توجه به معانی و تطور برخی از کلمات و تحقیق در این گونه موارد منجر به ارائه فهم صحیح از متون دینی میگردد. از جمله این موارد میتوان به معنای اضربوهن در آیه نشوز اشاره کرد. بسیاری از مترجمین و مفسرین قرآن، ضرب در اینجا را به معنای زدن و تنبیه جسمانی ترجمه و تفسیر کردها أکثر
توجه به معانی و تطور برخی از کلمات و تحقیق در این گونه موارد منجر به ارائه فهم صحیح از متون دینی میگردد. از جمله این موارد میتوان به معنای اضربوهن در آیه نشوز اشاره کرد. بسیاری از مترجمین و مفسرین قرآن، ضرب در اینجا را به معنای زدن و تنبیه جسمانی ترجمه و تفسیر کردهاند، حال آنکه در کتب لغت یا معنای زدن ذکر نشده یا زدن یکی از معانی فرعی ضرب بیان شده است. در قرآن کریم هم لفظ ضرب و مشتقات آن در معانی متفاوتی استعمال شده و در روایاتی که از پیامبر اسلام(ص) وارد شده نیز ضرب به معنای غیر زدن استعمال شده و برخی از تابعین همچون عطاء معنای خشم گرفتن برای زن را از ضرب در آیه نشوز برداشت کردهاند و همچنین روایات فراوانی که از پیامبر اسلام در مورد نهی از زدن زنان وارد شده تمام اینها گویای آن است که ضرب در آیه نشوز معنایی غیر از آنچه مترجمین و مفسرین برداشت کردهاند دارد. لذا میتوان گفت که اضربوهن لزوماً به معنای زدن جسمانی نیست، بلکه نوعی از برخورد با زنان ناشزه است.
تفاصيل المقالة
اگرچه پژوهش در روایات اسباب نزول قرآن از جهاتی صورت گرفته است، اما با رویکرد تاریخمندی پژوهشی صورت نگرفته است، در این مقاله با این رویکرد، اسباب نزول قرآن تحلیل شده است. شبهات مستشرقین در این زمینه، ضرورت پرداختن به این موضوع را ضروری مینماید. از مستشرقان معاصر، اندرو أکثر
اگرچه پژوهش در روایات اسباب نزول قرآن از جهاتی صورت گرفته است، اما با رویکرد تاریخمندی پژوهشی صورت نگرفته است، در این مقاله با این رویکرد، اسباب نزول قرآن تحلیل شده است. شبهات مستشرقین در این زمینه، ضرورت پرداختن به این موضوع را ضروری مینماید. از مستشرقان معاصر، اندرو ریپین شخصیتی است که در آثارش به ویژه در تز دکترای خود به اسباب نزول با رویکرد فقه اللغه ای به صورت مستقل پرداخته است و در مواردی به تاریخمندی قرآن تأکید دارد. نصر حامد ابوزید نیز در کتاب مفهوم النص، فصلی را به اسباب نزول اختصاص داده است و از این باب بر تاریخمندی تأکید میورزد و متن قرآنی را همچون همه متون، پدیدهای فرهنگی و محصول تعامل با واقعیت زنده تاریخی میداند و اسباب نزول را چیزی جز بافت اجتماعی آیات قرآن کریم نمیداند. برای پاسخ به این شبهات در این مقاله تأکید میشود که اسباب نزول قرآن نهتنها عمومیت و جاودانگی را محدود نمیکند بلکه برای وصول به جاودانگی گریزی از توجه به واقعیتهای عینی عصر نزول نیست. نقدی که بر این نظریه وارد است عدم توجه به قاعده عمومیت لفظ نه خصوص سبب میباشد. به رغم نزول خاص برخی آیات، عمومیت مفاد آن ها نزد فقها مسلم است.
