رویکرد نشانهشناختی به تحلیل ارتباطات درون فردی در فیلم «زندگیِ دوگانة ورونیک»
محورهای موضوعی : فصلنامه فرهنگ ارتباطات(علمی و ترویجی )غلامرضا اذری 1 , سید محمد دادگران 2 , محمد مهدی وحیدی 3
1 - استاد یار گروه ارتباطات دانشگاه ازاد اسلامی تهران مرکز
2 - استاد یار و عضو هیات علمی گروه ارتباطات دانشگاه ازاد اسلامی تهران مرکز
3 - دانشجوی دکتری دانشگاه علامه طباطبایی
کلید واژه: بازنمایی, سینما, نشانهشناسی, ارتباطات درونفردی, رمزگانِ فنّی,
چکیده مقاله :
سینما علاوه بر آنکه خود یک وسیله ارتباط جمعی است، ابزار بازنمایی ارتباطات نیز هست. در این مقاله کوشیدهایم با رویکردی نشانهشناختی به تحلیلِ بازنماییِ ارتباطات درونفردی در سینما بپردازیم و برای این منظور، اثری از کریستف کیشلوفسکی، یکی از کارگردانانِ مؤلّف اروپای شرقی را، برگزیدهایم. در این مقاله با تأکید بر فیلمِ زندگی دوگانه ورونیک، رمزگانِ خاصِّ کیشلوفسکی را در نمایشِ این نوع ارتباط، تحلیل کردهایم و نشان دادهایم که فیلمساز با تعریفِ رمزگانِ فنّیِ خاصّ خود، دو بخشِ جسمانی و درونیِ انسان را به تصویر میکشد. او از نشانههای موردِ اشاره در روانکاویِ یونگی در جهتِ نمایشِ ارتباط فرد با خودش بهره میگیرد و خوابدیدن را، که یکی از مضامینِ کلیدی در تعریفِ ارتباطاتِ درون فردی است، به شکلی واقعگرایانه و بهوسیلة روایتِ داستانی دربارة دو بُعدِ زندگیِ یک شخصیت، به تصویر میکشد.