فهرس المقالات مهدی صانعی


  • المقاله

    1 - چابکی سازمان و عوامل موثر بر آن در دانشگاه علوم پزشکی شاهرود
    مدیریت بهداشت و درمان , العدد 17 , السنة 6 , پاییز 1394
    مقدمه: چابکی سازمان‌های بهداشتی درمانی در ارائه بموقع و تامین نیازهای مشتریان نقش بسزایی دارد. مطالعه حاضر با هدف تعیین عوامل موثر بر چابکی دانشگاه علوم پزشکی شاهرود انجام شد. روش پژوهش: در این مطالعه مقطعی در سال 1393 تعداد 153 نفر از کارکنان ستادی به صورت تصادفی مورد أکثر
    مقدمه: چابکی سازمان‌های بهداشتی درمانی در ارائه بموقع و تامین نیازهای مشتریان نقش بسزایی دارد. مطالعه حاضر با هدف تعیین عوامل موثر بر چابکی دانشگاه علوم پزشکی شاهرود انجام شد. روش پژوهش: در این مطالعه مقطعی در سال 1393 تعداد 153 نفر از کارکنان ستادی به صورت تصادفی مورد مطالعه قرار گرفتند و پرسشنامه‌ای تحت وب حاوی 100سئوال را بصورت خودایفا تکمیل نمودند. داده‌ها با استفاده از نرم‌افزارهای SmartPLSو SPSS18 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته‌ها: 79 (6/51%) افراد را زنان تشکیل می‌دادند. 57 (3/37%) نفر دارای سابقه کار زیر 10 سال بودند. تفاوت معنی‌داری بین میانگین کلیه شاخص‌های پاسخ‌گویی، سرعت، شایستگی، انعطاف‌پذیری و چابکی در رده‌های جنس، سن، سابقه کار و تحصیلات مشاهده نشد (05/0≤P). ولی در شاخص‌های پاسخ‌گویی محقق شده (002/0=P)، سرعت محقق شده (002/0=P)، انعطاف‌پذیری محقق شده (022/0=P)، چابکی محقق شده (009/0=P) در سطوح مختلف سازمانی تفاوت معنی‌داری وجود داشت. هم‌چنین برای افراد با رسته‌های شغلی مختلف تفاوت معناداری در شاخص‌های سرعت محقق شده (031/0=P)، شایستگی محقق شده (018/0=P)، انعطاف‌پذیری محقق شده (043/0=P)، چابکی محقق شده (016/0=P) وجود داشت. در مدل نهایی نیز سه عامل شایستگی، پاسخ‌گویی و سرعت در چابکی دانشگاه علوم پزشکی شاهرود نقش داشتند. نتیجه‌گیری: عوامل شایستگی، پاسخ‌گویی و سرعت در چابکی دانشگاه علوم پزشکی شاهرود نقش دارند و بهبود در عوامل فوق می‌تواند سبب ارتقاء چابکی دانشگاه گردد. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    2 - الماس رهبری معنوی در نظام اداری ایران
    مدیریت توسعه و تحول , العدد 2 , السنة 3 , تابستان 1390
    موفقیت یا شکست سازمان ها تا حد زیادی به کیفیت رهبری آنها بستگی دارد. رهبـران جهت نیل به اهـداف سـازمان از فنون و ویـژگی هایی خاص بهره می گیرند؛ برخی دارای صفات منحصر بفردی هستند، برخی دیگر رفتارهای ویژه ای از خود بروز می دهند، موفقیت برخی به پیروان آنها وابسته است و ... أکثر
    موفقیت یا شکست سازمان ها تا حد زیادی به کیفیت رهبری آنها بستگی دارد. رهبـران جهت نیل به اهـداف سـازمان از فنون و ویـژگی هایی خاص بهره می گیرند؛ برخی دارای صفات منحصر بفردی هستند، برخی دیگر رفتارهای ویژه ای از خود بروز می دهند، موفقیت برخی به پیروان آنها وابسته است و .... در سالیان اخیر، رویکردهای جدیدی از رهبری معرفی شده اند که رهبری تحول گرا، خدمتگزار، فره مند و... نمونه هایی از آنها