در این پژوهش بعد از سنجش توانایی نرم افزار آباکوس و اطمینان از نتایج، دو عدد تیر پیشتنیده مقاومسازی نشده بهعنوان مدلهای مرجع و 24 عدد تیر پیشتنیده مقاومسازی شده با الیاف تقویتی کربن و شیشه و کاربرد بتن های با مقاومت 30، 40 و 50 مگاپاسکال و کابل های پیشتنیدگی به ا چکیده کامل
در این پژوهش بعد از سنجش توانایی نرم افزار آباکوس و اطمینان از نتایج، دو عدد تیر پیشتنیده مقاومسازی نشده بهعنوان مدلهای مرجع و 24 عدد تیر پیشتنیده مقاومسازی شده با الیاف تقویتی کربن و شیشه و کاربرد بتن های با مقاومت 30، 40 و 50 مگاپاسکال و کابل های پیشتنیدگی به اقطار 20،16 و 22، میلیمتر مدل سازی شدند. پس از تحلیل عددی تیرهای بتن مسلح پیشتنیده با و بدون الیاف تقویتی، ظرفیت باربری آنها بررسی شد. نتیجه شد که در تیرهای ساده بتن مسلح و پیشتنیده، ترکهای حاصل از خسارت کششی در مقطع میانی تیرها با حداکثر تنش، به شکل پیوسته به سمت تکیهگاهها با شیب ملایم کاهش یافتهاند. در تیرهای ساده بتن مسلح و پیشتنیده، بیشترین تنشها در آرماتورهای کششی در پایین تیر ایجاد شدند و در آرماتورهای برشی نیز تنش در مقطع میانی تیرها شروع شده و در وجه پایین مقطع تیر بیشینه خود را نشان دادند. به علاوه، در تیرهای ساده بتنی پیشتنیده با افزایش تعداد کابل های پیشتنیدگی از 1 به 2 و 3، ظرفیت افزایش یافت؛ ظرفیت تیرهای دارای 3 کابل، نسبت به تیرهای دارای 1 و2 کابل به ترتیب، %79 و % 22 افزایش داشتند. ظرفیت تیرهای بتنی پیشتنیده با بتن 50 مگاپاسکال به تیرهای بتنی پیشتنیده ساخته شده از بتن های با مقاومت 30 و 40 مگاپاسکال به ترتیب به میزان، %6 و %5 افزایش نشان دادند. با مقایسه مدلهای مقاومسازی شده با استفاده از الیاف کربن نسبت به شیشه، بهطور میانگین ظرفیت در تیرهای حاوی الیاف کربن نسبت به تیرهای حاوی الیاف شیشه، حدود %12 افزایش داشته است.
پرونده مقاله
در این تحقیق یک مخزن بتنی مسلح غیر مدفون حاوی سیال با ارتفاع های متغییر به ابعاد 1*1*4 متر تحت ضربه ناشی از انفجار با مقادیر مختلف تی ان تی با جرمهای 10 و 12 و 14 و 16 و 18کیلوگرم در فواصل5/2، 4 و 5/5 متر در دو موقعیت جانبی و بالای جداره پیرامونی مخزن بر روی سطح زمین م چکیده کامل
در این تحقیق یک مخزن بتنی مسلح غیر مدفون حاوی سیال با ارتفاع های متغییر به ابعاد 1*1*4 متر تحت ضربه ناشی از انفجار با مقادیر مختلف تی ان تی با جرمهای 10 و 12 و 14 و 16 و 18کیلوگرم در فواصل5/2، 4 و 5/5 متر در دو موقعیت جانبی و بالای جداره پیرامونی مخزن بر روی سطح زمین مورد بررسی قرار گرفته است. جهت شبیهسازی از روش (Blast Enhanced LBE (Load با نرمافزار دینامیکی غیرخطیLS-DYNA و همچنین برای شبیهسازی ضربه ناشی از موج انفجار، از روش حل صریح اکسپلیسیت استفاده شده است. پس از صحت سنجی روش عددی با مطالعات آزمایشگاهی با تغییر فواصل و مقادیر تی ان تی اثر ضربه، میزان فشار و آسیب وارده به مخزن مورد بررسی قرار گرفته است. نتایج نشان میدهد بحرانیترین وضعیت در حالتی که تی ان تی در موقعیت جانبی از مخزن در فاصله 5/2 متری است و به ترتیب با 2/1، 4/1، 6/1و 8/1 برابر کردن مقدار تی ان تی اثر ناشی از ضربه انفجار و فشار وارده به مخزن حدود %20، 30%، 36%و 43% افزایش یافته و خرابی نیز بیشترین گسترش را داشته است. با افزایش 25% ارتفاع سیال در مخزن مقدار فشار وارد بر مخزن نسبت به حالت خالی از سیال حدود 20٪ کاهش یافته است. همچنین این مقدار با افزایش ارتفاع سیال به 50%، 75% و 100% به ترتیب با کاهش 28%، 43%، 62% همراه بوده است که بیانگر کاهش میزان آسیب و گسترش خرابی در بدنه مخزن با افزایش ارتفاع سیال میباشد.
