طراحی مدل جامعه شناختی توسعه برد گردشگری ورزشی براساس ظرفیت سازی زنجیره مقصد در شمال غرب کشور
محورهای موضوعی : مطالعات جامعه شناسی ورزشیفرید پوربیرامی هیر 1 , مهرداد محرم زاده 2 , مسعود ایمان زاده 3 , سیمین اسگندری دستگیری 4
1 - دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی، گروه تربیت بدنی، واحد اردبیل، دانشگاه آزاد اسلامی، اردبیل، ایران
2 - ستاد مدیریت ورزشی گروه مدیریت ورزشی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران.
3 - استادیار مدیریت ورزشی، گروه تربیت بدنی، واحد اردبیل،دانشگاه آزاد اسلامی، اردبیل، ایران
4 - استادیار مدیریت ورزشی، گروه تربیت بدنی، واحد اردبیل،دانشگاه آزاد اسلامی، اردبیل، ایران
کلید واژه: گردشگری ورزشی, زنجیره مقصد, واژههای کلیدی: توسعه برد,
چکیده مقاله :
هدف: هدف از این پژوهش طراحی مدل جامعه شناختی توسعه برد گردشگری ورزشی براساس ظرفیت سازی زنجیره مقصد در شمال غرب کشور بود.روششناسی: روش پژوهش از نوع توصیفی-همبستگی بود. جامعۀ آماری پژوهش مدیران و کارکنان موسسات گردشگری شمال غرب کشور بودند. برآورد نمونه آماری به تعداد قابل کفایت برمبنای هر گویه 10 نفر نمونهگیری به روش تصادفی انتخاب شد. از این رو به تعداد 10 برابر سؤالات متغیر دارای بیشترین تعداد سؤال 13 سؤال در متغیر (ظرفیتسازی زنجیره مقاصد گردشگری ورزشی) 130 نفر برآورد شد. برای ارزیابی روایی محتوایی از ده متخصص علمی و اجرایی نظرخواهی شد. سپس پایایی ترکیبی و روایی سازه در مرحله نهایی با استفاده از نرم افزار پی.ال.اس بررسی و تایید شد. یافتهها: نتایج تحلیل عاملی سازههای هریک از نه متغیر اصلی نشان داد که تمامی مؤلفهها به-صورت معناداری نقش تبیین کنندهای دارند. تحلیل مسیر هم نشان داد که روابط بین نه متغیر اصلی به توالی از متغیرهای مستقل به سمت متغیرهای وابسته مثبت و معنادار است و مدل مفهومی برازش مطلوبی دارد.نتیجهگیری: بر اساس یافتههای پژوهش مدل تدوین شده حاضر می تواند تحولی شگرف در گردشگری ورزشی شمال غرب کشور ایجاد کرده و لازم است که مسئولین ذینفع و ذیربط برای ایجاد تحول و توسعه گردشگری ورزشی ظرفیت های فیزیکی، اکولوژیکی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی را شناسایی و در برنامه ریزی ها بگنجانند و مقاصد گردشگری را با خدمات اصلی و حمایتی برای تحویل بی نقص و لذت بخش به گردشگران ورزشی مهیا کنند.
Objective : The purpose o f this research was t o designing a sociological model for the development of the range of sports tourism in the northwest o f the country . Methodology : The research method was descriptive - correlation type. The statistical population o f the research was manager s and employees o f touri sm institution s in the northwest o f the country . Estimation of the statistical sample t o a sufficient number based o n each item , 10 people were randomly selected . Therefore , 1 30 peop le were estimated t o have 10 times the number o f variable questions with the highest number o f 1 3 question s in the variable ( building the capacity o f the chain o f sports tourism destinations ) . Ten scientific and executive experts were asked t o evaluate content validity . Then, the combined reliability and validity o f the structure was checked and confirmed in the final stage using PLS software .Results : The result s of the factor analysis o f the construct s o f each o f the nine main variable s showed that all the component s have a significant explanatory role . The path analysis also showed that the relationship s between the nine main variable s i n a sequence from independent variable s t o dependent variable s are positive and significant, and the conceptual model has a good fit .Conclu sion : Based o n the find ing s o f the research, the current developed model can create a tremendou s change i n sport s tourism in the northwest o f the country, and i t is necessary for the interested and relevant official s t o develop physical, ecological, social, and political capacitie s for the development and development o f sport s tourism . and economic and include them in the plan s and provide tourism destination s with main and support ing services f or perfect and enjoyable delivery t o sports tourist s .
_||_