هستند. در میان رویکردهای جدید نسبت به رهبری، رهبری معنوی از جایگاه خاصی برخوردار شده است. در مقاله حـاضر ضمن مرور مفاهیم و ابعـاد رهبری معنوی، ویژگی های رهبر معنوی در نظام اداری ایران از منظر خبرگان استخراج شده و در پایان، با بهره گیری از تحلیل عاملی اکتشافی، ویژگی های رهبر معنوی در نظام اداری ایران در پنج بُعد گروه بندی و تقلیل خواهد یافت. این پنج طبقه عبارتند از: توجه به منافع سازمان، توجه به منافع کارکنان، توجه به منافع جامعه، ویژگی های فردی و توجه به خویشتن. این پنج طبقه با یکدیگر الماس رهبری معنوی را شکل خواهند بخشید. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    3 - بررسی رابطه شادکامی کارکنان و نوآوری در سازمان های دانش بنیان
    مدیریت توسعه و تحول , العدد 5 , السنة 6 , زمستان 1393
    هدف از اجرای تحقیق حاضر، بررسی رابطه بین شادکامی و نوآوری در سازمان های دانش بنیان با استفاده از یک مدل هفت بعدی (یادگیری سازمانی، خود گشودگی، مشارکت، عدالت، مثبت اندیشی، ساختار منعطف، تعامل با همکاران) برای شادکامی می باشد. نمونه آماری پژوهش 75 نفر از کارشناسان تیم تحق أکثر
    هدف از اجرای تحقیق حاضر، بررسی رابطه بین شادکامی و نوآوری در سازمان های دانش بنیان با استفاده از یک مدل هفت بعدی (یادگیری سازمانی، خود گشودگی، مشارکت، عدالت، مثبت اندیشی، ساختار منعطف، تعامل با همکاران) برای شادکامی می باشد. نمونه آماری پژوهش 75 نفر از کارشناسان تیم تحقیق و توسعه سازمان های دانش بنیان و پارک های علم و فناوری استان سمنان بوده و داده های مورد نیاز با استفاده از پرسشنامه ای با اجزاء استاندارد و ضریب پایایی 0.8 جمع آوری و سپس به آزمون فرضیات تحقیق پرداخته شده است. یافته ها بر اساس آزمون های همبستگی و با استفاده از نرم افزار SPSS نشان داد که بین تمامی مولفه های شادکامی و متغیر نوآوری رابطه معناداری وجود دارد و ضریب همبستگی بالای این رابطه لزوم بکارگیری استراتژی های عملیاتی موثری را در این راستا توسط مدیران نشان می دهد. همچنین با استفاده از آزمون فریدمن به رتبه بندی شاخص ها پرداخته شده و در نهایت ضمن ارائه تفصیلی نتایج، پیشنهادهای پژوهشی و کاربردی ارائه شده است. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    4 - نقش تولیدات فرهنگی درعدم ارائه خشونت در بین نوجوانان به عنوان سرمایه‎های اجتماعی
    پژوهش اجتماعی , العدد 2 , السنة 9 , تابستان 1396
    چکیده هدف این مقاله بررسی ابعاد سه گانه ی سرمایه‎ی اجتماعی، خشونت نمادین و عرصه ی تولیدات فرهنگی در عدم ارائه خشونت در بین نوجوانان به عنوان سرمایه‎های اجتماعی، با توجه به نظریه ی بوردیو است. بنابراین مطالعه حاضر با بهره گیری از نظریه ی سرمایه ی اجتماعی بوردیو د أکثر
