بررسی نقش تفاوتهای فردی بر ارتباط غیرکلامی و انتقال مفاهیم
محورهای موضوعی : فصلنامه فرهنگ ارتباطات(علمی و ترویجی )محمد حسین شرف زاده 1 , فردوس اقا گل زاده 2 , ازیتا افراشی 3 , شهلا رقیب دوست 4
1 - دانشجوی دکتری تخصصی زبان شناسی همگانی،دانشگاه ازاد واحد علوم تحقیقات واحد تهران
2 - دانشیار گروه زبانشناس یدانشگاه تربیت مدرس تهران
3 - استاد یار پژوهشکده زبان شناسی.تهران
4 - استاد یار دانشگاه علامه طباطبایی تهران
کلید واژه: ارتباط غیرکلامی, انتقال مفاهیم, تفاوتهای فردی, متغیرهای روانشناختی,
چکیده مقاله :
پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر تفاوتهای فردی بر میزان موفقیت افراد در برقراری ارتباط غیرکلامی با مخاطبین و نیز راهکارهای مورد استفاده در انتقال مفاهیم انجام شده است. بنابراین پس از انتخاب 200 نفر از دانشجویان مقطع کارشناسی دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات فارس و ارائهی آزمونهای روانشناختی مختلف برای سنجش بهرهی هوشی، درونگرایی/ برونگرایی، اضطراب و عزتنفس به آنها، 95 نفر به روش نمونهگیری تقابلی برای مرحلهی دوم پژوهش برگزیده شدند. در این مرحله از آنان خواسته شد تا به اجرای 30 واژهی انتخاب شده بر اساس راهکارهای پیشبینیشدهی ریسیبیتی و پگی (1991) به صورت پانتومیم بپردازند و سپس میزان موفقیت افراد در گروههای روانشناختی مختلف در انتقال مفاهیم مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافتهها نشان داد که متغیرهای روانشناختی به جز اضطراب، رابطهی معناداری با میزان موفقیت افراد در انتقال مفاهیم دارند. همچنین راهکارهای مورد استفادهی آنها در بسیاری از موارد با راهکارهای پیشبینیشدهی ریسیبیتی و پگی متفاوت بود. در نتیجه ایجاد ارتباط با مخاطب حتی از نوع ارتباط غیرکلامی، تابع خصوصیات فردی است و تفاوت در اکثر متغیرهای روانشناختی، عامل مؤثری در موفقیت یا عدم موفقیت در این نوع ارتباط است.