دانش و پژوهش در روان شناسی کاربردی
,
العدد2,السنة
16
,
تابستان
1394
هدف این پژوهش بررسی تأثیر آموزش به شیوه رویکرد هیجانمدار بر صمیمیت زوجین بود. این پژوهش به روش نیمهتجربی و با طرح پیشآزمون ـ پسآزمون و گروه آزمایش و کنترل اجرا شد. جامعۀ آماری پژوهش، کلیۀ والدین دانشآموزان مقطع ابتدایی و متوسطه شهر بندرعباس در سال تحصیلی 93ـ1392 ب أکثر
هدف این پژوهش بررسی تأثیر آموزش به شیوه رویکرد هیجانمدار بر صمیمیت زوجین بود. این پژوهش به روش نیمهتجربی و با طرح پیشآزمون ـ پسآزمون و گروه آزمایش و کنترل اجرا شد. جامعۀ آماری پژوهش، کلیۀ والدین دانشآموزان مقطع ابتدایی و متوسطه شهر بندرعباس در سال تحصیلی 93ـ1392 بودند. از میان 185 زوج متقاضی شرکتکننده، تعداد 97 زوج که نمره پایینی در پرسشنامه مؤلفههای عشق اخذ کرده بودند، با روش نمونهگیری هدفمند انتخاب گردیدند. سپس، 40 زوج بهصورت تصادفی انتخاب شدند که در دو گروه آزمایش (20 زوج) و گروه گواه(20 زوج) قرار گرفتند. ابزار این پژوهش، پرسشنامه عشق مثلثی یا مؤلفههای عشق (استرنبرگ، 1997) به همراه اطلاعات جامعهشناختی آزمودنیها بود. دادهها با استفاده از آزمونهای آماری تحلیل کوواریانس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج نشان داد که آموزش به شیوه رویکرد هیجانمدار بر میزان صمیمیت زوجها اثر مثبت و معناداری دارد (05/0>P). نتیجه آنکه آموزش به شیوه رویکرد هیجانمدار میتواند در افزایش میزان صمیمیت زوجها مورد استفاده قرار گیرد.
تفاصيل المقالة
مقدمه: هدف این پژوهش، بررسی اثربخشی بهزیستی زناشویی بر میزان دلزدگی زناشویی زوجین بود. روش کار: این پژوهش به روش نیمه تجربی از نوع پیش آزمون و پس آزمون با گروه آزمایش و کنترل است. جامعهی آماری کلیهی زوجین شهر شیراز در سال 97 میباشد. نمونهی پژوهش شامل 20 زوج درگروه آ أکثر
مقدمه: هدف این پژوهش، بررسی اثربخشی بهزیستی زناشویی بر میزان دلزدگی زناشویی زوجین بود. روش کار: این پژوهش به روش نیمه تجربی از نوع پیش آزمون و پس آزمون با گروه آزمایش و کنترل است. جامعهی آماری کلیهی زوجین شهر شیراز در سال 97 میباشد. نمونهی پژوهش شامل 20 زوج درگروه آزمایش و 20 زوج در گروه کنترل است که از بین 65 زوجی که از میان 112 زوج ثبت نام کننده، نمره بالایی در پرسشنامه دلزدگی زناشویی اخذ کرده بودند، با روش نمونه گیری هدفمند انتخاب گردیدند. پرسشنامه دلزدگی زناشویی به همراه اطلاعات دموگرافی آزمودنیها جهت گردآوری دادهها استفاده گردید. دادهها با استفاده از آزمون آماری تحلیل کوواریانس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافتهها: یافتهها حاکی بر آن است که مهارتهای زندگی، کیفیت زندگی و رضایت زناشویی و در مجموع مهارتهای زناشویی، بهزیستی زناشویی را تشکیل و آموزش بهزیستی زناشویی بر کاهش میزان دلزدگی زناشویی زوجین اثر مثبت و معناداری دارد (05/0/ >P). نتایج: نتایج نشان میدهد که با کسب مهارتهای زناشویی، طی یک فرآیند آموزشی در قالب افزایش مهارتهای زندگی، کیفیت زندگی و رضایت زناشویی به عنوان بهزیستی زناشویی، میتوان دلزدگی زناشویی زوجین را کاهش داد.
