سینما علاوه بر آنکه خود یک وسیله ارتباط جمعی است، ابزار بازنمایی ارتباطات نیز هست. در این مقاله کوشیدهایم با رویکردی نشانهشناختی به تحلیلِ بازنماییِ ارتباطات درونفردی در سینما بپردازیم و برای این منظور، اثری از کریستف کیشلوفسکی، یکی از کارگردانانِ مؤلّف اروپای شرقی ر چکیده کامل
سینما علاوه بر آنکه خود یک وسیله ارتباط جمعی است، ابزار بازنمایی ارتباطات نیز هست. در این مقاله کوشیدهایم با رویکردی نشانهشناختی به تحلیلِ بازنماییِ ارتباطات درونفردی در سینما بپردازیم و برای این منظور، اثری از کریستف کیشلوفسکی، یکی از کارگردانانِ مؤلّف اروپای شرقی را، برگزیدهایم. در این مقاله با تأکید بر فیلمِ زندگی دوگانه ورونیک، رمزگانِ خاصِّ کیشلوفسکی را در نمایشِ این نوع ارتباط، تحلیل کردهایم و نشان دادهایم که فیلمساز با تعریفِ رمزگانِ فنّیِ خاصّ خود، دو بخشِ جسمانی و درونیِ انسان را به تصویر میکشد. او از نشانههای موردِ اشاره در روانکاویِ یونگی در جهتِ نمایشِ ارتباط فرد با خودش بهره میگیرد و خوابدیدن را، که یکی از مضامینِ کلیدی در تعریفِ ارتباطاتِ درون فردی است، به شکلی واقعگرایانه و بهوسیلة روایتِ داستانی دربارة دو بُعدِ زندگیِ یک شخصیت، به تصویر میکشد.
پرونده مقاله
پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر تفاوتهای فردی بر میزان موفقیت افراد در برقراری ارتباط غیرکلامی با مخاطبین و نیز راهکارهای مورد استفاده در انتقال مفاهیم انجام شده است. بنابراین پس از انتخاب 200 نفر از دانشجویان مقطع کارشناسی دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات فارس و چکیده کامل
پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر تفاوتهای فردی بر میزان موفقیت افراد در برقراری ارتباط غیرکلامی با مخاطبین و نیز راهکارهای مورد استفاده در انتقال مفاهیم انجام شده است. بنابراین پس از انتخاب 200 نفر از دانشجویان مقطع کارشناسی دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات فارس و ارائهی آزمونهای روانشناختی مختلف برای سنجش بهرهی هوشی، درونگرایی/ برونگرایی، اضطراب و عزتنفس به آنها، 95 نفر به روش نمونهگیری تقابلی برای مرحلهی دوم پژوهش برگزیده شدند. در این مرحله از آنان خواسته شد تا به اجرای 30 واژهی انتخاب شده بر اساس راهکارهای پیشبینیشدهی ریسیبیتی و پگی (1991) به صورت پانتومیم بپردازند و سپس میزان موفقیت افراد در گروههای روانشناختی مختلف در انتقال مفاهیم مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافتهها نشان داد که متغیرهای روانشناختی به جز اضطراب، رابطهی معناداری با میزان موفقیت افراد در انتقال مفاهیم دارند. همچنین راهکارهای مورد استفادهی آنها در بسیاری از موارد با راهکارهای پیشبینیشدهی ریسیبیتی و پگی متفاوت بود. در نتیجه ایجاد ارتباط با مخاطب حتی از نوع ارتباط غیرکلامی، تابع خصوصیات فردی است و تفاوت در اکثر متغیرهای روانشناختی، عامل مؤثری در موفقیت یا عدم موفقیت در این نوع ارتباط است.