پرونده مقاله
سازههای زیرزمینی بهترین گزینه برای احداث قرارگاههای فرماندهی و کنترل، پناهگاهها، انبار سلاحها و تجهیزات مهم و صنایع دفاعی میباشند. یکی از موضوعات مهمی که پیرامون آنها مطالعات نسبتاً محدودی انجامشده است و ممکن است در طراحی این نوع سازهها لحاظ نشود، نحوه اعمال بار چکیده کامل
سازههای زیرزمینی بهترین گزینه برای احداث قرارگاههای فرماندهی و کنترل، پناهگاهها، انبار سلاحها و تجهیزات مهم و صنایع دفاعی میباشند. یکی از موضوعات مهمی که پیرامون آنها مطالعات نسبتاً محدودی انجامشده است و ممکن است در طراحی این نوع سازهها لحاظ نشود، نحوه اعمال بارگذاری ناشی از پرتاب بمبهای هواییِ هواپیماها بر روی سازههای مدفون زیرزمینی میباشد. وقوع بارهای انفجاری بهصورت همزمان و چندمرحلهای ناشی از پرتاب موشک از هواپیما و پهبادها نیز پاسخ سازهای مدفون را تحت تأثیر قرار میدهد. ازاینرو در مطالعهی حاضر پس از صحت سنجی مدل عددی با یک مدل واقعی، به بررسی مقایسهای اثر بمبهای همزمان و چندمرحلهای بر پاسخ سازههای امن مدفون در خاک با استفاده از روش اجزاء محدود پرداختهشده است. بررسی این موضوع در چهار حالت با عمق دفن ثابت و موقعیت قرار گیری انفجار مختلف انجام گرفته است. نتایج حاصل از بیشینه تنشهای ایجادشده نشان میدهد، که در حالت اعمال بارهای ناشی از بمبگذاری چندمرحلهای، سازههای زیرزمینی موردبررسی، در تمامی موقعیتهای در نظر گرفتهشده، متحمل تنشهای بیشتری نسبت به حالت بارگذاری انفجاری همزمانشده است. تفاوت این تغییرات در برخی نقاط تا حدود 15 درصد مشاهده گردیده است.
پرونده مقاله
جانمایی تجهیزات در سایت پروژه های ساخت، یکی از مهمترین و ضروری ترین مراحل اولیه در مدیریت ساخت پروژه هاست که به طور قابل توجهی بر بهر ه وری پروژه تأثیر دارد. از آنجا که تاورکرین یکی از تجهیزات کلیدی در سایت های ساخت می باشد، جانمایی بهینه و مدیریت عملیات آن می تواند عم چکیده کامل
جانمایی تجهیزات در سایت پروژه های ساخت، یکی از مهمترین و ضروری ترین مراحل اولیه در مدیریت ساخت پروژه هاست که به طور قابل توجهی بر بهر ه وری پروژه تأثیر دارد. از آنجا که تاورکرین یکی از تجهیزات کلیدی در سایت های ساخت می باشد، جانمایی بهینه و مدیریت عملیات آن می تواند عملکرد ساخت را بهبود بخشد. تعیین نوع و مکان بهینه تاور کرین، یک مساله بهینه سازی ترکیباتی پیچیده سخت است که عوامل درهم قفل شده متعددی در آن تاثیر دارند و حل آن در مقیاس بزرگ از طریق روش های ریاضی دقیق میسر نیست. از این رو استفاده از الگوریتم های فراابتکاری برای حل آن ضروری است. محل قرارگیری تاورکرین بر ظرفیت مورد نیاز آنو در نتیجه بر هزینه های کلی حمل و نقل مصالح تاثیر دارد که مدت ها در تحقیقات مورد توجه نبود. اخیرا در تحقیق جدیدی ظرفیت تاورکرین به صورت متغیرتصمیم گیری وارد مدلسازی ریاضی شده است. اما مساله در مقیاس کوچک و با روش دقیق حل شده است. از آنجا که در سایت با مقیاس واقعی فضای امکان پذیر جواب مساله افزایش مییابد، لذا استفاده از تکنیک های دقیق برای دستیابی به جواب بهینه عملی نیست و استفاده از الگوریتم های فراابتکاری برای حل مساله ضروری است. این پژوهش در مقیاس بزرگ با استفاده از الگوریتم ژنتیک نوع و مکان بهینه تاورکرین ومحل بهینه عرضه مصالح به عنوان متغیرهای تصمیم گیری را بر اساس به حداقل رساندن کل هزینه حمل و نقل مصالح ارائه می دهد. نتایج نشان می دهد که الگوریتم ژنتیک با موفقیت جواب بهینه راپیدا کرده و منجربه کاهش حدود 14 درصدی در هزینه حمل ونقل مصالح در مقایسه با زمانی که طرحبندی سایت بر اساس تجربه باشد، می شود.
