ارائه مدل رهبری ذهنیت انطباقپذیر در اینترنت اشیاء اجتماعی:مطالعه ای کیفی بارویکرد گراند تئوری استراوس و کوبین
محورهای موضوعی : مطالعات رفتاری در مدیریت
الهام سادات واعظی
1
,
حمید اسماعیلی
2
*
,
زهرا علیپور درویشی
3
1 - گروه مدیریت فناوری اطلاعات، واحد تهران شمال، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
2 - گروه مهندسی صنایع، واحد تهران شمال، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
3 - گروه مدیریت بازرگانی، واحد تهران شمال، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
کلید واژه: اینترنت اشیاء اجتماعی, رهبری, ذهنیت انطباق پذیر, فرهنگ دیجیتال,
چکیده مقاله :
این مطالعه با هدف ارائه مدل رهبری ذهنیت انطباقپذیر در اینترنت اشیا اجتماعی، با رویکرد کیفی گراند تئوری انجام شده است. یکی از مزیت های انتخاب روش گرند تیوری این است که این روش بطور خاص بر درک عمیق و دقیق از تجارب واقعی و شواهد موجود تاکید دارد. انتخاب روش گرند تیوری بهویژه در تحلیل رفتارهای رهبری و شیوههای مدیریتی میتواند منجر به ایجاد مفاهیم و تئوریهایی شود که به سازمانها و رهبران کمک میکند تا راهکارهای جدید و ابتکاری برای مواجهه با چالشها و فرصتها در محیطهای پویا و پیچیده پیدا کنند و بهطور مؤثری با تغییرات و چالشهای جدید سازگار شوند. نمونه آماری شامل 15 نفر از خبرگان اعم از اساتید دانشگاه و متخصصان فناوری اطلاعات بوده که به روش هدفمند غیرتصادفی و با تکنیک گلوله برفی انتخاب شدند. تحلیل دادهها در بخش کیفی با روش تحلیل مضمون و نرم افزار مکس کیودا انجام شد. با بررسی و دستهبندی کدهای توصیفی حاصل از متون مصاحبه، 55 مضمون فرعی را شناسایی نموده و با توجه به شباهت و قرابت معنایی آنها، در 9 مضمون اصلی دسته بندی شدند.در نتیجه دو فاکتور ذهن آگاهی و رهبری تحولگرا بعنوان شرایط علی درمدل رهبری ذهنیت انطباقپذیر در اینترنت اشیاء اجتماعی شناسایی شدند. همچنین مضامین تفکر استراتژیک وپویش محیطی بعنوان عوامل زمینه ای درمدل رهبری ذهنیت انطباقپذیر در اینترنت اشیاء اجتماعی و فرهنگ دیجیتال ،همراستایی دیجیتال وارتباطات درون سازمانی بعنوان راهبردهای مدل رهبری ذهنیت انطباقپذیر در اینترنت اشیاء اجتماعی و در نهایت دو مضمون کاهش مقاومت کارکنان و انعطاف پذیری سازمان بعنوان پیامدها درمدل رهبری ذهنیت انطباقپذیر در اینترنت اشیاء اجتماعی شناسایی شدند.
This study aims to present an adaptive mindset leadership model in the social Internet of Things, using a qualitative grand theory approach. One of the advantages of choosing the grand theory method is that it specifically emphasizes a deep and detailed understanding of real experiences and existing evidence. Choosing the grand theory method, especially in the analysis of leadership behaviors and management practices, can lead to the creation of concepts and theories that help organizations and leaders find new and innovative solutions to face challenges and opportunities in dynamic and complex environments and effectively adapt to new changes and challenges. The statistical sample consisted of 15 experts, including university professors and IT specialists, who were selected using a purposeful non-random method and the snowball technique. Data analysis in the qualitative section was performed using thematic analysis and Max Quda software. By examining and categorizing the descriptive codes obtained from the interview texts, 55 sub-themes were identified and, according to their semantic similarity and affinity, they were categorized into 9 main themes. As a result, two factors of mindfulness and transformational leadership were identified as causal conditions in the adaptive mindset leadership model in the social Internet of Things. Also, the themes of strategic thinking and environmental scanning were identified as background factors in the adaptive mindset leadership model in the social Internet of Things and digital culture, digital alignment and intra-organizational communications as strategies of the adaptive mindset leadership model in the social Internet of Things and finally, two themes of reducing employee resistance and organizational flexibility were identified as consequences in the adaptive mindset leadership model in the social Internet of Things.