تفاصيل المقالة
در دنیای غرب، برخی اسلام و پیامبرش را جنگجو، خشن، خونریز و قسی القلب معرفی کردهاند و جایگاه مسلمانان را تا حد تروریست تنزل دادهاند! حال آنکه حقیقت امر جز این است و منشأ این نوع تحلیل و برداشت را میتوان در دشمنی غرب با اسلام، گزینشی برخورد کردن با سیره و منش پیامبر اس أکثر
در دنیای غرب، برخی اسلام و پیامبرش را جنگجو، خشن، خونریز و قسی القلب معرفی کردهاند و جایگاه مسلمانان را تا حد تروریست تنزل دادهاند! حال آنکه حقیقت امر جز این است و منشأ این نوع تحلیل و برداشت را میتوان در دشمنی غرب با اسلام، گزینشی برخورد کردن با سیره و منش پیامبر اسلام، و فهم نادرست از دین اسلام و عدم اطلاع جامع از دین اسلام دانست. پیامبر اکرم برای انجام رسالت خود اصول و مبانی را در دستور کار خود قرار داد که در فراگیر شدن اسلام در عربستان و کشورهای همسایه با ایجاد صلح و دوستی میان مردم و ایجاد همزیستی مسالمت آمیز میان مردم آن منطقه نقش بسزایی را ایفا کرد. از همین روی برای معرفی چهره جامع از پیامبر اکرم(ص) در این مقاله سعی شده است شیوههای بر خورد پیامبر اکرم(ص) در دعوت به مبانی اسلام بازخوانی شود و مبانی و اصول کلی آن با تکیه بر آموزههای قرآنی استخراج شود.
تفاصيل المقالة
هدف پژوهش حاضر، بررسی اصول اندیشهی سیاسی امام خمینی میباشد. روش پژوهش توصیفی-تحلیلی بوده و یافتهها نشان داد، در اندیشهی سیاسی امام خمینی سیاست و هرگونه تلاش سیاسى به دو بخش الهى و غیرالهى تقسیم شده است. وى معتقد است که اگر تلاش مدیران، رهبران و برنامهریزان امور أکثر
هدف پژوهش حاضر، بررسی اصول اندیشهی سیاسی امام خمینی میباشد. روش پژوهش توصیفی-تحلیلی بوده و یافتهها نشان داد، در اندیشهی سیاسی امام خمینی سیاست و هرگونه تلاش سیاسى به دو بخش الهى و غیرالهى تقسیم شده است. وى معتقد است که اگر تلاش مدیران، رهبران و برنامهریزان امور اجتماعى و اصلاحطلبان و تحولخواهان در جهت صلاح، معنویت و مصالح مردم باشد، سیاست الهى نام دارد. این همان مفهومى است که دربارهی اهل بیت به کار رفته است، و اگر چنین نباشد سیاست شیطانى است. امام خمینى با اینکه در برخى از سخنان خود تصریح دارد که اساساً هدف اصلى انبیاء مسألهی حکومت نبوده است و آنان براى تربیت و تزکیهی اخلاقى و روحى انسانها مبعوث شدهاند، اما، مقولهی مدیریت اجتماعى و نظم سیاسى جوامع بشرى را تا آنجا جدى و اجتنابناپذیر مىشناسد که قرآن را به عنوان مجموعه معرفتها و برنامههاى معنوى و تربیتى انسان، کتاب حکومت دانست. وی بر این باور است که نسبت اجتماعیات قرآن با آیات عبادى آن از نسبت صد به یک هم بیشتر است. امام خمینی که قرآن را کتاب قانون مىشمارد، تقاضاى تشکیل دولت را در طبیعت تعالیم قرآن نهفته مىداند و براساس تعالیم قرآنى به ضرورت تشکیل نظام سیاسى و نظم اجتماعى جهت رشد معرفتى و تکامل معنوى انسانها باور دارد.
تفاصيل المقالة
سند
Sanad is a platform for managing Azad University publications