein (1997) A brief illustrated four-language illustrated culture of the art of painting and the works of world painters, written and translated by Abdolhossein Saeidian, Tehran: Science and Life and Peykan.
Seyed Hosseini, Reza (2008) Literary Schools, Vol. 2, Tehran: Negah.
Shamisa, Sirus (2015) Literary Schools, Tehran: Qatreh.
Ghasemi, Reza (2007) Night accompaniment of the Wood Orchestra, Tehran: Niloufar.
Kaden, John Anthony (2007) Descriptive Culture of Literature and Criticism, translated by Kazem Firoozmand, Tehran: Shadegan.
Gregor, Ulrich and Ano Patalas (2005) History of Art Cinema, translated by Houshang Taheri, Tehran: Mahour.
Nazerzadeh Kermani, Farhad (2010) Expressionism in Dramatic Literature, Tehran: Soroush.
Hayward, Susan (2002) Key Concepts in Cinematic Studies, translated by Fattah Mohammadi, Zanjan: Third Millennium.
Articles
Hassanzadeh Mir Ali, Abdo ... (2015) A Study and Analysis of the School of Expressionism in Jeremiah by Reza Amirkhani, Fiction Studies, Volume 4, Number 1, pp. 20-36.
Hassanli, Kaus and Tahereh Joshki (2010) A Study of the Narrator's Function and Narrative Method in the Night owl Orchestra of the Woods Orchestra, Literature Research, No. 12, pp. 31-52.
Zamanian, Mehdi (2002) Expressionism in Literature, Book of the Month of Literature and Philosophy, Nos. 54 and 55, pp. 43-47.
Sadeghi, Leila (2004) Simultaneous harmony of the night orchestra of woods with the slaughterhouse number five and the blind owl, Kelk, number 149, pp. 43-47.
Yazdanian, Safi (2008) Bad News on the Bridge, Cinema and Literature, No. 18, pp. 12-13.