پرونده مقاله
پژوهش حاضر، در صدد شناسایی تاثیرات استفاده از اینترنت بر هویت کاربران جوان است. از این منظر، ضمن مروری که بر فضای مفهومی موضوع دارد، از رویکرد تلفیقی بر گرفته از تئوری ساختیابی گیدنز و تئوری هاستون برای تبیین پدیده بهره گرفته است و با عنایت به فرضیاتی که از این تئوریها چکیده کامل
پژوهش حاضر، در صدد شناسایی تاثیرات استفاده از اینترنت بر هویت کاربران جوان است. از این منظر، ضمن مروری که بر فضای مفهومی موضوع دارد، از رویکرد تلفیقی بر گرفته از تئوری ساختیابی گیدنز و تئوری هاستون برای تبیین پدیده بهره گرفته است و با عنایت به فرضیاتی که از این تئوریها با توجه به ویژگی جامعه آماری مورد مطالعه اخذ می¬کند، به شناسایی رابطه استفاده از اینترنت و هویت کاربران میپردازد. با روش پیمایشی و استفاده از تکنیک پرسشنامه بر روی 384 نفر از کاربران جوانان بین 28 - 18 سال در شهر تهران که از طریق نمونهگیری خوشهای انتخاب شده بودند، اطلاعات و دادههای مورد نیاز جمعآوری شد. یافتههای تحقیق نشان میدهد که میان میزان استفاده از اینترنت و هویت ملی رابطه معنادار و معکوس وجود دارد. همچنین نوع استفاده از اینترنت نیز در میزان تعلق به هویت ملی تاثیرگذار است. و در نهایت استفاده از اینترنت باعث تضعیف هویت ملی میگردد.
پرونده مقاله
هویت لازمۀ هر نظام اجتماعی است. تا زمانی که عوامل هویتساز هر ملتی نتوانند منسجم گردند و گسست هویتی و فرهنگی در بین انسانها، اقوام و مردم آن ملت وجود داشته باشد، سامان اجتماعی پارسونز تحقق نمییابد. در این مقاله، براساس نظریۀ هویت کاستلز و سامان اجتماعی، رابطۀ هویت و ت چکیده کامل
هویت لازمۀ هر نظام اجتماعی است. تا زمانی که عوامل هویتساز هر ملتی نتوانند منسجم گردند و گسست هویتی و فرهنگی در بین انسانها، اقوام و مردم آن ملت وجود داشته باشد، سامان اجتماعی پارسونز تحقق نمییابد. در این مقاله، براساس نظریۀ هویت کاستلز و سامان اجتماعی، رابطۀ هویت و توسعه با محوریت توسعهیافتگی در ایران و با برشمردن عوامل هویتساز هویت ایرانی (تاریخ، جغرافیا، دین، سنت، تجدد، مردم و ...) بررسی شده و همچنین به موضوع جهانی شدن و اینکه آیا تأثیر تکنولوژیهای نوین ارتباطی درجهت تقویت هویت و یا بحران هویتاند پرداخته شده است. در این مقاله، سعی بر آن است که تأثیر عوامل هویتساز هویت ایرانی و بروز تکنولوژیهای نوین ارتباطی در پیشرفت و توسعه بررسی شود.
پرونده مقاله
یکی از اساسیترین مباحث و شاخصهای توسعه به معنای عام و توسعه اقتصادی در معنای خاص، میزان و سطح موقعیت ترمودینامیک جامعه است. جامعه انرژی را از طبیعت استخراج و به محصولات مادی، کار، نظام های سیاسی، بسط عقاید و آراءو رسوم اجتماعی تبدیل می کند. بنابراین کل انرژی از طبیعت چکیده کامل
یکی از اساسیترین مباحث و شاخصهای توسعه به معنای عام و توسعه اقتصادی در معنای خاص، میزان و سطح موقعیت ترمودینامیک جامعه است. جامعه انرژی را از طبیعت استخراج و به محصولات مادی، کار، نظام های سیاسی، بسط عقاید و آراءو رسوم اجتماعی تبدیل می کند. بنابراین کل انرژی از طبیعت آزاد و به وضعیت فرهنگی تبدیل میشود. در هر نظام اقتصادی تولید و مصرف به عنوان دو رکن اساسی محسوب میگردند. سوال اساسی این پژوهش، بررسی نقش رسانهها در نهادینهکردن فرهنگ مدیریت مصرف برق، در بین مشترکین خانگی برق شهرستان یزد، میباشد، که برای انجام آن، از روش پیمایشی، استفاده شده است. تحقیق پیمایشی، وسیلهای است برای جمعآوری اطلاعاتی که، از تعداد محدودی افراد و به کمک پرسشنامههای استاندارد، به دست میآید و میتوان، آن را، به کل جمعیت تعمیم داد. جامعه آماری در این تحقیق را، مشترکین خانگی برق شهرستان یزد تشکیل دادهاند و ابزار جمع آوری اطلاعات، پرسشنامه بوده است. با توجه به نتایج به دست آمده حاکی از آن است که اکثریت پاسخگویان، شعارهای مدیریت مصرف برق مانند: توجه به برچسب انرژی، استفاده از شیشه های دوجداره، عدم استفاده از لوازم پرمصرف در ساعت اوج مصرف (پیک بار) و... را، از تلویزیون شنیدهاند و این شعارها را، کمتر از طریق رسانههای دیگر، دیده یا شنیدهاند. بنابراین، تلویزیون در میان رسانههای دیگر، بیشتر به شعارهای مدیریت مصرف برق، پرداخته است.
