فهرس المقالات اسماعیل سلطانی بیرامی


  • المقاله

    1 - تاثیر الزام دوجانبه، اعتماد و حفظ وجهه بر دستاوردهای ادراک شده فردی و گروهی مدیریت دانش با نقش میانجی تسهیم دانش(مورد مطالعه: شرکت مخابرات استان اصفهان)
    خط مشی‌گذاری عمومی در مدیریت , العدد 5 , السنة 7 , زمستان 1395
    زمینه:این پژوهش با محوریت مدیریت دانش و درزمینه عوامل مؤثر بردستاوردهای فردی وگروهی مدیریت دانش در شرکت مخابرات است. هدف:پژوهش حاضر با هدف تعیین تاثیر الزام دوجانبه،اعتماد وحفظ وجهه بردستاوردهای ادراک شده فردی وگروهی مدیریت دانش بانقش میانجی تسهیم دانش صورت پذیرفته است. أکثر
    زمینه:این پژوهش با محوریت مدیریت دانش و درزمینه عوامل مؤثر بردستاوردهای فردی وگروهی مدیریت دانش در شرکت مخابرات است. هدف:پژوهش حاضر با هدف تعیین تاثیر الزام دوجانبه،اعتماد وحفظ وجهه بردستاوردهای ادراک شده فردی وگروهی مدیریت دانش بانقش میانجی تسهیم دانش صورت پذیرفته است. روش:براساس هدف،کاربردی و از نوع توصیفی-همبستگی می باشد.جامعه کارکنان مخابرات استان اصفهان درسال1396به تعداد3100نفر بود و با استفاده از فرمول کوکران،حداقل تعداد342نفر به عنوان نمونه آماری انتخاب وتعداد351پرسشنامه براساس یک فرآیند نمونه گیری دردسترس، توزیع و داده ها جمع آوری گردید. گردآوری اطلاعات به روش میدانی صورت پذیرفت و ابزارگردآوری، پرسشنامه بومی سازی شده بود. یافته ها:درتجزیه وتحلیل داده ها ازنرم افزار SPSSبرای آمارتوصیفی وSmartPLS برای آمار استنباطی استفاده گردید.ازمدل سازی معادلات ساختاری برای آزمون فرضیه ها ومدل مفهومی پژوهش استفاده گردید.یافته ها نشان دادکه الزام دوجانبه(5/4,t=55/0=β)،اعتماد(3/2,t=61/0=β)،حفظ وجهه (8/1,t=18/0=β )وتسهیم دانش(8/3,t=45/0=β )بردستاوردهای ادراک شده فردی وگروهی مدیریت دانش تاثیر مثبت ومعناداری دارند.همچنین گویای تاثیر مثبت ومعنادار الزام دوجانبه (3/5, t=52/0=β ) واعتماد(9/4, t=64/0=β )برتسهیم دانش بود،اما نشان داد حفظ وجهه برتسهیم دانش تاثیرمعناداری ندارد(31/0, t=04/0=β ). نتیجه گیری:الزام دوجانبه، اعتماد و حفظ وجهه بردستاوردهای فردی وگروهی مدیریت دانش تاثیر دارد ولی تسهیم دانش نقش میانجی دراین روابط بازی نمی کند. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    2 - الگوی مفهومی مدیریت توجه در سیمای جمهوری اسلامی ایران
    مطالعات رسانه ای , العدد 1 , السنة 18 , بهار 1402
    پژوهش حاضر با هدف ارائه مدل مدیریت توجه در تلویزیون با تأکید بر سیمای جمهوری اسلامی ایران انجام گرفت. روش پژوهش ترکیبی در دو فاز کیفی وکمی است. در فاز اول روش پژوهش کیفی - استقرایی است و از روش نظریه زمینه‌ای استراوس-کوربین استفاده شد. ابزار گردآوری اطلاعات مصاحبه نیمه أکثر
    پژوهش حاضر با هدف ارائه مدل مدیریت توجه در تلویزیون با تأکید بر سیمای جمهوری اسلامی ایران انجام گرفت. روش پژوهش ترکیبی در دو فاز کیفی وکمی است. در فاز اول روش پژوهش کیفی - استقرایی است و از روش نظریه زمینه‌ای استراوس-کوربین استفاده شد. ابزار گردآوری اطلاعات مصاحبه نیمه ساختمند بود که به سه روش کدگذاری باز محوری و انتخابی، تجزیه‌وتحلیل شد. مشارکت‌کنندگان متخصصان موضوعی واجد شرایط ورود به مصاحبه بودند که از طریق نمونه‌گیری نظری تا 15 نفر به سطح اشباع داده‌ها رسید. روش پژوهش در قسمت کمی توصیفی- همبستگی و جامعه آماری شامل کلیه کارشناسان رسانه بودند که از این میان به روش نمونه‌گیری سهل الوصول تعداد 150 نفر به عنوان حجم نمونه برای شرکت در پژوهش انتخاب شدند. ابزار مورد استفاده بخش کمی، پرسش‌نامه محقق ساخته بر گرفته از بخش کیفی بود که اعتبار محتوایی آن توسط متخصصان و اعتبار صوری آن توسط تعدادی از پاسخ‌گویان تأیید شد. پایایی ابزار نیز با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ بالاتر از 7/0 برآورد گردید. نتایج بخش کیفی با 21 مقوله کلی در قالب مدل پارادایمی شامل شرایط علی (انباشت اطلاعات، ویژگی‌های مخاطب، سیاست رقابتی، سیاست تولیدکننده، اقتضائات محیطی) پدیده محوری (مدیریت توجه)، شرایط زمینه‌ساز (رصد فرهنگی، سازمان خبره چابک، اخلاق حرفه‌ای)، شرایط مداخله‌گر (جذابیت محتوایی، رقابت‌پذیری، مدیریت سرمایه، مداخله سیاسی) راهبردها (آفرینش دیداری و شنیداری، تولید ناب، تمرکز بر مخاطب، توسعه سرمایه اجتماعی و فرهنگی، گفتمان‌سازی) و پیامدها (مدیریت مخاطب، تغییر عملکرد، فهم‌پذیر بودن پیام) قرار گرفت. نتایج بخش کمی نشان داد مدل ارائه شده از مدیریت توجه در تلویزیون با تأکید بر سیمای جمهوری اسلامی ایران از برازش مطلوب برخوردار است تفاصيل المقالة

