تبیین جامعه شناختی رفتار هواداران فوتبال باشگاه فرهنگی ورزشی سپاهان
محورهای موضوعی : مطالعات جامعه شناسی ورزشیگلارا کلاتیان 1 , رسول نظری 2 , کاظم قجاوند 3
1 - دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی، دانشکده علوم ورزشی، واحد اصفهان (خوراسگان)، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران.
2 - دانشیار مدیریت ورزشی، دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان(خوراسگان)، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران.
3 - گروه مددکاری اجتماعی، واحد خمینی شهر، دانشگاه آزاد اسلامی، خمینی شهر، اصفهان، ایران
کلید واژه: رفتار سازگار نیافته, هواداران فوتبال, سواستفاده از هوادار, باشگاه سپاهان,
چکیده مقاله :
هدف: تصور افراد جامعه از هواداران فوتبال بسیار متفاوت می باشد برخی هواداران را نیروی مثبت برای جامعه و افراد می دانند و دیگران آن را تاثیر منفی تلقی می کنند لذا هدف این پژوهش ارائه مدلی از رفتار هواداران سپاهان با رویکرد جامعه شناختی می باشد. روش پژوهش: تحقیق حاضر به شیوه کیفی و مبتنی بر نظریه پردازی داده بنیاد بود. برای جمع آوری داده ها از روش مصاحبه نیمه ساختار یافته استفاده شد. تجزیه و تحلیل اطلاعات به روش کد گذاری چارمز انجام گرفت. نمونه پژوهش به صورت ترکیبی از نمونه گیری گلوله برفی و سپس بر اساس نتایج داده های جمع آوری شده از نمونه گیری نظری استفاده شد. مشارکت کنندگان هواداران تیم فوتبال سپاهان، اعضای کانون هواداران، گزارشگران ورزشی، یگان ویژه مستقر در ورزشگاه، مدیر عامل باشگاه سپاهان، اعضای هیت علمی دانشگاه که پیگیر فوتبال هستند، تشکیل دادند. در مجموع 22 مصاحبه انجام شد و سپس داده ها در نرم افزار MAXQDA2020 کد گذاری اولیه، محوری و مقوله بندی شد. یافته های پژوهش: در این پژوهش 7 عامل تاثیر گذار بر رفتار هواداران تیم سپاهان شناسایی شد. بر اساس نتایج کدگذاری، رفتار سازگار نیا فته، بستر روان شناختی، بستر اجتماعی احساسات، سو استفاده از رسانه، فساد در فوتبال، قانون پذیری و بستر ایمنی و تجهیزات از منظر جامعه شناسی روی رفتار هواداران تاثیر دارد. نتیجه گیری: نتایج این مطالعه دارای کاربردهایی در جهت ارتقا رفتار هواداران و بهبود فرهنگ هواداری برای مسولان برگزاری مسابقات می باشد.
Objective: The society's perception of football fans is very different, some fans consider it a positive force for society and individuals, and others consider it a negative influence, so the purpose of this research is to provide a model of the behavior of Sepahan fans with a sociological approach. Research method: The current research was qualitative and based on foundation data theorizing. A semi-structured interview method was used to collect data. Data analysis was done by Charms coding method. The research sample was used as a combination of snowball sampling and theoretical sampling based on the results of the collected data. The participants were Sepahan football team fans, members of the fans association, sports reporters, a special unit stationed at the stadium, Sepahan club CEO, members of the academic staff of the university who follow football. A total of 22 interviews were conducted, and then the data were initially coded, central, and categorized in the MAXQDA2020 software. Research findings: In this research, 7 factors affecting the behavior of Sepahan team fans were identified. Based on the results of coding, non-adapted behavior, psychological background, social background of emotions, abuse of media, corruption in football, legitimacy and safety background and equipment have an effect on fans' behavior from a sociological perspective. Conclusion: The results of this study have applications in order to improve the behavior of fans and improve the culture of fans for those in charge of organizing competitions.
Amiri m, Nowruzi Seyed Hosseini R. (2020). An introduction to the method of qualitive research in sport. Tehran: University of tehran public [Persian]
Amann J. Doidge B. (2023). ‘I Hadn’t Realised That Change Is Not a Difficult Thing’: Mobilising Football Fans on Climate Change. Sociology 1–17. doi.org/10.1177/00380385221142211
Andam,R. Salimi, M. (2014). Investigating the effective factors in creating behavioral abnormalities of fans of Iran's premier handball league. Biannual Journal of Sports Management and Development, 6(1), (in persian).
Andrei,T. (2019). ASPECTS REGARDING THE BEHAVIOR OF FOOTBALL SUPPORTERS. Annals of the „Constantin Brâncuşi” University of Târgu Jiu Economy Series, Issue 5/2019.
Al-Jubouri ZHF, Al-Janabi SAA, Dweghir MA, Saad O, Ahmed FA.(2019). The psychology of sports intolerance and its relation to the low level of motivation for football fans.
