عوامل رفتاری موثر بر هویت سازمانی (سازمان میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی استان تهران)
محورهای موضوعی : مطالعات رفتاری در مدیریتالهام محمداسمعیلی 1 , امیر محسن مدنی 2 , مرضیه محمدی 3 , عباسعلی قیومی 4
1 - دانشجوی دکتری، گروه مدیریت فرهنگی، واحد تهران شمال، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
2 - استادیار، گروه طراحی صنعتی، واحد یادگار امام خمینی(ره)، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
3 - استادیار، گروه مدیریت دولتی، واحد تهران شمال، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
4 - دانشیار، گروه مدیریت فرهنگی، واحد تهران شمال، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
کلید واژه: رضایت شغلی, عدالت سازمانی, هویت سازمانی, امنیت شغلی و سلامت سازمانی,
چکیده مقاله :
این تحقیق در راستای بررسی عوامل رفتاری موثر بر ارتقای هویت سازمانی سازمان میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی استان تهران انجام شده است. روش تحقیق به کار گرفته شده در این پژوهش از نظر هدف کاربردی، از نظر نوع داده ها کمی و از نظر نحوه گردآوری داده ها، توصیفی و از نوع همبستگی است. جامعه آماری این تحقیق عبارت از کلیه کارکنان سازمان میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی استان تهران می باشند که تعداد آنها حدودا 2500 نفر می باشند. روش نمونه گیری در این پژوهش روش نمونه گیری ساده می باشد. از جامعه آماری مذکور با توجه به ضوابط نمونه گیری (براساس شیوة نمونه گیری مندرج در جدول مورگان( تعداد 308 نفر به عنوان نمونه تحقیق انتخاب شده و سپس با استفاده از پرسشنامه محقق ساخته در چهار بعد و 32 گویه تنظیم براساس مقیاس پنج گزینه ای لیکرت، و گویه های مستخرجه در نمونه آماری تحقیق مورد پرسش قرار گرفته است. در بخش آمار توصیفی نیز، توصیف داده ها در دو بخش متغیرهای زمینه ای و متغیر های اصلی ارائه گردیده و در بخش آمار استنباطی، جهت بررسی فرضیه ها از آزمون آزمون کا اسکوئر(کای دو)استفاده شده است. با توجه به داده های تحقیق می توان گفت ، بین عوامل رفتاری عدالت سازمانی ، رضایت شغلی ، امنیت شغلی و سلامت سازمانی و هویت سازمانی سازمان میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی استان رابطه مثبت و معنی داری وجوددارد.
This research was conducted in order to investigate the behavioral factors affecting the promotion of the organizational identity of the Organization of Cultural Heritage, Tourism and Handicrafts of Tehran Province. The research method used in this study is descriptive and correlational in terms of its applied purpose, quantitative in terms of data type, and in terms of data collection method. The statistical population of this research consists of all employees of the Organization of Cultural Heritage, Tourism and Handicrafts of Tehran Province, whose number is about 2500 people. The sampling method in this research is a simple sampling method.From the mentioned statistical population, according to the sampling criteria (based on the sampling method listed in Morgan's table), 308 people were selected as the research sample, and then using a researcher-made questionnaire in four dimensions and 32 items, adjusted according to a five-point Likert scale. , and the extracted items have been questioned in the statistical sample of the research. In the descriptive statistics section, the description of the data is presented in two sections, background variables and main variables, and in the inferential statistics section, in order to check the hypotheses from the K-test Square (Chi-square) has been used. According to the research data, it can be said that there is a positive and significant relationship between the behavioral factors of organizational justice, job satisfaction, job security and organizational health and the organizational identity of the Cultural Heritage, Tourism and Handicrafts Organization of the province. .
_||_