پرونده مقاله
در این تحقیق، محققّان به بررسی مقایسهای بیطرفی در انتشار اخبار ایران در شبکههای بیبیسی فارسی، من و تو، تلویزیون سراسری و شبکه خبر ایران در سه ماه پایانی سال 1389 پرداختهاند. مساله اصلی پژوهش این است که بیطرفی در انتشار اخبار ایران در دو شبکه خبری داخلی شامل شبکه خ چکیده کامل
در این تحقیق، محققّان به بررسی مقایسهای بیطرفی در انتشار اخبار ایران در شبکههای بیبیسی فارسی، من و تو، تلویزیون سراسری و شبکه خبر ایران در سه ماه پایانی سال 1389 پرداختهاند. مساله اصلی پژوهش این است که بیطرفی در انتشار اخبار ایران در دو شبکه خبری داخلی شامل شبکه خبر و کانال یک تلویزیون ایران و دو شبکه فارسی زبان خارج از کشور شامل بیبیسی فارسی و اتاق خبر من و تو چگونه است؟ برای پاسخ به این سوال، 217 خبر شبکههای مذکور با استفاده از روش تحلیلمحتوا بررسی و مقایسه شده است. حجم نمونه مورد بررسی با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند 18 روز آماری است. برای سنجش بیطرفی، 16 متغیر از جمله میزان انعکاس نظرات طرفین ماجرا، دعوت از طرفین، استفاده از اصطلاحات و صفات ارزشی، دلایل و نتایج، صحنه و ... مورد بررسی قرار گرفت. یافتههای پژوهش نشان میدهد بیش از 80 درصد اخبار شبکه خبر و کانال یک تلویزیون ایران به انعکاس نظرات گروههای موافق اختصاص داشته، نیمی از اخبار اتاق خبر من و تو نیز به انعکاس نظر گروههای مخالف و بیشتر اخبار بیبیسی فارسی به انعکاس نظرات هر دو طرف ماجرا و گروههای بیطرف اختصاص داشته است. صفات ارزشی مثبت و منفی در تمام شبکهها، مورد استفاده قرار گرفته است و بر این اساس، استفاده از صفات ارزشی مثبت در دو شبکه داخلی بیشتر از بیبیسی فارسی و اتاق خبر و استفاده از صفات منفی در اتاق خبر و شبکه خبر بیش از دو شبکه دیگر است. بیبیسی فارسی بیشتر از سایر شبکههای مورد بررسی از صفات خنثی استفاده کرده است. بر خلاف شبکه خبر و کانال یک تلویزیون ایران که ارائه سابقه خبر در این شبکهها مورد توجّه چندانی قرار نگرفته، ارائه سابقه بهخصوص سابقه غیرهمسو در بیبیسی فارسی و اتاق خبرمن و تو مورد توجه بوده است. در مجموع، بیبیسی فارسی در بین شبکههای مورد بررسی دارای بیشترین میزان بیطرفی و رعایت تعادل در اخبار است و القای بیطرفی در بین شبکهها دارای تفاوت معناداری نیست و چندان مورد توجه قرار نگرفته است.