    چکیده هدف این مقاله بررسی ابعاد سه گانه ی سرمایه‎ی اجتماعی، خشونت نمادین و عرصه ی تولیدات فرهنگی در عدم ارائه خشونت در بین نوجوانان به عنوان سرمایه‎های اجتماعی، با توجه به نظریه ی بوردیو است. بنابراین مطالعه حاضر با بهره گیری از نظریه ی سرمایه ی اجتماعی بوردیو در پی آن است که بداند ارائه‎ی محصولات و تولیدات فرهنگی و ایجاد سرمایه ی فرهنگی و فرهنگسازی در میان نوجوانان بزه کار به عنوان سرمایه های اجتماعی، به چه میزان منجر به عدم ارائه‎ی خشونت در میان آن‎ها می گردد و سعی بر آن است که به نهادینه کردن عادات درست فرهنگی نظیر مطالعه و تحصیل از طریق عرصه ی تولیدات فرهنگی و سرمایه های فرهنگی مد نظر بوردیو پرداخته و بتوان عادات سطح پایین قشر نابه هنجار اجتماع را(جوانان بزه کار) به سطحی مطلوب رساند و خشونت نمادین حاصل از بستر نامناسب فرهنگی و اجتماعی را که در آن رشد یافته اند، در آن ها تقلیل داد و به کمک تسلط از طریق کاربردهای رسمی زبان و آموزش اعمال شده ازطریق طبقه مسلط تر، بر روی این قشر سطح آن ها را در طبقه ی حاصل از ساختار اجتماعی شان بالا کشید و کنترلشان کرد. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    5 - تحلیل مولفه های اجتماعی دانشنامه نگاری در ایران و کاربست آن در دانشنامه جهان اسلام
    پژوهش اجتماعی , العدد 2 , السنة 12 , تابستان 1399
    هدف از پژوهش حاضر، تحلیل و ارزش‌گذاری مولفه‌های اجتماعیِ دانشنامه‌نگاری در ایران و بررسی موردی آن در دانشنامه جهان اسلام است. نوع پژوهش حاضر ترکیبی (کیفی و کمّی) است؛ در بخش کیفی با تحلیل محتوای متون مرتبط مبادرت به گردآوری عوامل اجتماعی موثر در دانشنامه‌نگاری شد و در أکثر
    هدف از پژوهش حاضر، تحلیل و ارزش‌گذاری مولفه‌های اجتماعیِ دانشنامه‌نگاری در ایران و بررسی موردی آن در دانشنامه جهان اسلام است. نوع پژوهش حاضر ترکیبی (کیفی و کمّی) است؛ در بخش کیفی با تحلیل محتوای متون مرتبط مبادرت به گردآوری عوامل اجتماعی موثر در دانشنامه‌نگاری شد و در بخش کمّی بوسیله پرسشنامه دلفی شده مولفه‌های مذکور براساس آرای 27 نفر از صاحب‌نظران در حوزه دانشنامه‌نگاری، ارزشگذاری و اولویت‌ندی شدند. ابزار تحلیل اطلاعات در بخش کیفی، نرم‌افزار مَکس‌کیو‌ دی‌ ای[1] و در بخش کمّی، نرم افزار اس پی اس اس[2] است. یافته‌های پژوهش منجر به ارایه 18 مولفه اجتماعی در تولید دانشنامه شد که براساس آرای صاحب‌نظران ارزش‌گذاری و اولویت‌بندی شدند. توجه به موضوع علوم‌اجتماعی (خاصه تاریخ اجتماعی مسلمانان) و کاربست آن در تولید دانشنامه جهان اسلام موجب تولید مقالات جدید در این موضوع شد بطوری تعداد 1506 مدخل معادل 6 درصد از مدخل‌های دانشنامه جهان اسلام متعلق به این موضوع است که جزو 8 نتایج جستجوی اول مخاطبان قرارگرفت. نتایج پژوهش حاکی از آنست که به طور کلی، ظهور دانشنامه ها مبیّن عرضه و تقاضای علمی در جامعه است که نهایتاً منجر به تحولات علمی- فرهنگی می شود. وجود نظام های پژوهشی در جامعه می تواند زمینه ساز تولید دانشنامه باشد. عوامل ایدئولوژیک، مواجهات انتقادی با مطالعات پیشین، تفاوت در دیدگاه و رویکرد در جامعه از عوامل اجتماعی موثر در تولید دانشنامه به شمار می آیند. در قرن اخیر نیز ظهور تخصص ها و افزایش کنجکاوی جامعه در باب پدیده های نو ظهور، ظهور دانشنامه ها را سبب شده است. [1] Max.Q.D.A [2] SPSS تفاصيل المقالة