پرونده مقاله
گرمایش کره زمین و تاثیرات ناشی از آن در محیط زیست، از بحرانهای پیش روی انسان است. یافتن راهی جهت کاهش عوامل تشدید کننده این گرمایش، در مدیریت و کنترل این بحران تاثیرگذار میباشد. از مهمترین عوامل افزایش درجه حرارت اتمسفر، گازهای گلخانهای هستند. کارخانجات تولید سیمان ب چکیده کامل
گرمایش کره زمین و تاثیرات ناشی از آن در محیط زیست، از بحرانهای پیش روی انسان است. یافتن راهی جهت کاهش عوامل تشدید کننده این گرمایش، در مدیریت و کنترل این بحران تاثیرگذار میباشد. از مهمترین عوامل افزایش درجه حرارت اتمسفر، گازهای گلخانهای هستند. کارخانجات تولید سیمان با انتشار مقادیر عمده CO2 نقش ویژه ای در افزودن این گاز در جوّ دارند. یافتن راهی جهت کاهش مصرف سیمان، می تواند گامی موثر در کنترل افزایش سالیانه دمای کره زمین باشد. دراین مطالعه بمنظور یافتن طرح بهینه جایگزینی پوزولان معدنی محلّی با بخشی از سیمان، دو طرح اختلاط با چهار گونه 5، 10، 15 و 20 درصد وزنی جایگزین بخشی از سیمان بتن گردید و آزمونهای مقاومت فشاری وکیفیت بتن درآنها مورد ارزیابی قرارگرفت. عناصر تشکیل دهنده بتن و تاثیر افزودن پوزولان معدنی محلی، توسط آزمون XRD و همچنین ریخت شناسی و رفتار ریزساختاری بتن توسط آزمایشSEM بررسی شد. نتایج نشان داد که بهترین میزان جایگزینی این پوزولان به سیمان دربتن، معادل 15درصد وزنی سیمان است و باعث افزایش 24 درصدی مقاومت فشاری نسبت به بتن سیمانی معمولی میشود. واکنش پوزولانی مطلوب باعث کاهش میزان Ca(OH)2 و CaCO3 در بتن شد. همچنین این پوزولان باعث کاهش منافذ، افزایش بهبود و یکپارچگی ناحیه انتقال سطحی (ITZ) در بتن در مقایسه با بتن سیمانی معمولی گردید. با توجه به اثرات این پوزولان در تقویت ساختار و کاهش مصرف سیمان در بتن، پوزولان معدنی محلی مورد مطالعه را میتوان به عنوان مادهی کاهنده سیمان با افزایش مقاومت در بتن و دوستدار محیطزیست معرفی کرد.
