فهرس المقالات محمد باغبان


  • المقاله

    1 - تأثیر آموزش به شیوۀ رویکرد هیجان‌مدار بر صمیمیت زوجین
    دانش و پژوهش در روان شناسی کاربردی , العدد 2 , السنة 16 , تابستان 1394
    هدف این پژوهش بررسی تأثیر آموزش به شیوه رویکرد هیجان‌مدار بر صمیمیت زوجین بود. این پژوهش به روش نیمه‌تجربی و با طرح پیش‌آزمون ـ پس‌آزمون و گروه آزمایش و کنترل اجرا شد. جامعۀ آماری پژوهش، کلیۀ والدین دانش‌آموزان مقطع ابتدایی و متوسطه شهر بندرعباس در سال تحصیلی 93ـ1392 ب أکثر
    هدف این پژوهش بررسی تأثیر آموزش به شیوه رویکرد هیجان‌مدار بر صمیمیت زوجین بود. این پژوهش به روش نیمه‌تجربی و با طرح پیش‌آزمون ـ پس‌آزمون و گروه آزمایش و کنترل اجرا شد. جامعۀ آماری پژوهش، کلیۀ والدین دانش‌آموزان مقطع ابتدایی و متوسطه شهر بندرعباس در سال تحصیلی 93ـ1392 بودند. از میان 185 زوج متقاضی شرکت‌کننده، تعداد 97 زوج که نمره پایینی در پرسشنامه مؤلفه‌های عشق اخذ کرده بودند، با روش نمونه‌گیری هدفمند انتخاب گردیدند. سپس، 40 زوج به‌صورت تصادفی انتخاب شدند که در دو گروه آزمایش (20 زوج) و گروه گواه(20 زوج) قرار گرفتند. ابزار این پژوهش، پرسشنامه عشق مثلثی یا مؤلفه‌های عشق (استرنبرگ، 1997) به همراه اطلاعات جامعه‌شناختی آزمودنی‌ها بود. داده‌ها با استفاده از آزمون‌های آماری تحلیل کوواریانس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج نشان داد که آموزش به شیوه رویکرد هیجان‌مدار بر میزان صمیمیت زوج‌ها اثر مثبت و معناداری دارد (05/0>P). نتیجه آنکه آموزش به شیوه رویکرد هیجان‌مدار می‌تواند در افزایش میزان صمیمیت زوج‌ها مورد استفاده قرار گیرد. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    2 - اثربخشی آموزش بهزیستی زناشویی بر میزان دلزدگی زناشویی زوجین
    علوم اجتماعی , ستأتي المقالات قريبًا
    مقدمه: هدف این پژوهش، بررسی اثربخشی بهزیستی زناشویی بر میزان دلزدگی زناشویی زوجین بود. روش کار: این پژوهش به روش نیمه تجربی از نوع پیش آزمون و پس آزمون با گروه آزمایش و کنترل است. جامعه‌ی آماری کلیه‌ی زوجین شهر شیراز در سال 97 می‌باشد. نمونه‌ی پژوهش شامل 20 زوج درگروه آ أکثر
    مقدمه: هدف این پژوهش، بررسی اثربخشی بهزیستی زناشویی بر میزان دلزدگی زناشویی زوجین بود. روش کار: این پژوهش به روش نیمه تجربی از نوع پیش آزمون و پس آزمون با گروه آزمایش و کنترل است. جامعه‌ی آماری کلیه‌ی زوجین شهر شیراز در سال 97 می‌باشد. نمونه‌ی پژوهش شامل 20 زوج درگروه آزمایش و 20 زوج در گروه کنترل است که از بین 65 زوجی که از میان 112 زوج ثبت نام کننده، نمره بالایی در پرسشنامه دلزدگی زناشویی اخذ کرده بودند، با روش نمونه گیری هدفمند انتخاب گردیدند. پرسشنامه دلزدگی زناشویی به همراه اطلاعات دموگرافی آزمودنی‌ها جهت گردآوری داده‌ها استفاده گردید. داده‌ها با استفاده از آزمون آماری تحلیل کوواریانس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته‌ها: یافته‌ها حاکی بر آن است که مهارت‌های زندگی، کیفیت زندگی و رضایت زناشویی و در مجموع مهارت‌های زناشویی، بهزیستی زناشویی را تشکیل و آموزش بهزیستی زناشویی بر کاهش میزان دلزدگی زناشویی زوجین اثر مثبت و معناداری دارد (05/0/ >P). نتایج: نتایج نشان می‌دهد که با کسب مهارت‌های زناشویی، طی یک فرآیند آموزشی در قالب افزایش مهارت‌های زندگی، کیفیت زندگی و رضایت زناشویی به عنوان بهزیستی زناشویی، می‌توان دلزدگی زناشویی زوجین را کاهش داد. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    3 - پژوهشی کیفی در شناسایی چالشهای بهزیستی زناشویی (از خلاء مهارت های زندگی و خلاء کیفیت زندگی تا چالش های بهزیستی زناشویی)