پرونده مقاله
نهاد رسانه مانند هر نهاد اقتصادی و اجتماعی دیگر برای تحقق اهداف و برنامههای تدوین شده نیاز به اعمال و به کارگیری شیوههای علمی و کارآمد مدیریت دارد تا با حداقل هزینه، حداکثر کارایی را داشته باشد. در سالهای اخیر مقوله مدیریت به شکل چشمگیری مورد توجه سازمانهای مطبوعات چکیده کامل
نهاد رسانه مانند هر نهاد اقتصادی و اجتماعی دیگر برای تحقق اهداف و برنامههای تدوین شده نیاز به اعمال و به کارگیری شیوههای علمی و کارآمد مدیریت دارد تا با حداقل هزینه، حداکثر کارایی را داشته باشد. در سالهای اخیر مقوله مدیریت به شکل چشمگیری مورد توجه سازمانهای مطبوعاتی قرار گرفته است تا جاییکه به گفته صاحبنظران یکی از رموز موفقیت سازمانهای مطبوعاتی برخورداری از مدیریت اثربخش و کا رآمد است. اهمیت این موضوع ما را بر آن داشت تا با بررسی تطبیقی اثربخشی مدیریت در مؤسسه فرهنگی ـ مطبوعاتی اطلاعات از دیدگاه مدیران مسئول، خبرنگاران و سایر کارکنان، میزان مدیریت اثربخش در این مؤسسه را سنجش کرده تا نتایج بدست آمده، الگویی باشد برای مدیریت مطلوب مطبوعات نوپا و جوان. این تحقیق با استفاده از روش پیمایشی و به کارگیری پرسشنامهای که مورد تائید قرار گرفته، به بررسی موضوع در نمونه 384 نفری از خبرنگاران و سایر کارکنان مؤسسه فرهنگی ـ مطبوعاتی پرداخته است. روش نمونهگیری این تحقیق نیز به روش تصادفی ساده بوده و به منظور تجزیه و تحلیل دادهها نیز از نرمافزار SPSS و آزمون فرضیهها استفاده شده است. همچنین برای اثبات فرضیهها از آزمونهای آماری کایاسکوئر و برای سنجش میزان همبستگی فرضیههای تأئید شده از ضریب همبستگی کرامر استفاده شده است. نتایج پژوهش حاکی از معنادار بودن رابطه میان مهارتهای مدیریتی با شاخصهای اثربخشی مدیریت میباشد. در نهایت با بررسی یافتههای این پژوهش در جهت مدیریت اثربخش در سازمانهای مطبوعاتی پیشنهاداتی ارائه شده است.
پرونده مقاله
مقاله حاضر میکوشد نشان دهد هنگامی که تماشاگر ایرانی به تماشای فیلم ایرانی مینشیند چگونه مباحث و مفاهیم موجود در فیلمها دربارهی فمینیست را درک میکند و چگونه مفاهیم مربوط به زنان توسط تماشاگران تجزیه و تحلیل میشود. آیا تماشای این فیلمها باعث میشود تا در دیدگاههای چکیده کامل
مقاله حاضر میکوشد نشان دهد هنگامی که تماشاگر ایرانی به تماشای فیلم ایرانی مینشیند چگونه مباحث و مفاهیم موجود در فیلمها دربارهی فمینیست را درک میکند و چگونه مفاهیم مربوط به زنان توسط تماشاگران تجزیه و تحلیل میشود. آیا تماشای این فیلمها باعث میشود تا در دیدگاههای مخاطبان سینمای ایران به زن تغییری به وجود آید. معمولن محققینی که بر روی موضوع زن در سینما و سریالهای تلویزیونی کار میکنند بیش از آنکه به تاثیر این آثار بپردازند به دنبال رمز گشایی از ذهنیت آفرینندگان این آثار همچون کارگردانان و شخصیتهای زن آثارشان هستند. نظرات و عقاید کارگردانان را در نتایج تحقیق خود منعکس میکنند اما کمتر پیش آمده تا اثرات آثار ساخته شده بر روی مخاطبان به خصوص دربارهی مسایل مربوط به زن بررسی شود و نظرات و دیدگاه تماشاگران به فیلمهای سینمایی مطرح شود. به همین دلیل محقق قصد دارد با نمایش ده فیلم پرفروش سینمای ایران در سال 87 شمسی و برگزاری جلساتی برای دو گروه چهار تایی به گفتگو و تبادل نظر درباره برداشت مخاطب از فیلمها بپردازد. به نظر میرسد تماشاگران سینما قبل از اینکه در پی تاثیر¬پذیری از پیامهای موجود در فیلم بر آیند به سینما میروند تا هنگام فیلم دیدن و بعد از آن همراه با دیگر تماشاگران به تجربهای دست بزنند که طی این تجربه به ذهنیتی مشترک با دیگر مخاطبان برسند. ذهنیت مشترکی که به شدت وامدار دغدغههای شخصی هر یک از تماشاگران است در این میان کیفیت فیلم و عوامل آن نقش بسزایی در ساخت این ذهنیت مشترک دارند.
پرونده مقاله