پژوهش در برنامه ریزی درسی
,
العدد5,السنة
6
,
زمستان
1388
چکیده
این پژوهش با هدف بررسی رابطه بین هوش هیجانی و مؤلفه های آن (خودآگاهی،
خودتنظیمی، خودانگیزی، همدلی و مهارت های اجتماعی) با مدیریت زمان انجام
گردید. جامعه آماری تحقیق، مدیران کارگاههای شرکت سهامی ذوب آهن اصفهان
به تعداد 395 نفر ( 82 زن و 313 مرد) بودند. با استفا أکثر
چکیده
این پژوهش با هدف بررسی رابطه بین هوش هیجانی و مؤلفه های آن (خودآگاهی،
خودتنظیمی، خودانگیزی، همدلی و مهارت های اجتماعی) با مدیریت زمان انجام
گردید. جامعه آماری تحقیق، مدیران کارگاههای شرکت سهامی ذوب آهن اصفهان
به تعداد 395 نفر ( 82 زن و 313 مرد) بودند. با استفاده از روش نمون هگیری تصادفی
طبقه ای 120 نفر از افراد جامعه آماری (تعداد 22 زن و 98 مرد) به عنوان نمونه انتخاب
شدند. نوع تحقیق توصیفی همبستگی بود و برای گردآوری داده ها از پرسشنامه
هوش هیجانی شرینگ و مدیریت زمان سیورت استفاده شد و از آنجا که پرسشنامه
هوش هیجانی شرینگ مورد تأیید استادان متخصص نیز قرار گرفته و از روایی محتوایی و
صوری خوبی برخوردار است. پرسشنامه مدیریت زمان سیورت هم به چند تن از
استادان راهنما و مشاور برای مطالعه داده شد که همگی روایی محتوایی آن را مورد
تأیید قرار دادند. ضریب پایایی پرسشنامه ها نیز از طریق شاخص آلفای کرونباخ برای
0/ 0 و برای پرسشنامه مدیریت زمان سیورت 84 / پرسشنامه هوش هیجانی شرینگ 85
از طریق ضریب همبستگی SPSS به دست آمد. داده های جمع آوری شده با نرم افزار
پیرسون در آمار استنباطی و همچنین آمار توصیفی تجزیه و تحلیل شد. نتایج تحقیق
رابطه معناداری P ≤0/ نشان داد بین هوش هیجانی و مدیریت زمان در سطح 05
همچنین بین همه مؤلفه های هوش هیجانی (خودآگاهی، .(r= 0/ وجود دارد ( 387
خودتنظیمی، خودانگیزی، همدلی و مهارت های اجتماعی) با مدیریت زمان در سطح
(r= 0/ و ( 281 (r= 0/ و ( 226 (r= 0/ به ترتیب با ضرایب همبستگی ( 276 P ≤0/05
رابطه وجود داشت. (r= 0/ و ( 214 (r= 0/ و ( 2
تفاصيل المقالة
پژوهش در برنامه ریزی درسی
,
العدد4,السنة
4
,
پاییز
1386
چکیده آموزش شهروندی و آشناسازی دانش آموزان با حقوق شهروندی، زمینه و بستر مناسب را برای یک شهروند خوب بودن، برقراری نظم و امنیت در جامعه، افزایش میزان مشارکت مدنی افراد، رعایت حقوق سایر شهروندان و ارتقای فضیلت جامعۀ شهری میسر می کند و سطح فرهنگ، اندیشه و معلومات افرا أکثر
چکیده آموزش شهروندی و آشناسازی دانش آموزان با حقوق شهروندی، زمینه و بستر مناسب را برای یک شهروند خوب بودن، برقراری نظم و امنیت در جامعه، افزایش میزان مشارکت مدنی افراد، رعایت حقوق سایر شهروندان و ارتقای فضیلت جامعۀ شهری میسر می کند و سطح فرهنگ، اندیشه و معلومات افراد را بالا می برد. هدف این پژوهش بررسی شیو ه های آشناسازی دانش آموزان دورۀ متوسطه با حقوق شهروندی است.