کاربرد اغراض علم معانی در پیامهای تربیتی در لیلی و مجنون نظامی
محورهای موضوعی : فصلنامه بهارستان سخن
1 - گروه زبان و ادبیات، واحد خوی، دانشگاه آزاد اسلامی، خوی، ایران.
کلید واژه: نظامی, لیلی و مجنون, کلید واژهها: اغراض بلاغی, پیام های تربیتی,
چکیده مقاله :
چکیده حکیم نظامی شاعر قرن ششم به علّت شناخت عمیق و دقیق وی از ناملایمات اوضاع و احوال عصر خود و نیز آشنایی با روش و منش پادشاهان و رعیّت، خود را متعهّد میداند به عنوان یک مصلح اجتماعی، با در نظر گرفتن دنیا و آخرت، عموم مردم را از زمامداران گرفته تا رعیّت، امر به فضایل و نهی از رذایل کند تا جامعهای ایدهآل و خدا پسندانه فراهم آورد. بنابر این برای رسیدن به مقام انسانیّت، معجونی از معانی معرفت الهی، مسایل دینی، خردورزی و عدالت پروری و نوعدوستی فراهم میسازد، تا تمام امراض جامعة آلوده و نابسامان را مداوا بخشد. به همین منظور هرچند در منظومههای خود به موضوعات عرفانی، داستانهای عاشقانه، تاریخی و حماسی پرداخته است. امّا بُن مایه و زیر ساخت همة منظومههایش- که هدف غایی نظامی است- بیان جنبههای تعلیمی و اخلاقی برای حاکمان و عموم مردم است. در این مقاله به بیان جنبههای تربیتی و اخلاقی منظومة لیلی و مجنون از دیدگاه علم معانی با کاربردهای اغراض بلاغی از جمله: ارشاد، ترغیب، تهدید، تقدیر، تعجیز، طنز و ریشخند، دعا و التماس و خواهش و تمنّا پرداخته شده است. که طی بررسیهای به عمل آمده، بیشترین تأکید نظامی به بیان ارشاد مردم و تشویق به فضایل اخلاقی و نهی و تحذیر از رذایل اجتماعی اختصاص دارد.
Abstract Hakim Nezami, the poet of the 6th century, by his profound and strict knowledge of the vicissitudes of his era and familiarity with the kings and vassals' manner, considers himself as a social peacemaker, responsible to guide all people, from the rulers to the peasants towards the good deed to provide ideal society regarding the mundane world and the dooms' day. To attain this, he provides a concoction of divine knowledge, religious problems, justice and altruism to cure and eradicate the disease and disorganization of the society. Though in his writings, Nezami has dealt with the Gnostic themes, love and historic and epic poems, the theme of all of them is didactic and ethical notes to the rulers and the ranks of people. I have tried to expound the educational and ethical aspects of the Leili and Majnoon from the rhetoric point of view and by using guidance, persuasion, threatening, irony, praying, and supplication. Altogether, Nezami's emphasis lies on guidance, prohibition of the roguery of the society.
فهرست منابع و مآخذ
1 – احمدنژاد، کامل، (1369)، تحلیل آثار نظامی گنجوی، تهران: علمی.
2 – تجلیل، جلیل، (1365)، معانی و بیان، تهران: مرکز نشر دانشگاهی.
3 – ثروت، منصور، (1370)، گنجینه حکمت در آثار نظامی، تهران: امیرکبیر.
_||_