رابطه بین هوش هیجانی و مدیریت زمان در مدیران شرکت سهامی ذوب آهن اصفهان
الموضوعات : پژوهش در برنامه ریزی درسیمژگان عارفی 1 , فریبا کریمی 2 , حمیده گوهران 3
1 - دانشگاه خوراسگان
2 - دانشگاه خوراسگان
3 - دانشگاه خوراسگان
الکلمات المفتاحية: خودآگاهی, خودانگیزی, مهارت های اجتماعی, مدیریت زمان, خودتنظیمی, همدلی, کلید واژه ها: هوش هیجانی,
ملخص المقالة :
چکیده این پژوهش با هدف بررسی رابطه بین هوش هیجانی و مؤلفه های آن (خودآگاهی، خودتنظیمی، خودانگیزی، همدلی و مهارت های اجتماعی) با مدیریت زمان انجام گردید. جامعه آماری تحقیق، مدیران کارگاههای شرکت سهامی ذوب آهن اصفهان به تعداد 395 نفر ( 82 زن و 313 مرد) بودند. با استفاده از روش نمون هگیری تصادفی طبقه ای 120 نفر از افراد جامعه آماری (تعداد 22 زن و 98 مرد) به عنوان نمونه انتخاب شدند. نوع تحقیق توصیفی همبستگی بود و برای گردآوری داده ها از پرسشنامه هوش هیجانی شرینگ و مدیریت زمان سیورت استفاده شد و از آنجا که پرسشنامه هوش هیجانی شرینگ مورد تأیید استادان متخصص نیز قرار گرفته و از روایی محتوایی و صوری خوبی برخوردار است. پرسشنامه مدیریت زمان سیورت هم به چند تن از استادان راهنما و مشاور برای مطالعه داده شد که همگی روایی محتوایی آن را مورد تأیید قرار دادند. ضریب پایایی پرسشنامه ها نیز از طریق شاخص آلفای کرونباخ برای 0/ 0 و برای پرسشنامه مدیریت زمان سیورت 84 / پرسشنامه هوش هیجانی شرینگ 85 از طریق ضریب همبستگی SPSS به دست آمد. داده های جمع آوری شده با نرم افزار پیرسون در آمار استنباطی و همچنین آمار توصیفی تجزیه و تحلیل شد. نتایج تحقیق رابطه معناداری P ≤0/ نشان داد بین هوش هیجانی و مدیریت زمان در سطح 05 همچنین بین همه مؤلفه های هوش هیجانی (خودآگاهی، .(r= 0/ وجود دارد ( 387 خودتنظیمی، خودانگیزی، همدلی و مهارت های اجتماعی) با مدیریت زمان در سطح (r= 0/ و ( 281 (r= 0/ و ( 226 (r= 0/ به ترتیب با ضرایب همبستگی ( 276 P ≤0/05 رابطه وجود داشت. (r= 0/ و ( 214 (r= 0/ و ( 2