جامعۀ آماری پژوهش 1980 دانش آموز دورۀ متوسطه ی شهرستان فریدونشهر در سال تحصیلی 84 ـ 83 است که از میان آنها 290 نفر به عنوان نمونه به شیوۀ تصادفی ساده انتخاب شد ه اند. روش تحقیق توصیفی از نوع پیمایشی و ابزار اندازه گیری پرسشنامۀ محققساخته با 29 سؤال بسته پاسخ براساس طیف 5 درجه ای لیکرت و با اعتبار 86/0 تنظیم گردیده است. شیوۀ تجزیه و تحلیل یافتهها در دو سطح آمار توصیفی و استنباطی صورت گرفته است. تجزیه و تحلیل یافته های مربوط به سؤال اول تا چهارم پژوهش نشان داد که آموزشهای اجتماعی با میانگین 82/3، آموزشهای فرهنگی با میانگین 77/3، آموزشهای اداریـ سیاسی با میانگین 66/3 و آموزشهای اقتصادی با میانگین 58/3 در آشناسازی دانش آموزان با حقوق شهروندی مؤثر است. با مقایسۀ انواع آموزشهای مؤثر بر آشناسازی دانش آموزان با حقوق شهروندی مشخص گردید که در مجموع با توجه به جنسیت و پایه تحصیلی بیشترین تأثیر مربوط به آموزش اقتصادی بوده است. مقایسۀ نظرات دانش آموزان با توجه به پایه تحصیلی آنها نشان داد که بین نظر آنها در خصوص شیو ه های آشناسازی با حقوق شهروندی در سطح 05/0 ≥ P تفاوت معنادار وجود دارد.
تفاصيل المقالة
پژوهش در برنامه ریزی درسی
,
العدد4,السنة
6
,
پاییز
1388
هدف این پژوهش بررسی صلاحیتهای حرفهای معلمان دوره آموزش عمومی بهمنظور ارائۀ چارچوب مناسب بوده و با روش توصیفی پیمایشی انجام شده است. از مرور متون و پیشینۀ پژوهش 8 مؤلفۀ اصلی و 99 زیرمؤلفه استخراج شد و براساس آن پرسشنامۀ اول تدوین گردید. روایی محتوایی پرسشنامه را صاحبن أکثر
هدف این پژوهش بررسی صلاحیتهای حرفهای معلمان دوره آموزش عمومی بهمنظور ارائۀ چارچوب مناسب بوده و با روش توصیفی پیمایشی انجام شده است. از مرور متون و پیشینۀ پژوهش 8 مؤلفۀ اصلی و 99 زیرمؤلفه استخراج شد و براساس آن پرسشنامۀ اول تدوین گردید. روایی محتوایی پرسشنامه را صاحبنظران تأیید کردند و پایایی آن پس از اجرای مقدماتی از طریق محاسبۀ ضریب آلفای کرانباخ 96/0 محاسبه گردید. جامعه آماری این پژوهش معلمان مقاطع ابتدایی و راهنمایی (آموزش عمومی) شهر اصفهان به تعداد 6880 نفر بودند که 400 نفر از آنها براساس جدول کرجسی و مورگان بهصورت نمونهگیری تصادفی نسبی انتخاب شدند. تجزیه و تحلیل دادهها در دو سطح توصیفی و استنباطی (تحلیل عاملی، t وابسته، tمستقل وt تکمتغیره) صورت گرفت. تجزیه و تحلیل نتایج نشان داد که بین وضعیت موجود و مطلوب صلاحیتهای معلمان تفاوت وجود دارد و در کلیۀ مؤلفههای اصلی تفاوت معنادار است (001/0 ≥P). وضع موجود صلاحیتهای معلمان آموزش عمومی نشان میدهد که در بعد شخصیتی و اخلاقی در وضعیت بالاتر از متوسط قرار دارند، ولی در بعد آموزشی، رفتاری شناختی و مدیریتی در سطح متوسط و در مؤلفههای فناوری، توسعۀ حرفهای، فکری و تدریس از وضعیت ضعیفی برخوردارند. پس از انجام تحلیل عامل، 9 مؤلفۀ اصلی و 90 گویه شناسایی و دوباره نامگذاری شد. براساس نتایج تحلیل عاملی، چارچوب ادراکی صلاحیتهای معلمان طراحی گردید. متخصصان و صاحبنظران آموزشی درجۀ تناسب اجزای چارچوب را با میانگین 63/4 از 5 تأیید کردند.
تفاصيل المقالة
سند
Sanad is a platform for managing Azad University publications