اثر بخشی آموزش به شیوهی رویکرد راه حل محور بر افزایش میزان سازگاری اجتماعی و حل بحران هویت نوجوانان دختر
الموضوعات : فصلنامه زن و جامعهزهرا شاهی 1 , احمد رضا اوجی نژاد 2
1 - دانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرودشت،گروه مشاوره،مرودشت،ایران
2 - استادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرودشت،گروه علوم تربیتی،مرودشت،ایران
الکلمات المفتاحية: راه حل محور, بحران هویت, سازگاری اجتماعی, نوجوانان دختر,
ملخص المقالة :
هدف این پژوهش بررسی اثر بخشی آموزش به شیوهی رویکرد راه حل محور بر سازگاری اجتماعی وحل بحران هویت نوجوانان دختر در بندرعباس میباشد. این پژوهش به روش نیمه تجربی از نوع پیش آزمون و پس آزمون با گروه آزمایش و کنترل است. جامعهی آماری شامل کلیهی نوجوانان دختر شهر بندرعباس میباشد. نمونهی پژوهش شامل 20 نفر درگروه آزمایش و 20 نفر در گروه کنترل است که از بین 89 نفری که از میان 318 نفر تکمیل کننده پرسشنامه، نمرهی پایینی در پرسشنامههای بحران هویت و سازگاری اجتماعی اخذ کرده بودند، با روش نمونهگیری خوشهای تصادفی انتخاب گردیدهاند. پرسشنامهی بحران هویت و سازگاری اجتماعی به همراه اطلاعات دموگرافی آزمودنیها جهت گردآوری دادهها استفاده شده است .دادهها با استفاده از آزمون آماری تحلیل کوواریانس، مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.نتایج نشان داد آموزش به شیوهی رویکرد راه حل محور بر سازگاری اجتماعی وحل بحران هویت نوجوانان دختر اثر مثبت و معنادار داشته است.