ارایه و ارزیابی مولفه ها و شاخص ها ی رفتاری موثر در اعتباربخشی فرهنگی در صنایع فرهنگی
محورهای موضوعی : مطالعات رفتاری در مدیریتسید علی منیری 1 , محسن عامری شهرابی 2 , مجتبی معظمی 3
1 - معاون دانشجویی سازمان جوانان جمعیت
2 - دکتری مدیریت فرهنگی و استادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال، تهران، ایران
3 - استادیارگروه مدیریت آموزش عالی، دانشکده مدیریت، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال، تهران، ایران
کلید واژه: فرهنگ, رفتار, صنایع فرهنگی, اعتباربخشی فرهنگی,
چکیده مقاله :
در این پژوهش به منظور ارایه و ارزیابی مولفه ها و شاخص ها ی رفتاری موثر در اعتباربخشی در صنایع فرهنگی، با استفاده از تحلیل محتوای استقرایی؛ 15 مولفه و 74 شاخص ، شناسایی و تبیین و در ادامه با استفاده از تکنیک دلفی سه مرحله ای در بین 32 نفر از خبرگان علمی و اجرایی، این شاخص ها مورد جرح و تعدیل قرار گرفت. نهایتا 15 مولفه اخلاق ، عقلانیت ، عدالت ، هویت ملی ، هویت دینی ،هویت انقلابی ،سرمایه اجتماعی، نظم اجتماعی، وحدت و انسجام ،استقلال فکری، تعاملات فرهنگی بین المللی، بهداشت جسمی و روانی، مصرف کالاهاو خدمات فرهنگی ،خانواده و سرمایه فرهنگی در الگوی مفهومی اعتباربخشی فرهنگی در صنایع فرهنگی ارائه شد.در مرحله دوم تحقیق، حجم نمونه بر اساس فرمول کوکران 384 نفر برآورد شده و پس از گردآوری دادهها، تجزیه و تحلیل آماری داده های پژوهش در دو سطح توصیفی با استفاده از شاخص های آماری(نظیر فراوانی، درصد و میانگین) و سطح استنباطی( آزمون لوین، آزمون تی تست)، تحلیل عاملی تاٌییدی، با استفاده از Spss 22 وLisrel8.54 و Excel صورت گرفت.معناداری ضرایب و پارامترهای بدست آمده ابعاد اخلاق ، عقلانیت، عدالت، هویت ملی، هویت دینی ،هویت انقلابی ،سرمایه اجتماعی، نظم اجتماعی، وحدت و انسجام ،استقلال فکری، تعاملات فرهنگی بین المللی ، بهداشت جسمی و روانی،مصرف کالاهاو خدمات فرهنگی،خانواده و سرمایه فرهنگی نشان داد که تمامی ضرایب بدست آمده،معنادار می باشند.یافتههای حاصل ازتحلیل ابعاد نشان میدهدکه درمولفه های مدل اعتباربخشی فرهنگی درصنایع فرهنگی شهرداری بیشترین توجه به مولفهخانوادهوکمترین توجه به مولفهمصرف کالاها وخدمات فرهنگیمیباشد.
This study discussed the Designing and presenting an accreditation model for creative cultural industries. This research was an applied study of the purpose and methodologically as qualitative methods. After analyzing the data, 27 components of 621 concept codes were obtained and then classified at six dimensions including, home business, culture making of women job involvement, job culture enhancement, neighborhood identity enhancement, Neighborhood oriented approach in urban Management,empowerment of women. In the second study, the sample size was estimated as 344 people based on Cochran formula and after data collection, the statistical analysis of survey data was performed in two descriptive levels using statistical parameters (such as frequency, percentage, elongation, mean) and inferential statistics (Levin test, t-test), confirmatory factor analysis using Spss 22, Lisrel8.54 and Excel. Significant coefficients and parameters of factors, home business, culture making of women job involvement, job culture enhancement, neighborhood identity enhancement, Neighborhood oriented approach in urban Management, empowerment of women.showed that all of the coefficients obtained are significant. The results of principal component analysis showed that among the dimensions of the home business development in Tehran, the empowerment of women has the greatest impact (0/89).and the job culture enhancement has the latest impact in the home business development in Tehran (0/67). and the respondents are not satisfied with all other components of questions and they express negative opinions and all components in the Cultural model for home business development in Tehran are enjoyed of high functionality.