1) علیپور درویشی، زهرا.(1391). ارائه مدل عوامل مؤثر بر تسهیم دانش گروه های آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی (پیمایشی پیرامون واحد تهران شمال و علوم و تحقیقات ).فصلنامه مدیریت فناوری اطلاعات، دوره 4 شماره10.
2) کارگر شورکی, محمد, وارث, سید حامد, غفاری, عباس. (1401). شایستگیهای پایداری دیجیتالی رهبران کسب و کار برای پیادهسازی نسل چهارم صنعت. فصلنامه انجمن علوم مدیریت ایران, 17(67), 103-133.
1) 1)Alam, S., Zardari, S., Noor, S., Ahmed, S., & Mouratidis, H. (2022). Trust management in social internet of things (SIoT): a survey. IEEE Access, 10, 108924-108954.
2) Amin, F., & Choi, G. S. (2022). Model for Generating Scale-Free Artificial Social Networks Using Small-World Networks. Computers, Materials & Continua, 73(3).
3) Anning-Dorson, T. (2021). Organizational culture and leadership as antecedents to organizational flexibility: implications for SME competitiveness. Journal of Entrepreneurship in Emerging Economies, 13(5), 1309-1325.
4) Bangui, H., Buhnova, B., Kusnirakova, D., & Halasz, D. (2023). Trust management in social Internet of Things across domains. Internet of Things, 100833.
5) Chahal, R. K., Kumar, N., & Batra, S. (2020). Trust management in social Internet of Things: A taxonomy, open issues, and challenges. Computer Communications, 150, 13-46.
6) Cheng, Y. (2020). The social-mediated crisis communication research: Revisiting dialogue between organizations and publics in crises of China. Public relations review, 46(1), 101769.
7) Kiyomarsi, E, Saeednia, H &Darvishi, Z.A. (2021). The Effect of Advertising on Expectations and Perception of the Brand with Emphasis on the Mediating Role of Customer Experience Management in the Insurance Industry, Journal of System Management, Volume 7, Issue 4, Autumn 2021
8) Gimpel, G., & Vander Weerdt, C. M. (2023). Launching the Internet of Things: how to ensure a successful debut. Journal of Business Strategy, 44(3), 145-152.
9) Johannsen, M., Nissen, E. R., Lundorff, M., & O'Toole, M. S. (2022). Mediators of acceptance and mindfulness-based therapies for anxiety and depression: A systematic review and meta-analysis. Clinical psychology review, 94, 102156.
10) Jonathan, G. M., Rusu, L., & Van Grembergen, W. (2021). Business-IT alignment and digital transformation: Setting a research agenda. In 29th International Conference on Information Systems Development (ISD2021), València, Spain, September 8-10, 2021. Association for Information Systems.
11) Khan, H. U., Abbas, M., Khan, F., Nazir, S., Binbusayyis, A., Alabdultif, A., & Taegkeun, W. (2024). Multi-criteria decision-making methods for the evaluation of the social internet of things for the potential of defining human behaviors. Computers in Human Behavior, 157, 108230.
12) Luu, T. T. (2020). Linking authentic leadership to salespeople's service performance: The roles of job crafting and human resource flexibility. Industrial Marketing Management, 84, 89-104.
13) Magdich, R., Jemal, H., & Ayed, M. B. (2022). A resilient Trust Management framework towards trust related attacks in the Social Internet of Things. Computer Communications, 191, 92-107.
14) Mercedes, D. A., & Burrell, D. N. (2022). Managerial adaptability and business strategic change in age of COVID-19. PSU Research Review, 6(3), 190-204.
15) Schindler, S., Alami, I., & Jepson, N. (2023). Goodbye Washington Confusion, hello Wall Street Consensus: contemporary state capitalism and the spatialisation of industrial strategy. New Political Economy, 28(2), 223-240.
16) Wang, T., Deng, C. P., & Teo, T. S. (2023). Appropriating IT outsourcing for IT alignment: An adaptive structuration theory perspective. Technological Forecasting and Social Change, 192, 122581.
17) Wu, G., Xie, L., Zhang, H., Wang, J., Shen, S., & Yu, S. (2023). STSIR: An individual-group game-based model for disclosing virus spread in Social Internet of Things. Journal of Network and Computer Applications, 214, 103608.
18) Zhang, Y., Pan, D., & Fan, S. (2023). Analysis of layered information dissemination model and caching strategy in Social Internet of Things. Nonlinear Dynamics, 1-16.
19) Zouzou, M. C., Shahawy, M., Benkhelifa, E., & Kholidy, H. (2023, October). SIoTSim: Simulator for Social Internet of Things. In 2023 10th International Conference on Internet of Things: Systems, Management and Security (IOTSMS) (pp. 149-155). IEEE.