Bayir, T. Osmanoglu, H. (2022). A Study on Consumer Animosity, Negative WOM (nWOM), and Boycott Behaviours of Rival Football Fans. Sosyoekonomi, 30(53), 227-242. DOI: 10.17233/sosyoekonomi.2022.03.12
Bahna, M. (2019) Context matters: Measuring nationalism in the countries of the former Czechoslovakia. Nationalities Papers 47(1): 2–19.
Benkwita,A. Healy, L. (2019). ‘Think Football’: Exploring a football for mental health initiative delivered in the community through the lens of personal and social recovery. Mental Health and Physical Activity 17 (2019) 100292.
Biglari, N. Hoseeini nia, R. Bagheri,R. (2022). Identifying and prioritizing factors affecting the fan crisis in the Premier League. Sports management, 13 (4), 1235- 1261 (In persian)
Charmaz, K. (2006). Constructing Grounded Theory. In SAGE Publications.
Dasgerdi, M. Dabir, A. SHaiati, M. (2020). Structural modeling of concepts of abnormality in Iranian sports. Karafan biannual scientific journal, 45, 189- 206 (in persian)
Doidge M, Kossakowski R and Mintert S. The impact of international football events on local, national and transnational fan cultures: a critical overview. Soccer & Society, 20:5, 711-720, DOI: 10.1080/14660970.2019.1616264.
Eman,m. porjam,D. (1383). Investigating factors influencing students' tendency towards collective behavior. Journal of Social Sciences, Ferdowsi University of Mashhad, 1(4), 79-107 (in persian.)
Fathi nia, M. (2011). Pathology of television sports programs in terms of how to deal with
Abnormalities in the behavior of football spectators. Quarterly Journal of Communication Research, 17, No.4 (64), 105-131.
File, K. Worlledge, T. (2023). Fan identity and football culture: locating variation in the discursive performance of football fan identities in a UK stadium. Soccer & Society, DOI: 10.1080/14660970.2023.2250662
Farahani, A. SHahmansori, E. Mand alizade, Z. (2021). Analyzing and prioritizing obstacles to the presence of women in football sports stadiums. Sports management studies, 12(61) 147-170 ( in persian)
Holmes. B, McHale and K. Zychaluk I.G. (2024). Detecting individual preferences and erroneous verdicts in mixed martial arts judging using Bayesian hierarchical models. European Journal of Operational Research 312.733–745. http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
Javanmard, K. (2022). Sports and Social Reflections From The Perspective of "Marcel Mouss. Journal of Strategic Sociological Studies in Sport, 2(4), 345-358p Doi: 10.30486/4s.2022.1969317.1072
Kweku Quansah, T. (2022). New sports stadia for Africa? The impact of sportscape features on attendance intentions in sub-Saharan African club football. European Sport Management Quarterly, DOI: 10.1080/16184742.2022.2125549
Logisya A, Sulaksono. (2024). Kewajiban pemerintah dalam mencegah tindak pidana korupsi terhadap penyaluran dana anggaran persatuan sepak bola seluruh Indonesia.Universitas Negeri Surabaya. ananta.19097@mhs.unesa.ac.id
Movahedi, M. (2022). Sociology of sports. Journal of Strategic Sociological Studies in Sport, 1(1), Doi: 10.30486/4S.2022.1950955.1015
Naderian, M. Akhavan, E. (2021). The Study of Fear of Crime and Its Impact on Fans' Abnormal Behavior at Stadiums (A Case Study of Football Fans at Fooladshahr Stadium in Isfahan, Iran). Journal of New Studies in Sport Management (JNSSM), 2(2), 179- 184 Doi: 10.22103/jnssm.2021.17332.1025 (inpersian)
Najafi, A. Hossini, S. Amirnejad, S. (2023). Identify and Rank The Factors Affecting The Instability of The Management of Football Cubs in The Premier League. Journal of Strategic Sociological Studies in Sport, 3(2), 215- 225 Doi: 10.30486/4s.2023.1950186.1046 (in Persian)
Pearson, G.(2012), An Ethnography of English Football Fans: Cans, Cops and Carnivals. Manchester: Manchester University Press
Patrick, D. Hoey, P.(2022). From fanzines to foodbanks: Football fan activism in the age of anti-politics. International Review for the Sociology of Sport, 57(8), 1234–1252, DOI: 10.1177/10126902221077188
Robson, G. (2000). ‘No One Likes Us, We Don’t Care’: The Myth and Reality of Millwall Fandom (Oxford: Berg,
Reginato L , Cisco Collatto D. (2024). Culture and behavior of controllership leaders in Brazilian companies: An important relationship?. Contaduría y Administración. 69 (1), 50-76 http://dx.doi.org/10.22201/fca.24488410e.2024.3284
Sayan، A. Aksan،G.E. (2020). Fan Culture in the Digital Age: Online Football Fan Forums as the Virtual Extensions of Football Terraces. Handbook of Research on the Impact of Fandom in Society and Consumerism. P:21
Sajedi, A. (2020). Consequences of football's strategic commodity on politics and society. International Studies Journal (ISJ), 4(64), 1-22 (in Persian)
Tian, y.Shi, Z.(2022). Chinese football violence: An extended theory of planned behavior model to predict fans’ violent behavioral intentions. behavioral intentions. Front. Psychol. 13:977497. doi: 10.3389/fpsyg.2022.977497