ابراهیمیلویه، ع. (1380). نابرابری اجتماعی و سرمایة فرهنگی (بررسی تأثیر نابرابری اجتماعی بر توزیع سرمایة فرهنگی و نقش سرمایة فرهنگی در بازتولید طبقة اجتماعی). پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه شهید بهشتی.
تراسپی، دیوید. (1385) اقتصاد و فرهنگ. ترجمه کاظم
صادقی منش، حسین علی و برنایی، حسین و حسن زاده، ناصر،1397، تعیین میزان اثر بخشی برنامهها و فعالیتهای انجام شده سازمان فرهنگی و اجتماعی شهرداری شیراز بر ارتقاء و توسعه فرهنگ شهروندی (مطالعه موردی شهرداری شیراز)، کنفرانس عمران, معماری و شهرسازی کشورهای جهان اسلام، تبریز،،،https://civilica.com/doc/775634
طباطبایی، جواد، (1374). «ابن خلدون و علوم اجتماعی»، انتشارات طرح نو.
گرشاسبی فخر، سعیدو دیگران (1394)«برآورد روند سرمایه فرهنگی در ایران» فصلنامه راهبرد اجتماعی فرهنگی، سال چهارم، شماره پانزدهم، تابستان 94
گزارش راهبردی، نظام تجارت جهانی و نظریه استثنای فرهنگی، مرکز تحقیقات استراتژیک، شماره 54، سال دوم، 1386.
محمددوست درگاهی، ذکریا،1399، بررسی مؤلفههای فرهنگی مؤثر بر مدیریت شهری در شهرداری تهران، هفتمین کنفرانس ملی پژوهشهای کاربردی در مهندسی عمران، معماری و مدیریت شهری و ششمین نمایشگـاه تخصصی انبوه سازان مسکن و ساختمان استان تهران، تهران،،،https://civilica.com/doc/1037604
محمدی، جمال؛ دادهیر، ابوعلی و محمدی، فردین (1391). "مناسبات سرمایه فرهنگی و سبک زندگی، پیمایشی در میان شهروندان طبقه متوسط شهر سنندج، کردستان". مجله جامعه شناسی ایران، دوره 13، شماره 4، ص 1-23.
میلنر, آندرو. براویت, جف (1385) درآمدی برنظریه ی فرهنگی معاصر, جمال محمدی, تهران: ققنوس.
وحدتی، مهرداد، 1380. صنایع فرهنگی، تهران: نشر مؤسسه نگاه معاصر،
یونسکو، صنایع فرهنگی 1380. (مانعی بر سر راه آیندة فرهنگ)، ترجمه مهرداد وحدتی، تهران: نگاه معاصر،
Akgul, Deniz (2012), Mcasuring the Satisfacion of citizens for the Scrviccs givcn by the municipality: the case of kirsehir municipality. Proccdia – Social and Bchavioral Scinces, 62: 555.
Bourdieu, P. (2011), Television and rule of journalism, translated by Fohouhi, N., Tehran: Farhang-e-Javid.
Bourdieu, P., (1986), The Forms of Capital in Handbook of Theory and Research for the Sociology of Education. (ed.) JG. Richardson, New York: Greenwood Press, (pp. 241-258).
Gutiérrez Rodriguez, P., Vazquez Burguete, J., Vaughan, R., Edwards, J., (2009),“The Transformation of Municipal Services: towards Quality in the Public Sector”, Spain.
Plumb, I &Zamfir, A, (2009), Improving urban management through E-Government services: the Romanian experience, Theoretical and Empirical Researches in urban Management Number 4(13) / November.
Tutar, Hasan, Altinoz, Mehmet, Cakiroglu, Demet (2014), A Study on Cultural Difference Management Strategies at Multinational Organizations, 10th International Strategic Management Conference, Procedia - Social and Behavioral Sciences 150, 345 – 353.
UNESCO (2009). The UNESCO Framework for cultural statistics. General Conference.
_||_