  • المقاله

    3 - چابکی سازمان و عوامل موثر بر آن در دانشگاه علوم پزشکی شاهرود
    مدیریت بهداشت و درمان , العدد 17 , السنة 6 , پاییز 1394
    مقدمه: چابکی سازمان‌های بهداشتی درمانی در ارائه بموقع و تامین نیازهای مشتریان نقش بسزایی دارد. مطالعه حاضر با هدف تعیین عوامل موثر بر چابکی دانشگاه علوم پزشکی شاهرود انجام شد. روش پژوهش: در این مطالعه مقطعی در سال 1393 تعداد 153 نفر از کارکنان ستادی به صورت تصادفی مورد أکثر
    مقدمه: چابکی سازمان‌های بهداشتی درمانی در ارائه بموقع و تامین نیازهای مشتریان نقش بسزایی دارد. مطالعه حاضر با هدف تعیین عوامل موثر بر چابکی دانشگاه علوم پزشکی شاهرود انجام شد. روش پژوهش: در این مطالعه مقطعی در سال 1393 تعداد 153 نفر از کارکنان ستادی به صورت تصادفی مورد مطالعه قرار گرفتند و پرسشنامه‌ای تحت وب حاوی 100سئوال را بصورت خودایفا تکمیل نمودند. داده‌ها با استفاده از نرم‌افزارهای SmartPLSو SPSS18 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته‌ها: 79 (6/51%) افراد را زنان تشکیل می‌دادند. 57 (3/37%) نفر دارای سابقه کار زیر 10 سال بودند. تفاوت معنی‌داری بین میانگین کلیه شاخص‌های پاسخ‌گویی، سرعت، شایستگی، انعطاف‌پذیری و چابکی در رده‌های جنس، سن، سابقه کار و تحصیلات مشاهده نشد (05/0≤P). ولی در شاخص‌های پاسخ‌گویی محقق شده (002/0=P)، سرعت محقق شده (002/0=P)، انعطاف‌پذیری محقق شده (022/0=P)، چابکی محقق شده (009/0=P) در سطوح مختلف سازمانی تفاوت معنی‌داری وجود داشت. هم‌چنین برای افراد با رسته‌های شغلی مختلف تفاوت معناداری در شاخص‌های سرعت محقق شده (031/0=P)، شایستگی محقق شده (018/0=P)، انعطاف‌پذیری محقق شده (043/0=P)، چابکی محقق شده (016/0=P) وجود داشت. در مدل نهایی نیز سه عامل شایستگی، پاسخ‌گویی و سرعت در چابکی دانشگاه علوم پزشکی شاهرود نقش داشتند. نتیجه‌گیری: عوامل شایستگی، پاسخ‌گویی و سرعت در چابکی دانشگاه علوم پزشکی شاهرود نقش دارند و بهبود در عوامل فوق می‌تواند سبب ارتقاء چابکی دانشگاه گردد. تفاصيل المقالة