تفاصيل المقالة
فصلنامه زن و جامعه
,
العدد2,السنة
11
,
تابستان
1399
پژوهش حاضر با هدف شناسایی چالشهای بهزیستی زناشویی در جهت رسیدن به نظریهای درباره عوامل مؤثر بر بهزیستی زناشویی، با روش کیفی از نوع روش نظریه زمینهای (گراندد تئوری) انجام شد. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل تمامی زوجین شهر شیراز در سال 1397 بود که افراد نمونه به تعداد أکثر
پژوهش حاضر با هدف شناسایی چالشهای بهزیستی زناشویی در جهت رسیدن به نظریهای درباره عوامل مؤثر بر بهزیستی زناشویی، با روش کیفی از نوع روش نظریه زمینهای (گراندد تئوری) انجام شد. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل تمامی زوجین شهر شیراز در سال 1397 بود که افراد نمونه به تعداد 22 نفر، به روش نمونهگیری هدفمند (تا رسیدن به اشباع نظری در مصاحبه) انتخاب شدند. دادههای پژوهش با استفاده از مصاحبههای نیمهساختاریافته جمعآوری و بهروش کدبندی هفتمرحلهای کلایزی تحلیل شد. پس از تحلیل دادهها نه مقوله اصلی شامل خلاء مهارتهای ارتباطی، خلاء مهارتهای بین فردی و همدلی، خلاء مهارتهای تفکر انتقادی و تفکر خلاق، خلاء مهارتهای مقابلهای و بهزیستی عمومی، خلاء مهارتهای تصمیمگیری و حل مسئله، خلاء مهارتهای خودآگاهی، مشکلات مرتبط با الگوهای عملکردی و کیفیت روابط، مشکلات سلامت جسمی، روانی و خلاء بهزیستی ذهنی و معنوی زوجین و مشکلات مالی و شغلی زوجین و دو مقوله هسته شامل خلاء مهارتهای زندگی فردی و زوجی و خلاء کیفیت زندگی فردی، زوجی و خانوادهها در شناسایی چالشهای بهزیستی زناشویی استخراج شد.
مطابق نتایج بهدست آمده، خلأ مهارتهای زندگی فردی و زوجی و خلاء کیفیت زندگی فردی و زوجی که نشاندهنده عدم مهارتهای ارتباطی، بیتفاوتیها، عدم شناخت و عدم وجود همدلی در بین زوجین است منجر به نوعی ناکارآمدی، نارضایتی و بیکیفیتی زندگی زوجین شده است. بنابراین، خلأ مهارتهای زندگی و خلاء کیفیت زندگی فردی و زوجی از چالشهای مهم بهزیستی زناشویی شناسایی شد.
تفاصيل المقالة
هدف این پژوهش بررسی اثر بخشی آموزش به شیوهی رویکرد راه حل محور بر سازگاری اجتماعی وحل بحران هویت نوجوانان دختر در بندرعباس میباشد. این پژوهش به روش نیمه تجربی از نوع پیش آزمون و پس آزمون با گروه آزمایش و کنترل است. جامعهی آماری شامل کلیهی نوجوا أکثر
هدف این پژوهش بررسی اثر بخشی آموزش به شیوهی رویکرد راه حل محور بر سازگاری اجتماعی وحل بحران هویت نوجوانان دختر در بندرعباس میباشد. این پژوهش به روش نیمه تجربی از نوع پیش آزمون و پس آزمون با گروه آزمایش و کنترل است. جامعهی آماری شامل کلیهی نوجوانان دختر شهر بندرعباس میباشد. نمونهی پژوهش شامل 20 نفر درگروه آزمایش و 20 نفر در گروه کنترل است که از بین 89 نفری که از میان 318 نفر تکمیل کننده پرسشنامه، نمرهی پایینی در پرسشنامههای بحران هویت و سازگاری اجتماعی اخذ کرده بودند، با روش نمونهگیری خوشهای تصادفی انتخاب گردیدهاند. پرسشنامهی بحران هویت و سازگاری اجتماعی به همراه اطلاعات دموگرافی آزمودنیها جهت گردآوری دادهها استفاده شده است .دادهها با استفاده از آزمون آماری تحلیل کوواریانس، مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.نتایج نشان داد آموزش به شیوهی رویکرد راه حل محور بر سازگاری اجتماعی وحل بحران هویت نوجوانان دختر اثر مثبت و معنادار داشته است.
تفاصيل المقالة
سند
Sanad is a platform for managing Azad University publications