نقش رادیو و تلوزیون در تقویت سرمایه اجتماعی در بین جوانان شهر تهران
محورهای موضوعی : فصلنامه فرهنگ ارتباطات(علمی و ترویجی )محمد مهدی فرقانی 1 , بهزاد کریمی 2
1 - استاد یار گروه ارتباطات دانشگاه علانه طباطبایی
2 - کارشناس ارشد علوم ارتباطات
کلید واژه: سرمایه اجتماعی, کار کرد های رسانه ها, اجتماعی شدن, شبکه های اجتماعی, احساس تعلق به مکان, اعتماد و بده بستان,
چکیده مقاله :
سرمایهی اجتماعی به عنوان مفهو می جامعه شناختی که بر کیفیت تعاملات و روابط اجتماعی دلالت دارد چندین دهه است که به شدت توجه بسیاری از دانشوران و نهادهای تحقیقاتی را به خود جلب کرده است. بخشی از این توجه، همواره این بوده است که عوامل بیرونی در حفظ و یا نا بودی سرمایهی اجتماعی چه نقشی دارند. به نظر میرسد که در دنیایی که وسایل ارتباط جمعی بخشی از واقعیت زندگی جوامع امروز را تشکیل میدهند، رسانههایی مانند رادیو و بخصوص تلویزیون محتمل است بتوانند در حفظ و یا افول سرمایه اجتماعی نقش داشته باشند. از این رهگذر، هدف تحقیق حاضر، بررسی و شناسایی نقش برنامههای رادیو و تلویزیون (اعم از خبری و غیرخبری)، به عنوان یکی از منابع یادگیری و اجتماعی شدن، در تقویت سرمایهی اجتماعی در بین جوا نان (15 تا 24 سال) ساکن شهر تهران است. این پژوهش، پیمایشی و حجم نمونهی آن (400 نفر) میباشد. برای تحلیل دادهها از روابط همبستگی استفاده شده است. یافتهها نشان میدهد که بین سرمایه اجتماعی در بین جوا نان و قرار گرفتن در معرض محتوای برنامههای رادیو و تلویزیون، رابطه معناداری وجود دارد .