پرونده مقاله
یکی از سیستم های سازه ای جدید مورد استفاده در سازه های بلند مرتبه، سیستم های سازه ای قطری می باشد. در این نوع سیستم سازه ای، ستون ها حذف شده و اعضای قطری جایگزین آنها می شوند. به عبارت دیگر اعضای قطری علاوه بر تحمل بارهای ثقلی، بارهای جانبی را نیز کنترل می کنند و دیگر ن چکیده کامل
یکی از سیستم های سازه ای جدید مورد استفاده در سازه های بلند مرتبه، سیستم های سازه ای قطری می باشد. در این نوع سیستم سازه ای، ستون ها حذف شده و اعضای قطری جایگزین آنها می شوند. به عبارت دیگر اعضای قطری علاوه بر تحمل بارهای ثقلی، بارهای جانبی را نیز کنترل می کنند و دیگر نیازی به طراحی سیستم باربر جانبی برای سازه نمی باشد. ساختمان های ساخته شده با این سیستم، علاوه بر نوآوری در سیستم سازه ای، طرح معماری زیبا و منحصر به فردی دارند. یکی از مهمترین و تاثیرگذارترین پارامتر طراحی در سازه های قطری، تعیین زاویه اعضای قطری می باشد. این زاویه به طور مستقیم بر روی وزن سازه تاثیرگذار است. در مقاله حاضر زاویه اعضای قطری در این نوع سیستم ها مورد بررسی و ارزیابی قرار گرفته است. بدین منظور یک ساختمان 24 طبقه مورد تحلیل و بهینه سازی قرار گرفته است. جهت بهینه سازی سازه، از الگوریتم ژنتیک بهبود یافته استفاده شده است. با استفاده از الگوریتم ژنتیک بهبود یافته وزن بهینه قاب تحت زاویه های مختلف برای سیستم های سازه ای قطری و همچنین سیستم های سازه ای با مهاربندی مگا تعیین و حالت بهینه ارائه شده است. جهت بررسی نتایج، وزن سازه با وزن سیستم مهاربندی مگا مقایسه شده است. نتایج حاصل نشان می دهد زاویه یهینه اعضای قطری در سیستم مهاربندی مگا حدود 36 درجه می باشد در حالی که این زاویه برای سیستم قطری حدود 65 درجه می باشد
پرونده مقاله
اینترنت اشیا یک الگوی جدیدی است که با نام اینترنت آینده شناخته شده است و ایده اصلی آن، اتصال اشیا بهاینترنت می باشدکه اولین بار توسط مارک ویزر مطرح و توسط کوین آشتون معرفیشد. اینترنت اشیاء اصطلاحی است برای توصیف دنیایی که در آن اشیاء قادر خواهند بود با اتصال به اینترنت چکیده کامل
اینترنت اشیا یک الگوی جدیدی است که با نام اینترنت آینده شناخته شده است و ایده اصلی آن، اتصال اشیا بهاینترنت می باشدکه اولین بار توسط مارک ویزر مطرح و توسط کوین آشتون معرفیشد. اینترنت اشیاء اصطلاحی است برای توصیف دنیایی که در آن اشیاء قادر خواهند بود با اتصال به اینترنت یا بهکمک ابزارهای ارتباطی، با سایر اشیاء تعامل داشته باشند و اطلاعات خود را با هم و یا با انسانها به اشتراک بگذارندو کلاس جدیدی از قابلیتها، برنامه کاربردی را ارائه دهند. یکی از اهداف مهم اینترنت اشیا ،هوشمندسازیمدیریت و بهبود کیفیت است.امروزه کمبود آب یکی از مشکلات کنونی بشر در مناطق گرم و خشکاست.از سوی دیگر با روند رو به گسترش جمعیت جهان و نیاز آبی آن، اینترنت اشیا وبرنامههای کاربردی آن میتواند نقش محوری در فنآوری و مدیریت هوشمند آب داشته باشد که نهایتا به ایجادارزش افزوده منجر گردد. در این بررسی، مروری بر پژوهشها و تجارب داخلی در زمینه بکارگیری فنآوری اینترنتاشیا در مهندسی عمران ) آب و سازههای هیدرولیکی( همچون مدیریت رواناب شهری، پیشبینی و هشدار سیل،تبخیر و تعرق، ایمنی سدها، صنعت آب و فاضلاب، آبیاری هوشمند، مدیریت مصرف منابع آب ، هیدرولوژی ) مدیریتکمی و کیفی ( آبهای سطحی و زیرزمینی شده است. از آنجائی که اینترنت اشیاء در مهندسی عمران یکی ازجدیدترین راهکارها در فراهم نمودن امکان داده کاوی و پردازش اطلاعات برای توسعه و بهبود کیفیتزیرساختهای عمرانی است، با چالشهای بکارگیری پیشرو خواهد شد.
پرونده مقاله