شیوههای آشناسازی دانشآموزان دورۀ متوسطه ی فریدونشهر با حقوق شهروندی
الموضوعات : پژوهش در برنامه ریزی درسیعبدالرضا سپیانی 1 , زهره سعادتمند 2 , فریبا کریمی 3
1 -
2 -
3 -
الکلمات المفتاحية: آموزش شهروندی, حقوق شهروندی, کلید واژهها: شهروندی,
ملخص المقالة :
چکیده آموزش شهروندی و آشناسازی دانش آموزان با حقوق شهروندی، زمینه و بستر مناسب را برای یک شهروند خوب بودن، برقراری نظم و امنیت در جامعه، افزایش میزان مشارکت مدنی افراد، رعایت حقوق سایر شهروندان و ارتقای فضیلت جامعۀ شهری میسر می کند و سطح فرهنگ، اندیشه و معلومات افراد را بالا می برد. هدف این پژوهش بررسی شیو ه های آشناسازی دانش آموزان دورۀ متوسطه با حقوق شهروندی است.جامعۀ آماری پژوهش 1980 دانش آموز دورۀ متوسطه ی شهرستان فریدونشهر در سال تحصیلی 84 ـ 83 است که از میان آنها 290 نفر به عنوان نمونه به شیوۀ تصادفی ساده انتخاب شد ه اند. روش تحقیق توصیفی از نوع پیمایشی و ابزار اندازه گیری پرسشنامۀ محققساخته با 29 سؤال بسته پاسخ براساس طیف 5 درجه ای لیکرت و با اعتبار 86/0 تنظیم گردیده است. شیوۀ تجزیه و تحلیل یافتهها در دو سطح آمار توصیفی و استنباطی صورت گرفته است. تجزیه و تحلیل یافته های مربوط به سؤال اول تا چهارم پژوهش نشان داد که آموزشهای اجتماعی با میانگین 82/3، آموزشهای فرهنگی با میانگین 77/3، آموزشهای اداریـ سیاسی با میانگین 66/3 و آموزشهای اقتصادی با میانگین 58/3 در آشناسازی دانش آموزان با حقوق شهروندی مؤثر است. با مقایسۀ انواع آموزشهای مؤثر بر آشناسازی دانش آموزان با حقوق شهروندی مشخص گردید که در مجموع با توجه به جنسیت و پایه تحصیلی بیشترین تأثیر مربوط به آموزش اقتصادی بوده است. مقایسۀ نظرات دانش آموزان با توجه به پایه تحصیلی آنها نشان داد که بین نظر آنها در خصوص شیو ه های آشناسازی با حقوق شهروندی در سطح 05/0 ≥ P تفاوت معنادار وجود دارد.