    فصلنامه زن و جامعه , العدد 2 , السنة 11 , تابستان 1399
    پژوهش حاضر با هدف شناسایی چالش‌های بهزیستی زناشویی در جهت رسیدن به نظریه­ای درباره عوامل مؤثر بر بهزیستی زناشویی، با روش کیفی از نوع روش نظریه زمینه‌ای (گراندد تئوری) انجام شد. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل تمامی زوجین شهر شیراز در سال 1397 بود که افراد نمونه به تعداد أکثر
    پژوهش حاضر با هدف شناسایی چالش‌های بهزیستی زناشویی در جهت رسیدن به نظریه­ای درباره عوامل مؤثر بر بهزیستی زناشویی، با روش کیفی از نوع روش نظریه زمینه‌ای (گراندد تئوری) انجام شد. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل تمامی زوجین شهر شیراز در سال 1397 بود که افراد نمونه به تعداد 22 نفر، به روش نمونه­گیری هدفمند (تا رسیدن به اشباع نظری در مصاحبه) انتخاب شدند. داده­های پژوهش با استفاده از مصاحبه‌های نیمه­ساختاریافته جمع‌آوری و به­روش کدبندی هفت­مرحله­ای کلایزی تحلیل شد.‏ پس از تحلیل داده­ها نه مقوله اصلی شامل خلاء مهارت‌های ارتباطی، خلاء مهارت‌های بین فردی و همدلی، خلاء مهارت‌های تفکر انتقادی و تفکر خلاق، خلاء مهارت‌های مقابله‌ای و بهزیستی عمومی، خلاء مهارت‌های تصمیم­گیری و حل مسئله، خلاء مهارت‌های خودآگاهی، مشکلات مرتبط با الگوهای عملکردی و کیفیت روابط، مشکلات سلامت جسمی، روانی و  خلاء بهزیستی ذهنی و معنوی زوجین و مشکلات مالی و شغلی زوجین و دو مقوله هسته شامل خلاء مهارت‌های زندگی فردی و زوجی و خلاء کیفیت زندگی فردی، زوجی و خانواده­ها در شناسایی چالش­های بهزیستی زناشویی استخراج شد. مطابق نتایج به­­دست آمده، خلأ مهارت‌های زندگی فردی و زوجی و خلاء کیفیت زندگی فردی و زوجی که  نشان­دهنده عدم مهارت­های ارتباطی، بی‌تفاوتی‌ها، عدم شناخت و عدم وجود همدلی در بین زوجین است منجر به نوعی ناکارآمدی، نارضایتی و بی­کیفیتی زندگی زوجین شده است. بنابراین، خلأ مهارتهای زندگی و خلاء کیفیت زندگی فردی و زوجی از چالش‌های مهم بهزیستی زناشویی شناسایی شد. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    4 - اثر بخشی آموزش به شیوه‌ی رویکرد راه حل محور بر افزایش میزان سازگاری اجتماعی و حل بحران هویت نوجوانان دختر
    فصلنامه زن و جامعه , العدد 1 , السنة 5 , بهار 1393
    هدف این پژوهش بررسی اثر بخشی آموزش به شیوه­ی رویکرد راه حل محور بر سازگاری اجتماعی وحل بحران هویت نوجوانان دختر در بندرعباس می­باشد. این پژوهش به روش نیمه تجربی از نوع پیش آزمون و پس آزمون با گروه آزمایش و کنترل است. جامعه­ی آماری شامل  کلیه­ی نوجوا أکثر
    هدف این پژوهش بررسی اثر بخشی آموزش به شیوه­ی رویکرد راه حل محور بر سازگاری اجتماعی وحل بحران هویت نوجوانان دختر در بندرعباس می­باشد. این پژوهش به روش نیمه تجربی از نوع پیش آزمون و پس آزمون با گروه آزمایش و کنترل است. جامعه­ی آماری شامل  کلیه­ی نوجوانان دختر شهر بندرعباس می­باشد. نمونه­ی پژوهش شامل 20 نفر درگروه آزمایش و 20 نفر در گروه کنترل است که از بین 89 نفری که از میان 318 نفر تکمیل کننده پرسشنامه، نمره­ی پایینی در پرسشنامه­های بحران هویت و سازگاری اجتماعی اخذ کرده بودند، با روش  نمونه­گیری خوشه­ای تصادفی انتخاب گردیده­اند. پرسش­نامه­ی بحران هویت و سازگاری اجتماعی به همراه اطلاعات دموگرافی آزمودنی­ها جهت گردآوری داده­ها استفاده شده است .داده­ها با استفاده از آزمون آماری تحلیل کوواریانس، مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.نتایج نشان داد آموزش به شیوه­ی رویکرد راه حل محور بر سازگاری اجتماعی وحل بحران هویت نوجوانان دختر اثر مثبت و معنادار داشته است. تفاصيل المقالة